Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • LessPh

    Muj prechod z Dosu na Win 95 byl tragicky, nic tam neslo a porad to padalo, mel jsem boot nastaveny do dosu a Win jsem poustel pres radku, kdyz jsem si chtel hrat s Woknama.. na 486SX to ani moc nebezelo :D

    Zlom byly 98, ktery jsem uz potreboval na hry, mel jsem ale poskladany komp z ruznych komponentu ponakupovanych po kamaradech a Wokna vydzely vzdy jen do vypnuti PC a pak uz nenabootovala :D Mel jsem instalaci Win a ovladacu najetou do 25 minut:D licencni kod si do dnes pamatuju nazpamet, nekdy jsem instaloval i 3x denne:D

    FRJDH-T7QCV-GM87B-J66V3 a zbytek Vam neprozradim:D

    Jinak od XP jsem fanda Windows (krome 8micek s metrem) a nemenil bych! Na 11 se opatrne tesim, ale nebudu hned prechazet jako driv, kdyz jsem mel 7 v insider programu nejaky ten tyden / mesic pred launchem. S vekem roste potreba stability a uz se do niceho nezenu. Premyslim i o tom, ze zase zkusim Linux, ale na nejakem starem notobooku, jen tak z hecu a zase po 5ti letech jako naposled :D

  • Vidím, že v řadě diskusních příspěvků se objevuje názor jak jsou Windows na nic a jak zvítězil marketing. Jenže takto funguje na trhu úplně všechno a o 100 % více to pak platí pro přístroje všeho druhu nebo právě software.

    V první řadě, bych všem s tímto názorem doporučil oprostit se od ideje, že každý si chce se svým novým vybaveníčkem hrát a řešit nastavení a že po světě pobíhají miliony lidí, kteří touží potom přejít na jiný druh OS. 

    Většina uživatelů chce prostě software/počítač ihned spustit a používat. Každý chce, aby na něm chodilo úplně všechno bez nutnosti stahovat si něco jiného než většina lidí na světě a v neposlední řadě platí, že když jsou na něco zvyklí a v 99 % to funguje jak má tak proč to měnit. 

    Stejné to bude i u vývojářů. K čemu vyvíjet programy pro OS Linux, který je na cca 3 % světových počítačů a navíc se obvykle nejedná o počítače laických uživatelů, ale buď lidí, co to nutně potřebují k práci a nebo NERDů, kteří si s tím prostě hrát chtějí. Ekonomicky to nemá smysl. 

    Linuxy se proto celkem pochopitelně zaměřili třeba na to, aby se jejich OS uplatnil jako hlavní program v různých přístrojích, které se využívají v průmyslu, ve výrobách apod. 

    Celé mi to připomíná debatu, která se rozvinula na Discordu, zda byl větší génius Edison nebo Tesla. Každý ví, že Edison vymyslel žárovku, ale mnohem méně lidí ví, že bez objevu střídavého proudu, kterého byl Edison velkým odpůrcem, by se žárovky a další jeho přístroje na elektřinu nerozmohli nikdy tak rychle. 

    • Akorát v době Win 95 to platilo spíš obráceně. Nainstalovat, rozchodit a po případné havárii obnovit Windows 95 byl dost zásadní problém a rozhodně to nebylo o tom, že uživatel nemusel nic řešit. Řešily se i problémy jako že po namontování nové zvukové karty ti přestala řádně fungovat karta grafická.

      Jinak Linux běhá na mnohem větším počtu počítačů než Windows. Android je klon Linuxu a na serverech má Linux významné zastoupení. ty 3 % nebo kolik platí pro osobní počítače. Na telefonech dokonce Windows propadly úplně. iOS sice není Linux, ale vychází z UNIXu, což je systém Linuxu filozoficky dost podobný.

    • Derp_1337

      Máš pravdu. Jak už jsem napsal dřív, v mainstreamu lidi nechcou systém "postav si sám", kde se musíš starat o ovladače a další věci. Ti lidé chcou spustit PC a hrát (či pracovat). Jakákoliv práce navíc je nežádoucí.

      V tomhle ohledu Micro$oft přinesl obrovské zlepšení se standartizací ovladačů. A stačilo jim k tomu přidat dobrý marketing a pár nefér obchodních praktik (M$ už prohrál několik soudů a musel platit odškodné za jeho předchozí praktiky) a úspěch Oken byl zajištěn.

    • Přesně tak. Já to mám tak, že většinu práce dělám na widlích, protože na tom existují kvalitní nástroje pro práci s tím, co potřebuji a na linux server lezu jen když potřebuju nascriptovat a načasovat nějaké úlohy nebo tam běží FTP apod. Prostě každý z těch systémů je na něco vhodný a na něco ne. Proti widlím tak nemám vůbec nic...

  • Musím se připojit k ostatním, kterým se zdá článek odbytý. A abych jen nekritizoval, přidám svůj vlastní pohled:

    V článku je psáno, že Win 95 brzdila zpětná kompatibilita s DOSem. To je sice pravda, ale bez ní by to snad ani nemohli vydat. V podstatě by pro to v době vydání neexistovaly aplikace. Těch, co byly pro starší verze Windows bylo dost málo a zahrát byste si mohli tak Hledání min a Solitér. Pro hráče tedy bylo nutností přepínat do dosového režimu. Nutné zlo a Win 95 k tomu samozřejmě potřeba nebyly. Tak proč je mít na počítači? No protože občas bylo třeba udělat i něco pracovně nebo do školy a to už bez nich nešlo. MS nabídl zdarma licence školám, a děti tak dostaly první dávku zdarma. Firmy pak musely jít s dobou a Win 95 spolu s Office balíkem nabízely nějakou standardizaci pro výměnu dat. Byla hrozná, ale lepší než žádná nebo jen čistě textové soubory.

    Standardizace přístupu k hardwaru byla, jak je popsané v článku, velkým technologickým skokem dopředu. Pro tvůrce SW to bylo velmi příjemné. Nemuseli psát vlastní ovladače pro x různých zvukových karet přímo do aplikace. Uživatel až tak nadšený nebyl. Sice nemusel pro každou hru extra konfigurovat typ, adresu a přerušení zvukovky (což nebylo tak složité, jak to zní a hlavně to fungovalo), ale musel řešit milion a jeden problém s ovladači, jejich verzemi a pořadím jejich instalace do Windows. S mizerným nebo žádným připojením k internetu to bylo peklo. Tahle legrace se táhla léta, dokud nepřišly Win XP.

    Tedy standardizace ovladačů podle mého nebyla až tak důležitá z hlediska rozšíření her na Windows. Důležitější bylo, jak se tou dobou rozšiřovala platforma IBM PC a na ní byla tou dobou pramalá konkurence ohledně operačních systémů vhodných pro firemní, školní i domácí použití. Tvůrci her tak nemohli takhle rozšířenu platformu ignorovat. DirectX byl spíš příjemným bonusem.

  • Corvus

    Já jsem začal s hraním na špatných kopiích her ze ZX Spectra - československém Didaktiku, kde se vše nahrávalo přes kazeťák z klasických MC - kazet do magneťáku :-D Později jsem měl Xtree Gold, což byl program pro správu souborů a pamatuji se, že jsem v něm nic moc neuměl. Pak ho vystřídal na mé 486 naprosto famózní, modrý MS-DOS. Nicméně na nástup Windows jsem si nestěžoval. Nepamatuji se, že bych měl s hrami a jejich spouštěním problém... Možná jsem to ale jen vytěsnil. Pro mě osobně byly Windows 95 a později i 98 něco jako hra. To především. Byl jsem fascinován grafickým rozhraním a prošmejdil jsem okna od A do Z. Věděl jsem co přesně kde hledat, jak co funguje. Tehdy jsem měl ještě elán se pouštět do zkoušení všeho. První krůčky s nahráváním zvuku, první ohavné grafiky (ve smyslu digi-umění), třídění (seznamy, to bylo moje). Zajímavé je, že tehdy jsem asi nejvíce času trávil v Total Commanderu (nebo spíše ještě jeho předchůdci), asi ještě díky návyku na "tabulkáč" MS-DOS a překlikávání z levého okna do pravého :-D 

    Následně už fičely i balíky MS Office a pamatuji se, že ve škole nás učili dělat v černo hnědo žlutým text. editoru T602 a to na prehistorických mašinách. Školám obecně v tomto ohledu strašně ujížděl vlak. Všichni jsme ve třídě měli odpařenýho Dooma II, blížil se Quake a Pentia a nás učili elementární základy na 486 :-D (což jsem s hrůzou zjistil, že bude pokračovat i na střední). Tedy aspoň v Libereckém kraji to tak bylo.

    Až po Win 7 jsem znal v "oknech" každou funkci a uměl si vše přeinstalovat. Bavilo mě to všechno odhalovat. Dnes? Jsem rád, že ráno zapnu komp a nemusím se naprosto o nic starat. Hlavně, že vše funguje :-) Asi tak...

    Jinak prvně jsem se s Windows 95 setkal úsměvným způsobem. V Jablonci nad Nisou, na základní školu přijel v '90 "cirkus". Tak to na mě působilo. Do obřích tělocvičen se naštosovalo zboží a různé firmy. Zpětně to působilo jako nějaký malý veletrh prvních podnikatelů :-D Prostě tělocvična narvaná všemi možnými pokrokovými výrobky... A tam, na stole stál počítač, na něm běžely Windows (asi 95) a borec tam v malování ukazoval, že jde kreslit. Z toho jsem byl absolutně u vytržení. Čuměli jsme tam na to jako totální řepáci a ani nedutali. Doma jsem dlouze vyprávěl jak tohle nutně potřebuji. Absolutní fascinace a deflorace digitálním uměním! :-D



    • Mám úplně stejný vývoj 😀 . Jinak to "modré" nebyl MS DOS ale správce souborů midnight commander 😉. Dodnes ho jako ignorant používám na Linuxech (když už do nich musím), protože jsem na to uvyklý právě z Dosu.

      • Jestli si spletl souborový manažer s OS, tak spíš než MC bych tipoval M602 :-D 

        • A jo, M602 to bylo. Jen je to vizuálně podobné jako MC a už je to drahně let. 😀

          • M602 byl český klon Norton Commanderu se slušnou porcí funkcí navíc. Obojí bylo modré, tak těžko říct, co používal zrovna Corvus. Já používal oboje. A Midnight Commander dodnes, i když jen nouzově, když na Linuxu nemám přístup k plně grafickému rozhraní.

            • LessPh

              Jj cd nc, nc.exe nebo taky c:\nc\nc.exe, norton byl vymakanej, M602 mi prisla slabsi... hele kluci co je to ten autoexec? Asi nejaky auta, pust to tyve :D

              dir /W

              arj x

              A nejvetsi machrovina byla prompt :D

              • Reakce na příspěvek:

                Náhodou, já měl vrchol skillu, že jsem uměl v tom exáči uvolnit více high memmory, za což jsem byl nosen na ramenou. Protože spousta her kvůli tomu nešla spustit :-D

                • LessPh

                  Reakce na příspěvek:

                  Tak na to my jsme pouzivali systemovou disketu s modifikovanym startupem :D

  • KronosDeret

    Bude teď každopádně velice zajímavé sledovat, jestli herní kultůra nepřesedlá na Linux distra určená přímo na hraní. Valve OS, PoP!_OS, Manjaro a jejich deriváty. WIN11 by mohla odradit docela slušný zlomek hráčů se starším HW. 

    • LessPh

      Hele tvurce Linuxu (nevzpomenu si na jmeno) rika, ze na PC se Linux nemuzu nikdy prosadit a je to kvuli tomu, ze kdyz si normalni uzivatel koupi retail PC nebo NB, vzdycky dostane licenci Windows a ne Linux. V tomhle to ma MS dobre zahackovany a tuhle pozici nikdy nepusti..

      Takze asi tak, navic Linux je pro normalniho uzivatele nepouzitelnej... nedovedu si predtavit jak moje mama kompiluje aplikace a implementuje CP1250, aby se ji v titulkach u filmu zobrazovala diakritika..

      • Linux se může prosadit, pokud ho potlačí velká firma s jasným cílem. Důkazem je Android. Komunitní distribuce Linuxu jsou bohužel moc roztříštěné a neschopné řešit všechny problémy, co nastávají. O tom, jestli Valve s novou konzolí uspěje nebo ne, rozhodne spíš práce a marketing Valve než Linux, co na ní poběží.

        Pro běžné uživatele, co nepotřebují speciální software, který na Linuxu není k sehnání (třeba většina her ;-) ), je ale dnes úplně v pohodě. Ty přežívající mýty o tom, že je třeba kompilovat aplikace nebo dokonce samotné jádro jsou už tak 15 let neplatné. Samozřejmě jsou s tím větší problémy s ovladači nebo s nějakým specifickým použitím (třeba když jsem chtěl zvuk z jacku i hdmi najednou). A pak samozřejmě se softwarem, kdy někdo na oříznutí fotky nutně potřebuje Photoshop, stránku s referátem do školy neumí napsat v ničem jiném než ve Wordu a symbolem internetu je pro něj to modré e (dnes tedy spíš modrozelená ulita).

        • LessPh

          Tady mas to o cem jsem mluvil...

          https://youtu.be/KFKxlYNfT_o

          Ja Linux zkousel pred cca 5lety a bylo to zase utrpeni, ted chci zkusit Manjaro na starsim NB, tak uvidime, ale Wokna jsou Wokna ;-)

          • Vždyť říká přesně totéž, co jsem psal. Google nabídl Linuxovou distribuci na telefony včetně masivní podpory, výrobci ji začali předinstalovávat a byl z toho úžasný úspěch. Ani Microsoft s mobilními Windows to nedokázal zastavit. Komunitní distribuce tomu samozřejmě konkurovat nemůžou. Valve zkusil totéž se Steam Machine, ale bylo to těžce nedotažené. Uvidíme, co předvedou se Steam Deckem. Přiznávám se, že tomu moc nevěřím, ale třeba překvapí.

            • LessPh

              Je to presne tak jak jsem puvodne psal ja ;-)

    • Hidden

      Silne pochybuju, protoze velkym vydavatelu/tvurcum se nebude moc chtit jejich hry portovat pro maly a momentalne dlouhodobe nezajimavy trh a za dobu nez by takovy pripadny trh mohl narust na nejakou rentabilni uroven, tak uz dnes ten starsi HW bude natolik stary, ze se mozna vejde akorat tak do minimalnich HW pozadavku. Kdyz se k tomu pripocte lenost uzivatelu, casto jejich neznalost a obecna neochota neco menit, tak bych rekl, ze se proste budou drzet na W10 dokud jim tam "neshnijou" nez aby hned promptne instalovali Linux.

    • Derp_1337

      To záleží na tom, jak nakonec ty distribuce budou komplikované. V mainstreamu se prostě nemůže prosadit systém "postav si sám". Spousta lidí chce spustit PC (nebo konzoli) a hned hrát. Jakékoliv komplikace navíc jsou pro ně nežádanou překážkou.

  • romankubanektisc

    Nicméně Windows přinesly ten nejvýznamnější vynález v dějinách PC - tlačítko Start. Jeho význam je nedocenitelný. Proto bylo nepochopitelné, že v jedné z verzí (7 nebo 8) zmizelo (aby se zase rychle vrátilo [prostě marketing]).

  • KrPa

    bohuzel, marketing proda i pozlacne hov*o, skoda ze v te dobe nezvitezila kvalita

  • Tři jedenáctky a devadesátpětky mě nějakým způsobem minuly, od dosáckého ladění autoexec.bat a config.sys jsem skočil až na devadesátosmy. Tak jsem čekal, že se dozvím něco novýho. Škoda...

  • Hidden

    Bohuzel se musim pridat k ostatnim komentarum, pricemz nechci autorovi upirat vynalozenou praci, ale - je to halda textu o nicem.

    Zajimava a ve sve dobe relativne prukopnicka temata odbyta jednou vetou a nebo ani to ne, vsechna namackana do obtizne stravitelneho shluku kusych informaci, takze cely clanek vyzniva ne jako prehled mapujici historii, ale jako gulas utrzku, ktery ve finale nerekne skoro nic.

    • Tak ono podle mě záleží pro jakou věkovou skupinu je článek určen... nám starým matadorům zjevně nic nepřinese, jelikož jsme tu dobu zažili a víme. Někdo mladší, případně člověk co dnes hraje a v té době nehrál (nebo hrál na konzolích) se může v krátkém prostřihu historií něco dozvědět a nebýt přitom zahlcen detaily o které bychom například my zase stály.

      Pokud by někdo rád šel více do hloubky, doporučil bych mu hledat spíše na techničtějších webech (třeba i na root-u), než na herních. O PC historii se toho napsalo spoustu, nebo i nakecalo... v tomhle ohledu mě příjde výborný třeba Wolfcast na Retronation, kde Michal Rybka povídá o historii nejen PC scény, ale počítačů a technologií obecně.

      • Hidden

        To je prave ono, pametnikum jako nam to moc neprinese a pro mladsi rocniky to povazuji za obtizne stravitelne a pro mene technicky nadane i nesrozumitelne. Treba DOS, co je to presne a jak vypadal? Jak to bylo s alokaci pameti, ze s tim byly problemy? Jak mel fungovat plug'n'play a proc casto nefungoval? Proc neslo hram pro DOS snadno menit nastaveni? V cem presne byl revolucni DirectX, krome toho ze nejak "normalizoval vlastnosti komponent"? A hlavni otazka - jak z nas Windows 95 udelaly hrace, kdyz se hralo uz na DOSu pred nimi? ;)

        Zkratka, pripada mi, ze je clanek natolik rozkroceny a tolik se snazi narvat kvantum veci do strucne zhutnene formy, ze to jako celek moc nefunguje pro nikoho. Ale ciste subjektivni vjem, samozrejme.

        • Jako ano, ten nadpis se moc nezdařil... otevřel jsem ten článek vlastně hlavně kvuli tomu, že jsem se chtěl dovědět, proč ze mě Windows udělali hráče, když všechny klasiky na ktere vzpomínám jsou z DOS-u... a to jsem se nedozvěděl ;-)... ale tak ne vždycky se hold zadaří :-D.

      • Drahý Radomíre Vráno (tohoto času nebo snad G......84?). Co paní učitelka s tou sebevraždou?

        • No učitelky jsem většinou chtěl po vyučování spíš zabít, než že bych je donutil k sebevraždě... na to jsme měli ve škole jiný experty ;-). Takže drahý malacandro, obávám se, že to bude nějaký omyl.

  • Marines

    Win a hry, to je jak sůl a pepř, přeženou a není to k jídlu a to platí i obráceně. Od článku jsem čekal více, jsem pamětník, ale tenhle článek je naprosto bezpohlavní.....

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit