Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Tuhle hru si šetřím na svátky a jsem rád, že okolí je z toho vcelku nadšené. Ten filozofický rozměr hry se mi strašně líbí (zlo/dobro, chaos/řád, universalismus/partikularismus, imperium/dominium, co je morální/nemorální,)... je vůbec tyran skutečně tyranem nebo mírotvorce mezi nesmiřitelnými tábory? To jsou navěky aktuální otázky lidstva a teď jako hráče Vás to hodí do tohoto šíleného víru s nějakým stupněm autority a myšlenkou"hráči, rozhoduj a prosazuj". Pokud do roleplayingu vložím kousky sebe samého, jsem zvědavý, jak hra bude na moje volby reagovat... prostě tohle je to, proč mám RP rád. Někdy se z nich dokážete o sobě dozvědět více, než jste o sobě tušili (ano, včera jsem dokoukal Westworld a William je přesně to o čem mluvím).
    • Morraw
      Je spousta dobrých důvodů být nadšený, ale je stále třeba mít na paměti, že je to hra, kterou někdo přesným způsobem nadesignoval.
      Takže byť ti hra dává dost prostoru k roleplayingu, tak se v některých případech neubrání zaškobrtnutím, kdy tě donutí udělat některá rozhodnutí nebo je někdy nenabídne vůbec.
      A menší neduh už z PoE. V některých případech ti hra neřekne, co se díky tvému rozhodnutí stane a třeba ti nesmyslně zavře celou lokaci, byť není jediný logický důvod, proč by tomu tak mělo být.
  • Morraw
    Termín zlo v Tyranny je dost zavádějící. Alexandr Veliký, Napoleon, Hitler. Kdo z nich byl zloduch, tyran či "jen" dobyvatel? My defacto nevíme, jak vypadal svět Terratu před Kyrosem. Třeba tam byla válka a on celý kontinent jen sjednotil.
    Navíc poté, co dokončíte Conquest mod, tak Tiers už jsou defacto dobyté. Začíná to vzpourou, kterou vy musíte potlačit.
    Když si přečtete základní zákony Kyrose, tak nejsou vůbec tyranské, spíše diktátorské. Rozhodně to není typické zlo v podobě démona z jiné dimenze s hordou legií. Samotné zlo či nespravedlnost má v rukou až hráč. Kyros se o své lidi stará, což jde vidět i na konci, kdy se stáhne, aby ochránil hlavní město.
    Pořád ale vidím problém v tom, že tyhle koncepty je těžké rozvinout na tak malém prostoru, a proto to někdy vypadá nedokončeně.
    A hra by si zasloužila NG+
    • Hitler jistě nebyl zloduch, když si zatápěl v kamnech židama. Ostatní minimální vyprovakovali válku vlastní agresí proti ostatním státům a dusledku toho zemřelo zbytečně mnoho civilistů.

      Jo, kdyby to bylo z důvodu obrany a proti agresorovi. ..Ale oslavovat vrahy to chce náturu.
      • Napoleon vyprovokoval válku agresí vůči ostatním státům? Wtf? *1* Nebyly to náhodou staré aristokratické režimy, kdo napadl revoluční Francii?
        • Magister_Peditum
          Ve skutečnosti v roce 1792 vyhlásila válku Rakousku jako první právě revoluční Francie. Agresorem byla tedy opravdu Francie.
          • Máš pravdu, ale válku tehdy vyhlásil ještě Ludvík XVI. Rakousko a Prusko odpověděli invazí a ke koalici se přidaly další Evropské země. Napoleon se v každém případě bránil - a fakticky se bránil, mnohdy ofenzivou, až do něšťastného roku 1815.
            • Magister_Peditum
              Ludvík byl samozřejmě pod kontrolou revolučního konventu, ale zároveň to chtěl využít, aby si tím zachránil kůži. Kalkuloval s tím, že velmoci Francii nakonec porazí, režim svrhnou a jemu zase vrátí absolutní moc. Napoleon je kapitola sama o sobě. Bohužel jeho způsob diplomacie, kdy každému vnutil svoji vůli, neumožňoval, aby jím narýsované poměry v Evropě dlouhodobě vydržely. Zvlášť, když proti němu stála Británie.
    • Pojmy tyran a diktátor jsou ale prakticky synonyma, tyran je - dnes - archaický pojem, znamenající vlastně autokrator, samovládce, původně vládce v politickém systému tyranidy ("král" archaické a klasické řecké polis, vlastně včetně mytologických / předhistorických postav jako Agamemnon, Odiseus, Oidipus...) a přeneseně člověk uzurpující moc; původně to nebyl dokonce ani pojem s pejorativním nádechem; a pochopitelně jde o řečtinu. Diktátor je pak obdobný latinský pojem, původně označující úředníka, který měl vládnout římské republice z pověření senátu v případě nouze. *3*

      Představa zla v podobě démona z jiné dimenze je směšná, dětinská a nezajímavá. Neexistuje žádné ztělesněné zlo nebo objektivní zlo, zlo samo o sobě. (Dokonce i dualistické mytologické personifikace různých pojetí zla nebo destrukce, což není zaměnitelné - Ahriman, Satan a podobně - představu absolutního zla problematizují.) Bohužel monoteismy a dualismy všeho druhu, opět bohužel převládající mytologie, religiózní kulty a církve, naši představu o zlu determinují nešťastným způsobem; tvrdí, že zlo je opakem (nikoliv nedostatkem) dobra, laskavosti apod., že zlo vlastně objektivně existuje samo o sobě. (Což je pro křesťanskou teologii neřešitelný problém - teodicea; jak je možné, že svrchovaně dobrý, dokonalý a vševědoucí bůh stvořil svět, který obsahuje zlo?) To nám umožňuje podlehnout představě, že zlo je ta venku, v jiné dimenzi, mimo nás, že se před ním můžeme prakticky bránit.

      Koncept zla přitom samozřejmě záleží na konceptu dobra, tedy vlastně hodnotové orientaci jedince, skupiny, společnosti, civilizace. Příroda je neutrální, pojmy dobra a zla na ni aplikovat nemůžeme, nedávalo by to smysl. Často je krutá a bezohledná, to je něco jiného. Zlí jsou lidé - pokud koncept zla vůbec chceme či jsme ochotni uvažovat - protože mají svědomí. (Pak je tu problém s psychopaty, kteří svědomí nemají.) Proč máme svědomí? Je to pro náš druh zřejmě evolučně výhodné, potřebujeme kooperovat, díky kooperaci jsme byli schopni ovládnout planetu a vyhubit většinu ostatních druhů velkých savců a všechny ostatní druhy člověka, resp. rodu pan kromě šimpanze a bonobo. *1* Jsme zlí?
      • Co je dobro a zlo urcuje spolecnost ve ktere zijeme. Proto je dost problematicke hovorit o hre ze smysleneho sveta, ze tam zastavame stranu dobrou nebo zlou, pokud neni jasne definovana moralka te spolecnosti.
        • Společností přijaté a indoktrinované normy určují, co je správné a co špatné (pouze) z hlediska oné společnosti. Tvoje hledisko může (a upřímně, mělo by) být odlišné, subjektivní, tvoje. V tom právě spočívá (estetické) kouzlo hry a zejména hry jako je Tyranny.

          (Výborným příkladem je samozřejmě Sofoklova Antigone, která se táže po hranicích společenských norem a zpochybňuje oprávněnost jejich nadřazování nad osobní svědomí.)
  • Magister_Peditum
    Mně ve výsledku ten svět ani nepřišel jako místo, kde zvítězilo zlo. Jasně, tresty tam jsou dost tvrdé, ale pokud dodržujete zákony, tak si můžete víceméně dělat, co chcete. Navíc ve hře se pohybujeme v oblasti, kde se válčí/nedávno válčilo. Kdoví, jak to vypadá v jiných částech říše, které už jsou dávno pacifikované...
    • Tak víš jak, když jsi ve Třetí Říši dodržoval zákony a neměl špatnou etnickou příslušnost, taky jsi byl před válkou celkem vyzívanej. Každopádně pointa je, že když nahradíš větší zlo menšim zlem, ještě to neznamená, že to neni zlo. Husák byl taky menší zlo, než Gottwald a asi nebudeš tvrdit, že Husák byl vlastně celkem fajn týpek. Ale samozřejmě, vnímání zla je subjektivní. Jediný co můžu říct - s Kyrosem bych na pivko fakt nešel.
      • Magister_Peditum
        Až na to, že v Kyrově říši opravdu stačí jen dodržovat ty zákony (které navíc platí i pro papaláše a ne jako v duchu té tvé Třetí říše nebo socialistického Československa - že všichni jsou si rovni, jen někteří rovnější), aby měl člověk od režimu pokoj. Etnická příslušnost se tu neřeší už vůbec, tedy s výjimkou Disfavored, ale to je spíš otázka konzervatismu původu té jednotky než vyloženě rasismu.
        • To byl taky jenom příklad, samozřejmě se mezi to nedá položit rovnítko. Jde o to, že i když je něco de iure v pořádku, nemusí to bejt v pořádku i morálně. Pokud bude existovat zákon, kterej mi povoluje umlátit tě baseballovou holí, nebudu o nic menší zmetek když to udělam, než kdyby to bylo protiprávní (já vim, já vim, argument ad absurdum). Obecně vzato, argument typu "kdo dodržuje pravidla, nemá se čeho bát" je poměrně jasnej indikátor totalitní společnosti. Kyros sám o sobě možná neni zlej (vlastně, kdybych se přidržel tradičních DnD přesvědčení, asi bych ho šacoval na zákonnýho neutrála), ale nemůžeš popřít, že spoustu zla napáchal.
          • Magister_Peditum
            Samozřejmě v realitě té hry bych žít nechtěl a Kyros zajisté šel přes mrtvoly, ale v rámci toho, co jsem se ve hře doslechl, tak to není zdaleka taková hrůzovláda, jak bývá u stereotypních říší zla zvykem. Ostatně o tom je i ten článek. Spokojit se jen s určitou normou je mi taky proti srsti, ale jestliže existuje jen jako další varianta naprostá anarchie (ve hře), tak je lepší asi ta norma.
          • Jenze on to ,,zlo,, napachal z pohledu nasi dnesni moralky...coz pro svet Tyrrany nemusi byt vubec podstatne...asi jako kdyz Rim vymazal Karthago, coz bylo z hlediska moralky te doby asi obecne prijatelne reseni.
    • no treba v hlavnim meste rise se podle vseho zije asi celkem slusne, alespon do konce hry
  • Kyros je paní, ne pán :)
    • Magister_Peditum
      To je věc názoru. *3*
      • To není věc názoru, ve hře je to několikrát dost jasně řečeno.
        • Souhlasím
        • Magister_Peditum
          Ve hře není tohle jasně řečeno právě vůbec. I lidé, kteří se s Kyrem přímo setkali o něm klidně v jedné větě hovoří jako o "něm" a ve druhé jako o "ní".
  • No me neprijde Tyranny jako hra za ,,zleho,, Prijde mi, ze Kyros pouzival stejne praktiky, jake by pouzili i ostatni v jeho svete, kdyby meli tu moc - moznost. Ostatne kdyby nekdo mimo vasi postavy ziskal drive pristup k vezi, tak by nejspis taky mrskal edicty sem a tam...nakonec i vase postava to dela.
    • Konečne to niekto povedal. Zatiaľ som nemal čas hrať Tyranny viac ako 3 hodiny, ale nemal som pocit, že by som hral za zlo v akejkoľvek podobe, resp. že Kyros predstavuje nejakú inkarnáciu Saurona. Mám zatiaľ skôr pocit, že som v podobnej pozícii ako senátorský/cisársky legát za ľubovoľného ťaženia Rímskych légii. Považuje niekto dneska Rímsku ríšu/republiku za zlo pretože chcela (a viac menej aj vládla) vládnuť nad celým známym svetom a pritom sa dopustila mnohých činov, ktoré by sme dnes považovali za zločiny proti ľudskosti.
      • jakubc
        No, je to hajzl. Kvůli potrestání jednoho "zrádce" zničit jednu celou zemi obrovským zemětřesením... a podobných krutých věcí udělal(a) hodně, ale to i hlavní postava...
        • Dá sa súhlasiť, ale ak by som si predstavil, čo by urobili rôzne historické postavy, ak by disponovali mocou ako Kyros, tak mám pocit, že by sa veľmi od neho nelíšili.
          • A to znamená, že hist. postavy jako Churchill, Stalin apod. nebyli zlí lidé, resp. lidé páchající zlo? *3*
            • Ne, pracovních a koncentračních táborů byly plné Britské kolonie od Irska po Čínu. *3*
            • Nejak jsem si nevsiml, ze by Britanie te doby byla plna koncentraku, plynovych komor a pracovnich taboru.
            • Je otázka, nakolik z tebe prostý fakt, že bojuješ proti někomu, koho je možné nálepkovat jako zlo, dělá "toho dobrého". Tak to ve světě nefunguje. Prakticky všechny významnější konflikty přinejmenším od začátku novověku jsou soubojem nastupující a dosavadní velmoci o hegemonii, samozřejmě včetně konfliktu starých evropských koloniálních velmocí a Německa. (Mimochodem rozhodujícím způsobem prohrály obě tyto strany.)

              Churchill byl prokazatelně rasista, apologeta koloniálních zvěrstev a přesvědčený antidemokrat (aristokrat). Soudě podle deklarované hodnotové orientace například České republiky (úcta k univerzálním lidským právům) byl Churchill nepochybně zlý. *3*
            • myslis, ze kdyz budes hrat hru z 2WW za brity a budes poslouchat rozkazy Churchilla, ze nejaky recenzent oznaci tvuj postup ve hre, ze hrajes za ,,zlo,, ? :)
  • nevíte za bude cz?
    • Chápu, že řada lidí neumí jazyk ale u takových ukecaných her kde není základní angličtina je amatérský překlad často na škodu.... A pak to hraješ a máš horší zážitek, než když to překládáš sám....

      Také jsem tak hrál v minulosti řadu her. vedle slovník a hotovo. U her kde text sám neběží a jde to teda v klidu přečíst -> ideální.
      I když to náhodou amatéři přeloží suprově, již kašlou na další opravy apod. Nebo to trvá roky. Viz absurdní překlad TES: Morrowind který se snad ještě překládá....
      • nechápu že si myslíš že je všem 18 let *7*
  • jakubc
    Drobnost - Kyros si nepodmanil celý svět (tečka, chceme-li být na něj přísní, ještě kousek mu chybí) za pár let, ale za skoro půl tisíciletí.

    Jinak co se týče zla, tak hra je velmi specifická tím, že vás postaví do hodně rozjetého vlaku a pak vás drží v mantinelech, o jejichž postavení jste sice rozhodli předešlým rozhodnutím, ale není to často na první pohled zřejmé. Tolikrát jsem ve hře chtěl udělat něco a nemohl jsem, protože na mě všichni byli tak nasraní, že prostě nechtěli spolupracovat. Když jsem chtěl asi v půlce hry, když už mě oba "spojenci" chtěli zabít a nesnášeli mě, tak jsem chtěl pomoct třeba Stalwartu, ale prostě to nešlo. Chápu to, taky bych své postavě nevěřil...

    Hra je fantastická, ale šíleně krátká (na svůj žánr), rozuzlení si podle mě vyžádá přinejmenším jeden další plnohodnotý díl, žádné paradoxovské DLC. Když jsem se po Tyranny vrátil k PoE, tak mě štve, jak je to celé neintuitivní a zastaralé (přitom je to hra lepší).
    • vaclav.pechacek
      No jo, pravda. Palec dolů pro mě. Jdu to opravit.
  • Jenom technická, neni Kyros náhodou ženská? Jsem přesvědčenej, že v nějaký korespondenci používal ten, s kym jsem si dopisoval zájmeno she. I když to v dnešní době 70 pohlaví nemusí nic znamenat.
    • Někde na cizím fóru jsem četl názor, že Kyros nemusí být postava s fyzickou schránkou, ale že je to spíš neurčitá moc více duší, něco jako tzv. ´collective´. Ve hře se objeví při rozhovorech s Tunonem jako skrytý pozorovatel, temná síla za jeho maskami ve formě stínů. Mohl se tam objevit a pozorovat nás ve více situacích, kterých si hráči ještě nevšimli.
      Možná nám to tvůrci v nějakém DLC více osvětlí.
    • Kyros the T(y)ranny *5*
    • jakubc
      Tam je na to i spousta konverzací s různýma postavama, každá říká něco jiného, ale u mně převažovalo "She". Občas si z toho dělají sami srandu. V jednom dopise to týpek naschvál střídá, v jedné konverzaci ti companion opravuje "she" na "he" a ty můžeš buď přitakat, nebo si trvat na "she" atd
      • Aha. Tak tam jsem se asi ještě nedostal, teď jsem vylez z Burning library a vyřešil Edict of Storms. Mě to she přávě zaujalo z toho důvodu, že ve většině konverzací všichni používaj jméno. A z jména jako Kyros člověk pohlaví neodvodí. Ale to, co řikáš ty dává smysl. Koneckonců Kyros/Kyrose moc lidí osobně nepotkalo a ta postava je obecně tajemná, jak hrad v Karpatech. Asi budu muset znova vyzpovídat Siren, ta by mi to mohla trochu osvětlit.
        • jakubc
          Oni říkají něco jiného i ti, kdo ho/ji potkali. Buď má nějakou schopnost, že na ostatní takhle působí (nemyslím si), nebo je to nějaký "running joke" mezi těmi, kdo ho/ji potkali.
          • Tak když o tom tak uvažuju, ono neni ani jasný, jestli je Kyros furt ta samá osoba co na začátku tažení. Sakra, kolem tohodle ještě bude jednou víc teorií, než okolo lore v Dark Souls.
          • Magister_Peditum
            Sirin myslím říkala, že Kyros nechce, aby bylo zřejmé, jestli je to On, nebo Ona.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit