Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Ti zmr**!! Jsem si říkal že to sosnu někdy později, až budu mít chuť si to zahrát, a teď leda tak kulový.
  • Čistě z morálního pohledu (protože právo má příliš kliček, aby se v to dalo vyznat bez právního vzdělání): pokud jsou mody volně ke stažení a kdokoliv je může dále upravovat (což se děje - častokrát jsem viděl "Mod X pochází z modu Y, kde bylo doělané..."), neprovedl autor morálně nic špatného. Na duhou stranu zas z jeho strany bylo morální a slušné se předem původních autorů zeptat, jesli se začleněním souhlasí. A pokud by nesouhlasili, tak ho nedávat a zkusit najít náhradu.
  • filias
    Nečetl jsem licenci, ale práva k těm modům a tedy i copyright snad vlastní Bethesda ne? Takže ta je tady snad jediná kdo to může kvůli modům někoho žalovat, neboť pochybuji, že v EULA není něco jako: "veškeré komponenty hry a jejich následné modifikace jsou vlastnictví Bethesda corp".
    • Mo Betsheda má akorát nárok na zakázání onoho modu pokud usoudí, že nějak porušuje její ustanovení pro použití či požadovat náhradu pokud modér způsobí prokazatelnou škodu.
      Tedy pokud já udělám mod a nechám jej zdarma pro použití je vše v pořádku. Pokud budu za něj chtít peníze musím nejdříve získat svolení od autorů hry tedy Betsheedy.
      Ale pořád mě zůstávají autorská práva modifikaci. Pokud někdo zneužije věc kterou jsem udělal a poskytl volně dál za účelem volného použití a někdo jej bude nějak modifikovat nebo jej použije ke svému obohacení. Tak už je to v rozporu. Stejně tak pokud by to chtěla udělat sama Betsheda musí získat mé svolení. To je mé morální právo a pávo autora.
      A co vím a znám z herní praxe tak dobří autoři pokud něco takového chtějí udělat tak většinou ony autory pokud je možné je kontaktovat, tak je kontaktují a ptají se o svolení jestli jejich modifikaci můžou zahrnout do nějakého balíčku reedice. Ačkoliv je cosi v ujednáních. Pořád má autor modu nepopiratelné právo rozhodnout jak se s jeho dílem bude nakládat.
      Problém bych viděl akorát třeba pokud utvořím nějakou mapu třeba pro nějakou strategickou hru tak tam už asi moc neuspěji, pokud by někdo použil část mé mapy a dál ji modifikoval, nebo celou použil a označil za svou. Tam se dá tak akorát požádat pomoc autory o zablokovaní plagiátora a smazání duplicitní mapy pokud se vyskytuje na nějakých oficiálních stránkách hry ke stažení. Ale to je asi tak vše.
      • jedna věc jsou česká práva a české právní prostředí a druhá věc jsou práva která máš na základě užití TES Editoru. jeho licenci jsem nečetl ale pamatuji si že TES byl (snad) prvním editorem kde jako negativum hodně článků uvádělo že veškerá práva na vyrobené mody tímto editorem vlastní Bethesda. takže jakýkoli mod je Bethesdy. samozřejmě ale duševní vlastnictví je pořád tvoje, ale diktovat někomu něco nemůžeš protože jsi to vyrobil v editoru a výrobek z něj patří stále Bethesdě...
        • Ano patří, ale mě jakožto autorovi patří rozhodnutí jestli to může betsheda použít, a pokud by to dala ještě do nějakého jejího packu a prodávala to a mě se nezeptala, tak potom můžu žádat nějaké finanční vyrovnání a to i soudně a je jedno jaké je ELUA v tomto.
    • smejki
      vlastnictví a autorství jsou dvě rozdílné věci
  • Nech nedělají scény a radši se spojí a makají na tom spolu. Kdo má furt zjištovat, který mód dělá paseku, když jich máte třeba třicet.
  • Jak už tu někdo psal, prostě se měl zeptat. Ohánění se soudy je ze strany modderů absolutně mimo, ale málokdo asi chápe jejich rozhořčení. Oni do toho vrazili spoustu času, svýho času. U rozsáhlejch modů klidně stovky hodin práce. Na většině větších stránek se stahující uživatelé mohli dozvědět kdo je autorem modu a často mu i poslat komentář. Komentář děkovnej, komentář upozorňující na chyby apod. A to byste se divili, jak jedna pochvala se slovy "díky za super mod" dokážou potěšit. A i když si to stáhnout z nějakýho úložiště, bude v raru přiloženej texťák s informacemi o modu a autorovi samotným. A teď přijde nějakej panáček, neřekne ani Bu, a spoustu modů zkompiluje do jednoho monstra. Řekne se záslužná práce, ale o původních modderech už nikdo neví, nikdo jim nehlásí chyby, nikdo jim neděkuje. A jestliže ten nějakej panáček uvede jména původních autorů až na jejich popud, tak je to pěkný hovado a vůbec se nedivim, že zuřej. Právně sice nic neukradl, ale morálně to zloděj je. Tím, že neuvedl autora, si přivlastnil práci druhých - a to se nedělá. Mě by to nas... stejně jako je *7*
  • Je to dort jak od pejska a kočičky. Přeplácaný, přeostřený, s původním vzhledem a atmosférou Morrowindu už to mnoho společného nemá. Do Morrowindu patří mléčná mlha, patří tam pustina, patří tam jistá "omšelost" všeho kolem, včetně postav. Tady na mě sice za každým rohem vykukují trojkové shadery, ale nemá to jednotný ráz a to mě při hraní ruší. Co se týče právních aspektů, tak je otázka, zda alespoň v některých případech nedosahuje komplexita modu takové úrovně, že jde již o nové autorské dílo, vzniklé zpracováním, vytvořením nového obsahu a/nebo kombinací obojího. To amerických poměrů ale nevidím. Z morálního hlediska je pro mě věc jasná - pokud si autor modu nepřeje, aby jeho dílo bylo použito tímto způsobem, tak by tímto způsobem použito být nemělo. Tím nemám na mysli případy, kdy "mod" změní váhu všech židlí ve hře na stonásobek, protože je ukrutná švanda zabíjet potvory házením supertěžkých židlí na jejich hlavy (pokud mají hlavy). Na mysli mám případy, kdy je zjevné, že autor do modu vložil obrovské množství času a úsilí. Takový autor si už zaslouží, aby mohl o svém modu rozhodovat i v takových otázkách, jako jeho umístění do mod-packu.
  • je to docela smesne kazdy kdo zacne neco vytvaret na kodu nejakeho licencovaneho enginu a vytvari to jako free pak musi tuto vec poskytnout jako free pokud ne pak se vystavuje ryziku soudniho stihani od tvurce takze pokud nekdo soudne napadne mod od tohoto pro me cool chlapka pak si ho poda bethesda a pekne ho zmackne protoze nikdo krom bethesdy nema pravo se na hre nejak obohatit. Je to hnus velebnosti delame to pro hrace a ne pro sebe ten clovek to upravil a zdokonalil. Osobne byt bethesdou tak vsechny mody od tech co ted chtej toho frajera zazalovat tak zakazu a at si to strcej nekam.
  • Osobně si myslím, že měl ostatní tvůrce o tom alespoň informovat - je to přinejmenším slušnost. Možná by s některými našel společnou řeč a získal tak pomoc při dalším rozvoji atd. Teď už je to asi jedno no. Jinak nechápu, jak by se o to chtěli soudit. Možná by mohli vysoudit omluvu, ale nějákej financ asi těžko, když se jedná o věc co je zdarma.
  • Můj osobní názor: (nečetl jsem to pozorně celé)
    Pokud ten co udělal překabátování na 2011 za to chce peníze, v tu chvíli měl nejprve kontaktovat všechny ty jejichž modifikace a editory použil a upravil a zeptat se na svolení. Samozřejmě je pak i nějakou morální slušností jim nabídnout alespoň simbolickou odměnu z výtěžku.
    V tuto chvíli to vidím jednoznačně na zneužití, porušení a částečné obohacení se na druhých.

    Pokud by ono překabátování na 2011 bylo zdarma ke stažení, tak ti ostatní můžou tak akorát držet ústa. A slušnost by byla je uvést v creditu že použil části jejich práce.
    Pokud by chtěl na tom ještě utržit nějaké peníze tak pak jedině formou dobrovolných darů od hráčů. Pak by to bylo též v pořádku.
    • Asi nejrozumnější názor ke kterému se přikláním. Modderství tohohle typu je věc free, dobrovolná. Každopádně jsem si hrál s prvními editory už od Dooma, Duke3D, Unrealy.. (samozřejmě jsem si hrál i s TES) takže vím, že postavit byť jen jednu opravdu vymazlenou a funkční mapu je práce na několik dní, týdnů.. ne-li měsíců. Morálně bych považoval za slušné se těch lidí zeptat, zda to můžu použít ve "svém" packu. Uvedení v titulcích.. je fajn, ale kdybych se s něčím dělal několik měsíců a někdo tu moji byť free a dobrovolnou práci šoupnul do "svého" balíčku pod svoje křidýlka.. tak bych asi taky nebyl nadšený.
  • Proč je problém zrovna u téhle kompilace a ne i u jiných? Jediné, co v tom vidím je to, že ti poškození (čti attention-whores) chtějí jen vytřískat peníze a samozřejmě být chvíli hvězdou.
    Modifikace jsou něco jako opensource a vzhledem k tomu, že Bethesda neudělala možnost vytvořený mod "zamknout", asi jim to tak vyhovuje. To by se taky mohli soudit o podobnosti modů. "Já udělal první nahaté textury, takže všechno ostatní jsou kopie a můžu je soudit, ha!"

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit