Po dohrání druhého aktu Broken Age jsem si nechal delší časový odstup, než jsem se odhodlal k napsání těchto řádků. Snažil jsem se přemýšlet, proč je hodnocení druhého aktu tak rozdílné, od velkých pochval až po zatracení.

Jednoznačný je fakt, že druhá část Broken Age je trochu jiná, než ta první. První akt je o poznávání zákonitostí světa a objevování nových lokací, boje obou hlavních postav s konvencí, snahou o rebelii, snahou o narušení tradic, vyčlenění se ze stereotypu. Hra jednoduše plyne, logické úkoly jsou vesměs jednoduché a hráč se u nich skoro nezasekne. Zato druhá část se až na malé vyjímky odehrává na stejných místech (jen více či méně změněných), kdy si jednotlivé postavy prohazují svá působiště. Již se nehraje tolik na psychologii postav, příběh jako takový se tolik zásadněji neposouvá a zásadněji se ani nevyvíjejí jednotlivé postavy, naopak je to o jejich orientaci v novém prostředí. A hlavně přibývá tužších logických úkolů, po kterém hráči tolik volali. Někomu se tyto úkoly mohou zdát těžké, místy až neřešitelné, ale já jsem si je všechny užíval a obzvláště puzzly s dálkovým ovládáním robotka a pak tvorba obvodů patří ke zlatým hřebům této hry. Konečně zase nějaký pořádný a komplexnější puzzle, který má hlavu, patu i logiku.

Co hře jednoznačně ublížilo, tak rozdělení na dva akty. Kdyby hra vyšla v celém kuse, tak jí skoro není co vytknout. Tím, že byla rozdělena, tak hráči musí zákonitě připadat, že je ve druhém díle ošizen o větší množství nových prostředí a vzhledem k délce pauzy mezi oběma díly mu unikne i řada narážek na předchozí události. Každopádně se Schäferovi podařilo vytvořit unikátní svět dvou hratelných postav a přestože k samotnému designu občas přistupuje ne z pohledu hlavní postavy, ale z pohledu hráče, který musí použít znalosti, které objevil prostřednictvím druhé postavy, aniž by si je ty ve skutečnosti předaly, z pohledu hráče je to zajímavé zpestření a rozšířuje to variabilnost jednotlivých úkolů.

Za sebe můžu řict, že Broken Age považuju za jednu z nejlepších adventur poslední doby. Oba dva akty jsou svým způsobem odlišné a nemusí se líbit každému (ať už jeden či oba). Ale rozhodně se tato hra zařadí mezi kvalitní kusy, na které se bude vzpomínat.
  • No já teda nevím. Hrál jsem to jako backer o den dříve. Jelikož jsem si přeuložil autosave, musel jsem hrát od začátku. Příjemné dvě odpoledne. Rozdělení na dva akty je umělé, ikdyž je znát. Takže jsem na hru koukal jako na celek. Krásné grafické zpracování. Pár nových lokací a postav. Vtípky s již poznaným. Ty hádanky mi přišli naschvál. Ale já jsem se pobavil (jak u uzlu, tak u vtipu pro strom, atd.) Jasně, aby byla originální i druhá část je tam přidaná nová rovina, která ve srovnání s původní působí trochu méně klenutě :) Ale hra mě bavila. A o to u adventury jde. Je to takový interaktivní film. Někdo se na béčka a céčka nedívá, někdo opovrhuje lidmi, co odchází před titulky, někdo u filmu usne, někdo se dívá dokola na určité filmy, atd. Čas nás trochu zhýčkal. Tak si musíte něco skicnout na papír, zkusit některou variantu, zkusit schválně špatné zakončení vtipu. Pamatuji si, jak recenzenti vynášeli první část do nebes. Jak byly vtipné narážky z krabic od cereálií. Haha. To mi tak vtipné nepřišlo. Narážky v druhém dílu a řekl bych, že místy lepší situační humor najednou natahuje hratelnost? No fajn. Chápu zklamání Pavla, ale řekl bych, že je to tím, že čekal dvě dobré hry a ne jednu rozdělenou na dvě půlky, kde druhá je dodělávaná.

(ještě poznámka - kdyby dělaly všechny assety nové, bylo by to holt za stejné peníze výrazně kratší a to by se myslím nelíbilo ani kdyby to bylo geniální)
  • Já nevím, mě se puzzly líbily všechny a těžké bych je rozhodně nenazývala. Uzly mě moc pobavily, přišlo mi to jako milá, logická a originální hádanka, která utkví v paměti. To stejné roboti - pěkné puzzle, i když využité trošku vícekrát, než by bylo záhodno. Jediné co mi teda vadilo, že jedna postava využívala znalosti druhé, to opravdu nedává moc smysl. Navíc mě to rozladilo s ohledem na to, že v první části nebylo přepínání mezi postavami vůbec potřeba a já chtěla zase dohrát celý akt za jednu postavu a pak až za druhou. Trošku mě mrzí nevyužitý potenciál dvou postav ve smyslu nějaké té logičtější spolupráce a třeba i chemie mezi nimi ala Broken Sword. Dobře jsem se bavila a trošku mě udivily negativní reakce na ty hádanky, které mě bavily nejvíc. Nevím, co má recenzent na mysli tou chybou a měnění pravidel hádanky teda.... Koho baví adventury, ať jde rozhodně do toho *14*
    • Thorar
      Ty hádanky nebyly těžké, jen neuvěřitelně otravné a nudné.
  • Thorar
    Druhá čast je mnohem horší, ale byla by škoda pokud by to někoho odradilo od zahrání si. Ta první část za to stojí, dejte tomu šanci.
  • N0isy
    Chápu, že lidé jsou zklamáni kvůli recyklaci postav a stejným lokacím, ale na druhou stranu, kdo to nečekal? Na konci 1. aktu bylo jasné, že si postavy akorát prohodí světy. Ten první bude potkávat ty stejné postavy ve druhém, ten druhý v prvním. Právě proto by měla být dvojka zajímavá a ukázat, jak budou ty postavy reagovat na cizí prostředí, postavy atd.
    • Thorar
      Jenže dvojka neukázala a vyznělo to naprázdno.
  • Mě se ta puzzly celkem líbily, měl jsem i pár menších záseků, ale časem se to podařilo lousknout. Adventura jak má být. Jediný, u čeho jsem se začínal vztekat byly uzly, tam nevím, jestli jsem měl málo fantazie nebo nedostatečný znalosti angličtiny, ale aspoň se dalo "teleportovat" od uzlu dolů a zpět téměř na jeden klik.. To provázání hádanek přes obě postavy mi přišlo fajn, hlavně ten a-há moment, když mi to poprvé došlo. Klidně bych tam toho přijal víc, i když "realisticky" to, že jedna postava využívá něco, co ví jen druhá nedává smysl, s pohledu hráče mi to přijde v pohodě.
    Moc nechápu Pavlův problém s roboty, ti se po podle mne chovali a řešili logicky
    Co měl ale zklamalo byl příběh a ta recyklece postav a lokací téměř bez přidání nových. Pointa celé hry se prozradila poměrně brzy a pak už se nic nedělo, kromě postupné cesty k očekávanému závěru.
    Celkově jako backer nejsem zklamán. Užíval jsem ten dokument během vývoje, dostal jsem moc pěknou (audiovizuálně) hru, v první půlce se slabšími hádankami, ve druhé se slabším příběhem, ale tak či tak jsem se u hry pobavil.
  • Paralela s dětstvím a dospíváním, zdá se, pokračuje. Dospělý život je již jen přílepek, kde člověk opakuje jen zažité věci, dochází k zádrhelům v komunikaci, deziluzi atd.. *4*
    A jéje... škoda, převeliká škoda... První půlka se mi hrozně líbila, ale čekal jsem, že druhá se někam zas posune, myslim ve smyslu nových lokací a nových vtipných postav (ty charaktery tam jsou vymyšlený skvěle)... takováhle recyklace je fakt kudla do zad. Zahraju si to, ale napodruhý budu z mluvícího stromu asi těžko na větvi...
  • "Tim Šáfr po*ral co mohl, ale má kníra a hezky se směje, tak mu lidi nasypali peníze." Doporučuji připomenout si legendární Fight Club s Danem Vávrou o kickstarteru, je to klasika - dnes speciálně aktuální.
    • Jj, sranda, jak tam Vavra flusal na kazdeho, kdo na Kickstarteru neco zkusil a pak tam sam sel zebrat.
  • Tim "Molyneux" Schafer?