Přejít na výpis diskuzí

Mass Effect 3 ještě jednou a lépe aneb naposledy o konci

28.6.2012 19:37
Petr Poláček 367 příspěvků

„A nakonec to nejlepší: tři měsíce se patlali s úpravou konců, jen aby se vlk nažral a koza zůstala celá.“ Takhle nějak bych končil popis celé ságy o tom, jak se po vydání Mass Effect 3 bouřila komunita nad způsobem zpracování konců, jak si vymínila úpravu a nyní už jen polohlasně připouští, že nové...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Já nevím. Konce mi prostě přišli takové nemastné neslané. Všechna mass relay byla zničena. Už když jsem na to koukal, tak jsem si říkal: To snad ne. Jak budou cestovat vesmírem? To všichni zůstanou na jednom místě a všechny kolonie poumíraj? Já dokážu pochopit, že jim nějaký ten detail unikne, ale tohle? :( Joker se řítí tunelem mass relay, (v moji představě hodně velkou rychlostí), najednou je tunel přetnut a Joker "havaruje"? Hmm neměl by být roztrhán na kusy? Najednou jsou na nějaké planetě.. všechno moc hezký, sluníčko, palmy.. ale prosím? Snad každého napadne - co tam budou dělat? Velké finále je to, že skončí samy opuštění na planetě. To mi přišlo hodně smutný. :( Všechny 3 konce bych smrsknul do jednoho a rozhodně bych udělal nějaký další. Ten pocit ucelenosti tam prostě není. Celou dobu se ženu za záchranou lidstva a zničením invaze tajemných reaperů abych pak došel k tomuhle? Pro mě velké zklamání.
  • Konec bohužel s prominutím posr*li. Ale zase tenhle konec byl nepravděpodobnější, protože by bylo divné jak by to bylo dál. Zatím je mi to jedno, čtvrtý ME tu bude doufám taky a hodně doufám, že ho udělají opravdu pořádně jako Trilogii ME. *3*
  • Chtěl bych se zeptat na jednu věc. ME3 jsem ještě nehrál, chystám se na to o víkendu, ale zajímalo by mě, teď když jsem viděl na obrázku v článku jména mrtvých na desce, jestli jdou členové posádky, jako třeba Tali, zachránit, jestli závisí na rozhodnutích nebo jestli se tomu prostě člověk nevyhne a je to pevně daný?? Děkuju za odpovědi.
    • To Krieg: SPOILER Ano, vyjma 2 - 3 postav jdou zachránit všichni. Včetně Tali. Hodně to ale záleží na volbách v předchozích dílech.
  • Jakože, chtěl jsem si koupit celou sérii, ale teď už určitě vůbec...
    pořád jsem v ME3 hledal smysl - už mne nebavilo ani číst titulky --- chybělo sakra hodně z ME 1 a ME 2. ME3 je už jen hloupá střílečka - pro pif-paf lidi snad fajn, ale tohle jsem nečekal. A konec? - *16*

    Můj osobní názor na závěr je jednoduchý:
    ME1 dělal někdo inteligentní, ME 2 dělal někdo inteligentní s mírně hloupým a ME 3 už jen hloupý, který těžil z akčnosti a hloupého konce (ikdyž originální, ale stupid)

    škoda
    • Naopak. Osobně se mi líbí všechny 3 díly a zvyšující se akčnost přesně koresponduje s dějem. Když útočí Reapeři, už prostě není čas jenom běhat a vykecávat, musí se jednat. I tak je ve hře docela dost povídání, byť po většinou automatického. U mě to vycházelo povídání vs boj asi 1:1 Poslechl jsem si snad každou řádku dialogu, která byla určena pro moji postavu (volby které jsem v průběhu série udělal)...
  • ME 1 ušla, ME 2 zlatá střední, ME 3 propadák
  • Nerozumim jak nekdo mohl byt spokojen s koncem me3, mluvite tu o zapojeni fantazii - proti tomu rozhodne nic nemam, co me ale opravdu vadi je nesmyslnost celeho konce (nemluvim o 3 moznostech a nasledcih). Celkove se hra stava uplne jinou od te chvile kdy nastoupi na scenu Starchild...ME se jevil vzdy jako sci-fi, kteremu se dalo verit, vse bylo logicky vysvetleno, vse do sebe zapadalo a pusobilo to v ramci sci-fi realne - najednou se tu vsak zjevi Starchild ktery cte vase myslenky - jinak si podobu toho ditete neumim predstavit a vy dostanete do rukou naprosto nesmyslnou moc ovlivnit doslava vse zive i nezive, takze vysledek ? Magie,buh,nebo co vlastne byl starchild ? Uprimne jsem si myslel ze hra konci kdyz jste umiral a koukal na zemi kde se bojovalo, nebyt tech dalsich nekolik minut, myslim ze by nikdo neremcal...
  • V celkovym kontextu je naprosto nejvetsi pru.er to, ze pres dlouholete sliby nakonec veskera rozhodnuti, ktera hrac v prubehu trilogie udelal a od kterych ocekaval a tesil se na nejake dusledky, nemely absolutne zadny vliv.

    Vysledek je naprosto ale lautr stejny, jako kdybych nechal hrace stavet dum, vybirat ho z jakyho materialu co bude, jaka okna, jake dvere (a on by dumal jaky vliv to asi tak bude mit) ... a ve finale bych mu dal vybrat, jestli skoci ze strechy nebo skoci ze strechy.

    Celej tenhle koncept byl celkem solidne konzistetntni v prubehu cely trilogie (jednoduse pokud nekdo nekoho nechal umrit, tak se ten nekdo neucastnil dalsiho deje, odkazy na jeho smrt/preziti ...) ale v poslednim dile se tohle zaclo uz v prubehu celkem povazlive hroutit az se to ve "velkem" finale zhroutilo cely jako domecek z karet.

    A tohle je to, co jim hraci vycitaji predevsim.

    Jde totiz o jednu zcela zasadni vec - narozdil od filmu u hry hraci !ocekavaji! ze jejich konani ovlivni vysledek. Me osobne pak na tom vadi jeste to, ze vsechny ty konce byly dokonale "unisex" - plytky, ani spatny ani dobry, proste naprosto nijaky - samozrejme, zcela v souladu s pozadavkem dalsiho rejzovani na DLC (pevne doufam, ze jich prodaji naprosty minimum). Ono by totiz nebylo uplne easy napsat pokracovani neceho 3x nebo vickrat, kdyz to mohlo skoncit diametralne jinak, takze si pekne vyrobili uni konce vsechny stejny.
    • FreelancerSVK
      Po prvom dohraní som si tiež myslel, že tam mohli viac zapracovať jednotlivé voľby, ale keď som si tak pozeral videá ostatných hráčov na youtube, tak som pochopil, že tie voľby aspoň do určitej miery boli odrazené počas hry. Je síce pravda, že každá podstatná postava, ak v dvojke umrela, bola zastúpená niekym iným, ale napr. v prípade Wrex / Wreav to znamená iný pohľad na otázku liečby genophage (podobne Legion a jeho náhrada).

      Pokiaľ ide o koniec, mohli viac zapracovať jednotlivé assety v nejakej efektnej bitke, v prípade odmietnutia základných troch koncov to mohla byť hrdinská smrť všetkých hlavných postáv.
      A síce predĺžené konce teraz všetky pôsobia pozitívne, narozdiel od toho, čo si mohol každý vyfantazírovať v prípade pôvodných, ale morálne sú na tom podľa mna stále rovnako. Je dobré zjednotiť všetky bytosti vo vesmíre bez ich dovolenia, aj keď tým dosiahnem mier? Je ovládnutie Reaperov naozaj také jednoduché? V prípade renegade Sheparda je jedna veta v predĺženom konci na štýl "vytvorím najväčšiu armádu a každého, kto sa mi opováži postaviť zmetiem z cesty", čo je pomerne dikátorský názor, aj keď to stále vyznieva pozitívne.

      Pôvodný koniec hry mi prišiel náhle useknutý a tieto nové aspoň pôsobia ako prirodzený záver, aj keď nenechávajú taký veľký priestor na filozofovanie.
      • Osobne bych ocekaval konce typu - zniceni hrozby - trebas za cenu ohromnych ztrat (v pripade, ze se ti v prubehu hry podari ziskat dostatecnou silu na to se jim postavit = projevi se tva rozhodnuti), pripadne totalni rozpad galaxie a jeji vyhlazeni ( pokud tvoje rozhodnuti povedou k tomu, ze stebou nebude vetsina civilizaci spolupracovat), samo variantne nejaka forma splynuti taky neni od veci, pripadne ovladnuti silou .... ale to vsechno by melo byt prave dano vyvojem - jednoduse pokud celou hru hraju za zlouna, kterej se snazi kazdyho ovladat, tak bych asi nemel mit na konci na vyber "tak sorry, co sme si to sme si, poplacame se po zadech a dem domu".

        Predstav si trebas(extrem) ze budes mit ve hre jednu hlavni postavu, a ucelem hry bude bud ji eliminovat silou nebo ziskat jeji prizen. Ty budes celou gamesku makat na tom aby sis opatril vercajk na jeji eliminaci, budes podplacet, vrazdit, ... aby ses dopracoval k finale ... a ve finalnim rozhovoru ti to na na vyber mezi "jdu te zapichnout, chcipni hajzle" a "milacku, to mame dneska krasny odpoledne, nezajdeme na kafe?". Neprislo by ti to ujety? Co na tom zes vyvrazdil veskery pribuzenstvo, ted mas moznost jit na kafe ...

        A o tom to je, ne o tom jak konkretne to skonci, ale aby ten konec byl logickym vyustenim toho, jak to hrajes. Kdyz budes hrat s nekym online, klido sachy, tak to ze to projedes je logickym vyustenim toho, ze hrajes jak ponocnej - da se to zduvodnit tah po tahu cos kde udelal a proc to skoncilo jak skoncilo. A pokud nekdo navrhuje hru a nedokaze logicky svazat jednotlive varianty tak aby hrac mel pocit ze je vysledek logicky a spravny, tak je to proste bridil.
        • nojo ale ty si to predstavujes tak jak o tom PR sirilo bludy jako o hre ve ktere se dej meni podle toho jak hrac hraje! Ale ve zkutecnosti tomu tak vubec neni! Vse melo fungovat ve stylu spln tenhle Q otevre se ti dalsi jo tobe pri tom zemrela tahle postava rozhodl ses tak a tak tim padem mas tuhle celou vetev naslednych ukolu a udalosti uzamcenou a jedes uplne jinou vetev tak tomu, ale nebylo!!!! Vzdy jsi se dostal ke stejnym ukolum zadne mohutne vetveni tam neni i ty konce jsou krom barvicek stejne *11*
          • Jenze hry, kde tohle funguje a fungovalo existuji - podivej se na oba dedecky fallouty (trojka uz nestoji za hovor, to je taky peknej shit), samo zpracovani odpovida dobe, ale jednoduse pokud si nejakou postavu v nejaky casti hry zabil, tak ses uz nedostal k cely serii qstu, nedostal ses treba k nejakymu vybaveni ... a ve finale ses dozvedel nejaky globalni nasledek tvyho cinu (typu mesto bylo vyhlazeno/mesto vzkveta ...) jenze v ty dobe se delaly hry a nikdo si nehral na DLC a hromadu datadisku - proste si dostal za svy prachy zacatek, prostredek a konec pribehu. V pripade ME si zaplatis minimalne 5 AAA her (pokud koupis i vechny sragory kolem) a nemas ani zdaleka tak dobrej titul (o ty vate s tezbou na planetach ani nemluvim - v pripade ME2 sem to psychicky nevydrzel a naferovku si nacheatoval suroviny).

            A samo, pokud nekdo roky vypravi o tom, jak kazdej tvuj skutek bude mit vliv, a najdou se i taci, kteri kvuli tomu rozjedou hru nekolikrat, aby mohli videt tu "spoustu ruznych koncu", tak si nascali do vlastniho hnizda => jejich problem ze nedokazou udelat to, co naslibujou.

            Zaklinac funguje uplne stejne - taky se nijak zvlast nevetvi, ale nasledky svych cinu tam pocitujes a to zdaleka nejen prime nasledky, a pritom kazdy ten dusledek ma svoji logiku - nekohos zabil = nekoho si tim potesil, da ti qst, nekoho vytocil = napadne te ...
  • Souhlasím s autorem ohledně konců. I mě se líbily původní konce, protože byla zábava porovnávat svojí verzi s verzemi ostatních. Ve výsledku hráči vlastně dostali to, v co ani nedoufali, jelikož každý ten konec pochopil jinak (samozřejmě si i zvolil jinak), tak má hra vlastně nekonečno různých konců, znichž jsou všechny ve fantazi každého z hráčů. Je pravda, že i mě se postesklo, když trilogie skončila, vlastně při hraní jsem neměl dobrý pocit z celého třetího dílu kvůli univerzalitě a zjednodušení herních principů. Teď, s odstupem času, ale vše hodnotím velmi pozitivně, protože nakonec to nebyla až tak "hra pro masy." Nechci se nikoho dotknout, ale IMHO všichni co si stěžovali na konec ME ho prostě a jednoduše nepochopili a chtěli vše vidět tzv. "černé na bílém." Rozšířený konec je podle mne jen vysvětlení pro "pomalejší" jak to mohlo dopadnout, ale přesně jak autor tvrdí, jistým způsobem usměrňuje a konkretizuje konec, což je v rozporu s původním úmyslem, kdy si konec utvoří hráči.

    Například konec kdy Shepard převezme kontrolu nad Reapery jsem pokládal za velmi riskantní, protože "co když je nedokáže ovládnout a je to past, kdy se změní v jednoho z nich?" V tomto konci zároveň hlavní hrdina ztratí lidskou podstatu, takže "lidský" pohled na věc zde ztrácí význam, takže mi tady vyhovovala "nejistota" původního zpracování. v Extended Cut jsem se dočkal toho, že "zmáknout" Reapery je vlastně hračka, stačí mít jen účel/cíl (což měl Illusive Man také a také měl velmi silnou vůli, když mohl velet Cerberu).

    Na druhou stranu se mi velmi líbil Synthesis konec a zajímalo mě jaký to bude mít dopad na galaxii. Zde jsem uvítal rozšíření a každou sekundu stopáže navíc jsem doslova hltal. I přes rozšíření mi takový "zákrok" přijde jako skvělá filozofická úvaha a musím uznat, že tímto koncem si mě tvůrci získali. Navzdory průměrnému zpracování třetího dílu a vesměs podprůměrném technickém zpracování konce se dobíráme k takové myšlence, která nabourává samotnou podstatu života, což samozřejmě titul pozdvihuje na mnohem vyšší úroveň a jen doufám, že jednou vyzraje a stane se kultem.

    Dále bych podotknul, že (a to je čistě moje spekulace) všechny konce jsou vesměs pozitivní protože si hráči stěžovali na to, že jsou konce špatné (jako nedodělané, neúplné), což se anglicky řekne bad (=zlý). Co když to autoři pochopili jakože konce jsou všechny moc negativní a tak do každého přidali i něco k dobru (opravení a odlet Normandy, použití Reaperů k dobru, poučení z války za účelem trvalejšího míru atd.)?
    • Reakce jen zhruba na první půlku 1. odstavce...a to: platit přes litr za hru, abych si u ní domyslel konec je fakt argument k pokukání...to to Bioware mohl utnou po misi na základnu cerberu...s běžícím epilogem: "a teĎ vlítnete na Reapery a zbytek si domyslete"
      • A co takhle dát litra za hru, která narozdíl od jiných dá podklad k pořádnému zamyšlení? K zamyšlení nad životem obecně, nad univerzem, které BioWare vytvořilo, nad cestou Sheparda a k nevyhnutnému konci? Ne nadarmo se říká, že cesta je důležitější než cíl...
        Mě osobně se to líbí, protože to není nedodělané, ale spíše otevřené a k zamyšlení, přitom velmi vysvětlující. Hodně mi to připomnělo konec seriálu LOST.
      • reakce na poslední odstavec: Myslíš, že vývojáři nepochopili svojí rodnou řeč? Nekompletní se neřekne anglicky "bad" ale "incomplete" potažmo unfinished ("nedokončený")...todle bude špatná doměnka
        • Ehmm.....pán psal : "že jsou konce špatné (jako nedodělané, neúplné), což se anglicky řekne bad (=zlý)" - špatné,zlé = bad, takže pane angličtináři za překlad máte 1 ale za (ne)pochopení příspěvku máte 5 *1*
  • Mimochodem, nehraje tu někdo MP? Bohužel jsem nenašel žádné jiné forum, kde by se cz/sk hráči domlouvali a hrát gold challenge v public games.. no ne vždy narazíte na schopné hráče, nebo se často někdo odpojí a je smutné dohrávat desátou vlnu ve dvou:-)

    Můj nick na originu je kdyžtak "Lord_Danger".
    • trapnejsi nick uz na tebe nezbyl? *5*
      • Nestěžuju si. Alespoň se za něj nestydím (viz anonym). Nicméně Danger používám už od HL1 a kde ho nejde mít, tak improvizuju:-) Pořád mi to přijde lepší než kdejaký honza1998.

        Ale názor ti neberu, koneckonců je mi to šumák:-) Spíš mě zajímá někdo se zájmem dát si občas pár gold challenge.
      • Ten Nick nie je až taký zlý. Videl som aj horšie. A bud taký láskavý a prestaň si robiť z druhých posmešky, lebo ten tvoj nick tiež nie je bohviečo. *3*
  • Vůbec nechápu, proč nebyl konec trojky udělán ve stylu "suicide mission"...ale jen jako standartní mise...zahrajte si první misi prvního dílu a misi v Londýně...kdo najde alespoň tři rozdíly vyhrává zlatého bludišťáka
    • Taky mi přišlo, že se trochu promrhala šance na epické skonání většiny hlavních postav ve stylu rozhodnutí ,,Zachráníš svoji oblíbenou postavu nebo planetu Zemi?".

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit