Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Osobně vnímám myšlenku zřídit takový studijní obor strašně rozporuplně.
    Na jednu stranu je to chválihodné, protože čím rozmanitější bude systém školství, tím bohatší bude naše kultura. Ano, můžeme nadávat na filosofy, sociology, umělce a podobné lidi, jako na neproduktivní lidi co si jen o pár let prodloužili mládí (ne všichni) a ve výsledku stejně prodávají hranolky v mekáči. Nicméně právě studium takovýchto "zbytečných" oborů vede k obohacení kultury a právě tyto zbytečné věci jsou to, co z nás dělá lidi. Spoustu věcí se učíme ne proto, protože je budeme potřebovat, učíme se je, aby nás obohatily a udělaly z nás lepšího člověka.

    Jenže toto je trochu naivní pohled na věc. Ano, je pravda, že většina studentů těchto oborů je jdou po střední studovat protože je zajímají, nicméně v průběhu studia (jako každý student) volí cestu nejmenšího odporu, takže se jim vlastně nevěnují. Přijdou o iluze, přestanou to brát jako zájem a výsledek je, že 5 let prochlastají na škole, která je nechá prolézat, protože ji studenti logicky udržují naživu. Škola má ze studenta udělat lepšího člověka - kulturně jej obohatit i za cenu toho, že nabyté znalosti nejsou v praxi využitelné. Jenže tady to právě naráží, studenti se často v průběhu stanou proti tomuto obohacení imunní a dokončí ji prakticky nedotčeni kulturou a moudrostí. Výsledek takového studia je tedy naprosto nulový.

    Druhé negativní věc kterou na takovýchto oborech vidím je ryzí praktičnost. Žijeme v době, která je charakteristická svým pesimismem. Šetří se, je strach z přistěhovalců, byrokratický aparát se neustále zvětšuje a společnost se deliberalizuje. Obecně v Evropě rostou problémy všeho druhu. Proto si myslím, že by se už zakladatelé takovýchto oborů měli zamyslet a dospět k názoru, že větší užitek společnosti přinesou, pokud takového obory nebudou otevírat. Žijeme v době, kdy by kultura měla jít trochu stranou aby mohla přežít alespoň dalších pár dekád. Tohle by si měli uvědomit všechny školy provozující různé humanitní obory. Samozřejmě není možné zrušit všechny humanitní obory, jsou potřebné pro funkčnost společnosti. Ale není možné aby každý druhý člověk studoval něco "pro vlastní obohacení". Nejen že to stojí stát peníze, ale i člověk přijde o několik let produktivního věku.

    Jak to vyřešit? Nezakládat to jako vysokoškolský obor. Nechat to jen pro opravdové nadšence a lidi které to zajímá. Klidně stylem univerzit třetího věku, jen by to bylo pro všechny. Člověk by ale neměl statut studenta se vším co to obnáší. Podobně by to ovšem podle mě mělo mít rozhodně mnohem více oborů.
    • Ladislav_Loukota
      Já nechápu, z čeho čerpá ten druhý nebo třetí odstavec. Tady je nějaké obskurní povědomí, že kultura = dotace, což rozhodně není vždy případ. Samozřejmě, školství je státní, ale videohry jsou perspektivní obor přispívající ekonomice, takže netuším, proč by proti něčemu takovému měl být i stát. V zahraničí se ostatně granty do her řeší.

      Podle vás student přichází o několik let produktivního věku. Podle mě ho těch několik let na ten produktivní věk připraví lépe než když si bude po střední v továrně sám rozvažovat, co chce dělat (nemluvě o tom, že většina studentů stejně při škole nějak pracuje). Ať se jenom neplácáme každý ve svém zkušenostním rybníku, s uplatněním humanitních oborů to tak špatné není, viz moje "akademie myšlení a kontaktů" níže. Můžeme-li tedy věřit těmhle statistikám - http://www.penize.cz/zamestnani/236875-humanitni-obory-lihni-nezamestnanych-nejsou!-spis-obecnou-pripravkou-na-cokoli.
      • Videohry jsou perspektivní obor přispívající ekonomice, to je pravda. Proto naprosto podporuji obory týkající se programování, vývoje programů, grafiky a podobně. Nevím ale, jestli by obor týkající se studia subkultury přinesl nějaký statisticky významný ekonomický zisk.
        Četl jsem zprávu, ke které článek vychází (http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/default.asp?page=svp&KID=85) takže se zrovna v tomto trochu orientuju. Co mně došlo poměrně rychle při čtení toho článku je, že je to jen jiný výklad statistických dat. Z toho výzkumu nevyplývá, že uplatnění humanitních oborů není špatné, spíš z něho vyplývá, že na tom nejsou právě úplně dobře. Jestliže se totiž bavíme o uplatnění oboru, musíme se dívat na počty studentů kteří v něm opravdu pracují. Jinak ten výzkum hodnotil i nezaměstnanost po škole, a studenti humanitních oborů z něj nebudou příliš nadšení.
        Já z těch statistik prostě vidím to, že absolvent takových těch méně užitečných humanitních věd (furt jsou tady i takové které jsou ok), má prakticky stejnou pozici jako absolvent střední školy. Lepší je jen v tom, že je starší takže má nějaké zkušenosti navíc.
        Graf "kolik studentů pracuje ve svém oboru" jasně ukazuje, že absolventi humanitních věd musí práci hledat v někde jinde, než co vystudovali, případně někde, kde není potřeba žádná kvalifikace (to jsou ty McDonaldy).
        Argument, že humanitní vědy jsou generální přípravka na život je podle mě trochu zcestný. Většina humanitních oborů jsou specializované jako každé jiné. Nelze tedy předpokládat, že absolvent takovéhoto oboru má v životě lepší předpoklady než absolvent nějakého jiného oboru. Srovnejte si člověka, který je 5 let po střední škole a pracuje, a člověka, který právě absolvoval humanitní obor. Imho bude ten středoškolák v životě použitelnější. Pravda, dost těchto mých názorů pochází z mých omezených zkušeností. Na druhou stranu, prokládám si je i takovýmito statistikami a korelace tam je.
        • Ideální modul/obor dle mých cílů osobně (Z.Záhora) sestává z: programování, design, principy vývoje, management, základy ekonomie, marketingu a podnikání

          + humanitní přesahy - subkultury a community management, komunikace, dějiny nových médií, social meda analytics

          Byť většina z nás má jako alma mater humanitně laděný obor, vidíme smysl v propojení aplikační roviny s teoretickou.
    • Už to tu nepromazávejte *9* Zajimavá debata, ale jen někdo neoslavuje genialitu redaktorů - delete
      • ales.smutny
        Ale já smazal jen sebe, protože jsem neměl chuť/ čas řešit komplexní téma v tomhle formátu a zpětně bych se k tomu musel vracet.

        Tak je zbytečné z toho dělat kauzu "mažou lidi, kteří nesouhlasí, nespravedlnost!". Mažu sebe, protože nechci něco nahodit do debaty a pak to tu nechat bez reakcí.
        • Tak to zní logicky. Nejdříve se tu otevřou komplexní témata, ale když má dojít k diskuzi, tak to radši smažeme. Jou!
        • Ok, ale vypadalo to teda divně...
  • mirekdusinojc
    Zajímavé počtení, držim palce.
  • vlastik.plaminek
    Jako doplňující obor na dvouoborovce to není špatný nápad. Sice si neumím představit, jak by to fungovalo samostatně, ale třeba jo.
    Mimochodem, mohl by nějaký programátorsky schopný jedinec vytvořit odTrisskátor? Začínám už na tu kr*vu být alergický a adblock ji nesmaže, i když je blbá jak reklama na Nově.
    • Ladislav_Loukota
      Dvouobory jsou peklo. Člověk se učí od každého něco a pořádně nic.
      • vlastik.plaminek
        To věřím, ale pokud by se to nějak citlivě nakombinovalo... kdo ví?
        • Ladislav_Loukota
          Kdyby, sliby, chyby. Už teď se většina poučených magistů a doktorandů shoduje v tom, že je lepší studovat jednoobor a netříštít to, a to i co se týče uplatnění. Alespoň co se týče mých zkušeností.
          • Největší problém dvouoborů je klouzání po povrchu. Předměty, které jdou do nejvíce do hloubky, většinou student dvouoboru nemá. Takže má základ dvou oborů, ale ani v jednom není tak dobrý jako jednooborový student (samozřejmě, pokud to nedožene svojí pílí). Je to vlastne úplně stejné jako u multipovolání v AD&D. :-)
    • Zeptej se Dana Vávry, jeslti člověk něco takového potřebuje. Obávám se, že by se ti vysmál, soudruhu
      • Ladislav_Loukota
        Na počátku kinematografie taky filmovali lidé bez škol. To ale přece není argument proti tomu založit režisérské, kameramanské nebo scénáristické obory. Vávra got lucky.
    • Podle specifikace daných expertů se ani jeden z nich nikdy nepodílel na žádném herním vývoji. Kde je tedy jejich informační hodnota coby expertů?
      • Jejich informační hodnota tkví především v sociologickém pohledu na hry a jejich vlivu na společnost. Například hudbu nebo film můžete jít teoreticky studovat, což z vás rovnou nečiní skladatele případně režiséra.
        • Robotron3
          A co s tim pak takoví studenti budou dělat, kde to uplatní?
          • Ladislav_Loukota
            Tak jistě, herní průmysl se už naplnil a další prostor tu není, co? :-D Taky už bylo vynalezeno všechno, co vynalezeno bylo, takže bychom měli zrušit patentové úřady...
          • sleepless
            Nemohou to dělat, jen proto, že chtějí? Uplatnění už bych nechal na každém individuálně. Stejně je přirozené, že ve vystudovaném oboru zůstává minimum lidí, protože život je prostě lepší učitel a leckdo zjistí, že ho vystudovaný obor neužíví, nebo ho nebaví. Pokud bude stát či nějaká instituce řešit za člověka, oč se smí zajímat nebo to studovat, a oč ne, protože "to není praktické", tak to dopadne bídně. O obava z přílišného teoretismu je alibismus. Kdo umí, ten se uplatní, kdo neumí, tak bude do smrti jen remcat, že nedostal příležitost.
            • Jen pro zasmání, ale je to úplně přesné. https://www.youtube.com/watch?v=8Z-YjkS2wzI
            • Ladislav_Loukota
              Robo: Napsal jsem více argumentů pro aplikace, tak mi prosím nevkládej do úst, že jsem pouhý naiva. Nějak netuším, jak si to ostatně představuješ - takhle to vypadá, že očekáváš, že výstupem budou desetitisíce teoretiků, kteří budou jako zombie záplava vybírat popelnice. V praxi by to mohlo být podobné jako např. kulturální studia, což je mladý, velmi nezralý a velmi dojmologický obor (ale sám od sebe neuzraje), který ročně vyplivne cirka tucet absolventů, z nichž práci najdou všichni.
            • Robotron3
              Šmarja, hlavně nedělejte takový obory kvuli tomu, že mladým naivním lidem budete vyprávět o zlepšení herní novinařiny a jak po absolvování oboru se o nich média poperou :) Herní novinařina se zlepší, až bude na pořádné výplaty, do té doby to nikdo seriozně dělat nebude (až na pár výjimek). Ideály hezké, ale trochu praktičnosti... *3*
            • Ladislav_Loukota
              A podle mě pro ní rozhodně místo je, už kvůli zlepšení obsahu české herní novinařiny (což je třeba už jen kvůli demografii, s rostoucím věkem budou hry stále víc v mainstreamu) a skutečnosti, že z teorie půjde beztak řada lidí do praxe, jak je zvykem i u jiných teoretických oborů, jen s tím rozdílem, že budou mít na praxi odlišnou perspektivu.
            • Robotron3
              Podle mě je ta teoretická část nesmysl. Zatím tu není ani ta pořádná praktická část a ta smysl má, tak se soustřeďte na to. Čeští vývojáři už ve světě mají své jméno a může se na tom stavět. O vývoji her je určitě spousta věcí, co se dá učit, ale teoretický věci mi přijdou mimo, když neni ani tohle. Nevěřim, že by se nějaká reklamní agentura prala o to, kdo bude mít teoretické znalosti z her.
            • Ladislav_Loukota
              Robotron: K čemu jsou v tom případě literární vědy, filmovědy, muzikologie, lingvistika? Tyhle obory zpětně reflektují nějakou realitu. Pokud si někdo myslí, že je to jen takové plácání, tak omyl, s tímhle operuje reklama, operuje s tím distribuce (festivaly, cílovky), operuje s tím právo (teoretická reflexe her naposledy například uchránila videohry před drsným ratingem v předloňském procesu Brown vs. EMA/ESA), a v neposlední řadě i mnozí tvůrci samotní (základy filmu de facto položili jenom pseudointlektuálové; nebýt Ejzenštejna, nebude Star Wars a v důsledku US přijde o daně z jeho masové návštěvnosti).

              Chápu, že pokud absolvent nevyprodukuje něco hmotného, tak je pro spoustu lidí problém vidět jeho užitečnost, ale naše společnost nefunguje jen díky materialismu, ale i myšlenkovým hodnotám a ekonomice - a když se na to zadíváš do důsledků, hodnota těhle oborů má i vliv právě na ten materialismus.

              Zjednoduším to ze svého případu. Vystudoval jsem literaturu, lingvistiku a filmovědu, i když teda jen jako bakalář. Kdybych to nevystudoval, dělal bych ve fabrice za 8K hrubého (což jsem dělal rok, než jsem šel na školu). Teď díky škole dělám novináře/copywritera za lepší sumu, ergo prospívám ekonomice/státu víc. Investice do mého studia se tím pádem vrací.
            • Robotron3
              Ladislav_Loukota: Proti oboru zabývajícím se tvorbou her, gamedesignem vůbec nic nemám, i když podle mě s tim souvisí až moc věcí kolem toho, co se v tom oboru ani učit nedá (třeba literatura, umění, všeobecný rozhled, atd.), taky těch čekajících pracovních míst asi tolik nebude. Ale to je v pohodě. Jen nechápu tu teoretickou část, nějaká nová média a vliv her na sociální bla bla bla... co to je? K čemu to je? Jen mě to zajímalo a dostal jsem odpověď, že to vlastně k ničemu není, ale je dobré učit to, protože je to kultura? To se mi nějak nezdá :)
            • Ladislav_Loukota
              2 Robotron3@tiscali.cz: Já úplně nevím, co máš za zkušenosti se studiem, ale praxe obtížně prosakuje i do aplikovatelnějších oborů ze zkušeností mých přátel od pajdáku po fyziku. Na trhu práce se absolvent neztratí. To přece není o oboru, ale o konkrétních jedincích. Jsou lidé, kteří dlouho nenajdou práci ani když vystudovali echt aplikovatelný obor (právníci a doktoři třeba). A jsou lidé, kteří hned po dostudování filmověd job seženou (protože při studiu získávali praxi v produkci festivalů, na natáčení, v novinařině).

              Tím neříkám, že průměrný právník nesežene práci hůře než průměrný mgr. filozofie - jenom naznačuju, že to není a priori o oboru jako spíše o jedinci. Žádná škola ambice ani zodpovědnost nenaučí. Jestli ale existují zahraniční obory, které řeší game studies i game design, nechápu, jak může někdo něco namítat proti existenci téhož v českém prostředí. Zvláště, když domácí hry jsou asi tak jediný mediální exportní artikl, který je v globalizovaném světě relevantní (srovnej si Mafii nebo Machinarium s nejlepšími domácími filmy nebo literaturou).
            • Ok, tak pojďme vzdělání zpoplatnit, tak aby odráželo reálné náklady na studium. Pak ať si každý studuje co chce.
            • Naprosto souhlasím. Za sebe můžu říct následující: Vystudoval jsem střední průmyslovou školu - ano umím (leč opravdu ne profesionálně) dělat technické výkresy a navrhnout otopnou soustavu objektu. Co už ale neumím, je přijít a jako dělník to správně namontovat a naopak, dělník si tu soustavu kolikrát z hlavy taky nespočítá. Znamená to, že oba jsme nepraktický? Tam kde je praxe je i teorie a naopak.

              Nyní studuji "nepraktickou" Filozofickou fakultu a po prvním roce studia je mi zřejmé, že mi škola sama nezajistí pohodlný život, přesto bych ji nevyměnil, protože mě jako člověka obohatila jiným způsobem. Kdo umí, ten se uplatní a pro studenty podobných oborů to platí dvojnásob.
            • Robotron3
              Poněkud naivní. Pro mladé lidi je velice důležité se uchytit na trhu práce hned po škole, to znamená, aby výuka byla co nejkonkrétnější a nejvíce spojená s praxí, o to by se měly školy starat především. Jinak je problém...
            • Přesně tak!
              Kdo umí, ten umí, kdo neumí, tak tomu sedmnáct let na bc. a dalších dvaadvacet na mgr. nepomůže :) A zvlášť v dnešní době, kdy je internet a tolik možností.
          • Jak jsem již zmínil, pokud bychom se vždy řídili čistým materialismem a pouze otázkou "kde to uplatní" nikdy bychom nepokročili a naše kultura by stagnovala - to jest můj názor.
            • Ač sám vystudovaný humanista (bohemista), zcela s tímto nesouhlasím. Studium těchto oborů často v dnešní době vede k epigonství, případně k zabití kreativity v těch lidech, kteří by měli na začátku potenciál posunout naši kulturu dále. Ostatně velká část těch, kteří někam něco v minulosti posouvali, neměli teoretickou průpravu v oblasti kultury, které se věnovali.
            • Robotron3
              Tak to teda hodně štěstí, až studentům tohle budete vysvětlovat, až za vámi pak přijdou si stěžovat, že jim byl ten strávený čas k ničemu *3* Škola by měla podle mě poskytovat vzdělání a to co nejpraktičtější, nejaktuálnější a nejlépe využitelné v praxi, jinak je škola k ničemu. Toť můj názor.
        • Já neříkám že pánové nejsou experti na sociologii, ale o praktickém užití "vývojáře" vzešlého z podobného oboru vědí asi tolik jako já o sociologických aspektech pádu berlínské zdi.
          • Ich Bin West Berliner
            • a nedá to do vlákna o Berlinské Zdi a nedá *1* *1*
          • Ich Bin Berliner
          • Herní studia jakožto obor se nemusí zaměřit pouze na praktickou stránku věci, obdobně jak jsem již zmínil film nebo hudbu. Studium skoro jakéhokoliv oboru třeba na Filozofické fakultě Vás taky neučiní "praktickým". Věříme, že pro rozvoj daného oboru jsou hodnotné oba proudy - teorie i praxe - nejlépe vzájemně propojené a spolupracující.
  • Robotron3
    Mějte mě za ignoranta, člověka nepřejícího, ale moje zkušenost v těhle oborech je spíš taková, že mnohem lepších výsledků člověk dosáhne, když se sám o věci zajímá a pak ho praxe naučí. Neni nic horšího, než když student na něco dostane papír a pak si chudák myslí, že snad něco umí *15*
  • thatguy
    Soukromá škola klidně. Ale státem hrazené videoherní vzdělání? To je fakt sranda. Ostatně, teoreticky se dají hry studovat už v rámci stávajících vysokoškolských oborů, takhle z patra mě napadá třeba TIM na MU, na Karlovce je tuším taky nějaký obor související s new media. A na IT školách vás taky zaručeně nechají psát ročníkovky/závěrečné práce tvorbě her samozřejmě spolu s tím, že vás naučí programovat. Rozuzlení? Talentovaní lidé si cestu do průmyslu najdou i bez oborového vzdělání, který tu už i tak dávno máme, stačí se jen koukat.
    • Ladislav_Loukota
      Viz níže. Talentovaní lidé jistě uplatnění najdou, ale škola jim to výrazně usnadní skrze získané vědomosti, rozdílné perspektivy, a samozřejmě kontakty. Představa, že by to státní školství mělo ignorovat, je jako z doby kamenné. Videohry jsou jeden z moderních oborů, na rozdíl od jiných stoupají v i krizi, a jestli tohle není doklad jejich ekonomické prospěšnosti státu (daně), kultuře (obsah) i společnosti (pracovní místa), tak už nevím co jiného.
    • mirekdusinojc
      Problém je v tom, že tvorba her je více týmovou záležitostí než věcí jedince. A tomu zrovna nesvědčí fragmentace podle škol a oborů. Vývoj her je neuvěřitelně časově náročná činnost, pokud se má dělat na dostatečně vysoké úrovni a za současného stavu neexistuje obor či předmět, který by pro vývoj her nabídl dostatečné zázemí. Navíc tvorba her je o mezioborové spolupráci grafiků, designerů, programátorů, managerů a i když mnoho škol má pro tyto obory zázemí, ani v jedné nefunguje spolupráce, která by je propojovala a vytvořila tak kvalitní prostředí pro výuku a tvorbu her. Ani tvoje poslední věta zcela neplatí, protože i talentovaní lidé se musí učit mnoho věcí, které jim talent nezaručí a herní společnosti si radši vyberou tvůrce se zkušenostmi, než aby zaučovaly nováčky, byť talentované.
      Ostatně po pročtení diskuze mám pocit, že většina lidí tu pod pojmem hra vnímá něco jako CoD, přitom možnosti herního média jsou dnes využity tak max z 10%. A věřím, že v době, kdy vznikala třeba FAMU, se o filmovém médiu přemýšlelo dost podobně.
      • thatguy
        Tím souslovím talentovaní lidé v poslední větě jsem samozřejmě myslel lidi, kteří na sobě pracují, talent ti je sám o sobě k velkýmu prdu. A k tomu ostatnímu..to musíme zakládat obor zaměřený na vývoj, abychom dali lidi co chtějí dělat hry dohromady? Vždyť máme internet, polycount, gamedev, máme GDC (jak Americkou, tak Evropskou), atd. Kdo má zájem, chce tvořit a není blbec, se kterým ostatní nechtějí pracovat, tak si skupinu lidí najde vždycky. Jedinej bod se kterým souhlasím je, že by škola vytvořila zázemí, odpadla by krkolomná komunikace přes net.
    • Ono to není až tak fantasmagorické - VŠ a digitální hry, zvláště v aplikované sféře:
      obor vychovávající vývojáře a specialisty > + předměty ekonomického, manažerského a podnikatelského směru > stimulace aktivity studentů skrz startupy a podporu podnikání > do důsledku pak vznikají subjekty generující i přídavná pracovní místa a prodej na globálním trhu (Bohemka, Madfinger) => daně a HDP.

      Stejný princip používají inovační centra a startupy pro řešení ekonomické situace v zemi.
      Ideálníé forma oboru: design, programování, ekonomika a management

      Hry můžeš studovat na stávajících školách, ale nikde aplikovaně, vždy v daném oboru a metodologii - nová média, sociologie, psychologie... apod. Víme, že např. ve filmu - jako průmyslu - už je méně peněz než ve hrách, tak proč před vzděláváním v této oblasti zavírat oči? *4*

      [ http://vgsales.wikia.com/wiki/Video_game_industry ]
      [ http://www.stratoserve.com/2011/06/entertainment-video-game-industry-three-times-music-and-double-movie-industry.html ]
      • Já teda nechci nic říkat, ale už jsem spolupracoval ve své kariéře hned s několika studenty různých oborových škol z celého světa zaměřené na herní tématiku (game design/level design).
        Zaprvé, až na jeden případ (a to se jednalo o stipendium), se nikde podobný obor nedal studovat bez spolufinancování žákem. Stát pouze vypomáhal, ale žák nesl většinu nákladů na svých bedrech.
        Zadruhé, většina z oněch studovaných expertů sice má za sebou velkou porci studijních projektů, mnoho z nich dokonce i praxi měsíc, dva, někde ve firmě, bohužel při nástupu do opravdového vývoje se učí všechno od začátku.
        Zatřetí, nemyslím si že v rámci podnikatelských aktivit studium například "Ekonomie herního bysnysu" potřebuje tříletý, nedej bože pětiletý, program. V mých očích by se jednalo leda tak o jeden, dva předměty, protože velkou měrou se obor slučuje s ostatními IT obory.
        Začtvrté, co se do interních informací firem týče, žádná z velkých společností a v poslední době ani z malých nevyzrazuje příliš technologických nebo obchodních postupů, čímž tyto obory budou čistě teoretické, tedy dobré leda tak na vytvoření herních kritiků.
        Sorry za plachtu :)
        • Zpětná vazba se hodí.

          V současném stavu MU a vzhledem k dostupným nástrojům to také vypadá na formu modulu => nádstavba určitého oboru. Samostatný obor je hudbou budoucnosti, avšak dle mého je to jeden z možných kroků směrem ke kvalitnějšímu vzdělávání a rozvoji téhle oblasti => což platí pro obě (všechny tři) typy financování takového vzdělávání.
          • Btw., jestli chceš prodiskutovat detailně problematiku, nech mi tu kontakt a můžeme o tom dát řeč offsite, nevypisovat tu plachty.
            • Velmi rádi, stačí se ozvat na info@gamestudies.cz
          • Doporučuju se podívat na systémy výuky herního vývoje ve Finsku, kde je na mnoha universitách zpřístupněn formou dobrovolných předmětů, specializace studijního oboru (modulu) nebo jako volná aktivita.
            Základem těchto oborů ale není výuka, ale praxe! Tyto university spolupracují se všemy herními studii po celé skandinávii, umožňují nahlédnutí pod pokličku v rámci exkurzí, workshopů přímo ve studiu s vývojáři a pro jako nejdůležitější, několikaměsíční stáže studentů ve firmách, kde si opravdu sáhnou na danou problematiku.
            Stejně tak má pravdu mirek, že herní vývoj není o jednotlivcích, ačkoli hodně vývojářů na to na svých blozích a přednáškách zapomínají. Jedna z nejdůležitějších částí herního vývoje je komunikace, týmová práce a multidisciplínová spolupráce. V rámci kurzů je potřeba sestavit týmy (scrum tým), ve kterých se bude spolupracovat na stejném výsledku. Ono tři designeři se dohodnou, ale designer, grafik a programátor si čas od času vyškrábou oči.
            • Nj Finsko, to je socialistická zmrdizemě ale, soudruhu.
            • No, studium je sice spolufinancované, ale NIKDE není studium dané jako obor. Vždy se jedná o modůl.
            • Do severských zemí nahlížíme, stejně jako UK, Dánsko... příkladů prakticky koncipovaných oborů na univerzitách lze nalézt více. A zrovna severské země (extra Finsko) mají většinou státem podporované vzdělávání [to jen k motivu objevujícího se v diskuzi - otázka financování takového typu vzdělávání].

              Nutnost spolupráce je jasná, i kvůli těmto "soft skills" pracujeme na projektu s Fakultou Informatiky MU - workshopově laděný game jam (3-4. kvartál 2013).

              Absence užší spolupráce s firmami a praxe mne osobně (Zdeněk Záhora) velmi "pálí" v kontextu s VŠ.
          • * pro obě varianty / * všechny tři typy ... financování *7*
  • je zbytečné to tahat na vysokou školu, ať si založí nějaké kurzy nebo soukromou IT školu (umělecké školy jsou už přece taky) a bude klid.
    • Veskoslav
      Nechci ti kazit náladu, ale umělecké školy jsou i státní a mezi ně patří i JAMU, DAMU, FAMU atd.
      • Robotron3
        Taky jak to dnešní umění vypadá. Stačí se podívat na český film a srovnat to s dobou před *AMU.
        • mirekdusinojc
          Jasný, kam se na jakoukoli veselohru s Vlastou Burianem a romanťák s Oldřichem Novým hrabe třeba taková Československá nová vlna, co?
          • Robotron3
            Ano, třeba zrovna v těch komediích je Vlasta Burian právem považován za největšího našeho komika. A podívej se na dnešní komedie od Hřebejka, nebo nedejbože Trošky. K pláči.
            • mirekdusinojc
              Promiň, ale stále je z tvých příspěvků cítit víc staromilectví, nežli nějakej širší pohled na věc. Není pravda, že ani jeden z nich nemá divadelní školu. Minimálně někteří mají alespoň konzervatoř. A rozhodně nesouhlasím, že by dnešní herci nedosahovali stejných kvalit. Možná nejsou zrovna vidět, protože je zastiňují hězdičky z nekonečných seriálů komerčních televizí, ale například takovej Ivan Trojan, Ondřej Vetchý, Ondřej Malý, to jsou kvalitní herci i v porovnání s legendami, které výše zmiňuješ. Nicméně to už se dostáváme do úplně jiného oboru. U herectví hraje dobrý talent mnohem větší roli, nežli třeba u filmového režiséra a potažmo herního designéra, jejichž práce je daleko sofistikovanější a vyžaduje i více znalostí. Pro tyto obory je dle mého názoru dobrá vysoká škola potřeba.
            • Robotron3
              Nemám nic proti škole (když je dobrá), ale v těhle oborech si myslim, že je základní problém, že lidi co vyjdou nějakou AMU si hned myslí, jací jsou borci a velcí umělci, protože na to mají papír a opak je pravdou. Koukni se na herce jako Sovák, Pivec, Dana Medřická, Hrušinský, Werich, nikdo z nich neměl hereckou školu a jací to byli herci. Dřív jsi měl jednu výraznou osobnost vedle druhý a byli to opravdoví mistři podle mě srovnatelní s čímkoli na západ i východ a srovnej si to s dnešními herci, kteří na to mají školy. Dneska je ten film uplně někde jinde. Jen strašně málo věcí vynikne nad průměr.
            • mirekdusinojc
              Fajn, když myslíš, nezastírám, že dnešní české filmové scéně chybí silnější osobnosti, jako byly například v nové vlně. Každopádně pokud se vrátíme k podstatě tvého původního příspěvku, tak podle tebe se jediné dobré filmy točily před FAMU, což je blbost. To, co se dochovalo, jsou dobře napsané komedie. Nevzpomínám si na jediný kvalitní nekomediální film před rokem 45. A ani ty komedie, i když s výbornými dialogy, nejsou žádným vrcholem zábavnosti. Všechny se drží zažité struktury bez invence. Na druhou stranu podle této logiky by pak dnes lidé bez filmové školy měly dosahovat minimálně stejně dobrých výsledků, jako jejich vrstevníci, kteří filmovou školu mají. Tuto nespornou kvalitu lze demonstrovat například na takovém Tomáši Magnuskovi zodpovědném za rasistickou splácaninu Bastardi a několik nemastných neslaných komedíí, které jsou snad ještě horší, než ty od Trošky. Abych to shrnul, škola nemůže zaručit kvalitu, může dát dobrý základ pro to, aby ta kvalita byla co nejvyšší, může dát studentům prostředí, kde mohou bez problémů experimentovat, zázemí, kde mohou svoje idee konzultovat se zkušenými tvůrci. Ovšem ke vzniku nějaké další nové vlny je potřeba více a dobrá škola je jen jedním z katalyzátorů, ovšem velice důležitým katalyzátorem.
            • Robotron3
              Seš uplně mimo. Srovnávat dnešní českou filmovou tvorbu s první republikou, nebo třeba tou tvou novou vlnou šedesátými léty je jako nebe a dudy. Je obecně známé, že český film šel kvalitou hodně dolu, to přece vidí každý.
            • mirekdusinojc
              Ach, no škoda, že si nežil za první republiky, asi bys trochu změnil názor na to, co se procedilo přes síto času a dnes se promítá jako tehdejší tvorba. Lidé nadávají, jak se dneska točí špatné filmy a přitom se špatné filmy točily vždy a všude. Jen se prostě ty špatné filmy dnes "nepromítají", hádej proč.
  • No jako upřímně jenom to ne! Výsledkem bude akorát brutální nezaměstnanost absolventů, protože tam pujde spousta lidí se ulít a žrát místa skutečným nadšencům. Toho koho to skutečně zajímá se v daném oboru (herním a nakonec i ostatním asi) dokáže prosadit naprosto v pohodě i bez toho, jde o nadšení. Akademickou půdu do toho fakt není nutné tahat.
    • Ladislav_Loukota
      To je na širší debatu a není to jen ohledně teoretického game studies/game design oboru, ale i většiny stávajících humanitních oborů. Nicméně, tyhle školy nefungují tak, že z nich vylezou jen teoretici. Fungují jako "akademie myšlení", nebo jak to nazvat. Člověk získá kontakty, rozhled, znalosti - a je jen na něm, jestli bude pokračovat v teorii na doktorátu (na což má málokdo) a bude to učit, nebo jestli to uplatní v médiích, reklamě, či jako autor vlastního díla (protože ho kdysi nevzali na FAMU či podobné tzv. praktické obory). Výsledek je, že schopní studenti se uplatní, a neschopní nikoliv. Pravda, ti schopní by to možná zvládli časem i bez škol - ale rozhodně jim to školy usnadní a zkvalitní. A co jiného má vzdělání poskytnout..?
  • Amylee.Anderson
    Tak šup, ať je to příští rok, ať se můžu přihlásit :P
    • Co by si tam dělala, prosím tě. :D
      • Amylee.Anderson
        Po 13 letech studia bych studovala něco hezkýho :)
        • tak sa prihlas na medialne studia, pripadne na TIM na MU, budes stat mozno rovno pri zrode (aj ked sa tam asi nevyhnes veciam ako dejiny zurnalistiky a podobne :D ) *8*
  • Trisska
    Videohry jako studijní obor, cože? A já vždy žila v domnění, že se na univerzitách učí věci důležité a užitečné pro život a přínosné pro společnost. Doktoři, učitelé, právníci, vědci... Od teď to budou nějací hloupí ajťáci a herní maniaci? Ach jo, kam ten svět spěje. *9*
    • Klobouk dolů, na tak viditelný trolling nachytat takovou porci lidí... Fakt gratulace! :)
    • mirekdusinojc
      Miluji lidi bez nadhledu a schopnosti širšího uvažování a diskuzní trolly :)
    • Kr.Pa
      Sportovci, herci, zpěváci a filmaři jsou taky jen lidi pro tvoření zábavy. Ale taký mají trenéry a učitele. Takže v čem je problém?
      • Trisska
        Tak něco jinýho je sportovec, herec nebo zpěvák, kterej projevuje nějakej talent a nadání, něco jinýho je člověk, kterej sedí celej život u kompu a nic jinýho neumí než hrát hry, a pak to ještě půjde *jakože studovat* na univerzitu. To už je trochu moc, ne? Beztak ty největší herní legendy jsou vždy od lidí, kteří si všechno nastudovali sami a k úspěchu je vedla vlastní snaha a nadšení pro věc.
        • Kr.Pa
          Vážně ??
        • čau Jardo, jak se máš?
        • Jenomže dříve to ty legendy měli snazší a postupně držet krok s dobou už pak není tak těžké. Dnes naskočit do toho rychlíku není žádná extra sranda. Člověk se to může naučit sám, ano. Ale jen 3D design postav (a ještě k tomu použitelnej pro hry) může být i dost náročný. Prvně jsem si spustil ZBrush a hele jak to není jednoduchý a intuitivní. ALE po shlédnutí různých crazy instruktážních videí to bylo jen "wow, tak tohle to umí taky a takhle, hmm, to se také hodí..." Když ti někdo ukáže efektivní způsoby, je to vždy lepší.

          V zahraničí jsou tyhle obory zcela normální věc. Nicméně u nás by mohl být problém, že by to, jako spousta jiných škol, nebylo dostatečně úzce zaměřené - jen na programování, design, animace a já nevím co.

          Tihle ajťáci, co nalezou na vysoké ve stylu "mám rád hry, tak du studovat ty komply" většinou do půl roku zmizí, heh.

          A prej se za programováním videoher a enginů skrývá akorát brutální matematika a statistika.

          A když nemáš talent ani nadání, tak hezkej koncept nikdy nenakrešlíš/nevytvoříš...
          • thatguy
            ,,A když nemáš talent ani nadání, tak hezkej koncept nikdy nenakrešlíš/nevytvoříš..."

            Tady ještě někdo věří na talent? Jasně, ten kdo má nadání, je jednoduše krok napřed. Ale to přece neznamená, že jej tvrdě makající člověk nemá šanci předehnat, být lepší. Oba přeci mohou dosáhnout stejně kvalitních výsledků. To že mi někdo, kdo chce z celýho srdce malovat, řekne: ,,Já na kreslení nemám talent, kašlu na to." je prostě ubohá výmluva člověka, kterej není schopnej makat.
            • Veskoslav
              15% ti dělá talent, zbytek musíš makat:)
        • tak skladatel skládá(tvoří)je tedy tvurce třeba pro herce

          Souhlasím že Progaming(Profesionalní Hraní her) se s tím nedá srovnávat ale většína lidi tady mluví o Game Designu a To je TVORBA HER NIKOLIV JEJICH HRANÍ Trolle
        • Veskoslav
          Ty pro změnu pořád trolíš a stejně ani to neumíš. No kdyby jsi uměla hrát aspoň ty hry, alespoň někde by jsi zapadla.
        • Talent a nadání. Naivko.
        • To si myslis ze to je studium kde ho budou ucit hrát hry?
    • Ak dokazes ospravedlnit existenciu fimovych, divadelnych, hudobnych... skol tak mozes dokonale ospravedlnit aj existenciu skol zameriavajuce sa na herne medium.

      A zrejme si vysoku skolu nevidel ani zrychliku, pretoze taketo romanticke predstavy som aj ja mal po skonceni strednej, ale velmi rychlo som zistil aka je to tupa institucia, kde 90% je len balast na zarabanie penazi, a ten kusok co ostane su mozno naozaj ludia ktory sa mozu opravnene titulovat.
      Rad by som videl najdrahsie skoly na svete na poprednych miestach, ci sa tam te romanticke presdstavy stavaju realitou... ale to by som musel byt milionar.
    • GlaDOS
      Možná ti to ještě nikdo neřekl, ale dokonce existují videoherní školy, jako je třeba DigiPen. To je síla, co? SVĚT MÍŘÍ DO ZÁHUBY.
    • Veskoslav
      Užitečné věci? Důlěžité věci? Ach ty naivní....2/3 věcí, co se naučíš jsou naprosto nepoužitelné, protože buď po vystudování je nebudeš už nikdy používat nebo jsou zastaralé. A mimoto, proboha pro společnost? Studuji pro sebe, společnost je mi popravdě ukradená, ona za mě pracovat nebude a v nynějším stavu ani na ten důchod mi nebude dávat, protože populace stárne. A mimochodem huso, díky těm "hloupým" IT můžeš tady psát. Tak s prominutím drž hubu;) I takový lékař a právník mají doživotní školu, protože prostě jejich znalosti jsou každý rok už zastaralé nebo se mění postupy a v případě právníků i zákony a sbírky zákonů.
    • Na vysokých školách se učí zásadně jen hovadiny co nemaj s praxí nic spolecnyho *3* Jestli využiju desetinu toho co mě učí, budu se divit...
    • To si teda pořádně naivní. Na univerzitách se učí i takové hovadiny jako filosofie, romistika, nějaký kulturní a jazykový blbosti atd. Oproti tomu jsou herní a IT obory raketové inženýrství.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit