Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • victor

    Bude výsledkem něco pozitivního pro hráče samotného ?  Nebo se tu bavíme o vyšší marži pro vývojáře ?  Steam je drahý víme to všichni ,ale kdo není na Steamu jako by nebyl .....🤔.

    Existuje nějaká páka na Steam aby svou politiku změnil i když viditelně nemá zájem cokoli měnit ??? Jo kdyby se k žalobě připojilo víc Indie studií tak to bude mít váhu i před soudem .Ovšem stane se to ???? Těžko předvídat , ale pokud nikdo Wolfire nepodpoří , pak jakékoli debaty o výši marže pro Steam budou pro příště pasé 

  • Tak já bychl tu hlavně v první řadě vůbec rozporoval to, že by měli mít dominantní postavení na trhu. Alternativ je dost. Pokud jako hráč chci hrát videohry, vůbec Steam nepotřebuji. Pokud chci jako vývojář vydat hru, vůbec Steam nepotřebuji. Je na každém aby si zhodnotil, zda mu Steam nabízí takové služby, že si za ně oproti konkurenci připlatí, nebo prostě půjde k levnější konkurenci.

    Z hlediska nějakého toho postavení na trhu, které by šlo zneužívat je Valve prostě úplně někde jinde než třeba takový MS, který prostě dominantní jen (zkuste mít firmu a zaměstnancům dát na počítače linux s openoffice, jak se vám bude dařit). To je prostě firma bez které se lidé dnes neobejdou a že si na ně někdo posvítí plně chápu. Ale Valve... ten vůbec nikdo nepotřebuje a všichni to používají dobrovolně.

    • Derp_1337

      Hele, s tím názorem, že hráči/vývojáři Steam nepotřebují, jsi prostě mimo. Nepochopil jsi totiž jádro problému. Problém se Steamem nemají AAA hry od velkých distributorů , ale ten problém mají hry od malých (indie) a středně velkých vývojářů.

      AAA hry seženeš na velké spoustě platforem a navíc ti velcí distributoři mají privátní smlouvy, takže Steamu rozhodně neplatí 30% poplatek.


      Bohužel nikde jinde kromě Steamu nenajdeš dostatečně rozvinutou indie platformu. Ani na Epicu, ani na Origin, ani na UPlay a ani na GOG (v současnosti má GOG v kategorii "indie hry" jenom 1200her, což je komicky málo v porovnání se Steamem, kde jsou desítky tisíc indie her).

      Ty ostatní platformy navíc mají dost slabé dodatečné služby (jako třeba automatická doporučení, kurátoři, propagace, atd.) Malý vývojáři si většinou nemůžou dovolit nákladnou marketingovou kampaň.

      Shrnuto, podrženo: Co se týká malých a středně velkých vývojářů, ti se rozhodně nemůžou moc vybírat a Steam svého postavení zneužívá. Ale vyjímky se samozřejmě najdou. Občas i indie hra se stane slavnou a člověk ji najde na spoustě platforem.

      • Ale samozřejmě že si může vybrat. Klidně si to můžou hodit na svůj hosting, doufat, že si toho někdo všimne a že jim poctivě zaplatí.

        Pokud mají pocit, že si vybrat "nemůžou", tak je to jen proto, že Steam té jejich hře udělá takovou propagaci, kterou by jinde neměli a zajistí jim další služby (jakože třeba zpracování plateb od zákazníků, záklandí DRM jako vázání licencí na účty), které by si samotní museli dělat za drahé peníze, že ve výsledku i po zaplacení těch 30% budou mít na Steamu vyšší zisky, než když by to prodávali jinde bez těchto poplatků. A pokud jim Steam tu přidanou hodnotu přinese, co je pak špatné na tom, že si za to nechá zaplatit.

        Ti vývojáři těch 30% neplatí proto, že by museli. Ale protože jim Steam za to přinese takové prodeje, že se jim to vyplatí zaplatit a vydělají pořád víc, než když by to nezaplatili. Není to tak?

        A to že Steam dokáže i Indie vývojářům přinést takové prodeje navíc je pro ně přece plus a ne nějaké mínus. Nedívej se jen na to kolik procent platíš. Ale podívej se na to, kolik by jsi vydělal když by jsi to prodával jinde a kolik vyděláš když to prodáš na Steamu. Pokud na Steamu vyděláš víc než by jsi vydělal kdekoliv jinde, tak je nesmysl na něj nadávat, že je to tam pro tebe drahé.

        • Derp_1337

          Hele, můžeš Steam obhajovat, jak chceš, ale prostě nezměníš fakta. Když se indie hra neprodává na Steamu, tak bude mít mizerné tržby (vyjímky se najdou). Ti vývojáři většinou nemají moc na výběr a Steam to moc dobře ví.


          Na jednu stranu máš pravdu, že těch 30% je do jisté míry akceptovatelná daň za ty lepší tržby a služby pro hru... ale na druhou stranu Steam jednoznačně zneužívá svého dominantního postavení na trhu. Obzvlášť když si uvědomíš, že velcí distributoři nemusí platit těch 30% , ale dávají míň.

          • Ty si ale ty fakta překrucuješ tak jak se ti hodí. Když řekneš A, tak musíš i B. 

            Vývojáři mají vždy na výběr. To, že jdou na Steam je logický a pro jejich produkt to nejlepší. Oni moc dobře ví, že na Steamu mají největší šanci a proto tam taky svoje produkty dávají. 

            A pokud se ptáš, proč velcí distributoři platí méně (což jsem nikde neslyšel, ale nerozporuji to), tak to bude prostě proto, že už vytvořili produkty, který se dobře prodávají a vydělávají. Tím pádem jsou věrohodným zákazníkem a šance na to, že oba subjekty (Valve i distributoři) vydělají je nepoměrně vyšší než u neznámých studií s neznámým produktem. 

            Ona si spousta malých a středních vývojářů myslí, že Steam je služba pro ně (někteří berou Steam spíš jako charitu mi přijde), ale je to služba pro hráče a nakupující primárně.  Steam poskytuje platformu, zajišťuje služby a vlastně i fungování samotného produktu. A to stojí peníze. A u neznámých studií s neznámým produktem to mohou být vyhozené peníze. Vem si, že poskytneš svoje skvělé služby za 10 % a prodá se 10 kusů. Tím pádem vývojář dostane 90 % a Steam 10 % a nepokryje to ty finance co do toho dal. 

            Realita prostě je, že když dokážou tihle malí producenti to, že jsou schopni udělat kvalitní produkt co se prodává, tak poskočí výše a pro Steam budou mnohem zajímavějším partnerem a z toho budou plynout další výhody.  

            Steam není charita, ale je to normální služba, která má za úkol vydělávat a na tom není nic špatného. Každý si může založit konkurenci a dělat to lépe. Každý si může vydávat své produkty na svých stránkách. 

            • Derp_1337

              Hele, nikdo neříkal, že ten systém není založen na rozumném základu. V tom se nikdo nepřel.

              Jádro problému bylo v tom, jestli Steam (zne)užívá svého dominantního postavení na trhu. Což do určité míry dělá.


              Je sice hezké říct, že vývojáře k tomu nikdo nenutí a klidně si můžou jít distribuovat hry jinam. Jenže nebýt dostupný na největší platformě s indie hrami se může ukázat být likvidační pro spoustu her. Dodnes se najde velká spousta hráčů, kteří řeknou, že když si hru nemůžou koupit na Steamu, tak jako kdyby neexistovala.

              • Reakce na příspěvek:

                "Jenže nebýt dostupný na největší platformě s indie hrami se může ukázat být likvidační pro spoustu her. Dodnes se najde velká spousta hráčů, kteří řeknou, že když si hru nemůžou koupit na Steamu, tak jako kdyby neexistovala."

                Tohle je ale nastavení zákazníka a s tím nikdo nic neudělá. Zákazník nakupuje kde chce. A na to ti žádné soudní spory nepomohou. 

                Já nechápu ten pojem likvidační. Likvidační by bylo, když by po nich Steam chtěl 70 % a dával jim 30 %. Oni ale mají z každého kusu 70 %, takže ti vývojáři na každém kusu vydělávají. Na každém kusu jsou v plusu. 

                Tady jde fakt jen o to, že vývojáři chtějí co nejvíc peněz za produkt, který má neznámou hodnotu. Ty nevíš, kolik se toho prodá.. třeba 10 třeba 1000 kusů.. Ale každej vývojář si myslí, že ten jeho produkt bude mít milionový tržby a on vidí těch ztracených 30 % z těch milionů kusů, kterých ale indie hra nikdy nedosáhne. 

                Soudní spor skončí tím, že se řekne, aby si to vydal sám. :D 

          • "Když se indie hra neprodává na Steamu, tak bude mít mizerné tržby"

            Ale tohle já vůbec nerozporuji. Já jen říkám že tohle není chyba Steamu, ale naopak jeho přednost. Valve fakt nemůže za to, že když si to budeš prodávat na vlastní pěst, tak budeš mít směšné prodeje. To je jen mezi tebou a zákazníkem.

            No a za to, že ti zajistí o tolik lepší prodeje (a že to dělají ze všech naprosto nejlíp) si prostě nechají zaplatit. To že jinde než na Steamu nebudeš mít takový zisk z toho z určitého úhlu pohledu dělá "nejlevnější službu na trhu"? Protože všude jinde tě to bude stát mnohem víc peněz než na Steamu (ve smyslu, že o ty peníze prostě přijdeš třeba na nižších prodejích apod)

            • Derp_1337

              Jo. To je pravda. Ale ve své podstatě se jedná o zneužití jejich dominantní pozice na trhu.

              Tohle rozhodně bude komplikovaný právní spor.

              • Reakce na příspěvek:

                Tak tady není co řešit. O zneužití dominantní pozice na trhu se nejedná. 

                Aby tomu tak bylo, tak by Steam musel nutit vývojáře aby vydávali na jeho platformě. To ale Steam  nedělá. Vývojáři sami oslovují Steam s tím, že tam chtějí vydávat své hry. A když tam chtějí ty hry vydávat, tak si pobrečí, že musí dát pryč 30 % výdělku, ale tu smlouvu podepisovat nemusí. Většinou si nepobrečí přímo Steamu, ale pak následně na twitteru, redditu a tak. Při jednání s Valve šoupou nožičkama a zběsile podepisují a to vše dobrovolně. 

                Většina těch malých vývojářů by vůbec měla být ráda, že tam ty hry vyjdou. Někdy ty výtvory jsou fakt "hry" v uvozovkách.  Pokud vím, tak Steam nikoho nediskriminuje, vydávat tam může každý a Steam jim ještě pomáhá, když jim umožňuje dodat jejich produktu profesionální služby. :) 


      • Chápu jak to myslíš a máš svým způsobem i pravdu. Z hlediska někoho kdo začíná a udělá svoji první hru je 30 % strašně moc. 

        Na druhou stranu už mi začíná vadit jak poslední dobou všichni říkají, že korporáty a velké firmy mají být bity za to, že jsou velké nebo úspěšné.  Ačkoliv je nemám rád, tak tady si myslím, že se jim hodně křivdí.

        Dneska je trend podporovat vše malé a střední proti velkým, protože to je nefér. Ale ono svým způsobem není, všechny ty velké firmy a korporáty kdysi začínaly na 0 stejně jako teď ti malí a střední. Jen ty korporáty začínaly v době, kdy něco jako hry na PC a konzole byly skoro sci-fi a vůbec se nevědělo jestli lidé budou chtít hrát hry na PC/konzolích. Vlastně  tenkrát ty malé korporátky investovaly do něčeho, kde nevěděly jestli nepřijdou o prachy a to riziko, který podstoupily bylo mnohem mnohem vyšší než je dneska. Taky mohly krachnout a nic jako EA, Activision by nebylo. 

        Dneska už každej ví, že hry na PC/konzole frčej a když někdo udělá hru co lidi chtějí, tak vydělají. Mají prošlapané cestičky a herní průmysl jen kvete. Logicky ale musí počítat s tím, že ten kdo začínal a tenhle obor prošlapával je prostě nejsilnější hráč a řídí trh. Takže tohle kvičení, že 30 % je moc je na jednu stranu fakt liché.  Akor ještě když dneska někdo jen představí nápad a lidé mu na ten projekt přispějí. V podstatě ty indie studia nemají skoro žádné riziko, které by podstupovaly, kromě svého času. Bohužel ale tyhle malý studia chtějí všechno hned a nechápou, že ta cesta je postupná. Když udělají dobrou hru, tak vždycky vydělají. Uděláš první dobrou hru, pak druhou a už máš lepší postavení na trhu. Navíc často kvičí studia co vlastně tu hru ani nedotáhnou do konce nebo je fakt špatná a oni tuší, že nevydělají, tak z toho chtějí jen vytřískat.

        Takže závěr: 30 % je hodně. Ale z pohledu někoho kdo nic nedokázal a nemá žádné jméno na trhu to je celkem dobrý. 

        • Marines

          Tohle je záležitost dneška, malá, vlastně neznámá firma, přijde na trh s nepříliš úspěšným výrobkem a začne ihned žalovat na ty úspěšné a silné a jsou přesvědčeni, že jim všichni dluží peníze za to co vyprodukovali, to ale už není kapitalizmus, kde musíš něco umět, ale socialistický kapitalizmus jak vyšitý. Natažená ruka a brekot - "dejte mi výpalné a soudy mi k tomu pomůžou"....

  • Zrovna argumentovat Epicem, který se snaží o monopol na trhu tím, že rozdává hry zdarma, šroubuje ceny dolů a zajišťuje si exkluzivitu. Osobně mi přijde jednání Epicu víc odporný než Steamu. 

    Ale je to věc nabídky a poptávky, takže tak. Steam nabízí širokou základnu podpory, hráčů a lidé ví, že funguje. 

    Epic proti tomu nabízí produkty zdarma, exkluzivitu a cenovou výhodnost, ale tohle, dle mého názoru, funguje pouze omezeně a jen na poměrně malou skupinu zákazníků. Jasně, claimnout hru si přijde kde kdo, ale utratit peníze někde, kde dlouho nebyl (a možná stále není) košík, to už je horší. 

    Navíc se lidi hodně odnaučili kupovat hry na den vydání a často mi přijde, že i první měsíc. 😀 A to kvůli bugům, nedodělkám, špatné optimalizaci apod. Takže ono si počkat 6 měsíců na opravu hry do hratelnýho stavu nebo rok na konec exkluzivity je skoro jedno. Takže osobně fakt nevím co lidi na tom Epicu vidí. 

  • KrPa

    me je steam u stejne zadele jako epic, ja jsem hlavne pro gog

  • Steamu narozdíl od Epicu má systém, kdy podle tagu nebo her co hrajete nejčastěji vám hodí například do zajímavých položek nebo frontu doporučení, já se tak dozvím nebo objevím hry o kterých bych vůbec neslyšel a to jen proto, že hraju nejčastěji např coop, simulátory, horor apod. Jestli tedy na Epicu se moej hra prodá 100x a dám mu 15% nebo 1000x a dám steamu 30% tak co je lepší? Nehledě na to, co steam nabízí pro zákazníka oproti jiným platformám...

  • Myslím si, že 30 % je hodně. A byl bych pro snížení.

    Ale v tomto sporu budu stát za Valve. Pořád mají možnost jít jinam a Valve je za to nebude nijak znevýhodňovat ve svém obchodě. Je to ber, nebo nech být (a běž jinam - stále je kam - narozdíl od jiných platforem).

    • Reznik

      Nevidim duvod, proc by meli zlevnovat. EPIC a MS jsou sice levnejsi, ale myslim, ze tady vychcanci z Wolfire sami moc dobre tusi, ze tam zaroven neni takova propagace a pridana hodnota (v podobe dodatecnych sluzeb), jako na Steamu. Proti Steamu vypadaji ostatni platformy asi jako kdybych srovnaval Bazos.cz s Ebay.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit