Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Houdini

    Som zvedavý, či týmto VALVE definitívne posunulo smerovanie herného trhu smerom k  VR. Ak niečo dokáže predať VR tak značka HL. Podla ohlasov to zatiaľ vyzerá, že áno. Môže to byť aj taký test. Po dobrej odozve HL3 bude pravdepodobne na VR a ďalšie štúdiá to budú kopírovať. Bude VR časom predsa len nutnosť?

    • KronosDeret

      Já myslím, že to bude stejně normální periferie jako monitor nebo myš. Dneska to dělá pár firem za hodně, za rok budou technicky vymazlenější a lehčí verze za míň. A na přesrok budou mít headsety paritu s monitorama a možná už to budou jen takový tlustější lyžařský nebo cyklistický brejle. Jakmile elektronický moloch začenichá zisk...

    • KrPa

      no, vzhledem k cene VR a spouste problemu lidskeho tela to vstrebat, tak na to bude mit valve jen maly vliv

      • KronosDeret

        stejně jako "mořské nohy" je to na 95% o zvyku. Lidský mozek je neuvěřitelně plastický a s trochou zázvoru to zvládnou skoro všichni. Mno a zbytek musí holt počkat na cerebralní inserty, takže max 5 let. 

      • Hmm, ty "problémy to vstřebat" záleží mimo jiné i na kvalitě VR headsetu a třeba Valve index už je dost slušný. A vliv určitě Valve má, VR headsety se teď prodávají defakto díky nim. Rozhodně bych neodepíral sílu. Hodně lidí mělo protiargument pro VR nedostatek her jako je HL: Alyx. Je jich sice stále docela málo, ale celkově už to dnes za zvážení stojí.

        • Houdini

          Mnoho ľudí je schopných si kúpiť VR headset práve iba kvôli jednej hre ako HL: Alyx. Bude to podobne ako s konzolami a ich exkluzivitami.

          • To je možné. Já osobně tedy potřeboju víc. PS4 jsem vždycky chtěl kvůli The Last of Us, ale koupil jsem ho až když vyšlo Days Gone a měl jsem tam další exkluzivity, co jsem si chtěl zahrát. Ale u VR je zásadní rozdíl to, že exkluzivita má smysl a přináší jiný formát hraní. Zatímco exkluzivita na konzole je opravdu jen zaplacená exkluzivita na podporu prodeje toho zařízení a žádný další smysl to moc nemá.

        • KrPa

          mas ruzne postizeni oci, treba ti, co v kine nevnimaji 3d si neuzuji ani vr

  • Sr_Lobo

    Mrzí mě, že jsem se v článku nedozvěděl jak vlastně velké ten prostor na hraní potřebuji. Tohle je věc kvůli který vážně zvažuju, že si VR pořídím a právě proto, že mám problémy s kinetózou musím vědět jak velký prostor je třeba. Předem díky za odpověď! 

    • Staci ti pohodlne cca 1,5x1,5m -pr0ste aby ses mohl bezpecne otocit kolem svy osy s natazenyma rukama...ty blaboly ohledne mista neres, to pisou lidi, co nemaji s vr zkusenost pripadne to maji poprve na hlave. Doufam, ze tady to dostane k recenzi nekdo kompetentni.

      • 1,5x1,5m je nejaký minimum. Pohodlí začíná na 2x2m a víc je samozřejmě fajn. Když něco prohledávaš, typicky šuflíky od stolu, tak máš spíš tendenci se natáhnou rukou a s menším prostorem můžeš šmátrat po nábytku doma. Ale je to spíš komfort než nutnost. Granáty jsou taky rozumně udělaný a není nutný pohyb jako hod kilovým předmětem do dálky. Stačí jemně hodit

        • Sr_Lobo

          Super! Já bych právě mohl mít k dispozici tak 2,5*2,5 takže to už by opravdu mohlo být dostačující.

  • vindalooo

    Hraju na Oculus Quest + link, cca 4h odehrané a zatím naprosto bez problémů, pár postřehů bez spoilerů 1) dá se hrát v sedě, ale ve stoje to je lepší (rychleji se otočíte, když chcete zdrhat) 2)větší mínus je pohyb. Nebo spíš menší, protože za to HL úplně nemůže. To je omezení spíše VR obecně. Ukazovat, kam jít prostě není pěkné. Vím, že tam je možnost se pohybovat páčkou, ale z toho je hned špatně. 3)prostředí, a´ť už interaktivitou, detailností, grafikou je úplně jiný level, než co sem do teď hrál. Nerad bych pomlouval klasické hry, ale s tímto se nemohou srovnávat 4) po 4 hodinách hry jsem asi v 30% hry 5)možná až velké zaměření na horror hru. Teda podle toho co mám zatím zahrané. Nemám rád headcraby, ať už klasické, nebo jedovaté a tady jich je hodně. 6) tempo je spíše pomalé

    Kdo může, kupujte. Nevěřil jsem tomu, ale Valve opět ukazuje, jak se bude herní trh dál vyvíjet.

    • Zda se ti dělá špatně nebo ne může ovlivnit i headset. Jde o to, že třeba Valve index má větši rozlišení a obn.frekvenci a tím se třeba výrazně snižuje šance, že se ti udělá špatně. Takže tohle časem snad problém nebude. 


      Jinak horor to sice je, ale druhá část hry už ne. Valve chtělo i z Episode Three udělal hororovou hru, tak tady si trochu naplnili své přání,

    • Nerad bych kecal, ale myslim že je tam i volba že chodíš kam se díváš. Každej to preferuje jinak, což je u VR náročný. Já zase nehraji nic kde nemůžu chodit za rukou. Snad jen že by ten pohyb mohl být plynulý na VIVE ovladači. Spousta her to tak má a tady buď jdu nebo nejdu. Nic mezi. Ale to je detail... Každopádně jsem ani nemohl dospat a de se zase na to :D

      • vindalooo

        Souhlas, každý to má jinak. Mně tam hrozně chybí možnost couvat. To budu muset nějak pošéfovat.

        • Derp_1337

          Při tom teleportování absence couvání dává smysl, ale když si nastavíš pohyb na klasický analogový ovladač, tak by couvání mělo fungovat, ne?

        • vindalooo

          I když jak nad tím přemýšlím, tak reálně taky necouvám... Jdu do předu a přes rameno se dívám do zadu.

  • Deywik

    do ted jsem to hral..sem uplne celej propocenej,nohy me bolej mota se mi hlava...je to naprosta spicka, revoluce v hrani her...tohle tu proste jeste nebylo grafika nadherna, kdyz to srovnam ted s doom eternal tak je to vicemene to same, ale hl vypada proste lip..a ten pohyb v prostredi je proste gamechanger...urcite jsou hry jako last of us kde jde prosmejdit kazdej suplik je to krasne udelany, jenze tady clovek je fakt vtom svete a je neskutecne interaktivni, chces sebrat hrnecek,petku,plechovku,bednu,noviny,energetak,sud,zidle....cokoliv tu je moznost osahat a pro experimenty se meze nekladou najdu kyblik dam si ho na pistol a vystrelim :D seberu headcraba a roztaham mu nozky dam si to na pistol.. dam ho do kybliku a hodim ho ze stechy... ja uz VRko nejakou dobu mam a cca ovladani umim - prvni velkou hru co sem hral byla arizona,walking dead,asgard..takze pohyb mam zmaknutej a uz me prijde normalni si vzit index na palici pustit hru a hrat..ale ten pocit kdy jsem to poprve zkusil a posadilo me to na zadek, tak verim tomu kdo nema index a ted si ho koupi a prave zapne ALYX tak ho to posadi na zadek jeste vic nez me...je fakt ze Valve proste umi a je to asi nejlepsi herni studio, ktery vzdy nasadi jinej level - HL1,HL2 ---- ted alyx (artefakt nepocitam :DDD) takze, jestli opravdu ma byt ten HL3 tak uz fakt nvm co od toho budou lidi muset ocekavat, protoze tohle trumfnout jentak nepujde a aby Valve udelalo "obycejnou" hru na klavesnici a mys po tomhle delu se mi nezda..takze HL3 mozna bude v matrixu nebo fakt netusim.. :D 


    jinak hraju na valve index 120hz - SS na 150% a nejvetsi nastaveni - grafika je luxus jede to jako po maslicku - sestava i9 9900k nvidia 2070s 16gb ram -


    du si hrat jeste nachvilku do HLA a pak spanek konec hlaseni :D

  • VRFREAK1

    Top 11/10 Valve se překonalo ve všech směrech

    Nejpropracovanější Vr hra na trhu

    Valve ukazálo jak se mají VR hry dělat , celý průmysl  by si z toho měly vzít lekci po tydle jízdě se už k normalním vr hrám nevrátíš

  • Nemám slov. Zatím 4h herního času a některé momenty si budu pamatovat do konce života. VALVE zase přepsalo standardy. Tohle je prostě game changer a všichni ti co si někde vyzkoušeli VR na telefonu a zapřísáhle budou tvrdit že je na nic můžou puknout vzteky a závistí :D

    Vůbec nepochybuji, že je tu jedna z nejlépe hodnocených her historie.

    • Taronyu

      Mám za sebou asi tri hoďky a absolútny súhlas. Barnacle, úplne obyčajná  vec, ktorú som v pôvodných hrách už ani nevnímal, tak tu som na to čumel 10 minút. No a keď sa objavil vortigaunt, tak som bol vysmiaty od ucha k uchu :) Jediný problém mám a to su vive ovládače. Je vidieť, že hru robili primárne na tie svoje.

      • Taky to hraju na starým VIVE a nemám s tím problém. Možná jen že jsem ještě nevyzkoušel nový :D

  • Nepochybuju o tom, že stále hlas některých lidí prostě neutichne. Nepochopí, proč to je jen na VR, nepochopí o čem to je a vlastně ani nebudou chtít. A stále budou říkat, že to je tech-demo :D.

  • Deywik

    asi nejlepsi hra poslednich 10let ty propadaku..jen pockej na rekordy :D

    • KrPa

      no jiste! zitra bude aspon 60M hrajicich hracu!

    • Derp_1337

      Rekordy? Možná to bude nejprodávánější hra na VR, ale to je asi tak jediný rekord, který to troufne.

      Zatím jenom velmi málo lidí má doma VR headset (na Steam to je cca 1% všech hráčů).

      • A jaké další rekordy by to mělo trhat? Možná tak nějak v rámci hodnocení. Jinak stačí více než bohatě fakt, že to hraje vcelku dost lidí. A to ještě spousta lidí čeká na nějaký headset, aby to hrát mohlo. Tahle hra rozhodně VR trh posune zas trochu jinam.

  • KrPa

    Uprime to vydim jako herni propadak a zaroven to ale bude aspirovat na nejhranejsi hru ve VR.

    • vindalooo

      Hráls to?

      • KrPa

        ne, ale premyslim o nakupu

        o takovem hodnocenim mi staci jen pouziti matematiky

    • 96% na steamu je propadak? ok 

      • KrPa

        no, hodnoceni po 12h od vypusteni ma fakt velkou vahu...

        prvni se tam zjevi vlna hodnoceni od fanboy, pak od hateru, nejakou hodnotu to bude mit az za 3 mesice

      • Derp_1337

        Tak doslovně to brát nemůžeš. První dny prodeje si hru většinou koupí nadšenci a fanoušci, kteří hru většinou hodnotí pozitivně kvůli vlně nadšení a nostalgie. Teprve až se prodeje ustálí, tak hodnocení klesne na jakési "reálné" hodnocení.

        Podobně to funguje se vším: hodnocení nových hudebních alb a nebo recenze nových filmů v kinech (na premiéry chodí většinou jenom ti největší fandové).


        PS: Tohle pravidlo má samozřejmě vyjímky. Třeba když Blizzard vyžene hype Warcraft 3 Reforged na maximum, ale pak dodají vykuchanou hru... v takových případech první dny hodnotí hru naštvaní fanoušci, kteří tomu budou z principu dávat 0/10.

    • Herní propadák v jakém smyslu?

      • KrPa

        dle HW pruzkumu na steamu z unora 2020 ma VR celych 1% uzivatelu na steamu, navic kdyz vetsinu herniho trhu jiz maji konzole (bez VR) tak to je jednoduche


        hra je dobra a mezi VR je urcite spica, ale proste se nikdy neproda tolik a nebude mit takovy zisk, uz jen kvuli tomu, ze ke hrani potrebujes HW s cenou okolo 35 tisic kc


        Avatar byl taky prvni 3D film ale pritom to byla jen ukazka technologie a samotna tvurci cinost okolo byl opravdu prumer

        • Průzkum Steamu má sice určitou váhu, ale rozhodně je dost zkreslený. Zaprvé bere v potaz jen zapojené zařízení. V době průzkumu musí mít tedy hráč VR napojené do PC, aby ho to zaregistrovalo. A pak jsou tu lidé jako já, kteří průzkum nedělají vůbec. Tedy já tam třeba započítaný nebudu. Dá se ale třeba lehce odrazit od toho, kolik třeba prodal Beat Saber.

          Důležitá pointa je taky to, že Valve nejde o prodeje. Ale o názor hráčů jak na sérii Half-Life, tak na VR.  Nejenže to byl úspěch už po oznámení hry, ale teď po vydání hry se strhla další mela a další vlna lidí jde pořizovat VR. Kritika jak od profíků tak od hráčů je taky vlastně nadmíru pozitivní.

          S Avatarem souhlasím, mě třeba vůbec nezaujal ( i když fandů si našel taky dost). Bez té technologie by to asi úspěch nemělo. HL: Alyx ale není úplně stejný případ a to už jen proto, že to není zdaleka první VR hra. Ale je to první hra, která ukazuje, jak by mohla velká VR hra vypadat a že skutečně udělat jde. A lidem se to líbí. Kdyby se to ale převedlo na klasické obrazovky, propadlo by to. Jediné, co by tam asi mohlo fungovat je příběh, který je skvělý, podán absolutně famózně a vlastně je to to nejlepší, co z HL serie doteď máme. Hratelnost a vlastně i obsah jako takový by musel být úplně překopán.


          Ohledně ceny, tam prostě nesouhlasím. Headsety se dají sehnat i za 200-300 dolarů. Počítač samotný pak třeba v mém okolí má každý dostatečný na to, aby VR rozběhalo. Neznám nikoho, kdo by dnes měl horší grafiku než třeba GTX970 a i ta už na nějaké VR je. Do budoucna se to samozřejmě bude jen lepšit. Více her, více headsetů s různou cenovkou a lidé budou určitě PC upgradovat. Chce to koukat nejen co je teď, ale i to co bude a může být. Tvrdit o něčem, že se to NIKDY neprodá je prostě dost úzký pohled a s takovým přístupem by se žádný pokrok asi moc nekonal. Chce se to trochu otevřít nápadům a hlavně i tomu, že co je teď nemusí platit zítra. Ostatně, nemyslim si, že před 5 lety byl nějaký použitelný headset za 200 dolarů, ale dnes to je realita.


          • Derp_1337

            "Dá se ale třeba lehce odrazit od toho, kolik třeba prodal Beat Saber"


            Beat Saberu se prozatím prodalo cca 1-2 miliony kusů. Ale to se počítají tržby dohromady za PC a PS platformu. Jenže HL:Alyx si na PS4 nemůžete zakoupit, takže tím ta hra přijde o všechny uživatele, co mají VR na konzoli.

            • Ano, to nepopírám. Ovšem VR se teď prodává dobře, mimo jiné i díky HL Alyx. Takže trh poroste. A to je to, o co Valve jde. Valve nechce tuhle hru teď hned prodat po milionech. 

          • KrPa

            ano, proto se tomu rika pruzkum, ne scitani lidu

            no tak avatar taky nebyl prvni 3d film, ale byl to jen velky komecni prelomovy

            co se tyce naroku, tak dle doporucenych HW na steamu se ty grafiky pohybuji okolo 7000 kc a to uz si clovek urcite nekupuje, pokud hraje hry na relax + dalsich 7000 vr - to uz si na 14000 a nemas ani slozeny cely pc!

            • Pokud člověk hraje jen na relax a nemá grafiku ani za 7 000,- tak jeho nejmenším problémem bude, že mu nejde VR... Takový člověk nerozběhne ani některé normální hry, nebo jen velmi špatně na nízké detaily. Je otázkou, jestli VR vůbec na takové "hráče" míří.

              • KrPa

                Reakce na příspěvek:

                chces jakom rict, ze jako hrac musis mit HW za 30k ?? jako ridic si jedine, kdyz mas ferari???

                • Reakce na příspěvek:

                  Ne, ale kdo hraní her má trochu jako koníček, tak prostě má HW který rozjede i ´dnešní hry a to stačí i na VR. I minimální nároky normálních her jsou dnes dost často vyšší, než jsou požadavky na VR. A samozřejmě jsou lidé, kteří ten HW nemají, ale i ti pokud budou chtít hrát i dalších hry, budou muset upgradovat.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit