Přejít na výpis diskuzí

Best of 2018: Nejlepší adventura

29.12.2018 19:01
Redakce Games.cz 34 příspěvků

Adventury stále ještě nejsou mrtvý žánr, byť jim zlí jazykové zvěstují konec už dobrých patnáct let. Na rozdíl od jejich akčních sester se v nich většinou moc nestřílí a nebojuje, a vaše pozornost se tak může soustředit na vyprávěný příběh a řešení zapeklitějších hádanek. Která trojice nám letos v redakci...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • KamilZm

    K Detroitu - spíš by měla být samostatná kategorie pro takovéto Interaktivní filmy, walking simulátory apod., aby se to nepletlo mezi normální adventury.

    • PanS

      Naprostý souhlas. Detroit a jemu podobné produkty s prakticky nulovou hratelností jistě poskytují nějaký zážitek, ale označení hry si nezasluhují, neboť jimi nejsou.

      • Derp_1337

        ^ Haters gonna hate.


        Z tvé příspěvku se dá poznat, že jsi Detroit:BH očividně nikdy nehrál.

        Jinak jestli nemáš adventury v oblibě, tak nevím, proč chodíš do diskuzí k adventurám, nikdo na tvůj pláč není zvědavý.

        • PanS

          Hate? V čem přesně? Já napsal, že Detroit je interaktivní film, a proto by se neměl nazývat hrou. Je to věc kategorie, ke kvalitě Detroitu se nijak nevyjadřuji. Teď nevím, jestli čteme stejný příspěvek, nebo jestli výraz hate dneska zahrnuje prakticky jakýkoliv komentář, protože jinak si to neumím vysvětlit.

          Skoro mám pocit, že jsi můj příspěvek vlastně nečetl - o nelibosti k adventurám tam není jediné slovo. Ale nedivím se, že tvoje reakce vypadá, jak vypadá, na Games si chodí většina lidí chladit žáhu. Byť na takové posty nejspíš také není nikdo zvědavý.

          • Derp_1337

            "Detroit a jemu podobné produkty"

            Detroitu a jemu podobným hrám se říká adventury. Je celkem rozumné, že tento žánr nemusí sedět každému, přece jenom nikdy neexistovala hra (nebo film), která by se  líbila každému.

            "je to interaktivní film, a proto by se neměl nazývat hrou. Je to věc kategorie, ke kvalitě Detroitu se nijak nevyjadřuji"

            A jestli patříš mezi lidi, co tenhle žánr/kategorie neláká a považují ho za nudný, tak proč lozíš do diskuzí o nejlepší adventuře a vnucuješ ty svoji myšlenku, že to nepovažuješ za hry? Měl by ses zamyslet nad tvou vlastní větou "Na Games si většina lidí chodí chladit žáhu" - řekl bych, že mluvíš z vlastní zkušenosti.

            Mě osobně třeba vůbec nebaví závodní hry a považuji je za ztrátu času... nicméně chápu, že se to přece jenom někomu může líbit a rozhodně nebudu lozit do diskuzí k "nej závodní hře" a ztrácet tam čas psaním o nudnosti závodních her.

            • PanS

              Myslím, že už chápu, v čem naše neshoda vězí.

              Adventura ≠ interaktivní film. Proti adventurám nemám absolutně nic, s takříkajíc moderními interkativními filmy (počínaje Heavy Rain od 2010) problém mám, ale rozumím, proč mají svou cílovou skupinu. Byť jsou podle mého názoru silně nadhodnocované v recenzích.

              "Měl by ses zamyslet nad tvou vlastní větou "Na Games si většina lidí chodí chladit žáhu" - řekl bych, že mluvíš z vlastní zkušenosti."

              -z vlastní zkušenosti nemluvím. Kdyby tomu tak u mě bylo, nevedl bych s tebou teď tuhle diskuzi. Na svých reakcích, ať je čtu, jak je čtu, nevidím nic urážlivého ani agresivního. Což se v mnoha jiných případech tady říct nedá.

              Já jsem jenom vyjádřil souhlas se slušně podaným názorem, že interaktivní filmy by se neměly dávat do jednoho pytle s ostatními adventurami. Skutečně mě nenapadlo, že by se to mohlo stát podnětem k takové reakci.

              • Derp_1337

                Reakce na příspěvek:

                To jsi špatně pochopil: chápu tvůj názor, že interaktivní filmy nepovažuješ za hry. Jádro problému bylo v tom, že Detroit:BH je rozhodně adventura a hra!! Tohle je názor lidí, kteří tu hru skutečně hráli !!!! Označení interaktivní film je velmi zavádějící a chybné.

                Názory jedinců, kteří viděli maximálně nějaké video (na Youtube) a nebo pár screenshotů u nějakého článku, jsou prostě špatné.


                Bohužel tyto mylné názory obvykle prosazují 2 skupiny lidí: 1.) hateři/trollové a 2.) ovce, které se nechali zmanipulovat komentáři jiných lidí (trollů) u článků a nebo videí. V prvním komentu jsi spíše působil na hatera, ale teď vidím, že jsi prostě jenom neměl představu o čem ve skutečnosti mluvíš.

                • PanS

                  Reakce na příspěvek:


                  "Tohle je názor lidí, kteří tu hru skutečně hráli !!!! Označení interaktivní film je velmi zavádějící a chybné."

                  -není
                  to názor všech lidí. Jednak to samotné Games nazývá interaktivním
                  filmem, jednak to tak označuje vícero lidí, a jednak i samotný Cage má
                  pro to samostatný výraz (říká tomu "interaktivní drama", nebo tak nějak -
                  originální, jen co je pravda).

                  Když už se o tom bavíme,
                  považuješ Heavy Rain za interaktivní film nebo adventuru? Já to za hru
                  nepovažuji (přestože to někteří nazývají adventurou).

                  "Názory jedinců, kteří viděli maximálně nějaké video (na Youtube) a nebo pár screenshotů u nějakého článku, jsou prostě špatné."

                  -chápu,
                  co se tím snažíš říct. Soudit kvalitu hry podle videa je jistě nefér, v
                  nejlepším případě. U posuzování hratelnosti to ale neplatí. Podle mého
                  názoru video stačí k tomu, aby si člověk udělal obrázek, jaké možnosti
                  mu budou dány, jaká je šíře hratelnosti. Ale budiž.

                  Otázka
                  je, proč ty považuješ Detroit za hru? Extrémně omezené corridory, které
                  tě nutí pohybovat se v směšně malém prostoru, hromada QTE, jedna
                  cutscéna za druhou, evidentní důraz na příběh (ne nutně dobrý) - to jsou
                  charakteristiky interaktivního filmu. (Nejen) v posledních letech by se
                  tam daly zařadit i vysoké produkční hodnoty. Co činí podle tebe z
                  Detroitu hru?


                  • Derp_1337

                    Reakce na příspěvek:

                    Tady je ten problém o kterém jsem mluvil. Lidé, co hru nehráli, neví o čem mluví! Ano, Detroit vskutku má v určité míře prvky interaktivního filmu/drama, které jsi popsal... jenže u toho to nekončí!! Ta hra toho má mnohem více a to z ní dělá plnohodnotnou adventuru.

                    To prostě nejde vybrat si nějaké prvky z díla a jenom na základě toho omezeného výběru hodnotit hru. Tím tvým způsobem si klidně můžeš vzít třeba God of War a na jenom základě rozhovorů a cutscén tvrdit, že GoW je taky interaktivní film. Takhle to prostě nejde dělat, musíš vždy hodnotit celek a ne nějaký "úryvek" (který jsi viděl ve videa např. na Youtube).

                    • PanS

                      Reakce na příspěvek:

                      Můžeš upřesnit, jaké prvky dělají z Detroit plnohodnotnou adventuru? Opravdu mě to zajímá.

                      • Derp_1337

                        Reakce na příspěvek:

                        Napíšu ti nejjednodušší řešení: zahrej si tu hru a uvidíš!


                        Jinak napíšu třeba jeden příklad: ty jsi tady napsal třeba o jedné cutscéně za druhou s hromadou QTE... takové pasáže tam vskutku jsou. Ale pak třeba o 10min později človek narazí na jinou pasáž, kde člověk má volnost pohybu a prochází lokaci, objevuje, hledá stopy, pracuje s informacemi a následně kombinuje stopy dohromady. To je třeba prvek adventury.
                        Tohle byl jeden jednoduchý příklad, pro lepší představu by si měl zahrát hru. Soudit hru podle "jedna babka povídala" (tj. přečtený komentář kdesi) a nebo "viděl jsem 5 min video na Youtube" je hloupé.

                        • PanS

                          Reakce na příspěvek:

                          Já ale nesoudím jenom podle jedna babka povídala. To, cos popsal, zní přesně jako Heavy Rain. Přesto ten se za interaktivní film běžně považuje. Ano, i tam byly pasáže, které připomínaly hru - přesně takové detektivní části (striktně nalinkované), části, kde se střílelo. Ve výsledku ale převažovaly cutscény a pasáže s velmi omezenou kontrolou.

              • iSpirit

                Reakce na příspěvek:

                Takhle se můžeme dívat na velkou část adventur,  ze je jenom klikas myši a sledujes dialogy. Takže zcela špatná argumentace

                • PanS

                  Reakce na příspěvek:

                  Ona každá argumentace může být špatná, stačí ji redukovat a/nebo abstratizovat. To, cos napsal -hry, kde klikáš myší a sleduješ dialogy- nakonec charakterizuje obrovské spektrum děl mnoha různých žánrů a příběhů, kde některé mají pestrou rozmanitou hratelnost a některé zcela opačně. Podstata drtivé většiny her je v tom, že něco klikáš a něco sleduješ. Když se to takhle řekne, nedá se proti tomu nic namítat. Ale nepřipadá mi to jako dobrá protiargumentace k tomu, co jsem napsal.

                  Asi se budem muset shodnout, že se neshodnem.

                  • iSpirit

                    Reakce na příspěvek:

                    Tak vidíš, tak v Detroitu mačkáš a sleduješ. Nevidím rozdíl mezi mezi prvním a druhým místě. Zkus nějak vyargumentovat rozdíl mezi prvním a druhým místem.

                    • KamilZm

                      Reakce na příspěvek:

                      Mě připadá házení her typu Day of the Tentacle  a  Detroit  do jedné škatulky, nazvané adventury, velmi podivné.  Jsou to pro mě hodně rozdílné žánry a díla, které nemají z hlediska hratelnosti nic společného.

                    • PanS

                      Reakce na příspěvek:

                      Snažil jsem se říct, že jenom tím, že samotné mačkání něčeho a sledování ještě nedělá hru hrou. Je to podmínka nutná (většinouú), ale ne dostačující. Hru na prvním místě jsem nehrál, ale jestli bych měl jmenovat nějaký rozdíl, pak evidentní absenci vysokých produkčních hodnot. Jestli to lidé budou hrát, pak ne kvůli známým tvářím nebo vymazlené grafice. Zřejmě tam je nějaká zajímavá hratelnost.

                      • Fordzy

                        Reakce na příspěvek:

                        Máš to nějaké popletené. Detroit je technicky hrou, protože je interaktivní. Kapišto? Detroit se hraje, tudíž spadá do herního média. Jestli je pro tebe nedostatečně interaktivní, aby se mohl nazývat hrou, tak mám pro tebe novinu...tvůj pohled je nedůležitý. Záleží pouze na oficiální definici a ta říká, že Detroit je hra. Jestli je to interaktivni film(zanr spadající do herního média) nebo adventura je celkem jedno, klasické adventury stejně vymřely, takže Detroit se klidně může považovat za Adventuru.

                        • PanS

                          Reakce na příspěvek:

                          "Detroit je technicky hrou, protože je interaktivní."

                          -to je ošemetná definice. Microsoft Word je také interaktivní, ale hra to rozhodně není.

                          "Záleží pouze na oficiální definici a ta říká, že Detroit je hra."

                          -prosím o zdroj této oficiální definice. Nezapomeň, že sám Cage má problém s termínem hra a nazývá to interaktivním dramatem. Je jeho pohled také nedůležitý?

                          Detroit je možná hra z čistě technického hlediska, ale ne z hratelnostního (nebo jak to jinak nazvat). Je samozřejmě v pořádku, pokud v tom někteří nevidí rozdíl.

                          • Fordzy

                            Reakce na příspěvek:

                            "English Language Learners Definitionof video game. : an electronic game in which players control images on a television or computer screen."

                            Svůj film mohu nazvat "koblihou plnou zážitků", ale to nic nemění na faktu, že jsem natočil "film".

                            Cage si může Detroit nazývat jak chce, přece "interaktivní drama" zní cool, ale nemění to fakt, že Cage vytváří hry.

                            V Detroitu ovládáš činy postavy, podobně jako v point and click adventurach, takže nevidím důvod proč Detroit nemůže být hra a adventura. Třeba už proto, že hráč může ovlivnit průběh příběhu víc nežli v linearnich hrách, tak bych mohl podle tvého pohledu prohlásit, že Detroit je více hrou nežli jí je Uncharted, protože Uncharted nemá interaktivní příběh.

                            Microsoft Word je interaktivní, ale také je to pracovní nástroj, program určený k PRÁCI, proto to nemůžeš definovat jako hru - program určený k ZÁBAVĚ.

                            I když s tím nemusíš souhlasit, tak i toto jsou HRY

                            • PanS

                              Reakce na příspěvek:

                              Férová odpověď. Pokud se budem dívat čistě na technickou stránku, tak to opravdu hra je, protože slouží k zábavě a je to interaktivní.

                              Možná je to víc pocit než objektivní kritérium. Já v tom vnímám takovou "filmovost" (hodně neobratně řečeno), třeba když se kouknem na práci s kamerou, dále důraz na grafiku a animace - třeba si neumím představit, že by někdo dělal interaktivní film s nízkým rozpočtem, protože pak by grafika nemohla být dostatečně dobrá. Samozřejmě by bylo možné udělat videa s živými herci a ty nějak poskládat do příběhu, ale hlavní éra takových děl už je podle všeho dávno za námi.

                              Dále také hratelnost, která bývá velmi omezená a naprostá většina akcí je možná jen v předem daných situacích. Netvrdím, že teď vytvářím nějakou definici, protože pokud bys vzal tohle, perfektně by to pasovalo z větší části i na tebou zmiňované Uncharted. Tam by mě napadl asi jediný výrazný rozdíl, a totiž že Uncharted má game over a Cageovy novější interaktivní filmy ne.

                              Já se na to dívám takhle: jsou tam vysoké produkční hodnoty? Tvoří většinu času cutscény? QTE? Je převážná část herních akcí vázána na konkrétní situaci (třeba Derpem zmíněné detektivní vyšetřování, nebo střílení atd.)? Zastaví tě hra, jakmile se pokusíš udělat dva kroky pryč z malého corridoru? Je možné vidět snahu vystavět napínavý příběh? Pokud se na všechny tyto otázky odpoví ano, pak je přinejmenším vysoká šance, že se jedná o interaktivní film.

                              Ale připouštím, že to není tak jednoduché a každý máme jiné standardy, abychom dílo považovali za hru ze "zážitkového" hlediska. Z technické perspektivy to hry jsou.

                              Díky za komentář.

                              • Fordzy

                                Reakce na příspěvek:

                                Zajímavé. Pokud budeme brát v potaz produkční kvality, tak kam bys zařadil Life is Strange, The Councila hry od Telltale? Ty nemají moc velké produkční hodnoty, ale stylem jsou to podobné hry jako Detroit. Přeci interaktivním filmem může být i film animovaný s uměleckou stylizací. :)

                                A kam bys zařadil prolog z Metal Gear Solid 5? To je s nadsazkou řečeno hodinová cutscéna. Ale i tak máš ovládání postavy v rukou více, než v Detroitu. Ale na konec prologu nemají tvé činy žádný vliv.

                                Co se týče konceptu GAME OVER, tak jsem velice zvědav na Death Stranding, což má být "normalni" hra s plným ovládáním postavy, cutscénami, ale zároveň bez Game Overu

                                Chápu tvé preference, ale nemyslim si, že je nutné to nějak rozlišovat. Vsechno to jsou hry spadající do herního média.

                                Děkuji za diskuzi.

                      • iSpirit

                        Reakce na příspěvek:

                        popravdě mě nezajímá ani jedna hra, ale celosvětově se tenhle typ her řadí pod adventury. Je nesmysl se tady dohadovat o nějakém jiném žánru, jelikož tam by Detroit soutěžil sám se sebou, proto by daná anketa postrádala smysl, a proto je zcela logické zařazení pod adventury. Myslím si, že většina aspektů hry splňuje definici adventury, samozřejmě to je subjektivní pohled, Detroit jsem nehrál. Vybav si Broken Sword, Indyho atd. Tam je hratelnost imho taky dost omezená.

          • iSpirit

            teď je na místě otázka, proč tohle samé neřešíš u prvního místa???

    • TheGGG

      Ta hra je naprosto regulérní adventura.... určitě víc jak to na prvním místě 

  • Deywik

    kdyby bylo 2misto na 1miste tak jsem spokojenej.. :-) 

    • Dr-Zoidberg

      Taky si myslím, že si Detroit:BH zasloužil to 1. místo.



      Je to trochu jak s Oscary: ty filmy, které chcou bojovat o sošky, se většinou vydávají těsně před koncem roku. Filmy, které vyšly na začátku roku, mají menší šanci vyhrát, protože bohužel u lidí platí pravidlo "sejde z očí, sejde z mysli".

  • TheGGG

    k tomuto žánru nemám co říct, ale když už je tam ten detroit... slušná hra s nádhernou grafikou, ale téma mě nijak nebralo, snad QD udělají zase něco ve stylu heavy rain. Tzn. detektiva v současnosti nebo minulosti bez nějakých příliš velkých scifi nebo supernatural prvků... nějaká drsná mysteriozní noir detektivka se zajímavým seriovým vrahem a obecně postavami by teda rozhodně bodla.

    Hra na třetím místě mě nic neříká a to na prvním místě vypadá jak vyglitchovaná grafika na monitoru do kterýho někdo flákl pálkou, takže to jde úplně mimo mě

    • PLuto.petr

      Mě se obecně pixelart hnusí, ale kromě Thibleweedu je i na tohle dílo celkem velká chvála, že se do nich asi dříve či později pustím.

      • PLuto.petr

        Vzhledem ke zmíněné averzi na pixelart bych dal na třetí místo asi Chuchel, i když ten u mě hodně klesnul tím pseudorasistickým přebarvením.

  • dworkin

    Za mě Detroit. Aktuální téma, vynikající provedení. Žádná jejich hra mě zatím nezklamala a těším se na další.

    • TheGGG

      aktuální téma nevím nevím... každopádně vzpoura androidů, robotů a dalších plecháčů, to je téma tak otřepané, že by člověk brečel a brečel....

      Příběh byl docela zajímavý, některé momenty napínavé, Connor perfektní, grafika top, ale jinak frantíci a jejich liberté, égalité, fraternité a "hluboké" morální poselství, to mě teda fakt nijak netankovalo... příště radši něco ve stylu heavy rain a míň socialistického mudrování

    • ja_nic_nevim

      Aktuální téma jako politické korektnosti mezi rasami? Vždyť je do očí bijící jaké filmové a jiné knižní nesmysly vyhrávají neoprávněně ceny jen za to, že ukazují na křivdu vůči odlišnosti od majority.... A kvalitní díla zůstávají ve stínu.

      A nejhorší je, že už to tu bylo, třeba s Dickovo tvorbou, ale asi se chudák netrefil do doby (kupříkladu "sní androidi o mechanických ovečkách"). 

      • téma AI ve filmech moc nemusím - Spielbergovo A.I. apod (jediné dobré na tom filmu je soundtrak), asi to je tím, že o umělé inteligenci něco málo vím, resp. můj Ph.D. projekt se týkal A.I., takže vím, že dnešní algoritmy strojového učení jsou na hony vzdálené lidské inteligenci.


        Dick je ale trochu o něčem jiném. Dick trpěl schizofrenií, a ty "zážitky" ze své nemoci zakomponoval do své tvorby, takže jeho díla jsou většinou totální psycho, kde nejde poznat, co je skutečnost a co blud. Četl jsem většinu jeho tvorby a on není tak povrchní, aby založil své dílo na tom, že "androidi jsou utlačovaní lidmi". Mimochodem, i Blade Runner se od literární předlohy dost odchýlil. Naopak u Total Recall si myslím, že film je lepší než předloha. Jinak doporučuju Ubik a Temný obraz.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit