Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Tanatonaut

    Pokud nastane konec civilizace ( třeba kvůli oživlým, zmutovaným okenním muškátům ) jedu do Prahy a Vaška volím jako nového War Lorda. ( fungovalo to ve filmu Pošťák s Kostnerem )

    Tolik vladařských zkušeností se musí promítnout.

  • kostejnesmrtelny

    Přiznám se, že si moc nedovedu představit, jak to funguje a rád si to poslechnu, když bude mít někdo zasvěcenej náladu.

    • chápu-li to správně, scénář je teda prakticky připravenej a jde tedy o "prožití" nějakýho děje s víceméně definovaným závěrem? Jak moc je ten scénář detailní?
    • pokud jo, kdo všechno zná, kam se bude děj ubírat a jak se docílí toho, aby se to opravdu stalo?
    • jak se řeší, když se někdo rozhodne jít proti scénáři? Takovejch situací přece nemůže bejt málo a nemusí to bejt trolling, třeba se jen někdo nechá trochu víc strhnout... V jednom MMO, kde jsem se nějakej čas účastnil RP aktivit se tomu myslím říkalo godmodding :-)
    • koukal jsem, že třeba Albigenští se hrajou víceméně dva dny v kuse. Co se celou tu dobu dělá? Ono se řekne, dělat role play, ale to přece musí hráč mít obří množství znalostí o příslušný době a reáliích, jinak to bude ukrutnej trapas. Jak může ajťák z Horní Dolní sedět na vojenský poradě a tvářit se jako vojevůdce (nebo král), aby se neprojevilo během deseti minut, že o tom ví kulový?
    • zní to fakt zajímavě, ale... mám tolik otázek :-)


    • vaclav.pechacek

      Scénář připravený není, připravené jsou postavy a jejich motivace, což přirozeně hru někam vede. Pokud má tady nějaký obchodník napsáno, že chce město zradit sultánovi, tak k té zradě nejspíš dojde, pokud se během hry nestane něco, o čem hráč usoudí, že by to mělo základní cíl jeho postavy zásadně změnit (což se kdykoliv může stát, hráči mají nad svými postavami plnou kontrolu). Pak se tam ještě dějí různé předem připravené věci, útoky, únosy, vraždy, ale jak na to postavy zareagují, to už je na nich. Výsledek je ten, že třeba na každém ze tří běhů Akkonu se příběh vyvíjel úplně jinak včetně jiného výsledku.

      Organizátoři všechno sledují a jsou u toho (v nenápadných vedlejších rolích), takže případně můžou cokoliv korigovat, ale v sandboxovějším larpu, jako je Akkon, se může fakt hodně uhýbat. Jak jsem psal, město může a nemusí padnout podle toho, jak se hráči zachovají.

      Samozřejmě se někdy může stát, že někdo hru "kazí", dělá věci, které by neměl a které mají negativní vliv na cizí zážitek, ale dá se to všechno řešit s organizátory, případně vypadnout z role a s daným hráčem si na rovinu promluvit o tom, co vám nevyhovuje, takže to málokdy má dramatické následky.

      Hraje se dva dny v kuse, je to tak, a trapas to (typicky) není z toho důvodu, že se před hrou dělají intenzivní workshopy zaměřené na to, aby se hráči dostali do správného mindsetu - plus těch dejme tomu 20 stránek o postavě, které si každý dopředu načte, obsahuje i spoustu relevantních informací o tom, co ona postava ví o světě kolem ní. Občas přijede nepřipravený hráč, který se tolik neorientuje, ale to je spíš problém toho, že se tolik nevěnoval učení postavy. A pokud má člověk vážně důležitou, vůdčí roli, určitě předem neškodí špetka samostudia, taky jsem se díval na to, jak to přesně bylo s různými Jindřichovými královstvími a državami, abych si byl jistější v kramflecích. 

      • kostejnesmrtelny

        Díky za odpověď!

        Co by se třeba stalo, kdyby ses jako panovník rozhodl nechat hned první den popravit třeba nějakýho dvořana, co si nedal pozor na jazyk? Jak známo, králové ve středověku nesnášeli odpor. Zastavil by tě někdo? Kdo a jak? Přeci jen chudák dal třeba bůro, aby tam mohl bejt... :-)

        Nebo jiná, hypotetická situace: na tebou zmíněnýho obchodníka (říkejme mu Jidáš :-) ), přijde krize svědomí, vypraví se v předvečer útoku vyzpovídat a loajální kněz s tím zatepla běží k veliteli stráží, takže se situace dramaticky zvrtne. Chápeš kam tím mířím? Pokud ta hra není někým pevně "vedená", jak se vyhodnocujou (a ve hře řeší) situace, se kterýma dopředu nikdo nepočítal? Potkalo tě někdy něco takovýho?

        • Něco jako tu zmiňuješ potkalo mě. V rámci charakteru jsem se naskytla (naskytl, hrála jsem chlapa) v situaci, kdy se druhá strana moc nezamýšlela nad oním "a co pak" a zatepla nabonzovala všechno a všem, aniž by na tom vlastně měla reálný prospěch. Nebylo to špatně, ale kdyby počkala dvě tři hodiny, byla bych méně smutná. Skončilo to v rámci charakteru nuceným útěkem (druhá varianta byla asistovaná sebevražda nebo vyloučení z řádu, které by mě odstavilo od všeho) a hra pro mne skončila o dost dřív, než bych chtěla. ALE - bylo to dáno i rolí, kdy jsem si sama vybrala zlouna slizouna. Inu, takoví tak občas dopadají, takže jsem v tomto brzkém ukončení spíš výjimka. No a v takových případech jsou někdy k dispozici epizodní role, které jde ztvárnit, já si zahrála NPC (jeden z houfu mameluků útočících ve vlnách na město) a tak nějak to šlo. Ale obecně - larpy od Cesty časem jsou super právě pro nováčky, protože nevyžadují nic kromě příjezdu, a mohu jen a jen doporučit. Chystám se na podzim na jejich třetí larp, Albigenské, tak jsem zvědavá, v čem bude tento jiný. Krvavé časy a Akkon byly každý atmosférou docela jinde.

          • Zipp

            Doufám, že budeš často v mučírně, já tam budu s foťákem (asi) často. :-)

        • Zipp

          Na okraj: ono ve středověku to nebylo tak divoké, že se lidi bezuzdně vraždili na potkání, jak nám ukazují různé "historické" filmy. :-) 

          V tomu hlavnímu: počítá se s určitou zodpovědností hráčů. Každý má poměrně široké mantinely možností, takže překročit je není úplně snadné a kdyby to přesto mohlo nastat, většinou konzultují organizátory sami. 

          Navíc se bere, že si každý chce zahrát postavu, co má (přihláška obsahuje jakési orientační preference, k nimž organizátoři při rozdělování rolí přihlíží), takže nedává smysl dělat obraty typu "jeho postava byla pacifista a on hned na začátku vyvraždí školku" nebo naopak "jsem silně konfrontační vzteklý násilník se sadistickými sklony, tak první, co udělám, že vstoupím do kláštěra". Tím by hráč okrádal o zážitek především sebe.

          Pak jsou tam samoregulační mechanismy, že když někdo bude prasit hru ostatním, oni s ním prostě nebudou hrát, nebo jen v minimální míře. A opět: zkazí tím hru hlavně sám sobě.

          A nakonec: z toho, co vidím, tak hráči jsou docela hodně ohleduplní na ostatní, nehrají jen pro sebe, ale i pro ně. Takže naopak jsou mnohem méně konfrontační, než by měli být (holt výchova humanismu :-) ). Až zkušenější hráči dokáží být pořádní zmetci ve hře a super lidi mimo ní. 

          To, že se naopak postava vyvine hře (třeba změní názor, nějaká událost ho úplně převrátí), je naprosto v pořádku a leckdy i žádoucí (třeba je nějaký takový vývoj součástí plánu).


        • vaclav.pechacek

          Situace, se kterými nikdo z tvůrců nepočítal, se tam dějí pravidelně, ale pokud vyloženě nerozbíjejí hru, je to ok. Pokud je to něco, co udělat prostě nejde (král řekne: Okamžitě evakuujte všechny obyvatele, královské loďstvo to zvládne!, když je to přitom logistický nesmysl), tak to do toho potom organizátor může vstoupit a korigovat to, ale děje se to fakt málokdy. Hráči většinou mají rozum a nezažil jsem nikdy nikoho, kdo by to naschvál kazil.

          Co se týče smrti postav, to je ožehavé téma, o kterém jsem se víc rozepisoval v nalinkovaném článku o norimberských Krvavých časech. Existuje "nepřirozená" limitace, že jiné hráče zabíjet zkrátka a dobře nemůžeš, pokud už není skoro konec hry nebo pokud s tím daný hráč explicitně nesouhlasí, případně svou smrt nemá vyloženě předepsanou v rámci postavy. Je to tak přesně proto, abys jiným nezkazil hru, a vždycky je potřeba během hraní myslet na to, že tady nejsi jenom kvůli sobě, ale že máš zodpovědnost i za ostatní hráče, protože spolu kolektivně něco tvoříte.

          Já jsem třeba zrovna na Akkonu řešil situaci, kdy jsme odhalili zrádce (nebo jsme si to aspoň mysleli) a možná by bylo logičtější ho zkrátit o hlavu hned na místě, ale já ho místo toho uvrhl do žaláře, nechal ho mučit kvůli přiznání, pak snad dokonce chodil i venku pod stráží řádových rytířů a teprve ke konci, když už se schylovalo k finální konfrontaci, jsme udělali rychlý soud, dali dohromady důkazy a nechali ho popravit. 

          Kdybych nerespektoval tohle právo ostatních hráčů hrát, kdyby se mi třeba někdo znelíbil a já ho chtěl dát popravit hned potom, co poprvé přijdu na hrad, přitočil by se ke mně nejspíš jeden z organizátorů třeba v roli kněze a řekl by mi něco jako: "Ale Veličenstvo, tohle přece nejde, Bůh si to takhle nepřeje." A kdybych to nepochopil a dál na tom trval, asi by si mě mimo roli vzali stranou a vysvětlili by mi, co v tu chvíli můžu a nemůžu. Ale jak říkám, to je spíš hypotetická situace, obvykle se to neděje.

  • Stephano

    Za krále Jidřicha. Do posledního muže! :) Ehm a žen, aby nás bylo víc proti Saladinovi.


    Skvělé čtení, klidně bych si dal o dalších 10 000 znaků víc.

  • Hidden

    Opet jako posledne, zajimavy clanek a prima fotky. Vaskovi to na pomyslnem trunu docela sedne (a tim nemyslim na trunu porcelanovem, i kdyz tam se sedi taky dobre). ;)

    • Gulivera84

      Jo no, sem si rikal ze mu to sedi ta koruna

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit