Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Corvus


    Jako backer obou dílů a majitel sběratelských edic si oba Pathfindery pochvaluji. Grafika je nádherná, i když stropu Baldur's Gate III nedosahuje, pořád je to takřka top. Soundtrack je vynikající. Dabing excelentní, hlavně kočko-pavoučí Wenduag :-) Mám ve hře zatím slabých cca 25 hodin a hraji pouze tahově a musím napsat, že to je snad prvně, co se s Jiřím neshoduji. Tahy mě baví, mám nad vším kontrolu a no... prostě za mě souboje na pohodu. Jasně, u plebsu je to asi zbytečný, když jsou na jednu ránu šípem do kolena, ale jinak mi to opravdu vyhovuje. Fajn je, že si člověk může vybrat nebo rovnou kombinovat - kdo to ve svých hrách má? (nicméně zaplať pánbů, že BG III bude tahovka)

    Co se týče dobra/zla, zatím mám stejné zkušenosti. Hra dovoluje být zlý, i když má člověk good neutral přesvědčení a pak se klidně postava ryze dobrosrdečná takhle jednou večer zdejchne z vaší skupinky :-) Pokud jsem si dobře všimnul, tak přesvědčení/nátura postavy se za běhu mění, dle přístupu a rozhodování. Jsou tam různé náznaky, tak uvidíme, jestli se to postupně nějak šířeji rozvětví.

    Je fajn, že Pathfinder obsahuje opět i hádanky. Jestli mě osobně něco vadí, tak je to encyklopedie monster, která podrobně obsahuje snad i to zda nejnižší kobold ze zemljamky prdí v molové nebo durové tónině a jestli má či nemá rád perkelt, ale chybí obrázky. Čili encyklopedie je narvaná monstry, ale nikde není jejich podobizna. Je to velká škoda, protože borci, co v OwlCat v Rusku makají na artworcích jsou božani. Jejich arty jsou skvostné. Stejně tak mě velmi irituje, že poměrně hodně postav, které jsou "prokecnutelné", nemají v dialogovém okně svj portrét :-( Veliká škoda. K nosnosti: zde nemohu souhlasit. Asi je to i tím, že mám od počátku sebou v partě koně (mimochodem, lze na něm jezdit a má své statistiky a útoky a rozvoj), který toho hodně unese. Nicméně už první Pathfinder mě naučil, že budu muset dát vale svým křeččím rpg instinktům. Opravdu nemá cenu sbírat věci s hodnotou jeden dva krejcary. V baldurech, Icewind Dale či Planescape: Torment bych za to dal pravou ruku :-D ale tady to fakt nechávám ležet. Není nad to, když nezatížené postavy v souboji ujdou kus štreky a ne pět kroků a šlus (mimochodem koník mi na 2 levelu ujede v souboji již 100 kroků :-D což je metrikou rozlehlosti levelů maratón). Přemýšlím, co mi v Pathfinderu nesedlo... Zatím mě dál nic moc nenapadá. Možná mi trochu vadí mapa - viděl jsem už lépe zpracované + mi chybí možnost si do ní cokoliv zapsat a pokud se nepletu, tak nikde není log rozhovorů, které má BG III a mělo třeba i Tyranny mám pocit. Tady je pouze aktuální log v hudu, ale po načtení pozice se vyresetuje.

    Než dorazí Baldur's Gate III, tak Pathfinder: Wrath of the Righteous rozhodně zaujme a potěší. Společně se Solastou to vydá na slušnou porci hodin. Navíc je hra šíleně návyková a člověku se nechce vůbec od počítače :-)

    • Až na koníka to hrajeme stejně zda se. Taky jsem s tahama spokojený. Člověk zkrátka multitasking nemá. Čas ještě občas najde.

      • Corvus

        Já jsem dříve (míněno v '90) strašně miloval souboják s pauzou, ale jak jsem stárnul, přešel jsem čistě na tahy. Ono vlastně i ten pauzovací systém jsem využíval tak strašně často, že jsem to vlastně hrál tahově :-) Mě prostě vadí, když postavy nemám pod 100% kontrolou... a plejtvaj svitky jak se jim zamane :-D :-D Na tahy nedám dopustit.

        Co máš za postavu? Já musel Patfinder rozehrát na 2x, protože mi neutral evil prostě nešla přes pysky. Asi jsem v jádru prostě "moc hodnej".

        • Mám to taky tak, v tahách ty postavy rychle poznám a využiji na maximum. Taky se z toho snažím co nejrychleji rozpomenout a naučit jak systém vlastně funguje.


          Já hraju cleric of balance, jsem nemrtvý, neutral. S wenduag. A jsem zatím za úvodním dungeonem, uvidím jestli se to dá hrát "neutrálně" on už začátek je jaksi předurčující. Jak psal autor, v příběhu crusade vs. Démoni to asi bude tak, že vše co není pro crusade je zlé. Ale snažím se to roleplayovat, tedy vše směřovat do rovnováhy. Nebýt otrokem dobráků, ani darebáků. Uvidím co vyjde z wendu. Na první pohled zlá. Ale já věřím, že za každým zlem jsou prožitky, které k němu vedli a jsou zvratné, když se ukáže i druhá strana mince, když se s tím bude pracovat. Uvidím jak to pojali autoři. Takže jsem asi taky dobrák, ale proč se držet dobráka, a neudělat dobráka z někoho jiného?:-D jen se to nesmí tlačit, aby to nebylo moc okaté.


          Jinak vyloženě evil options co mi to zatím nabídlo mi přišli víc sebevražedné, než jako "evil". Tedy jsem volil přežití a to je zároveň i v kategorii "good" - to bude asi to, proč jsi rerollnul s pocitem že neutrál evil tu asi nepůjde, aby to bylo zároveň autentické.

          • Corvus

            Přesně! Také jsem to rerollnul z tohoto důvodu víceméně. Jinak arci zlo jsem si neskutečně užil v Tyranny. Tam to bylo celé postavené na téhle lince a fakt bylo osvěžující se do usurpátora pořádně položit :-)

            Já jsem zvědavej nejen jak se vybarví Wenduag, ale i Camellia (jsme cca na stejném místě - za Shielded Maze). Jednak ji člověk nalezl z kraje hry nad mrtvolou a Seelah to okomentovala s tím, že zranění nemohou pocházet od propadu do dungeonu (a Camellia tvrdila, že se ho snažila oživit...) a taktéž její náhrdelník s tou zmijí a lebkou... no, nevím, nevím, zda-li je to nevinná čarodějka :-D Mimochodem, jak jsi se rozhodnul ve vesnici? Zapřel jsi to boží světlo a meč anděla Lariela, jak tě prosila Wenduag? Já jo :-D Lann mi pláchnul, ale stejně mi lezl na nervy. Wenduag mi sedí a musím napsat, že ačkoliv vypadá zle, tak její pohnutky mi přišly docela vlastně relevantní. Tedy do mementu, než v bludišti (u těch sektářů Baphometa) úplně s klidem povraždila mongrely, které i osobně znala a ještě to okomentoval tím, že to není prvně, že v bludišti zešílí a prostě se zabíjet musí... Celkem bezcitné. Zatím mám lehce pocit, že mě využívá, ale ta linka mi prostě přišla neodolatelná. Něco jako Glum: pojď, já tě provedu tunelem v Cirit Ungol :-D styl.


            • @Corvus

              Já nererollnul, snažím se první hru vždy dohrát tak, jak je mi nejvíc blízké. jestli to způsobí předčasný konec apod. příliš neřeším. Např. hra Detroit: Become android (Skvělá na remote play na tv s gamepadem) je na tohle jako dělaná. rozhodnutí skutečně mohou ovlivnit celou hru, můžeš si nechat zabit 1 ze 3 hlavních postav v prvních 5 minutách.

              A teď k příběhu (spoiler): Na Camellii jsem snad ještě více zvědavý než na wendu - protože Wendu je čitelná - to že tě využívá není pocit ale fakt, však ti to říká. Nicméně i v reálu jsem si něčeho všimnul co mi u ni přijde jako možná příčina - lidi, kteří říkají že nenávidí lidi, je často mají mnohem radši, než ti, co říkají že je rádi mají. Patřím k první skupině. To proč říkají že nemají rádi lidi často pramení z toho, že by si přáli nemít je rádi, život by byl jednodušší, když by je netrápilo dívat se na to, jak s nimi kde kdo lehce manipuluje a pod. Chování Wendu může být jistá úroveň defenzivního chování a ne projev charakteru. Vlastně cokoli psychologicky zajímavého mě velmi láká - wendu, Camellia, Obchodováni na burze..  Lann, s klaplama na očích za svým ušlechtilým cílem je celkem nezajímavý, typuju ho na prostého profitaře, typu "mě peníze a sláva nezajímají". Camellia je očarovaná, možná vydíraná, nebo iluze, cokoli může být pravda. Ale tyhle postavy mě baví, čekám kdy co přijde. Zlo se v lidech neobjevuje jen tak, jde o přežití. A u některých o profit - samozřejmě. Světlo jsem samozřejmě neukázal - S wendu v tomhle souhlasím, lidi (stejně jako jiné zvířata) mají rasismus naprosto vrozený, maximum je tolerance a  i tu zvládne málo lidí. Co by s mutantama udělali lidi, když nejsou schopni potlačit agresi vůči daleko nicotnějším maličkostem a musí se o nich neustále bavit jako o velkém tématu. (a jéé, jsme tu zase). Což hra taky jasně ukazovala proč vůbec jsou v podzemí. Takže, je zlé, že někomu nepomůžeš jít na pravděpodobnou porážku a necháš ho v nuzných, ale života schopných podmínkách nebo je to dobré? Co přišlo s Wendu pak, no asi taky neměla na výběr, a proto má v sobě tolik vzteku. Jednoduše byla donucena k něčemu co ji lidi neodpustí, a toho si je vědoma. A co pak takovému zbývá - když chceš být dobrý, ale tvoje minulost kterou jsi nemohl ovlivnit tě dostihne, tak ti moc voleb nezbývá. A opět jsme u přežití. Uvidíme jak se to vyvine. Ale nepodceňoval bych ani Lanna, tuším ho na pěknou svini, nebo prospěcháře.

              • Corvus

                Reakce na příspěvek:

                Napsal jsi to naprosto přesně! :-) Je fajn mít s kým sdílet zážitek :-) Díky za fajn diskuzi.

                Jinak já jsem si dovolil "naházet kostkami" novou postavu, protože jsem sám sebe přistihnul, že mi ta über zlá role prostě nejde. Respektive nedokážu se jí držet. Ve smyslu, že v rámci dialogů jsem se sice snažil být evil neutral, ale nejednou jsem se přistihnul, že sice volím zlejší/negativnější/profitující odpovědi, ale ne ty úplně přímočaře zlé. Prostě jsem u sebe zaznamenal jakousi autokorekci a nebylo to ono.

                Přivedlo mě to následně až na webovku se sérií cca 140 otázek, ze kterých následně (na základě pravidel D&D) vyplyne, jaká je pro mě nejvhodnější rasa, povolání a přesvědčení. Jen tak pro legraci mě to zajímalo, jak moc se to (ne)trefí. A musím napsat, že se výsledek skutečně 100% odpovídal. Dokonce tak moc, že jsem si uvědomil, že tímto způsobem buduji postavy v rpg takřka vždy. Všimnul jsem si zároveň zajímavého (logického posunu). Dříve bych byl asi určitě trochu více lawful neutral, možná až good.
                Člověk má ve dvaceti jiný pohled na svět než ve čtyřiceti a zaznamenal
                jsem tak logický posun více k temné straně :-D Jinými slovy, na některé otázky
                jsem odpovídal více pragmaticky, pesimičtěji či, řekněme, "zleji", než bych tak
                činil ve dvaceti, kdy člověk nemá zkušenosti a vidí vše naivněji a
                pozitivněji. Což mě přivedlo k true neutral a také k myšlence, že celý
                systém D&D (a zde konkrétně alignment parametr) je opravdu chytře navržen. Potvrdil jsem si tak, že výběr neutral evil rogue prostě nekoresponduje s mým vnitřním nastavením. Nešlo mi to.

                • Reakce na příspěvek:

                  Zaujal mě ten test na 140 otázek, bylo to tohle? http://www.easydamus.com/character.html

                  Pokud ano, tak jsem si to z legrace udělal a vyšel mi Lawful Good Elf Wizard... Co na to říct? Vždycky hraju za Lawful Good Elf Wizard.


                • Reakce na příspěvek:

                  Taky díky. Fajn najít někoho stejně smýšlejícího.

                  S tou autokorekcí, to je pěkně řečeno, není to jinak nazvaná "empatie" ? ;-)

                  S tím věkem to taky vnímám. To jsou ty zkušenosti. Některé se na tobě někdo furt pokouší opakovat, a to už člověka unavuje na tolik, že je lehčí přijmout fakt, že vše co uděláš vždycky bude pro někoho špatně nebo dobře. Takže taková lehká morální hluchota je asi k přežití nutná ( jinak se z toho člověk zblázní - padne stressovým vyčerpáním). No a pak už to jen člověk aplikuje i ve hrách ;-)


                  Já hrával vždycky priesty / clerici a takové ty léčící charaktery. Tentokrát jsem chtěl nějakého temného priesta, ale priest of balance, to bylo neodolatelné. Takové, pokud mě nebudou štvát, tak jim ten heal natočím a nemusím tím zradit svou temnou stránku (obrazně) :-D

    • Corvus

      PS: Jirko, psal jsem vám mail na gamesácký e-mail...

  • @drizzt

    Ani není potřeba psychopatů, stačí pár realistů s vyšším iq a životními zkušenostmi. Potom už se o dobrém/špatném dá jináč polemizovat. Jde vidět obrovský rozdíl u příběhú psaných na západu a na východě. Mnohem radši mám východ. Jsou mnohem uvěřitelnější. Např. Life and suffering of sir el brante. Co se pathfinderu týká, asi to bude černobílé. Koneckonců hned v úvodu do vás vykřičí že hlavní postavy jsou lesby a odlišné rasy:-D čili největší problém západu, kterému dnes čelí. Jak by někdo, kdo má takové problémy mohl mít ponětí o skutečném světě a mohl tak napsat nečernobílý příběh.

    • Corvus

      LOOOOOL

    • Ale tuhle hru vyvíjí ruský studio. Tolik k tomu západ/východ :)

      • Vidíte. Takže tu nakonec bude obyčejný tlak peněz, či politický, který určil, jak se bude příběh vyprávět. Ta korektnost dle dnešní západní politiky tam prostě je až moc okatá. Přiznávám, že jsem si však naběhl.  Jsem na dnešní západní politikaření dost alergický (byť uznávám, že ho může naschvál iniciovat kdokoli aby západ rozvracel) A když mi ho vnucují do her, tak je to pro mě přes čáru.


        Ps: netvrdím, že je příběh špatný, jsem na začátku. Spíše jsem popsal první dojmy. Komentář byl především k tomu, že není potřeba psychopatů, aby vymysleli uvěřitelný špatný/dobrý systém, který by nebyl úplný klišé. Jen jsem de do toho moc zamotal :-)


        • Corvus

          Sorry, ale nemyslím si, že zrovna ruské studio má zapotřebí se zaobírat nějakou korektností. Na mě hra působí jako zcela standardní rpg. Ostatně mohl bych už ze začátku hry popsat věc, která by možná jinde ani neprošla.

          • Ok. Říkám že jsem na to už přecitlivělý. Ale kolikrát si četl než jsi odešel z úvodního dungeonu poznámku typu: to že jsem zmutovaný neznamená že jsem něco víc, nebo něco míň? (Podotýkám že jsem žádnou takovou odpověď rozhodně neinicioval otázkou). Já si minimálně 3x vzpomenu. Do toho na tebe vytáhnou lesby s odlišnou rasou. Kdybych už několikrát nečetl diskuse kde lidi kritizují autory za to, že tam nedali lesby apod. Nebo vyloženě hledají hry kde je homo-romance tak bych to normálně přešel bez povšimnutí. Ale ten tlak tu na ty vývojáře je. A v té hře to jde vidět. 

  • podle toho co ctu tak to ma podobne otravne nektere mechaniky jako pathfinder, tu corruption a pretizeni, taky to pry neni stavene na hrani za temnou stranu. podle meho by na tvorbu scenaru pro temnou stranu meli obehnout nejaka vezeni a dat to vytvorit psychopatum

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit