Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • aaa Bakalasoft strikes again.. and again.. and again.... Jumbo do Ulu taky nenacpete :-D ...
  • reklama na warhorse? *7*
    • Mato1987
      Skvelé :D
      • Že? Je to fascinující a je toho tam spousta. Způsob, jak zabít hodiny a hodiny času a ještě si rozšířit přehled o lidské blbosti :D
  • Ouya si pytala v kampani $950,000 a ziskala $8,596,474.
    Najuspesnejsi projekt, o ktorom sa pise v clanku nie je Ouya, ale Pebble (a vacsina ludi, ktori si Pebble kupili to, pokial viem, nelutuju).
    • Pebble není videoherní projekt.
  • Mato1987
    keď je tu diskusia o kickstartery, nevie niekto ako je to s armikrog.? chodia mi nejaké pravidelné updaty o projekte na mail, ale nikde som nezachytil plánovaný dátum vydania, niečo sa mi marí že to mal byť práve júl 2014 ale nikde nedokážem nájsť oficiálne potvrdenie
    • Je to tak, úplně původně to byl červenec 2014, ale je možný že to v nějakym updatu posunuli. Kouknul bych na jejich FB nebo v těch diskuzích pro bakery na KS tam o tom určitě bude nějaká zmínka když trocha pohledáš.
      • Mato1987
        Hmm prezrel som si diskusie, ale dozvedel som sa len približné informácie, že to preložili na koniec roka 2014. Tak mi neostáva nič iné len čakať.
  • tenhle wall of text nekdo skutečne prečetl? a rozebírají se tam nejspis takove veci jako že nebe je modre a voda mokra nebo že proč nektere hry neuspeji na ks. no proste proto že maji smulu, jsou to blbosti, nemaji jmeno nebo zkušene tvurce nebo nezaujali publikum. na to nepotrebuju čist članek na 10 stran *7*
    • Kolikrát ještě?
      • Kolikrát bude chtít. Kolikrát má lepší / hodnotnější příspěvky, než ty. Napsal bych sprostý slovo, ale dostal bych ban.
        • A pročpak bys psal sprostá slova? Já mám o maxe upřímnou starost, jestli se nezacyklil v nekonečné smyčce.
      • Jack1947
        20-30 aspon prosím... maxi ano?
  • Divny clanek, ktery se trefil do Kickstarteroveho bezcasi. Situace, ktera byla okolo veci jako Broken Age nebo Wasteland 2 uz se nikdy nebude opakovat. A faily jako Yogcast, Confederate Express, Brokne Age v nem nejsou z casovych duvodz vubec zmineny.

    Priste bych volil jako lakadlo na casopis ktery se obejde bez plnych her neco lepsiho.
  • Jack1947
    Výbornej článek v minulým Levelu, doporučuji už kvůli tomu koupit Level vjeci co se jinde tak pěkně a stručně nedozvíte... i když nastínil problematiku vydávání her přes kickstart jen hodně stručně obrázek si lze udělat celkem snadno. *4*
    • vjeci *7*
      • Jack1947
        Sleng. *3*
        • Bože Jacku, tvé reakce by se daly přirovnat ke střelám do vlastní branky.
          • Jack1947
            Proč? *7* Tvůj fotr se na tebe vykvák takže ten ti se mnou moc nepomůže (nic ve zlým, samozřejmně).
  • eStar
    Vyjma věty " čím slabší hra, tím je potřeba silnější marketing" nesouhlasím v tvém příspěvku asi vůbec s ničím. Ještě že né všichni vývojáři uvažují jako ty, neměl bych co hrát.

    Edit: Pro Mika.
  • Hm ty kecy o tom jak je marketing pomalu důležitější než samotná hra už mě fakt začínají nudit. Přitom ta rovnice je jednoduchá - čím slabší hra, tím je potřeba silnější marketing. Pokud je hra výborná, jakože fakt výjimečná, stačí když jen tvůrce namailuje herním serverům tiskovku. Oni se pak postarají o polovinu marketingu, druhou si pak vezmou na bedra samotní hráči, kteří si to řeknou mezi sebou (facebook, twitter..). Ale ta podmínka je pevně daná - hra prostě musí být perfektní, ne jen průměrná a solidní, musí dostat jak dobré hodnocení v recenzích, tak musí bavit a zaujmout i "obyčejné hráče" (všichni víme jak někteří recenzenti vynášejí do nebes intelektuálně umělecké tituly, které objektivně stojí za vyližp*del). Takže ti vývojáři kteří brečí že nemají nebo neměli prachy na marketing a proto jejich hra nevydělala tolik a tolik peněz, to jsou jen looseři kteří prohráli v jediné disciplíně na které opravdu záleží - kvalita hry. Řešit blbosti kolem - marketing, lézt každému do řiti, zakládat tisíce účtů a fór, lákat lidi - prostě krevety, kolotoče, piičoviny. Jde jen o hru, o nic jinýho. Ještě nikdy se nestalo že by vyšla geniální hra a lidi se o ní nedozvěděli nebo si jí nechtěli koupit.
    • Myslim, že to ostatní shrnuli celkem dobře, bez marketingu se prostě neobejdeš. Jde o to, že ty na to koukáš z pozice někoho, kdo má hry jako hobby, informace si cíleně vyhledává, hraje hodně, hraje rád a vyzná se v nich. Jenže spousta lidí se ve hrách nevyzná, a proto je marketing důležitej. Já se taky nevyznam v šampónech, takže když jdu do obchodu, hrábnu po tom, kterej je mi povědomej. Máš pravdu, že kvalitní produkt se prodává sám, ale pouze určitýmu okruhu lidí. Zbytek k tomu musíš nějakym způsobem dokopat.
      A jenom tak mimochodem, takovej Planescape: Torment byl v době vydání dost propadák, takže s tim, že by kvalitní hra nikdy nepadla na hubu to taky nebude tak horký.
      • "Jde o to, že ty na to koukáš z pozice někoho, kdo má hry jako hobby, informace si cíleně vyhledává, hraje hodně, hraje rád a vyzná se v nich. Jenže spousta lidí se ve hrách nevyzná, a proto je marketing důležitej."

        Btw, proč mám pocit, že tohle u KS her neplatí.
      • Planescape propadl tím, že neměl marketing a zároveň nebyl šitý pro "obyčejného" hráče. Další mě napadá třeba Deus Ex. Ten neměl žádnou reklamu, před vydáním hry vyšlo jen pár screenshotů, přesto jedna z nejlepších her všech dob a v magazínech to mělo hodně vysoké hodnocení.

        Samozřejmě komerční úspěch u obou her nebyl nijak velký, proto je dnes herní průmysl tam, kde je a proto (chválabohu) existuje Kickstarter.
        • flash789
          Torment a Deus nemeli zadnej marketing protože v te době ho nemela skoro zadna hra, a bylo to normalni. Dnes delaji velky marketing jen dve firmy a to UBI a EA, ostatní to z velke casti nechavaji na hernich novinářích ze budou hrace informovat, marketing zdarma:)
          Ani firma jako třeba Bethesda nedela kdovijak megalomanske marketingove propagace napric netem a tak podobne..jen ta EA a UBI dokážou ztropit takovej poprask ze to je az trapny, dokonce to na nekoho muze působit negativne. Velke marketingove propagace jsou zamereny hlavne na casual hrace kteří nemaji chut ani cas si něco zjišťovat, ale clovek co ma hry jako konicek a sleduje deni leta si dokaze velmi rychle udelat názor sam. priklad je třeba Watch Dogs, od samého zacatku jsem vedel ze me to bavit nebude, a ta nekolikaleta propagacni masaz co UBI predvedl to nijak nezmenila.
          • "Torment a Deus nemeli zadnej marketing protože v te době ho nemela skoro zadna hra, a bylo to normalni."

            Samozřejmě, že hry marketing měly, jenom ty si žil v ČR, nevěděl si, co je internet a reklamy na hry v TV tady byly 20 let za opicema (čti: za USA/Japonskem). Jinak nemá asi smysl tady debatovat nad marketingem, jeho účel je jasný. Tenhle článek je ale o KS a tam marketing moc nepotřebujou (stačí ten, který jim zajistí média). Hlavně na něj ani nemají peníze, když vybírají na vývoj hry.
        • TheGGG
          no jo, ještě že ty nejsi obyčejný hráč, takoví chytrolíni jako ty musí nás ofce navést na stezku jediného pravého gamerství *6*
          • Já ale nikoho nenavádim, přesto se mě chytáš jak houno košile. Nejsi trošku trolík?
          • Je mi lito, na tvuj lowbox nevychazi pravy hry. *5*
    • Veskoslav
      Nemysl. Bohužel sebelepší hra se v současné době neobejde bez marketingu a ten tvoří 50% úspěchu dané hry. A třeba Zaklínač 3 má docela velkou reklamní kampaň a nepovažuji jej za něco, co by mělo představovat slabší hry. Mimochodem příkladem může být podle mě perdektní Spec Ops: The Line. Jedna z nejlepších her ale mizerný marketing způsobil, že si na sebe vydělala a něco málo přidala, což nestačilo. Jde vidět, že si to silně představuješ jako hurvínek válku. Znám spoustu hodně kvalitních her, ale nemají marketing a proto se nedostanou mezi lidi. Dalším příkladem je třeba F2P hra Star Conflict. Prakticky u nás ji nikdo nezná a přitom patří mezi nejlépe hodnocené hry, jak po herní, tak po grafické stránce. A tak je to se vším. Marketing je polovina úspěchu, ten druhý ti musí přinést kvalitní titul. I nový Original Sin měl marketingovou kampaň, GTA V by mohlo vyprávět, Last of US to samé. Všechno jsou to skvělé hry a přesto mají marketign. Hádej proč.
      • Ty mluvíš o vydavatelích kteří peníze na marketing mají a není pro ně problém si úspěch hry pojistit marketingem. Oni to vlastně udělat musí, protože podobné značky zaměstnávají tisíce lidí. A jak říkám, není to pro ně problém, třeba pro Rockstar, žádné bolístky. Já ale v návaznosti na článek (četl jsi ho vůbec?) mluvím o vývojářích kteří chtějí prorazit na KS a podobných platformách a třeba se rozhodují zda nasypat 100% do vývoje výjimečné hry anebo jet 50% na průměrné hře a 50% na marketingu jako jistotu. Právě mě trochu rozohnilo že M.Rybka nepřímo radí začínajícím vývojářům aby si předem cálovali marketing, což je pro "menší ryby" prostě nesmysl. Buď ve hru věřím a na marketing píchám anebo ve hru nevěřím, tak se vrátím za začátek a šteluju a šteluju, dokud to není tak dobré, jak by mělo. Marketing podobnou hru nezachrání nikdy.
        • GlaDOS
          Když o tvé super hře nikdo nebude vědět, neprodáš ji. Tak to prostě je. Jako menší vývojář do marketingu nemusíš nutně nasypat tunu peněz. Můžeš ho dělat i s minimálními náklady, ale dělat ho prostě musíš. Jinak je na to pěkná přednáška, kterou jsem nedávno viděl, a je tam i pár příkladů, kdy marketing studiu hodně pomohl.
          • Oukej takže pokud bude hra recenzovaná na 50ti světových herních serverech a všude dostane hodnocení 10/10 nebo 5/5, budou na ní vycházet desítky oslavných letsplay videí, tvrdíš, že se hra bez marketingu neprodá? Tedy že si nenajde cestu k zákazníkovi/k hráči?
            • Jack1947
              Dobrá hra se zaplatí sama a bez marketingu/pr keců všecko jde... pokud marketing tak minimální a né jak např u WD a jak to taky dopadlo hrozně. Navzdory takže lepší je marketingu kor u nových značek co nejmín.
            • Bez dobreho marketingu nedostanes hru na 50 svetovych hernich webu a nebude zajem o jeji videa.
              • Reakce na příspěvek:

                A to nemluvim o zacinajicim kickstarter projektu, ne ktery se vymezujes.
            • GlaDOS
              Pokud svoji hru dostaneš na 50 světových herních serverů a budou z ní dělat videa let's playeři, pak jsi pravděpodobně pro marketing něco udělal, nebo ne? Jen bych dodal, že větší špičky prodejnosti nevznikají recenzí na herním webu, nýbrž tím, že se ti nějaký větší Youtuber o hře zmíní.
              Jinak to video, na co jsem odkázal, je přesně o tom. Kvalitní prezentační materiály, mít přehlednou stránku pro hru, dělat devblogy, kontaktovat servery, vypouštět pravidelně informace o své hře, to mi připadá jako marketing.
            • Otázka je, jaký náklady ta hra bude mít na vývoj. Pokud milion dolarů, tak asi v pohodě, protože ty recenze taky dobře fungujou jako marketing. Pokud by ale stála 100 milonů, tak si to bez intenzivního marketingu nikdo nemůže dovolit riskovat.
    • Škoda, že historická fakta mluví proti tobě. Ty nejlegendárnější hry byly většinou takové, které nebyly šité pro "obyčejného" hráče, jinak se zbytkem víceméně souhlas. Ono dělat marketing a k tomu průměrné hry je jednodušší a jistější, než hledat kreativní lidi s nápady a riskovat.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit