Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • 1) Nepřeskočitelná intro loga a filmy – ovšem s výjimkou prvního spuštění. Tehdy to nevadí, protože filmy jsou součástí příběhu, vývojáři si dali práci a jakej magor by film přeskočil, když pouští hru napoprvé, že jo. Napodruhé už to je ovšem na pěst. A nejhorší je to v kombinaci s checkpointy, který se nacházejí PŘED těmito filmy. Co se týče loga, chápu tu reklamu, ale stačí to jenom jednou. Stejně to lidi obejdou vymazáním určitejch souborů, případně spouštěním s určitým příkazem, pokud je to možný. 2) Nešikovně umisťovaný checkpointy – nesmyslná nutnost opakovat určitý lokace, když mohl bejt checkpoint až před oním těžkým okamžikem. A stejně tak je třeba dát ho hned za vykonání těžkýho úkolu, aby pak člověka se zdravím +5 za rohem nesejmula nějaká jinak lehce porazitelná potvora a nemusel znova bojovat s bossem. Co mně ale vadí nejvíc, jsou obecně technický věci týkající se nastavení. Nic jinýho mě tolik nedonutí hru odinstalovat jako problémy tohohle typu. Například: 3) Hud – nemizící příkazy/nápisy. V tomhle ohledu mě strašně naštval jeden díl Assassinů, kde byla přes celou obrazovku zpráva o použití Eagle vision, která nezmizela, dokud to člověk neudělal. A pozor, ne pouze při první příležitosti (jakože tutorial), nýbrž POKAŽDÝ. Jediný řešení bylo kompletně vypnout hud, což v týhle hře teda fakt nechci. Hra naprosto fašisticky nutí člověka používat určitý věci, místo aby to nechala na něm. 4) Automatický přehazování kamery doleva. Tohle je mor. Byl to důvod, proč jsem vyhodil Wildlands. Pokaždý, když se člověk kryl za zdí a střílel zleva a poté vstal, kamera už zůstala vlevo, což mě rozhodí, protože jsem pravák a tohle je pro mě neschůdný. Jasně, dá se to jedním tlačítkem přehodit, ale já chci na klávesnici sahat (a hlavně koukat) co nejmíň. A jde o to, že v tomhle případě to byl prvek tak častej, že bych si to snad musel dát na myš – jenže tam potřebuju mít daleko důležitější věci než takovouhle blbost. Přitom by to šlo v settings nechat jako nastavitelnou možnost, něco jako fixně vpravo / dynamicky / fixně vlevo. Trochu to je i v Hitmanovi 6 a 7 (resp. 1 a 2), ale tam to je ještě únosný. 5) Jakákoli nemožnost nastavit si cokoli na klávesnici (nedej bože na myši). Některý vývojáři asi předpokládaj, že jsme všichni tovární vzorky používající stejný nastavení. Já si key settings dost překopávám a hry, v nichž to pořádně možný není, jsou pro mě nehratelný. Považuju to za diletantství, šlendrián, lenost a zhovadilost. Kolika beta/alfa testerům ta hra nejdřív prošla rukama? Nebo to byli pouze kámoši? 

    - Pamatuju třeba, že v jednom starým dílu Sherlocka Holmese šla přehodit myš pouze buď obě osy najednou, nebo vůbec. Nehratelný. 

    - Případně další hrůza v podobě několika pevně nastavenejch schémat, z nichž si člověk má vybrat. Tím pro mě skončil, dřív než začal, druhej díl Manhunt, na kterej jsem se těšil. V tomhle ohledu bych naopak vyzdvihnul Far Cry 5, kde je nastavitelný opravdu všechno do posledního detailu – takhle to má vypadat, od nich se můžou ostatní učit. 

    - Taky nechápu, co maj vývojáři proti tomu, aby člověk používal určitý klávesy, například Enter. Já hraju na šipkách (ano, budu nejspíš jeden z mála), a Enter tudíž používám místo E, jakmile to jde. Problém je, že někdy to právě bohužel nejde. 

    - Obrácenej zoom na dalekohledu. U zbraní mám next weapon na kolečku dolů a tyhle věci se většinou nastavit dají, ale u dalekohledů bych měl přibližování rád taky na kolečku dolů, nicméně bejvá to naopak, aniž by se to dalo přehodit. 

    - Pitch ve vozidlech. V FPS hrách, který nejsou na auta atd. až tak zaměřený, je často napevno danej vertical look. Já jsem chronickej mouse inverter, a tahle nemožnost přehodit si to v autě nebo helikoptéře pro mě tudíž zase představuje nehratelnost. 

    - Nemožnost vypnout motion blur. Netřeba cokoli dodávat, tohle je prostě prasárna. Atd., tohle jsou z hlavy ty hlavní věci. 

  • iso9002

    Mě dost pije krev, pokud není možnost pauznout hru během důležitý příběhový cutsceny.

    A ano, Control jsem kvůli checkpointum taky nejednou proklínal.

  • owny

    Já asi nejvíc nesnáším collectibles, zvlášť když jich jsou ve hře stovky a doplňují nějak příběh. To pak člověk buď musí být autista, aby je hledal sám, a nebo jet podle nějaké mapy z internetu, ale to fakt není moje představa zábavy.

    • Toto byl bohuzel mor jinak dokonaleho Doomu Eternalu. Tam to nastesti vyvojari zachranili teleportem tesne pred koncem bitvy, kdy sla projit uroven bez autistickeho hledani kazde praskliny a ke konci se to proslo uz ciste podle mapy z netu.

  • Houdini

    Všetko čo umelo naťahuje hernú dobu od backtrackingu, gridu, fetch questov, loadingu, loadingu a loadingu... ukončenie hry cez 4 tlačítka a 3 rôzne obrazovky vrátane menu... atď. Nemožnosť prestaviť ovládanie, paywall, základná hra ohlodaná za 60€ + dlc za 200€ a podobné chuťovky. Inak pekný článok +- súhlasím a napadlo by ma ešte viac. Najviac ma poslednej dobe štve presne to, čo popisuje Alžbetka proste nezmyselne roztiahnuť hru len aby mala 100+ hodín aj keď sama o sebe je hra skvelá poprípade má super príbeh a potom sa prichytím, že sa nútim do toho a už to len chcem dohrať kvôli príbehu alebo nedohrám. RDR2 hrám asi pol roka (s prestávkami) ale tam mi to nejak nevadí skôr si to naťahujem ja lebo ma to baví (aj keď miestami je tempo šialene pomalé).

  • Prod1gy

    kromě už zmíněného nesnášim:

    1) Nastavení grafiky na ultra někdy nenastaví vše na ultra a člověk musí jednotlivé položky proklikat, jestli nedovolují ještě vyšší nastavení, a pak si ta hra při ukládání nastavení ještě vyžádá restart :D

    2) Zasekávání za neviditelné překážky a zachycování kulek/šípů/granátů neviditelnými překážkami. Třeba ve Falloutu 4 chci hodit granát skrz zábradlí, ale odrazí se mi pod nohy, i když je tam velkej otvor

    3) Hra spawnuje nepřátele do zad, i když už to tam člověk vystřílel 

  • Za me: Kdyz hra spusti kampan automaticky pri prvnim spusteni bez moznosti zajit si do menu nastavit rozliseni / grafiku / zvuk apod. Za to bych fakt trhal hlavy nehlede na to, ze ty usicka to taky sem tam odnesou...

  • Perfektní souhrn všech věcí které mne ve hrách také vytáčí., hlavně tyto:

    Nepřeskočitelné cutscény (a to hlavně před začátkem hry, kdo se chce dívat na 15minutový intro..) a nebo nepřeskočitelné rozhovory (vy už máte dole titulky dočtené, ale postavy jsou v rozhovoru teprve uprostřed).

    Zdlouhavý (a nudný) tutorial (proč ho raději nezakomponují jako dobrovolnou volbu z menu)

    Nemožnost vlastního uložení (kde jsou ty časy rychlého uložení přes F5)

    Hledání a pročítání desítek emailu, dopisům apod.. (a hra tě k tomu i nutí, přeci jen tam může být zajímavé heslo). Kvůli tomu jsem ani nemohl ten Prey dohrát.

    Pak bych k tomu přidal i nepřeskočitelné úvodní intra při spuštění hry. Když je vidíte po 10 (ale i poprvé), tak je to enormně únavné a otravné.

    Samozřejmě dále nemožnost vypnout si různé ukazatele na HUDu, jak už zmiňoval Effect. To je opravdové peklo dnešních moderních her. Naštěstí už jsou tyto možnosti v některých titulech dostupné, ale stále to není ono.

    • J.V.Stalin

      - Nebylo by lepší titulky prostě vypnout a poslouchat co postavy říkají? Tím by jsi tento problém jistě vyřešil. 😉

      - S tutorialy souhlasím.

      - Problém s ukládáním, potažmo checkpointy je trošku komplikovanější. Kdyby jsi mohl pořád mačkat F5, tak by jsi z míst, kde má řádně přituhnout spíš udělal save/load parodii.

      - Pak evidentně typ her jako je Prey není tvůj šálek čaje. Pokud by něco takového třeba někdo strčil do čistě frenetické akce, tak jasně. Nemělo by to tam co dělat, ale vyčítat to zrovna Prey, které si šlo svoji vlastní cestou je podle mého nefér.

      - Nepřeskočitelné intro měl dobře vyřešený třeba Red Alert 2, kdy při prvním spuštění přeskočit nešlo, ale pak už ti to bylo umožněno. Jinak souhlasím, pokud ti to někdo nuceně sere do ksichtu, je to otrava.

      - Souhlasím.

      • No když neumíš tak dobře anglicky, tak si potřebuješ k tomu číst i české titulky. A obvykle máš dřív přečteno, než postavy domluví. Ale naštěstí už ve většině her se ten rozhovor dá něčím posunout dále.

        F5 se hodí jen u některých her. Například u starého Return to Castle Wolfenstein, Call of Duty 1, Half-Life 1 nebo Stalker 1. Stojím si za tím že právě tam tento systém ukládání té hře dal na větší zábavnosti a to asi z toho důvodu že ty hry jsou těžké. Myslím že by se u některých her dal použít i dnes, nechat v tomto svobodu na hráči.

        Prey jsem zmínil, protože byl uveden v článku. Je zde i mnoho jiných příkladů. Teď mne napadá třeba u FEAR 1 poslouchání rozhovorů na záznamníkách, apod. Něco v tobě tě nutí si to poslechnout, ale zároveň víš, že je to vlastně úplně zbytečné a zdržuje tě to od hlavního smyslu úkolu. Mělo by to být vybalancované a posilovat to atmosféru, ne otravovat.

        Ano, to je asi nejlepší řešení s tím intrem. Poprvé to nepůjde a pak už ano. Z toho by se měli vyvojáři poučit.

        • J.V.Stalin

          "Například u starého Return to Castle Wolfenstein, Call of Duty 1,
          Half-Life 1 nebo Stalker 1. Stojím si za tím že právě tam tento systém
          ukládání té hře dal na větší zábavnosti a to asi z toho důvodu že ty hry
          jsou těžké."

          Ty hry vznikaly v úplně jiné době a dost ji reflektovaly. Ale budiž, tam ten styl ukládání ještě jakž takž smysl měl. V dnešní době už je to opravdu spíš (zasloužený) přežitek. Pamatuju si, jak jsem viděl kamaráda co hrál Dooma 3 (u kterého se asi všichni shodneme, že to opravdu těžká hra není), tam byla možnost ukládat kdykoliv. Hra byla spíš stočená směrem k hororu a jeho styl hraní byl "zabiju dva Impy/menu/save, zajdu za další roh/zabiju Impa/menu/save, další Imp ho škrábnul/menu/load/zabije Impa/menu/save" - ten člověk takovým způsobem dohrál celou hru a nejen, že si sám totálně zničil tu horovou část, ale taky přes 30% herního času strávil save/load mechanikou. Je to v pořádku?

          Jakmile dáš hráčům takovou svobodu, tak toho určitě začnou zneužívat.

        • U serie Bioshocku mi zaznamniky nevadily. Sly pustit az pozdeji po prestrelce a sedly do melancholicke atmosfery uz vylidneneho sveta.

  • Jo, na vyprávění přes útržky novin a lístečky už začínám být taky alergický. A nic nezabije tempo hry tak dokonale, jako potřeba zastavit se uprostřed krvavé přestřelky a číst si 5-stránkovou firemní příručku nebo nekonečné mailové výměny. U her, kde celá podstata spočívá v poskládání příběhu (Gone Home) nebo kde kvanta textu dávají smysl (Control), to beru, ale u větších her mě musí svět opravdu zaujmout, abych je pročítal. Už mi přijde fakt na hlavu, jak si každý od kapitána vesmírné lodi po negramotnou uklízečku vede důkladný deník, v lepším případě dokonce audiodeník, ve kterém vysvětlí každý detail svého života a završí to nedokončeným "NEEEEFWFZWEGFUWV" těsně před smrtí.

  • u těch checkpointů mě spíše vždycky jímá hrůza, že nevím, kdy mám tu hru vlastně vypnout. a hodněkrát zrovna jak naschvál zrovna nikde žádný checkpoint není, i když už bych rád skončil.

  • Effect

    Alešovi nějak nerozumím. Taky mě štve, když koukám na jednu cutscénu vícekrát za sebou bez možnosti přeskočit, ale Alešovi  to  zjevně vadí i napoprvé. Já teda nevím, ale všechny silné příběhové zážitky mám v drtivé většině z her s výrazným důrazem na promakané cutscény.

    Jinak mě hodně mrzí, že vůbec nezmiňujete skutečnost, že velká část dnešních her dělá z hráčů blbečky. Všechno jim hned prozradí a ideálně vám naservíruje  tisíce nevypnutelných HUD indikátorů, ideálně doprostřed obrazovky. Toto dokáže dokonale zničit atmosféru a mně celou hru. Z poslední doby zmíním např. Rise of The Tomb Raider, který jsem po pár hodinách znechuceně odinstaloval (největší bomba je nápis Reload, což prostě nejde vypnout), ale jsou těch her haldy. Sepisuju zrovna petici, aby vývojáři byli ohleduplní a dali hráčům možnost tyhle hovadiny vypnout, tak snad se to uchytí. Že toto redakce vůbec nezmiňuje, mě skutečně zaráží, za mě je to naprostý mor dnešních videoher.

    • Connor88

      Alešovi nebo Adamovi? 🙂

    • Většina her nabízí vypnutí částí HUD, ale to je k ničemu, pokud je to rozhraní od začátku špatně navržené. Už několikrát jsem zkusil vypnout otravnou minimapu nebo herní rady, ale za pár hodin jsem nevěděl kam jít a jaké tlačítka zmáčknout, protože ten přehlcený HUD byl jediným indikátorem.

      • Effect

        Přesně tak. Někdy jde vypnout celý HUD nebo velká část, ale to je řešení úplně k ničemu, přesně jak píšete.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit