• Princ.Jablon
    Hraju...jsem dě*ka Paradoxu, a tadle hra se (stejně jako EU)stane lepší a lepší skrze (bohužel) DLC za nekřesťanský prachy, s osmou jako hodnocením se dá souhlasit, největším problémem hry, jak už tu padlo hodněkrát je naprosto a neuvěřitelně stupidní AI, je to vcelku překvapivé, protože v EU už tak nějak zvládá hrát a nedělat úplný čurákoviny, tady to spíš připomíná retardovanou AI ve Stellaris.

Historická AI je spíš legrace a ještě umocňuje stupidnější rozhodování AI, je sice hezký, že jí máte zapnutou a tak Německo tak nějak dělá, co by mělo ...problém je ten že absolutně nepoužívá tanky...který byly základem Blitzkriegu, Invaze novozélanďanů v Římě v roce 1940, přidávání se zemí "do osy" po pádu Berlína do rukou nepřátel, BIG BLUE BLOOB taky je furt v praxi, nechápu obsesi Paradoxu dělat Francii OP ale do konce roku 1937 můžete převálcovat Evropu jako Napoleon, přičemž Berlín dokážete dobýt do konce roku 36

V "povedených" hrách je ovšem vašim největším nepřítelem AI nikoliv nepřátelská ale ta spojenecká, už tak tak si pomalu vrníte, že se vám podařil obrat politiky USA na fašismus, do OSY se už pomalu přidává obrovská síla v podobě hospodářskýho výkonu fašistických USA a v tom...Japonsko, člen OSY vyhlásí USA válku i přes to, že jim číňani klepou v Koreji na dveře...občas to vypadá, že AI vládci trpěj Hitler syndromem ke konci války, ten taky přesouval neexistující armády po mapě a takhle nějak přemýšlí historická AI ve hře, absolutně nereflektuje herní události
    • Magister_Peditum
      No nevím, u mě většinou Francie od Německa dostává slušně na budku, ale i on ten "big blue blob" je celkem historicky věrný. A to i napříč obdobími. Francie měla až do 19. století běžně největší populaci v Evropě (až na Rusko, ale to se do Evropských dějin dostalo až v 17. století). Od středověku mělo i nejsilnější armádu. Opakovaně bylo potřeba koalice mnoha států, aby Francii odkázali do patřičných mezí (za mnohé období 1. pol. 16. století, 2. pol. 17. století, přelomu 18. a 19. století). Před druhou světovou válkou byla francouzská armáda považována za jednu z nejsilnějších na kontinentě. Po stránce kvality a počtu techniky byla německé nadřazená. Ale ta měla lepší taktiku, kterou to vynahradila.
      • Princ.Jablon
        viz reakce na kolegu
    • nemci zacli mohutne zbrojit az po 38., takze by je kluci opaleny z francie sfoukli pred rokem 36 jako svicku je docela pravdepodobny *5*
      • Princ.Jablon
        Uznávám...neni to úplně relevantní argument, spíš se projevila moje aferze k čemukoliv francouzskýmu )))
  • je to super hra, uz v ni mam nahrano asi 80 hod, akorat by teda chtelo vylepsi AI, ta se obcas chova dost hloupe, treba takova Italie si nechava pravedelne uz kolem roku 1940 obsadit Rim velkou britanii, nackové jsou schopni vyhlasit valku rusku i kdyz jeste ani nebyli schopni dojet do parize atd...tech much tam je ale vic, snad se to bude casem zlepsovat
    • Haha, to s tim Rimem se mi taky stava. Dve divize novozelandske pechoty par mesicu po vypuknuti valky okupuji Rim a Italove mezitim umiraji v Provence a na Jadranu.
  • Ahoj,
    Hledám někojo na Multi.
    Jstli máš zajem napiš prosim na můj emaill: hellrmanlol@gmail.com
  • Konecne jsem si za dvacet eur koupil kompletni edici EU4 snad se vyplatilo cekat.
  • Osmicka je moc, ale cisla vem cert. Hra udelala spoustu kroku dobrym smerem, planovani (ackoliv jeho teorie je lepsi nez pak opravdova praxe), produkce, national focusy jsou super veci, opravdu se to prijemne ovlada - a v tu ranu v tom pohodovem hrani dostane clovek facku v podobe nulove zpetne vazby, jak to konec koncu recenze zminuje.

"Geopoliticke" chovani AI je hrozne (ve clanku vlastne taky zminovane), zatim v kazde hre jsem byl svedkem sebevrazedneho pridavani se k mocenskym blokum. Bez ohledu na nastaveni historickych preferenci focusu. A nejen u velkych hracu, ale treba u prtaveho Bulharska, ktere se pridalo na stranu Osy v okamziku, kdy Osu tvoril jeden nemecky ostrov v Pacifiku, sto akru pouste v Africe... a Francie coby vudci sila Spojencu ovladala doslova devadesat procent Evropy.

Ty dobre kroky dobrym smerem nejsou proste dotazene do konce. Kdyz uz se operuje s tovarnami, proc nejsou konkretni, ale abstraktni, tedy v tom smyslu, v jakem naopak jsou reprezentovany treba atomove elektrarny nebo radary. Kdyz uz je tak v jadru jednoduchy system zdroju a vyroby a pozadavku a jejich skladani dohromady, proc nema clovek po ruce uzitecny a prakticky prehled? Kdyz uz hra operuje pomoci jinak zajimavych national focusu, proc jich neni vic a predevsim zajimavejsich, predevsim pak za mensi staty? Proc je system vyroby jednotek, ktery uzasne nahrava moznostem kombinace, tak naprosto otresne omezen technologickym stromem, jenz se spokoji s plus minus tremi modely od kazde zbrane?

Je tam spousta potencialu, spousta zakladnich vylepseni, hraje se to dobre, ale chybi tomu to "maso", nejaka vetsi hloubka v prakticky vsech ohledech vyjma samotneho bojovani. Tedy v diplomacii, ve spionazi (teda ta tam vlastne neni vubec...), ve vyzkumu, v (alternativni) historickych udalostech.
    • Na většinu z toho je jediná odpověď. Protože DLC... *3*
    • Magister_Peditum
      To "maso" pravděpodobně dodají tuny následných DLC: Ty focusy za menší národy mi taky chybí. Ale tohle byl problém u každé jejich hry, že nabobtnala až s postupem času.
    • Jeste jednu vec jsem chtel pridat - ta hra si rika ne o patch, ani ne o drobna DLC, ale o veliky datadisk. Neco jako miva Civilizace, velky pridavek, ktery do hry dodava nejen kosmeticke zalezitosti, nejen nejaky novy scenar, ale fungl nove mechanismy, skutecny novy obsah, jenz ma vliv na hratelnost. Ma paradni srdce v podobe fajnoveho planovani a bojovani (obcasne bugy a zaseky v nem stranou) a dobre pripravenou kostru, ale na tu to chce navesit mnohem vic veci.
      • Kde to muzu podepsat?
  • Darkest Hour: A Hearts of Iron Game

Zatím stále nejlepší.
    Na tom obrázku Montgomery vypadá, spíš jako démon z přebalu o něčem z pekla :)
    • Tak za market garden si to zaslouží
  • Magister_Peditum
    Dokud si ty bitevní plány navrhuju sám, tak to jde, ale když pak začne válka a ke mně se přidají další státy, tak tam začnou čmárat takový hovadiny, že by se v tom ani prase nevyznalo. *15* Plus občas dělají armády pěkný blbosti, když se třeba místo rozestavení na hranicích, začnou z nějakého důvodu hromadit v jedné provincii. Ještě to holt není zcela doladěné, ale hra se jinak hraje dobře.
    • Ukazování bitevních plánů spojenců se dá vypnout v pravém dolním rohu obrazovky, stejně jako počasí a střídání dne a noci.
    • walltar
      Jo proto já vůbec s ostatníma státama nehraju... Maximálně jako loutky. Jinak je z toho takovej bordel, že se to nedá.

Někdy se ale hra rozhodne, že mě do aliance přidá nějaký stát bez toho abych ho tam přijal... Například posledně jsem jako Německo osvobozoval Itálii (od nadvlády Italů) a Italské AI se rozhodlo, že když je pod celkem drtivým útokem Německa, tak nejlepším způsobem jak se z toho dostat bude vyhlásit válku Řecku, které bylo garantované Francií a Anglií. A najednou bylo Řecko v Ose a já s tím nemohl nic udělat.

Další strašně retardovaná věc je spojování válek... protože najednou byla Anglie a Francie ve válce na mojí straně potom co jsem já sám dobyl celou Itálii, tak si diktovali podmínky, protože měli skóre z bombardování.

Fakt někdy strašnej oser tohle.
      • Máš vypnutu historickú AI? Nechápem prečo si bojoval proti Taliansku a prečo boli na tvojej strane VB a Francúzsko
        • walltar
          Protože sem chtěl Italskou produkční kapacitu a jejich suroviny.

Polsko jsem obsadil úplně na začátku ještě něž je kdokoliv mohl garantovat. Potom Rakousko, ČSR, Jugoslávii přes fokusy. V tom okamžiku už byl world tension tak vysoký, že mohly Anglie a Francie garantovat. Ale Anglie a Francie negarantují Fašistické země... takže Maďarsko bylo na řadě další a potom Rumunsko, které jsem předělal na Fašismus.

No a nakonec následovala Itálie... Jak jsem řekl, na spojenectví nehraju, jen sem se s tím max vždycky nasral, když mě můj spojenec zabral území který je 1000km od něj a nemůže s ním nic dělat.

Jak se dostali Anglie a Francie na mou stranu? Chvíli po tom co jsem vyhlásil Itálii válku, tak Itálie rozhodla, že je dobrý nápad zaútočit na Řecko, které bylo garantované Anglií a Francií. Hra rozhodla, že bude výborný nápad spojit tyhle války a udělal z toho jednu velkou, kde na jedné straně byl já (Německo), Řecko, Anglie, Francie a na druhé Itálie a nějaký další odpad. Vyloženě logický krok.

Jo fokusy jsem měl myslím vypnuté ale moc na tom nezáleží... I když jsem je měl zapnuté, tak mě spojenci úspěšně ignorovali. Většinou se napřed postarám o Rusko, než obrátím pohled ke spojencům. Oni spokojeně sedí za zdí a staví letadla a pokud nezaútočím na neutrální, nebo demokratickou zemi, tak je jim úplně jedno co dělám.
          • ja začal hrát tutoriál za itálii a pak jsem plynule pokračoval v hraní ale dostal jsem se jen po občanskou valku v španelsku. pak mne hra prestala bavit
            • walltar
              Já zatím hrál za Itálii, komunistickou Francii a Německo... hra celkem baví, ale teď čekám, než bude pár patchů venku a zkusím Japonsko.

Mě HOI4 baví víc, než HOI3... ale EU4 a CK2 pořád vidím jako lepší volbu na hraní. Ale tam je to dané tím, že mě středověk a raný novověk zajímá víc, než druhá světová.

Zase na druhou stranu, ta battle plány a bojové linie se mě dost líbí v HOI4. Pokud s tím nehraješ stylem, že natáhneš jednu velkou lajnu na druhém konci nepřátelské země, tak to je hodně zajímavý systém. Já třeba zkoušel vytvořit dva typy jednotek... jednu, které má vysoký defence, a druhou, která má breakthrough. Dímy tomu se mě podařilo obklíčit 50-100 Ruských divizí a prakticky tak zničit Ruskou armádu. Ty linie parádně fungují v tom, že použiješ breakthrough jednotky k útoku a AI už ti posílá Defence jednotky do nově dobytého území.

Celkem ta hra má dost dobrých věcí... ale chce to počkat, než to vyladí a přidají nějaké DLC.
      • Magister_Peditum
        Tak já zatím hrál jen za Československo, takže jsem za každého spojence vděčný... *15*
  • Takhle špatnou hru snad Paradox ještě nevydal. Jako by Paradox dodal svůj Clausewitz engine a zbytek hry dělali Creative Assembly. Vše je oproti ostatním hrám paradoxu šíleně zjednodušené. AI prostě neexistuje. Grafika u takovéto hry nemusí být krásná, ale měla by být přehledná. To se tu taky moc nepovedlo. V současném stavu hru rozhodně nekupovat.
  • Neviem či pri možnostiach, ktoré táto hra ponúka, sa dá hovoriť ešte o grand stratégii.
    • walltar
      Myslím, že oproti první verzi EU4 tam o tolik míň možností nebude... Za rok třeba bude vypadat úplně jinak. Tak jako každá grand strategie od paradoxu.