Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • ChyrenCZ
    Naopak. Podle mého názoru VR daleko víc násilí ve skutečnosti omezí. Je dokázané, že globálně se v civilizovaném světě násilí snižuje. A tuto statistiku nenaruší ani vojenské operace Západu kdekoliv na planetě.Jistá korelace mezi penetrací počítačových herních technologií v obyvatelstvu tam je. A logika s tím také nemá problém: Hry jsou především ventil, regulovatelný a přitom snadno dostupný k údržbě. Argument, že silnější zážitek může nabídnout silnější závislost je FAUL. Protože pokud někdo jen trochu racionálně uvažuje, musí mu dojít, že pokud bude v reálu dělat ko*otiny...zadělává si na mnohaletý absťák. Ano. Může vyvolávat silnější závislost, ale to může vyvolávat kde-co. Od konzumace nosních exkrementů po kariérní růst ve své profesi. Podle mého převažují pozitiva přímo úměrně v takové křivce, jako nástup počítačů do domácností. Otázka je spíš nabíledni tato: Jak spojit VR s realitou tak, aby lidi v reálu nikoliv nutila, nýbrž pudila se setkávat? Ale na to myslím najdou lidé také odpověď. Velmi rychle. Přeji VR vítězné tažení! Nebude to mít s tmáři lehké.
  • Nevím proč řeší nějakou VR, která za pár měsíců upadne v zapomění a nikoho nebude zajímat, ono to vyhnije samo jako vždy všechny tyhle zbytečný technologie...
    • Presne! Akorat to zabira misto pro mnohem zajimavejsi clanky kterej je tu denne tolik ze je nemuzu stihnou ani precist. Vsadim se ze recenze na DOOM 4 tu porad neni prave kvuli tomuhle clanku.
    • wenceslaus
      No nevím, konzole se drží docela dlouho.
      • wenceslaus - naprosto trapnej komentář....
        • Tak proč ho sem píšeš?
  • S boomem mikrovlných trub hrozí smrt kočičkám, které tam bude chtít jejich majitel usušit. WTF??? Opinion made in US.
  • Naopak si dokonce myslím, že hry pomáhají ukojit přirozené lidské predátorské chování. Myslím, že lačnost po krvi a násilí je do jisté míry v každém člověku a hry nám umožňují to ventilovat. Tak jako mohou lidem pomoci filmy pro dospělé ventilovat sexuální frustraci, tak hry mohou uspokojovat naše predátorské návyky. Je vždy jednodušší sáhnout po násilí ve hrách než ve skutečnosti. Je jedno jak jsou hry imersní, protože hráč ví, že jde o hru. Mě třeba fascinuje ta VR hra o 11. září. Chtěl bych si to vyzkoušet ve skutečnosti? Rozhodně ne! Líbí se mi třeba hrát Zaklínače, nebo Fallouta, ale nikdy bych nechtěl žít ani v jednom z daných světů. Studie na toto téma jsou vždy vytržené z kontextu a jednají s člověkem jako s malým děckem, které se neumí rozhodovat. Pokud je něco jen pro dospělé, dejte na to rating 18+... Dospělý člověk by měl být schopen se svobodně rozhodnout a zodpovídat za své činy.
    • Breivik i Dahlgren hrávali tuším Call of Duty nebo něco podobného
      • Je statisticky dokázáno, že víc jak 90% lidí, co spáchali násilný trestný čin jedli v předchozích 24 hodinách chleba. Já se ptám, je tohle náhoda?!?
        • Že chleba je dílo ďáblovo, podobně jako metrický systém, už snad bylo nade vší pochybnost prokázáno, ne?
      • To je nesmysl, po hraní CoD jsem měl spíš sebevražedné myšlenky.
      • Jsem si jistý že Breivik i Dahlgren také viděli mnoho násilných filmů, a četli mnoho násilných knih... Takže, třeba to měli z nich? Nelze takto vybírat jeden faktor a přitom ignorovat další, proto je třeba se na to dívat globálně. Třeba jedním z důležitých faktorů u Breivika byl internet. Takže, jak to říkala paní Pohlová „Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“.
      • podle mě hráli hello kitty adventure, takže je jasný proč to dopadlo takhle *7*
      • wenceslaus
        Charles Manson poslouchal Beatles.
    • Přesně tak, asi by nám to řekl přesněji nějaký psychiatr, ale mám pocit, že určité části mozku vyloženě slouží k tomu, aby rozpoznaly realitu např. od snu. Některé duševní nemoci tuto funkci vypnou, takže např. schizofrenik pak nepozná halucinaci od reality - ale tady by to fakt chtělo někoho, kdo to vystudoval.

      Jinak, jestli násilí ve hrách skutečně tolik formuje náš přístup k němu v realitě, mělo by to fungovat i u jiných herních činností. Se svými 150 hodinami v Zaklínači 3 a 400 hodinami v Oblivionu bych se například rozhodně neměl bát psů nebo divokých zvířat, měl bych dát pěstí každému, kdo si na mě dovolí, a v noci bych měl v pohodě tábořit na hřbitově.

      Ale počítačové hraní mě proti výše uvedeným nebezpečným/strašidelným situacím z reálného života nijak neotužilo ani neotupělo. Proč by tomu mělo být s násilím jinak?
  • nevim co politici reší, nejvíc lidí na světě vždycky zabyla válka, a válka jak se říká - je jen pokračování politiky jinýmy způsoby aka válku vždy vyvolaj politici. Neměli bychom řešit, zda politici neškodí zdraví? Jsem si jistý, že v současnosti je odpověď ANO
    • skoro bych řekl, že nemoci zabily víc lidí než války
      • bavíme se o věcech co jdou ovlivnit, že zatím neumíme léčit raka a aids je neco jinýho
        • Tak to by mě zajímalo, jak chceš ovlivnit svět, aby nebyly války
      • Podle mě zdaleka nejvíc lidí zabila smrt *3*
  • Rejsek
    Zatím je to pořád zábava, jelikož to sice je VR, ale do reality to má pořád daleko. Já nevím, ale jak jsem třeba s chutí masakroval stovky lidí v Prototype, nebo GTA, tak určitě netoužím po zážitku, který by mi to měl zprostředkovat bezprostředně se všemi pocity, takovou VR bych rozhodně nehrál. Koupil bych si ji určitě jako médium na 3D filmy, kde tuším velký potenciál (lepší než imax kino, navíc v obýváku). VR hry mě moc neberou, ale možná je to tím, že už jsem odrostlejší.
    • Mam otázku.... Toužíš po tom masakarovat lidi ve skutečnosti?
      • Rejsek
        Ne. Nejsem magor ;-)
  • Blue.Shark
    Popravdě by mě zajímalo, jak by dopadla nějaká rozsáhlejší a korektně provedená studie na tohle téma. Extrémní situace mohou s psychickým zdravím způsobit leccos, a přestože VR stále není tak kvalitní, aby navozovala dokonalou iluzi reality, lidé už teď při její nedokonalé prezentaci skutečně extrémně reagují (čemuž se nedivím), přičemž jsou důležité zejména v článku zmiňované chemické reakce těla. Každopádně se obávám, že v případě VR už by se nějaké zásadní ovlivňování psychiky mohlo objevit.
    • wenceslaus
      Zatím nemá nikdo ani odpověď na otázku jestli násilné hry vedou k násilným činům.
      Takže tohle bude asi běh na delší trať.
      • Rejsek
        Na to je jednoduchá odpověď - NE! K jakékoliv násilné/trestné činnosti vede pouze porucha osobnosti. Lidem, kteří se vymluví na počítačovou hru, bych rovnou píchal injekce, protože jen a pouze absolutní magor je schopný použít něco takového na svou obhajobu. Povaha činů, spáchaných kvůli domnělému vlivu her, má slova potvrzuje (střelba, pobodání atd.).
        • Ty bys nekomu rovnou pichal injekce, ale vsadim se, ze si prijdes normalni. Na tebe nasilne hry rozhodne nemaji negativni vliv, ze?
          • Rejsek
            Tím jsem myslel smrtící injekci. Prostě trest smrti. Ne že bych já píchal injekce omg :-D A ano, násilné hry hraji od školních let a připadám si naprosto normální.
            • Ja jsem pochopil presne, jak jsi to myslel. A vim i, ze si pripadas normalni, budiz bud dukazem.
        • Vzhledem k tomu, že právě u těch lidí s poruchou osobnosti může hra působit jako spouštěč, ta odpověď zase tak jednoduchá není, jak si myslíš a ty sám si vlastně odporuješ.
          • Rejsek
            Otázka byla "zda hry vedou k násilným činům". A na to je odpověď ne. Spouštěč může být cokoliv, ale primární důvod je vždycky osobnost - z toho je třeba vycházet. Svalování viny na hry je klička výhrychtivých obhájců. Precedens by měl být to, že je clověk magor, nikoliv to, co spustilo jeho jednání. NORMÁLNÍ člověk jinému člověku neublíží.
            • Btw, srovnávat násilí ve hrách / filmech a vejce, to už zavání šikmou plochou. Pokud máš nějaký důkaz, že někdo zabíjel v důsledku vysoké konzumace vajec, tak sem s tím, jinak je to jen v rovině domněnek, tudíž nemá váhu se o to nějak opírat. Narozdíl od vajec, případů, kdy byl někdo (ať už narušený, pod vlivem drog nebo jiným) k násilí ovlivněn hrou už tady byla hromada.
            • https://en.wikipedia.org/wiki/Video_game_controversies#Scientific_debate

              Hmm, doporučuju přečíst. Skutečně to není tak jednoznačné.
            • irelevantní je právě proto otázka, zda mohou hry vyvolat agresi. Jsi si jistý, že když někdo bude každý den od 5ti let jíst vejce, tak to v něm nevyvolá někdy v pozdějších letech agresi? Máš nějakou studii, která by to vyvracela? 1. se studií mají přijít ti, kteří tvrdí, že hry škodí. 2. Otázka je irelevantní, protože jak sám píšeš, tak je tam mnoho dalších faktorů, "že na vině pak bude výchova / sociální podmínky / whatever". To znamená, že samotné hraní her vytržené z kontextu nic neznamená. Pokud vím tak je zatím mizivé množství případů násilí, jehož motivem byla přímo hra, v porovnání třeba s alkoholem či náboženstvím, které jsou mnoha společnostmi podporovány, přitom mají docela značný podíl na násilí. Označovat hru jako nepřímí faktor násilí je zavádějící a taková studie vždy bude dost zkreslená a nepoužitelná. To se pak mohou dělat studie na všechno, třeba již zmíněná vejce, která zvyšují hladinu testosteronu, který může vést k vyšší agresivitě...
            • Jseš si skutečně 100% jistý, že když někdo bude pravidelně hrát násilný hry třeba od 5 let, tak to u něj nemůže v dospělosti vyvolat agresi? Nejseš. Pokud teda nemáš nějaké vědecké podložení, což nemáš. Samozřejmě, že na vině pak bude výchova / sociální podmínky / whatever, ale to je v naší otázce, jestli hry můžou vyvolat násilí, irelevantní.
          • Spouštěč je mnoho věcí a v drtivém případě jsou to ostatní lidé, kteří spouští agresi. Šikana ve škole, násilí v rodině, alkohol, extrémismus a další... Násilí bylo na světě i před hrami a bylo ho mnoho. Vždy se najde nějaký spouštěč i když neexistují hry. Hry jakkoliv imersní jsou banálním spouštěčem oproti jiným faktorům, které se nijak nekontrolují, jako třeba alkohol. Pokud někoho opravdu zajímá násilí, tak je třeba se na problém dívat celkově nikoliv se zaobírat faktory, které mají minimální vliv. Naše kultura přichází z jistou zodpovědností, máme svobodu práva, povinnosti, zodpovědnost za své chování. Mohli by jsme také všechny lidi zavřít do sterilních plastických bublin, aby se jim nic nestalo....
    • Zajímavé to bude, až VR dokáže simulovat nervové impulzy a fyzické pocity
      • Blue.Shark
        To bezesporu. Myslím, že i vyvedení elektrod, které hráče lehce probijí při zásahu té které části těla, by mohlo být pro začátek celkem dostačující. Stejně s tím lidi budou dělat kraviny :))
  • Zase zhrzené kavárničkové maminky plkají moudra. Tvoje děcko je hajzl, protože se mu nevěnuješ za to nemůžou hry *1*
    • Faktem je, že žijeme době s nejmenším počtem násilných činů v lidské historii a jejich hladina se stále snižuje, možná k tomu přispívá i to, že můžeme přirozenou lidskou agresivitu vybít ve hrách (nebo v hádkách nainternetu, lol) a pak nemáme takovou potřebu ve skutečném světě
  • Jo, jo, no jo no, virtuální realita tu už jednou byla a tehdy vyšuměla stejně, jako vyšumí tentokrát. Dneska se toho akorát chytly větší korporace, tak kolem toho bude trochu víc smradu a čmoudu.

    Ano, virtuální realita asi JE budoucnost hraní, ale zjevně tam ještě nejsme.

    Lidem, co se obávají virtuálního násilí, by prospěla rána pěstí do čenichu, aby se naučili rozlišovat mezi násilím virtuálním a opravdovým.
    • Ty budes asi trochu jednodussi, ze? Je jedno, jestli je nasili skutecne nebo domnele, nasili neni jen fyzicke, je i verbalni, existuje psychicke tyrani a tak dale. A ma prokazatelne nezadouci vliv na psychiku. Lide se daji psychicky pomerne snadno ovladat a manipulovat, to prokazuje spousta ruznych psychologickych experimentu, zvlaste tech mladsich, ale ani starsi nejsou imunni. Propaganda take funguje dobre. Treba takovy film top gun pozvedl nabory v armadnim letectvu. Sledovani nasilnych filmu je skodlive, a nejhur dopada prave na ty, kdo si to riziko vubec odmita pripustit. Hrani nasilnych her je skodlivejsi, protoze zazitek je intenzivnejsi, hrac neni uz jen divak, ale akter. VR intenzitu jeste prohloubi, coz znamena, ze bude schopno ovlivnit vice lidi a hloubeji. Jen si to nesmis predstavovat tak, ze shkednes nasilny film, vezmes pistol a jdes strilet do lidi, takto primitivne to nefunguje. Funguje to tak, ze cim dele jsi vystaven nasili (a je jedno jakemu), tim vic v tobe roste tolerance k nasili. Za prve tim roste tolerance nasili ve spolecnosti (coz je vec, se kterou se prokazatelne potykame, alarmujici je napr. klesajici vek akteru brutalnich trestnych cinnu, cim dal vic se objevuje uz u deti nad deset let, souvisi s tim i klesajici vek, kdy deti zacinaji pravidelne kourit a pit alkohol. Dnes se jevi, ze by bylo potreba snizit vekovou trestni hranici, ze je cilevedome zneuzivana. Situace na skolach je take cim dal horsi. To vsechno jsou projevy zvysujici se tolerance - otrlosti - spolecnosti, vuci temto negativnim jevum), za druhe to zvysuje pravdepodobnost, ze jedinec sahne k nasili ve stresove situaci nebo pri pocitu ohrozeni, byt to ohrozeni je stejne virtualni, jako sama VR, dnes treba tzv. uprchlicka krize.
      • Násilí se nijak nezvyšuje. Násilí je na historických minimech v zemích třetího světa. Problém násilí je mnohem komplexnější a nelze ho stahovat na média. Obecně je násilí větší v chudých oblastech, kde je mnoho různých negativních faktorů, jako je nedostatečné ukojení základních potřeb, vyšší alkoholismus, chudoba, menší vedení k zodpovědnosti, kriminální vzory předešlých generací a tak dále. Nicméně z dlouhodobého historického hlediska jme na tom na západě nejlépe, jeden rok to může být horší a další lepší, ale dlouhodobě se násilí snižuje s tím, jak roste životní standard obyvatel (i přes to že vyšší životní standard přináší více Playstationů do domácností).. Lidé s duševní poruchou vždy najdou nějaký spouštěč, nelze je zakázat, nebo regulovat všechny. Velká část vražd se páchá kuli majetku či rodinným sporům, takže bychom asi měli zrušit osobní vlastnictví a rozpustit rodiny? Na druhou stranu je také důležité, aby společnost nebyla čistě pacifistická, jinak je zranitelná. Mohli by jsme také zrušit armádu, nebo bojové sporty, oboje se silně podílí na násilí, nebo na tom, jak člověk vnímá násilí. Bojový sport je aktivita, která tě nabádá k tomu, aby jsi někomu ubližoval a pak tě za to ocení, v reálném světě. Jak se to může měřit s hrami nebo VR?
      • jamar28
        No. Hezká spekulace. Tak ještě to neprůstřelně vědecky prokázat. *3*
        • A co z toho chces prokazovat? Ze lide snadno podlehnou propagande a nechaji se manipulovat? Ze i ti, kteri jsou inteligentni a ziji v blahobytu se snadno propujci nasili? To nam ukazala historie (Hitler, malir pokoju, dokazal zblbnout cely narod, vyvolat celosvetovy chaos a genocidu neskutecnych rozmeru) a ze to nemusi byt ojedinele ukazuje rada experimentu. Hra na dozorce a vezne uz je asi proflakla, ale tohle mozna neznas: http://technet.idnes.cz/treti-vlna-jak-za-tri-dny-udelat-z-kohokoliv-soucastku-v-kole-totality-1z6-/veda.aspx?c=A150828_141058_vojenstvi_kuz

          A neni k tomu potreba zadne velke vymyvani mozku, staci lidi presvedcit, ze tohle je normalni, ze takto se resi problemy. A jak film, tak hry meni pohled na to, co je normalni. VR muze byt dobry sluha, ale take hodne zly pan, kdyz na to prijde. Ono se staci podivat, jak jsou zblbli lide v Evrope, a co v Evrope, jak jsou blbi samotni cesi. Jestli se nepletu, jsme jediny narod, ktery si dobrovolne ve volbach zvolil komunistickou totalitu, ktera pachala neuveritelna zverstva. A poucili jsme se z toho? Nepoucili, ted jsme si zas zvolili Zemana, politika lzi a zloby, kterou se snazi rozdmychavat, podporovatele agresivních rezimu. A poucili jsme se z toho? Zase ne.
      • Tam je nahňácáno tolik vzájemně nesouvisejících témat do jednoho příspěvku, že na to vůbec nemá cenu reagovat - to bychom si museli založit samostatný kriminologicko / pelologicko / sociologicko / psychologický web .

        Sice nevím, co myslíš dělením násilí na "skutečné a domnělé" (co je to "domnělé" násilí?), ale rozhodně mi nepřijde, že by to bylo "jedno".

        A ano, lze se setkat s názory, že vystavení "zábavnému" násilí může vůči skutečnému násilí otupovat. Zároveň se ale lze setkat s názory, že vybití násilných tendencí v každém z nás neškodnou cestou vytváří celkově méně násilnou společnost (to je právě ten rozdíl, mezi skutečným a virtuálním násilím).

        Jinak si myslím, že žijeme v mimořádně mírumilovné a nenásilné době. Ano, občas někdo vystřílí základní školu nebo se odpálí ve jménu Alláha na nádraží. Ale před sto lety byla světová válka a před dvěma sty lety byly napoleonské války. A to tehdy ani nebylo GTA3! Nebo možná právě proto?
        • Tak proč na to reaguješ? Ale mýlíš se, témata nejsou nesouvisející, souvislost je zjevná, psychika jedince, skupiny a její ovlivnitelnost. Násilí ve společnosti je složité mezioborové téma, které je nutné pojmout komplexně.

          Sklon člověka k násilí není danný, je značně ovlivnitelný prostředím, byť člověku může být vrozená různá míra agresivity. Dá se konstatovat, že agresivitu je snadné vyvolat, těžší utlumit, je to pandořina skříňka, zvláště v davovém provedení. Mimo jiné se dá ovlivňovat propagandou, tedy mediálním působením. Neexistuje sebemenší důvod se domnívat, že zrovna pro hry to neplatí. Domnělé násilí je násilí, které organismus vnímá a reaguje na něj chemicky i emotivně jako na reálné, ať je vyvoláno jakýmkoliv způsobem. Z hlediska účinku je podstatná samotná reakce, nikoliv to, co ji vyvolalo. Myslet si, když je násilí jen ve hře, tak lidi neovlivňuje je stejně zcestné, jako si myslet, že lidi neovlivňuje propaganda nebo reklama. Naopak, nejoddolnější jsou jedinci, kteří si to uvědomují, ti tomu podléhají nejméně, nikoliv však vůbec. A klidně se dívej na násilné hry jako na atraktivní propagandu násilí. Čím realističtější a intenzivněji prožité, tím účinnější. A že VR umí být hodně intenzivní.
        • *penologicko
      • tak proslov bys měl, teď už jen být v té politice, co? *3*
      • "je jedno, jestli je nasili skutecne nebo domnele" takže tobě je jedno, jestli někomu useknou ruku v televizi či hře, nebo ti ji useknou doopravdy? Tak to seš teda vostrej borec, mě to zrovna jedno neni, dokonce v tom vidim dost velký rozdíl *7*
        • To je vtip a hrajes si na blbeho? Vazne jsi vubec nepochopil smysl obsahu meho prispevku? Vazne v tom vidis vyjadreni, ze mi je jedno, jestli nekomu useknou ruku ve hre nebo ve skutecnosti? Tomu se zdraham uverit. Zkus si to precist jeste jednou.
          • Přečetl jsem to celé, bohužel, zbytek příspěvku je stejný blábol, jako to co jsi napsal na začátku, ačkoliv hloupost té první věty asi už dnes nic nepřekoná. Chápu, že je ráno a mozek se ti ještě neprobral, ale i tak..
  • Takže zase lidé, kteří nemají do čeho kopnout budou mít stejné řeči o násilí jako tu byly s každým jiným médiem. Jestli že lidská rasa není připravena používat VR, tak by jsme to měli radši zabalit, rozbít počítače, zrušit internety a jít si sednout zpátky do jeskyně, protože to nemá jinak cenu. Nevím co si mam myslet o člověku, který si představuje, že lidé po VR nebo jiném médiu začnou hromadně páchat zločiny. Agresivní jedinci si vždy najdou cestu jak se projevit, násilí ve vyspělých zemích klesá a to i přes to, že množství médií stoupá. Je dlouhá cesta mezi zapnutím VR a reálném násilím. Já mam násilí ve hrách rád, ve skutečnosti však ne. Realita je to místo, které má být plné duhy a růžových poníků, VR, hry, filmy to je místo kde se dějou všechny ty násilnosti. Myslím, že to tak vnímá většina rozumných lidí. Navíc, to VR je stále dost daleko od reality. 15 minut hraní, 5 minut zvracení, bolest očí a další neduhy, navíc většina obsahu je graficky jak z roku 2003... Lidé by se měli zaměřovat na ty opravdové faktory násilí v reálném světě, jako je chudoba, radikalizace, propaganda extrémistických hnutí, vězeňský systém a recidiva... Nějaké VR je proti tomu směšná prkotina.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit