• Šmarjá lidi! Jeden má rád holky, druhý zase vdolky. Dost mě štvou tihle moralisti, kteří neustále kárají, jak je zobrazování žen ve hrách špatné, jak je špatné, že žena je vyobrazována jako obět bla bla bla. Víte co? Já třeba mám rád, když hraju za hrdinu, co jde a zachraňuje spanilou princeznu ze spárů zla. Osobně hraju ty hry právě z toho důvodu, že můžu zapomenout na pár hodin na svoje starosti a pohroužit se do fantaskního světa kde ženy jsou spanilé a rytíři hrdiní.
    Stejně tak si ale užiju RPG kde běhám jako drsná Drowka/elfka která kuchá nepřátele a kope je do rozkroku.
    Nelíbí se vám jak jsou ženy zobrazovány? Sedněte si k PC a vytvořte jinou hru (klidně i v RPG maker) a uvidíme jak se s tím poperete. Ale neříkejte, jak by to mělo být, protože někomu se zase nemusí líbit to co vám.
      Kdepak moralizování ale nenucené ůstupky před hratelností, nebo by mělo být snad v pořádku aby ve hrách se hlavně zabývalo ukojováním nejprimitivnějších potřeb a na tom např. hlavně ta hra stála. K čemu hezký obal když např hra jako taková stojí za hovnno. To máš to samé - bledě modré.

Zzz... tohle už jsou pomalu stejné žabomyší války jak ty nevyhlašené konzolím. *15*
      • Tak jasně můžeme se vrátit k Atari zobrazování nebo rovnou k textovkám. Jenže problém je v tom, že ta podle tebe, nejprimitivnější potřeba je zároveň nejsilnějším pudem. Dobře dám ti na výběr. Obě hry jsou ve všem totožné, obě mají silný charakter, hrdinku pokud chceš, ale v jedné hraješ s krásnou i když spoře oděnou dívkou a ve druhé se zatuchlo žábě se podobající nestvůrou. Předpokládejme, že hra bude trvat 12 hodin. Koho si, po pravdě, vybereš?

Mě je jedno jestli budete vyrobíte hru, kde budete běhat s polonahým chlapem, nebo hru kde si budete říkat "příteli" místo pane nebo paní. Ale vždy se postavím proti tomu aby se to šířilo i do mainstreamu.
        • Bojíte se omezení svobody a zároveň jste proti ní. Tak si konečně vyberte.
          ČéČE, nic pro ti tobě ale tedy ty máš očividně nějaký ten problém ... jinak nemám nic proti tomu když se kouká pěkně a zároveň i hraje ale to je trochu povrdchní nemyslíš. Stejně tak jako by se neměli vyzdvihovat do nebes hry ve kterých jde pouze o to aby byly ukojeny touhy pantáctiletých pubertálních umaštených výrostků. Jasně kdybych neměl "p*nis" tak bych nemohl to cítit a nebyl bych patrně chlap.

Jenže pokud se vrátíme k tématu, je zřejmé že ten obrázek na hlavní straně jen provokuje k tomuhle omýlanému tému... pokud to ženám nevadí být (nejen) herně hlavně pro potěchu mužského oka tak ok.
          Jo a feminismus straniou jestli jde o tohle. Tady se řeší _Dudy. *2*
    • Tady se nejedná o otázku osobního vkusu. Reprodukcí těchto genderových stereotypů dochází k formování pohledu veřejnosti na to, jak "správně" vnímat v tomto případě muže a ženy. Problém není v tom, že hrdina zachrání princeznu. Což o to, v hypotetické rovině je toto klidně možné, problém však nastává v momentu, kdy nosné médium, v tomto případě hra, obecně generalizuje konkrétní skupiny lidí a připisuje jim jednotné vlastnosti na základě společných znaků.
      Konec konců by zachraňování princezen bylo v pořádku, kdyby se však ve hře objevovaly i statečné a silné ženy a na druhou stranu slabí a citově založení představitelé mužského pohlaví. Je jasné, že hra je dílo silně stylizované a zjednodušené, ale někomu to už leze na nervy a rád by vhodnou alternativu. A není to záležitost jenom her, ale i kinematografie a literatury. A nemyslete si, že by bylo v pohodě, kdyby zase všechny ženy v daném díle byly ostřílení vražedkyně, jako Lara Croftová. Rozmanitost o tu zde jde.
      V neposlední řadě se stejný problém netýká jen stereotypů genderových. Stejně tak bychom mohli hovořit o klasickém bipolárním rozvržení dobro/zlo. Konzumace takto generalizovaných představ nás pak vede jenom k tomu, že se stejných chyb v logickém úsudku dopouštíme i v běžném životě. Jednoduše řečeno, popkultura obecně má velmi silný vliv na naší interpretaci výkladu světa. Média mají vliv na to, jak jsou vnímány role žen a mužů, jaké hodnotové významy přisuzujeme tématům společensky spojeným s rolemi žen a mužů či jaké jsou obsahové významy slov žena a muž. Vliv médií na jedince ve společnosti je dán možností médií ovlivnit proces stereotypizace. Média ale často stereotypní představy o schopnostech žen a mužů upevňují.
        Moudře mluvíš, Ježíši, úplně jako F........s.cz, svatá slova. Ale tvl, příště nejdřív začni ve vlastní firmě. Koliks tam měl apoštolek, kněžek, biskupek, kardinálek nebo papežek?
        • Příteli, s tou firmou to bylo zatracené nedorozumění. Na autorská práva v té době kálel pes (ostatně já proti nim celou dobu bojoval) a tak si mě ti zatracení černoprdelníci přivlastnili. Já pořád otce přemlouval, aby na ně povolal sedm ran Egyptských anebo alespoň menší apokalypsu, ale bylo mi to houby platné.
            Když se bude každý takhle vymlouvat, tak tu rovnoprávnost nikdá nevybudujeme!
      • Ne, tady se jedná o naprosto jednoduchou věc. Jestli člověk má právo vyjádřit své názory a postoje ve své tvorbě, nebo je umlčován a korigován hlavním proudem. Měl by sis uvědomit, že každý nevěří ve tvé stereotypy a má právo svůj názor vyjádřit, nehledě na to jaké hanlivé nálepky si pro něj vymyslíš. Bohužel politická korektnost se stává novodobou cenzurou, kdy jsou lidé nuceni, aby měli ty "správné" názory a pohled na svět. Mezi nucením a přímým zákazem je už jen tenká hranice. V moderní době už světu nevládne náboženství, ale různé ideologie, protože lidská povaha se nemění nehledě na dějiny. Teď už se kvůli nim neválčí jako v minulém století, ale snaha kontrolovat lidi a podřizovat je vládnoucím názorům je pořád v základu stejná. U her jako je ta nahoře je to jasně vidět.
        • Jistě je svatým právem každého z nás nevěřit empiricky podloženým socio-antropologickým teoriím. Přesto není od věci se s nimi důkladně seznámit a případně je fundovaně zpochybnit. Takhle vaše počínání nepřipomíná nic jiného, než zatvrzelý názor paličatého dítěte, které vnímá svět ze svého limitovaného úhlu pohledu. Nikdo vám nepředkládá dogmata ve které musíte bezmezně věřit. Naopak je úkolem vědeckého rozvoje naše dosavadní poznání neustále napadat. Vaše situace je stejná, jako situace kreacionisty, který se setká s člověkem, který uznává Darwinovu evoluční teorii. Jistě, kreacionista má právo věřit na co se mu zlíbí. Kupříkladu na to, že svět vytvořili šmoulové během pauzy na oběd. Stejně tak má však darwinista právo na to, aby si o takovém člověku myslel, že je omezenec.
          Nevšiml jsem si, že by zde někdo někomu přikládal nůž na krk.
          Před sto lety bylo normální myslet si, že mají ženy menší mozek než muži. Ještě před padesáti lety bylo normální svou manželku každý den řezat jako žito. Ještě v 70. letech byla homosexualita v řadě západních zemí považována za zločin.
          Společnost se vyvíjí a s ní také oblast vědeckého poznání. Chápu že v post-socialistické zemi, kde máma byla za plotnou a táta v obýváku klopil lahváče jsou tyto otázky ještě dnes považovány za poměrně radikální, věřím však že přijde doba, kdy se naučíme vážit si jeden druhého.
            "Sexismus je stejné svinstvo jako rasismus anebo antisemitismus." *7*

To snad není myšleno vážně vždyt - za sexismus snad ještě nepadlo nikdy tolik zbytečných obětí jen z důvodu pouhé čiré agrese vůčí jiným lidským druhům.
            • Opravdu si myslíš, že ne? Radím ti přečíst si esej Carol Anne Douglasové z roku 1979.
          • Člověk s limitovaným uhlem pohledu říká, že ostatní mají limitovaný uhel pohledu. Rozdíl mezi námi jen ten, že já si rád zahraju hru se silným ženským chrakterem (jako je třeba poslední Tomb Raider) a následně si zabojuju v Soul Calibru kde jsou ženské jenom eyecandy protože chápu, že každá hra nabízí něco jiného. Kdežto vy si zahrajete Soul Calibur a začnete se rozčilovat jak tam jsou ženské jenom okrasné předměty. Největší nebezpečí vaše názor je v tom, že se snažíte nastrkat všechny hry do jednoho pytle chcete aby VŠUDE byli silné ženské charaktery aby VŠUDE byla rovnoprávnost pohlaví a neuvědomujete si, že tím neskutečně omezujte celý herní průmysl. Od scénáristů po grafiky.
            S tím srovnáním darwinismu a kreacionismu jste měl pravdu až nato, že vy jste ti, kteří slepě věří jedné myšlence a nezajímají se o to co chtějí ostatní.
            • Ano, máš částečně pravdu v tom, že mé poznání je také limitováno. Proto nevycházím z toho, na co jsem sám přišel, ale pouze, jako prostý kajícník, parafrázuji informace, na kterých se shodly generace vědeckých pokolení.
              Sám hovoříš o demokratických principech, atd. a nehodláš akceptovat odlišné názory, než ty své. Paradoxní co? Příteli, kdybychom nemohli kritizovat cokoliv, co sami neumíme, tak by zavládla teprve ta pravá totalita. Nemusíte být Karel Gott, abyste poznali, že Duo Yamaha je prostě šmíra.
              Nikdo nechce, aby tomu tak bylo VŠUDE. Respektive chtít to mohu, ale bude to můj soukromý názor. Jak však říká již Myšáček Mickey, jde snad o více rozmanitosti. Nejde jen o silné ženské charaktery. Vždyť se podívejte kolem sebe. Vidíte snad, že by všichni byli stejní, jako přes kopírák? Proč bychom tedy měli naivně zjednodušovat i hry?
              Věříme v jedinou myšlenku? Příteli, jediné co jsem se od vás dozvěděl jsou vaše expresivní pocity, bez racionálního vysvětlení. Naopak fenomén, kterého se obáváte, tedy "stejnosti", ten nyní už máme. Obáváte se omezení a přitom přes špičku vlastního nosu nevidíte oceán. Hry se již nyní samy omezují. Vždyť stereotypy se mezi jednotlivými herními tituly reprodukují a ne že ne.
              Jaké vnitřní uspokojení vám přináší hrát titul, kde jsou ženská ňadra veliká jako melouny? Mám nápad, proč tedy, v rámci zachování rovnosti, neudělat mužským postavám vzdouvající se poklopce, ukrývající pyje jako kyje? Dovedu si však představit vaše reakce. Sexismus je stejné svinstvo jako rasismus anebo antisemitismus.
              Každý má svaté právo kecat do všeho, co se mu zlíbí. Takhle to na světě chodí, zvykni si. Jde pak jen o to, jakou pro svůj názor získá podporu.
            • MickeyMutant tiscali.cz
              Třeba nechtějí, aby "VŠUDE byly silné ženské charaktery, aby VŠUDE byla rovnoprávnost", ale jen aby bylo VÍCE silných ženských charakterů a aby bylo VÍCE rovnováhy.

Dobrá tak ať tvoří hry ale neradí ostatním jak se to má dělat. Neodsuzují ostatní hry.
              Třeba nechtějí, aby "VŠUDE byly silné ženské charaktery, aby VŠUDE byla rovnoprávnost", ale jen aby bylo VÍC silných ženských charakterů a aby bylo VÍC rovnováhy.
            Ale ženy mají menší mozek než muži. Asi o 8 %.
            • Jistě máš pravdu, ale nemá to nic společného s inteligencí, což byl v té době hlavní argument maskulinní části světa. A také argument pro stavění překážek ve vyšším vzdělávání žen.
      • Jak správně vnímat ženy? Popravdě řečeno zřejmě nic neudělalo v tomto případě větší pokrok než právě herní byznys. Podívejte se na vnímání žen hráček a žen ve hrách v 80. letech a dnes. Moje přítelkyně paří Dead Space a sérii batman a aktivně se o hraní zajímá, spolubydlící je fanatik do Assasins Creed a zrovna dokončila Last of Us. Kolem mě je tuna hráček, kteří se ve hrách vyznají a aktivně hraní provozují. Máme tunu nových ženských charakterů, které jsou silné a rozhodně nejsou jen Eyecandy.

Jenže rozmanitost tu je! Jen člověk musí hledat. I ve hrách existují silné ženské charaktery. Kupříkladu Last of Us, Uncharted, Lara Croft, Bayonetta, Metroid, Bioshock:Infinit, Valkyria Chronicles, Metal Gear Solid a list pokračuje dál a dál a dál. Proč tedy neprotestujete proti generalizování mužů? Proč musí být každý hrdina svalovec s hezkou tvářičkou? Jenže proti tomu se žádné hlasy nezdvihají. Raději se všichni svezou na vlně "neofeminismu".
        Zrovna zachraňování dívky je jeden z nejstarších způsobů vyprávění eposů (mladý muž opouští rodné místo a vydává se na výpravu=dospívá fyzicky, po cestě potkává mnohá nebezpečenství a koná dobro=dospívá psychicky a přijímá svou roli v životě, nakonec získá pro sebe dívku a žijí spolu šťastně=zakládá rodinu). Stačí se podívat na starověké mýty a báje. Znovu říkám, nevyhovuje vám to? Jděte na kickstarter, vyberte peníze a vyrobte hru lepší (jak vy rádi říkáte: gendrově vyváženou) ale neříkejte ostatním jak by se to mělo dělat. To je stejné jako kdyby jste vlezli do steakhousu a začali křičet, že vegetariánství je nejlepší. Díky za informaci ale já jsem šel do toho podniku právě kvůli tomu steaku tak mě nechte v klidu jíst.
        Bipolární virtuální svět je právě to co já mám rád. Nevím jak vy ale já si jdu do hry odpočinout. Ano mám rád morální rozhodnutí která se pohybují v šedé zóně ale nevím, proč bych ve své hře měl řešit ty samé problémy, které řeším celý den. Víte proč jsou superhrdinové tak oblíbení? Protože jejich svět je z velké míry bipolární. Je tam dobro (superman) a zlo ( Lex Luthor). Jistě je to trochu polité morálními dilematy ale na konci toho všeho dát superman padouchovi po tlamě a je vyřešeno.
  • Ona je pasivnější role ženy v méně rozvinuté civilizaci biologicky daná - stráví velkou část svého života těsně spjaty s potomky, což se moc neslučuje ani s vojenskou službou, ani s dobrodruhováním :). Pokud má mít svět vnitřní logiku, pak to musí reflektovat, nebo vysvětlit, proč je to jinak.
    • Ale prdlačky. Existují kultury (konkrétně v tichomoří), kde dominantní roli ve společnosti představuje žena. Nezaměňujte sociální konstrukt s biologickou determinací.
      • Krescz
        ku*va lidi co vy mate za zivot?...den co den stejne blitky *11* , jak toto souvisi se hrou? ...takove prispevky by se mely smazat
        • Od místního rasisty, misogyna a věčného macho týpka, bych nic jiného neočekával.
          Protože se této problematiky dotýká sám autor ve své recenzi, není od věci reagovat. A rovněž není od věci uvést na pravou míru lži, které pod rouškou "vědeckých" pravd, někdo publikuje jako věcné.
          Edit: já bych zase rád měl moc smazat tvé vulgarity, kterými plníš jednu diskuzi za druhou, ale člověk nemůže mít vše.
          • Tushan
            vstávat z mrtvích to jo, to by ti šlo ale umět mazat troll posty na to už tvoje schopnosti nestačí *1*
        • Vem si prasecek a vsechno zase bude fajn...
  • Krescz
    uz tam chybí jenom chobotnice *1*
  • Odulin
    Hodně mě to láká, škoda, že to není na PS4.:(
  • Retro recenze? Proc ne, ale priste prosim na nejaky jeste vic starsi titul.
  • jste čekali na recenzi až to bude zadarmo na PS+?
      zadarmo na PS+ je to až ode dneška a v podstatě jde o ideální čas pro recenzi, protože spousta lidí to nehrála a teď bude vědět, co je čeká...
      • Fak si myslis, ze idealni cas na recenze her je, az kdyz vyjdou zdarma na PS+? Melo by se to aplikovat u vsech her?
          Ideální čas na recenzi je samozřejmě v době vydání, ale vzhledem k tomu, že to se u této hry nestalo a vzhledem k tomu, že u nás není PS Vita tolik rozšířená a lidé, kteří ji mají, často využívají právě PS+ programu, je čas recenze této hry před uvedením na PS+ miliónkrát výhodnější, než kdyby se tady ta recenze objevila třeba za půl roku...
      • Koukam zeto je na vitu bo jeto cross? teda aj na ps3?
        • Nauč se používat "bo", Houši.
          jen vita