Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Hráli jste někdo Wildermyth? Jsem z něj v současné době celkem nadšenej a zajímalo by mě, jestli se dá srovnávat s Gloomhavenem, nebo je obě o něčem úplně jiném.

  • Hele. Já si to na základě recenze koupil. Naštěstí to šlo do dvou hodin vrátit :) Deskovky nehraju, jen když jsem k tomu donucenej při společenské události. Nevim jestli to s tou deskovkou má hodně společnýho, ale dát tomu stejnou známku jako prvním Pillars nebo mýmu miláškovi Gothicu 2 mi prostě přijde totálně mimo mísu. Ale je mi to vlastně jedno, hodnocení her je asi dost subjektivní sranda, každýmu podle gusta!

      • Samozřejmě že edice deskovky může mít vysoký hodnocení. Tohle přece nikdo nepopírá. Pokud to bude stejně zábavný jako třeba ten Gothic 2, tak je naprosto ok, když to dostane stejný hodnocení.

        Ale v tomto konkrétním případě to prostě nezaslouží. Protože až je to dobrá deskovka, tak to není dobrá videohra. To je celé.

        A proč? Malé mapy, nezajímavý příběh o ničem, defakto nulová inteligence nepřátel (ono se chovají víceméně náhodně. U deskovky pochopitelné - hráč musí podle jasných pravidel sám ovládat i protivníky, tak to musí být zjednodušené. U videohry to smysl nedává). Potřeba znát detaině veškerá pravidla hry (50 stran), než vůbec rozjedeš první misi, jinak nemáš moc šanci.

        Prostě nemít to kultovní status jako deskovka a vyjít přesně takováhle hra čistě jako videohra, tak po tom ani pes neštěkne.

        • Sierra117

          To jestli by po tom pes neštěkl, kdyby to vyšlo pod jiným názvem je hypotéza :) takže mimo. 

          Malé mapy? mapy jsou akorát uzpůsobeny herním mechanismům ( lajcky řečeno, postavy prostě chodí málo kroků )

          Inteligence nepřátel je předem definovaná, tzn ty dopředu víš co nepřítel udělá a podle toho si ty rozhoduješ svoje tahy, za mě poměrně originální soubojovej systém. Takže nepřátele se určitě nepohybují náhodně, pokud jako náhodu nebereš, že náhodně losují kartu akce.


          Nezajímavý příběh ?:) ale jdi ty, kolik si hrál dungeonu kvůli příběhu ?

          To že jsi línej luštit pravidla je taky čistě jen tvoje pohodlí a nijak to neshazuje kvality hry :)

          • "pokud jako náhodu nebereš, že náhodně losují kartu akce."

            Ano přestě to beru jako náhodu. Protivník si náhodně vylosuje co bude dělat a podle toho se zachová. Bez ohledu na to, jestli to dává jakýkoliv smysl. V deskovce se nejednou stane, že protivník prostě neudělá nic, protože vytáhne kartu, která nemá move a je tam jen útok nablízko a nikdo poblíž nestojí. Prostě AI nula.

            U deskovky to smysl dává. Tam ta pravidla musí být jednoduchá. Ale v PC hře (což je to o čem se nyní bavíme) je to prostě zoufalý podprůměr.

            Btw - jak si přišel na to, že jsem při hraní deskovky "neluštil" pravidla?

          • Inteligince nepřátel je rovná 0. Ovládá ji balíček karet, který se losuje úplně náhodně. Ano víš co potvora může udělat, ale potvora sama o sobě jen náhodně vylosuje kartu, to že jí může být kombinace akcí v daném kolem úplně na nic prostě působí velmi blbě. Je to dělané pro deskovku, aby nad tím hráč nemusel přemýšlet a sám rychle zvládnul obsloužit na stole třeba 10 potvor naráz, ale na PC to prostě nedává smysl, aby potvora použila léčení na sebe v kolem kdy se objeví a nemá co léčit nebo použila násobný útok na blízko bez pohybu, když u nikoho nestojí.

            • Sierra117

              Podle mě se dostáváme jenom k tomu že ti vadí souboják a ted si na něm vybíjíš zlost :) co bys tam viděl radši ? abys měl 2xAP na kolo jako v každé druhé tahovce? Aby Nepřátele reagovali dynamicky po každém jednom tahu jedné postavy/potvory ? jak by se to pak hrálo? :)

              • Reakce na příspěvek:

                Já bych tam nechtěl vidět nic jiného. Je to knoverze tý deskovky. Dávat tam jiný pravidla je snad úplný nesmysl ne? Ale to nic nemění na tom, že jako PC hra (tedy s ohledem na herní konkurenci) je to slabý podprůměr. Doporučovat PC hráči Gloomhaven jako dobrou tahovku je to stejné jako mu doporučovat digitální verzi Carcascone jako dobrou budovatelskou strategii. Bez ohledu na to jaká je to zábava na stole, tak když chceš videohru, máš jim mraky lepších.

              • Derp_1337

                Reakce na příspěvek:

                Sorry, ale PC prostředí dává prostor rozšířit herní mechanismy. Obzvlášť u soubojového systému si to zasloužilo nějaké změny. Úplně náhodné reakce monster jenom na základě právě vylosované kartičky prostě působí dost divně.

                Hráč chce mít při hraní dobrý pocit ze skvělé odvedené práce, když nepřátele překonal svými dovednostmi. Jenže to ale ten souboják nezvládá, když to celé stojí na RNG.

                • Sierra117

                  Reakce na příspěvek:

                  No já nevím jak vy jste GH moc hráli, ale mně osobně to přišlo těžší než mraky jiných tahových strategií. ( jasně jen můj osobní dojem, ale ten pocit z dobře odvedený práce mam uplně stejnej jak v tabletopu tak v digi verzi ). Jasně, Digi je v Singlu fakt 50% zážitek, jak už psali kolegové níže, že ten ne uplně čistokrevnej coop tomu dává mnohem větší míru nejistoty a i zároven zábavy, ale prostě se soubojákem problém nemám, takže asi jakž takž chápu, ale nesdílím :)

                  • Reakce na příspěvek:

                    Ale ta obtížnost je z velké míry daná právě náhodou jakmile už víš, jak máš používat svoje karty v kombinaci s ostatními a situací na herním plánu. Mám toho stolního GH odehraného docela hodně (i když po 20 hrách zdaleka nejsme u cíle a máme odemknutého jen jednoho nového hrdinu). Nejvíc tím, jak nám to jde nebo nejde zamávají právě akce nestvůr a jejich načasování, ale to je celé pouze o náhodě. Např. jednu hru jsme měli závěrečného bosse, který měl jednu schopnost fakt ultimátní, ale s jednou partou si ji nelíznul ani jednou a dali jsme to s prstem v nose, ale s jinou a dokonce deskovkářsky zkušenější partou jsme se trápili daleko víc, protože mu padali daleko vražednější schopnosti častěji a pak "kostka" respektive balíček náhody, který nahrazuje kostku, který při základním útoku 2 z toho může udělat 4 - 0 ti taky dost ovlivní hru. Někdy dáš overkill a ani to nepotřebuješ a jindy potřebuješ dorazit nestvůru, ale lízneš blbou kartu a nic ji neuděláš nebo třeba zůstane s jedním životem a další kolo se vyléčí nebo sešle něco silného. Posledně jsem hrál za summonera a vše co jsem vyvolal mi zničil plameňák jedním fireballem, 3 karty spálené zbytečně a neuděláš nic a to celou hru útočil vždy na jednoho.

                    • Sierra117

                      Reakce na příspěvek:

                      já mam ve stolním něco kolem 30ti scénářů a 20 v digi :)  a taky nejsme zadaleka u konce a jsem za to rád, protože mě to pořád baví.... v kolika lidech to hrajete a co jste proboha měli za hlavní questy, že máte jen 1nového hrdinu? já už mam třetí postavu :), blahobyt 4... mimochodem mrkni dozadu do pravidel, některé postavy se ti otevřou i podle dosžaní konkrétní kladné/záporné reputace družiny, třeba budete mít ve finále druhou otevřenou postavu :)

                      No jasně že ten prvek náhody tam je, ale prostě je to ten druh zábavy a napětí. (např když máš vyrazit dveře co maj HP a ty vytáhneš minutí, v realu docela veselá představa :D ) 


                      podobnou situaci jsme taky měli. v jedný kryptě bylo asi 8 elitních kultistů a každej vyvolal v prvním kole normální kostru a mohli jsme to zabalit :),  ale prostě vzhledem k tomu, že počet těch herních karet akcí nepřátel je malej, mnohdy se minimálně jednou v tom jejich decku určitá akce opakuje, dá se do jistý předvídat co tam asi tak může padnout a podle toho se prostě s družinou domlouvat a taktizovat. :)

                    • Sierra117

                      Reakce na příspěvek:

                      já mam ve stolním něco kolem 30ti scénářů a 20 v digi :)  a taky nejsme zadaleka u konce a jsem za to rád, protože mě to pořád baví.... v kolika lidech to hrajete a co jste proboha měli za hlavní questy, že máte jen 1nového hrdinu? já už mam třetí postavu :), blahobyt 4... mimochodem mrkni dozadu do pravidel, některé postavy se ti otevřou i podle dosžaní konkrétní kladné/záporné reputace družiny, třeba budete mít ve finále druhou otevřenou postavu :)

                      No jasně že ten prvek náhody tam je, ale prostě je to ten druh zábavy a napětí. (např když máš vyrazit dveře co maj HP a ty vytáhneš minutí, v realu docela veselá představa :D ) 


                      podobnou situaci jsme taky měli. v jedný kryptě bylo asi 8 elitních kultistů a každej vyvolal v prvním kole normální kostru a mohli jsme to zabalit :),  ale prostě vzhledem k tomu, že počet těch herních karet akcí nepřátel je malej, mnohdy se minimálně jednou v tom jejich decku určitá akce opakuje, dá se do jistý předvídat co tam asi tak může padnout a podle toho se prostě s družinou domlouvat a taktizovat. :)

      • Maxianimal

        Jde o to, že ta hra v porovnání s klasickými hrami prostě není tak dobrá. Jako deskovka ano, jako PC hra nikoliv.

        • Sierra117

          Ale dyt to je absolutně subjektivní. Magicky, hearthstone a obecně karetky jsou prostě uplně stejnej případ a jakej je z nich fenomén. :)  

          • A? Co z toho vyplívá?

            Víceméně tu tvrdíš, že protože hra A je dobrá a je to fenomén, tak není dovůd aby úplně jiná hra nemohla dostat taky dobré hodnocení :-D

            To že je open world hra GTA fenomén přece neznamená, že budu obhajovat Wander a tvrdit, že je to taky open world a tak není důvod proč by to taky nemohlo mít vysoký hodnocení :-D

            Gloomhaven jako videohra prostě vysoký hodnocení nezaslouží, protože to jako videohra není dobrý. To je celý. A Magicky, Hearthsoty a obecně karetky s tím nemají nic společnýho.

            • Sierra117

              Za prvé jsem reagoval na výrok někoho jiného a ty si tu navzdory tomu jedeš svojí :D 

              Chtěl jsem tím říct, že kolega Maxianimal řiká, že GH je ve srovnání s jinými hrami špatná hra protože je založená na deskovce a není to plnohodnotné RPG, dle danýchpředstav :) což je prostě kravina

              • Reakce na příspěvek:

                Je a není. Záleží co hodnotíš. Pokud hodnotíš GH jako deskovku, tak je to pecka, protože nic lepšího mezi deskovkama neseženeš. Pokud to hodnotíš jako PC hru (což je tento příklad), tak to má obrovskou a mnohem lepší konkurenci a jako videohra je to velký podprůměr.

                Pokud o tom budeme mluvit na zatrolených hrách, kde se řeší deskovky, budu pět chválu a hru doporučovat. Pokud se o tom budeme bavit tady, budu od nákupu hráče odrazovat, protože udělají líp s jinou tahovku. To je celé.

              • Reakce na příspěvek:

                No ale jak bys to chtěl hodnotit? Prostě jako videohra to není konkurenceschopné s jinými RPG videohrami (zjednodušeně řečeno). Deskovky jsou postaveny na živé interakci hráčů, jak píše kolega výše, nemohou mít komplexní herní mechaniky (protože by to bylo nehratelné) atd. atd. My třeba hráli Tainted grail, ale ani by mě nenapadlo sáhnout po jeho videoherním klonu. To prostě nedává smysl. Takže co si mám představit pod hodnocením 9/10, že je to na úrovni řekněme Pathfindera? To asi těžko. Anebo hodnotil přesnost konverze? Pak asi jo... ale to by bylo divné kriterium.

                • Sierra117

                  Reakce na příspěvek:

                  Není, protože se ani nesnaží a jde si vlastní cestou, mně obecně to vaše srovnávání s klasickýma RPG hrama moc nesedí. Ani cenovkou mimochodem :). Tohle prostě by se mělo srovnávat s hrama jako ( S velkou nadsázkou třeba Banner Sága ) apod indie věcma. Taky prostě Childern of Morta např je indie legrace co dostala devítku a nedá se srovnat prostě s Diablem ( opět s notnou dávkou nadsázky ) :) 

                  Už si rozumíme?

  • WalkingWad

    Pan Hajda má tendenci hodnotit původní deskovou hru, ne tu PC (kon)verzi. Takže si klidně hodnocení vydělte dvěma (viz jeho zcestné hodnocení PC verze Through the Ages která je naprosto odfláknutá zpatlanina - spíš slepený ročníkový projekt na střední škole v Delphi, než slušná hra - ale jelikož předloha je super, napálil tomu skoro absolutní hodnocení).

     Tzn. Gloomhaven je super desková hra, ale s PC RPG hrama to nehraje stejnou ligu ani smykem.. Tzn moc nechápu proč předělávat obecně deskovky do PC verzí a už vůbec nechápu jak můžou dostávat tak nesmyslná hodnocení.. (PC verze Scythe dostane 10/10? )

    Btw: Jsem velkej fanda Gloomhavenu, ale u pana Hajdy těžce selhává objektivita...

    • Sierra117

      Protože ta digi edice je přístupnější, rychlejší a snažší než původní deskovej kolos, kterej se né každému chce studovat ? A proč to pořád srovnávat s PC RPG hrama? Dyt to jsou uplně dva odlišné žánry :)

      • Protože to je PC hra! Sice je to adaptace deskovky, ale hraje si to na tahový RPG dangeon crawler a když už zapnu PC, tak jsou v tomto žánru daleko lepší hry než je toto.

        • Sierra117

          a který to jsou ? :) pro srovnání.

    • Asi tak.

      Jako deskovka je to unikát, kterej v mnoha ohledech nemá obdoby. A pokud chce tohle někdo použít aby s partou hru dohrál, protože už je omrzely hodiny chystání a sklízení krabicovky, tak dobrý.

      Ale hodnocené čistě jako PC a srovnáno s konkureních jiných PC her se to prostě nechystá ani omylem. Je tak nějak nesmysl, aby to mělo stejný hodnocení jako třeba tahle fantasy tahovka: https://games.tiscali.cz/recenze/pathfinder-wrath-of-the-righteous-obri-recenze-obriho-rpg-522960

    • Maxianimal

      To je docela rozumnej text. Je pravda, že je třeba rozlišovat PC hru a deskovou hru.

  • Osobně si nemyslím, že je to až taková pecka a na BGG je to poměrně nadhodnocené. GH je fajn prvních pár her, ale přijde mi, že je zbytečně nafouknutý. Za nějaký půlrok se nám podařilo odehrát ve 3 nějakých cca 20 her a zatímco třeba v Imperial Assaultu už by se kampaň chílila ke konci a měli hrdiny atakující poslední úrovně, tak tady jsme s bídou někde okolo 5 úrovně z 9, postup se nesmírně vleče. Soubojový systém je z počátku zajímavý, protože není tak okoukaný, ale po pár hrách zjistíte jak kombit karty a dost často je obtížnost scénáře pak pouze o tom, jaké karty akcí padnou nestvůrám. Typicky otevřete dveře a spawnou se nepřátelé, kteří mohou v tu chvíli hrát i před vámi, ale vylosují si třeba obranu a léčení nebo dvojitý útok bez pohybu, které jim je úplně na nic a vám dají prakticky kolo k dobru, jindy se vám sejdou nesmyslně silná kombat, na kterých vás hra dokáže i zaříznout.

    • Maxianimal

      Hele naprostej souhlas. Mám odehrán svůj fair share a musim říct, že to je dost nadhodnocené. Je pravda, že obsah krabice a s tím spojený bohatý legacy systém je super a cenovka je zasloužená, ale hratelně to potom spadá spíš do euroidně-puzzloidní kalkulace s kartami, než do ameritrashového dungeon crawleru. Bavilo mě to, ne že ne, ale po těch 15-20 hrách se to strašně ohraje. 

      Nicméně PC verze mě láká za ty prachy + žádnej setup, to je lákadlo.

      • A ještě by mne zajímalo jak je to s možností ohnout si pravidla (typicky summony snad nehraje nikdo podle oficiálních pravidel, protože pak je de facto neovládáte, ale pohybují se jako monstra, ale jen na vaší straně, tzn. je to neustále táhne k nejbližšímu nepřiteli a nutí útočit i když takticky je to v tu chvíli nesmysl, obzvlášť když většina z nich nic moc nevydrží a ještě na nich propálíte kartu) a případným save/loadem, když vás hra v posledním kole po 3h zařízne nějakou nesmyslnou kombinací. Nebo správně máte spálit kartu schopnosti i když si vytáhnete minutí celého útoku, to nám přijde jako dvojí trest a kartu pouze odhazujeme a takových různých dropbonstí je tam celá řada, takže celé podle oficiálních pravidel bych to ani hrát nechtěl.

      • Na PC verzi je to podle mne slabé, protože monstra nemají klasickou AI z tahovek, kdy se snaží chovat +/- dle situace, tak tady je to čistě na tom, jakou si líznou kartu, která určuje jejich chování po dané kolo nehledě na situaci okolo, takže může si dát léčení, i když ho vůbec nepotřebuje, nebo ji přijde 2-3x útok na blízko bez pohybu, ale nestojí u vás a nebo naopak se můžeš několik nestvůr pekelně zkombit a zaříznout vás, ale vše je jen a jen o náhodě. Drtivá většina úkolů je prakticky stejná a až na pár výjimek, kdy jsme něco bránili se jedná jen o proklestění si cesty dungeonem a sundávání všeho co se hne. Na PC je určitě hromada lepší tahových dungeon crawlerů, takže bych hodnocení bral z velkou rezervou. Navíc v jednom je hraní za více postav u deskovky prakticky nemožné a u PC verze krkolomné a zdlouhavé, díky výběru akcí z vějíře karet každé postavy, takže ideálně MP a to zase bude zdlouhavé, protože čím víc hráčů, tím déle budete čekat na tah a navíc je potřeba ho předem prodiskutivat a dohodnout strategii, což taky není hned.

        • a to jsem ještě opoměl dodat, že smysl GH je právě v tom skrytém neurčitém plánování a vybírání karet dle inciativy, kdy by správně dle pravidel nikdo neměl přesně vedět co budete hrát a v jakém pořadí. Jaký máte tajný úkol a pak o co se snažíte během scánaře kvůli bodům talentů (je tam třeba, buď první kdo zabije nestvůru nebo otevře dveře, případně sber poklad - pokud ovládáte celou partu a vidíte všechny úkoly, tak to celé úplně ztrácí smysl), stejně tak mince si každý sbírá sám. Je to sice kooperativní hra, ale každý hrdina je tak trochu sobec a měl by hrát zejména ve svůj prospěch. Tedy chybí mi tam zmínka, že to není čistě SP hra, i když na PC se tak dá hrát, ale nečekejte, že budete bez problémů koordinovat celou partu a vybírat jim karty, na to to fakt není stavěné a hra tím hodně ztrácí. Sice se dá hrát už se 2 hrdiny (tam bych si to i v jednom dokázal představit jako SP), je tam pak méně monster, ale paradoxně i s tím mohou mít některé postavy problém, které jsou stavěné spíše na plošné útoky a nebo supportní hrdinové v malých partách velmi ztrácí na síle. Případně některé úkoly pak ve 2 nemusíte stihnout, protože ve 4 se můžete rozdělit třeba na 2 a 2 a každý jít jinudy.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit