Přejít na výpis diskuzí

Rozhovor: Daniel Vávra (nejenom) o vývoji Kingdom Come

1.3.2018 18:40
Martin Bach 207 příspěvků

Pravidelní čtenáři Levelu znají Dana Vávru pravděpodobně více než jakéhokoliv jiného českého nebo zahraničního novináře. Ve své Jámě pekel se každý měsíc věnuje svému pohledu na herní branži. O své vlastní práci, tedy o vývoji ambiciózního historického RPG Kingdom Come: Deliverance ale píše jen okrajově....

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Kua já se snad k tomu hraní zase nedostanu. ...Furt nějaký články o KDC. Jinak Dane Vávro, děkuji za tuhle krásnou hru. *4* *5*
  • http://www.escapistmagazine.com/videos/view/zero-punctuation/117175-zero-punctuation-Reviews-Kingdom-Come-Deliverance

    tohle si tu odložím, dvakrát podtrhnu a podepíšu.
    • Doma zkouknu :-D Jeho recenze jsou často super. A KC:D mu dává opravdu hodně materiálu k diskusi :-D
    • ... A tím vlastně přiznáš, že jsi totální lempl jako autor toho výblitku
      • Úplně bych neoznačoval autora videa jako lempla, ale jestli někdo bere Yahtzeeho "recenze" vážně, tak to je celkem ... smutné.
        • cože? proč smutné? je to nejlepší herní kritik vůbec.
          • Ten Deret je luxusní šašek
          • A v cem je nejlepsi? Vzdyt cela recenze je o soubojovem systemu, kteremu on neprisel na chut a neumi ho. Jednak hra neni pouze o tom a druhak ten soubojovy system je dobry, kdyz se to clovek nauci hrat a pouzivat spravna tlacitka ve spravnou chvili.
            To je jako by nekdo sel poprve hrat tenis, dostal klepec a stezoval si, ze ten micek nelita kam chce a proto cely tenis stoji za houby a nema ho cenu hrat.
      • prej lempl, jako by byla povinost to hrát, když mě to nebaví...
        • ja napriklad nemam rad kremove polievky. to ale neznamena ze by som v restauraciach poucoval cudzych ludi aby ich nezrali.
          • Ty nemáš rád krémové polívky?! A kdy tys sám naposledy udělal dobrou polívku, že kritizuješ, hm?
  • “Natočit film je mnohonásobně jednodušší než dělat takovou hru. ”
    Dobrý. U tohoto jsem skončil. Zase popojdu :-D
    • Vždyť jenom cut scén tam mají 4 hodiny. To je dvakrát tolik, než trvá většina filmů.
      • pokud mas dojem ze 1 hodina filmu ma stejnou kvalitu jako 1 hodina serialu nebo 1 hodina cutscen ve hre nebo 1 hodina s umastenym youtuberem ukazujici lets play, tak pak mas pravdu
    • Haha, a zkoušel jsi někdy programovat hru? Zrovna v tomhle dávám Vávrovi za pravdu, tvorba takto komplexních her je mnohonásobně náročnější než kdejaký áčkový film.
      • To jiste, kde ja ... joo on Vavra plkal o Skyrimu jaka je to srajda, a sam udelal 10x horsi. Natocit film = klidne nekolik let jen hledani adekvatnich scenerii a priprava scenare. To co si ve hre proste namastis v editoru za odpoledne. Pak to mozna za par mesicu natocis, a dalsi rok nebo dva to budes strihat, delat k tomu animace, zvuk atd atd.

        A uz te slysim jak rikas ... no sorry, ty drzky vypadaj sice jasne umele, ale holt to tak vyslo no ...
      • narocnejsi na zdroje... casove se o tom da polemizovat. pak ale zase hry vydelaj vic. vyvoj gta V spolknul buhvi kolik, ale prvni vikend vydelal vic nez kdejakej avengers film za celou dobu existence...
        • jako vydelal hodne a rychle, ale myslim, ze ten prvni vikend na prvenstvi nestaci
          za prvni den GTA 5 vydelalo 800 milionu dolaru a za prvni tri dny to byla 1 miliarda dolaru. jo, je to hodne.
          kazdopadne prvni Avengers film je za dobu sve existence na 1,5 miliarde dolaru. takze se zda, ze prvni vikend GTA vic nevydelalo. ale samozrejme cisla hezka.
      • nezlob se. Ale tohle neni o tom jestli znas dobre jen herni branzi. Ale i tu filmovou ;-)
    • Mel by si o tom pokecat s Frantou Fukou, co uz tri roky striha home video z Japonska :)
    • jak se hezky umí pochválit, co? Kdyby ON se dal na točení filmů ... :-)
    • No a co se ti na tom nezdá? Myslíš, že je jednodušší udělat hru s příběhem a herní dobou tak na 100 hodin než 180 min. film? Asi fakt radši popojdi a moudra si nech třeba pro své děti (chudáci)
      • Tak po 13 letech co se vyvojem her zivim bych ten odhad mohl mit :-D
        • ty delas mozna tak ascii tetris
          • Přesně ták! :-D
    • tak casove je to urcite jednodussi. se spravnym napadem muzes film natacet treba jen dva tydny.
      • film natocis rychle, ale pak to nekdo musi sestrihat, doplnit efekty, zvuky, hudbu. predtim namet scenar a financovani atd. ambicioznejsi projekty v hodnote XXX milionu korun (v ranku hry Kingdom Come) pak urcit eza 14 dni neudelas. treba takovej Marhoul dela ted Nabarvene ptace: https://www.csfd.cz/film/167371-nabarvene-ptace/prehled/

        Dela to vicemene vsechno sam od produkce az po rezii, prachy na to shanel uz v roce 2010 tusim. No a podivej se jaky tam ma ted pany herce atd. A hotove to bude pristi rok. Za 14 dni by se to fakt udelat nedalo.
        • Tak Marhoul je speciální případ a třebas má obdobný přístup k řemeslu jako Vávra, tzn. že na české poměry chce tvořit velké věci..
          • Prave proto jsem ho zminil. Vidim tam hodne obdobnyho a taky vidim, ze neni prca udelat 2 hodiny rekneme "AA" filmu, jak si nekteri myslej.
      • Ano. V prve rade mas dlouhou preprodukci. A pri nataceni mas pod sebou team treba i tisice lidi nemluve o tom, ze rok mas postprodukci, ktera opravdu neni zdarma. Samozrejme pokud chce tocit filmy pro tv prima a pod... pak to chapu a nic proti jeho gustu :-D
        • btw: dva tydny je rychlovka. Treba Fincher je schopnej natacet i rok jen na place a padesatkrat jednu scenu. ;-) Ale usetri jinde. Dva roky na kvalitni film je optimalni doba, obcas je i vic. Ale pokud za osm let natoci sedm filmu... hmmmm :-D
        • Tak jako myslíš, že natočit film o synu kováře ze Skalice by zabralo přes 5 let stálo stovky milionů korun?
          • ... a že by hrozily bugy, že to nepůjde dokoukat do konce, budou tam postavy bez hlav nebo tak něco?
  • stejna situace jako s mafii 2...
    • ta aspoň byla nadabovaná česky a to se vůbec neodehrávala v čechách....
      • to je mozny, ale taky v ni bylo toho dabingu 10x min (casove)
        • a jak to souvisí s tím že hra která se celá odehrává v čechách má jako primární dabing angličtinu???
          • A proč by ve hře z 15 století měli mluvit moderní češtinou? *3*
            • Pocit ze hry... Pocit ze hry by hlavně měl být, že je hráč kovářský synek a všichni s ním mluví srozumitelně, tedy JEHO řečí. Hráčovou. A většina hráčů mluví anglicky, německy nebo francouzsky. A ty dabingy tam jsou. Takže když se probudí, volá na něj máma "Jindro, vstávej" jeho jazykem, který v 90 % není čeština. Tenhle pocit ze hry by měli mít, ne že se tam mluví "dobově autenticky s příhlédnutím na lingvistickou specifičnost dolního toku Sázavy". Pro Čechy je to samozřejmě škoda...
            • je fuk, jak mluvili tehdy. jde o pocit ze hry. hra se odehrava v ceske krajine, s ceskymi postavami. cesky dabing by hre slusel, dodal by ji atmosferu. pusobilo by to prirozeneji. chces tvrdit, ze ne? chces tvrdit, ze prirozeneji tam Cechum bude znit anglictina? zkus se prenest pres ten duraz na autenticitu a zamyslet se. urcite to zvladnes pochopit ;)
          • Vole tak asi kdyz je ve hre dabingu malo, tak je mozny ho udelat i pro mensi trhy. Nevim, co na tom nechapes. Je jedno, kde se jaka hra odehrava.

            Prozradim ti jedno tajemstvi, okolo kteryho se vsechno ve svete toci - penize.
            • Jasne voni chudaci nemeli za 5+let a hromaduy odkladu cas, protoz adabing delaj grafici a programatori (ostatne, vubec bych s nedivil, protoze to tomu presne odpovida)

              A na to aby se naucili udelat save taky cas nemeli. Textury to taky nezobrazuje, LOD nefunguje vubec ... meli vubec cas na cokoli? Za tu dobu co tohle placali se da udelat her nekolik.
            • Až na to, že Vávra sám přiznal, že o peníze nešlo a problém byl hlavně čas, který prý neměli. Jestliže vývoj hry stál cca 750 miliónů korun tak prachy na dabing by se určitě našly. Vole!
            • presne penize to je oc tu bezi a proto je ode mne WH neuvidi kdyz se neobtezovali s cestinou... *1*
  • Už teď při hraní si říkám, jaký by to bylo skvělý, kdyby vzniklo pokračování. Za husitských válek? Podívat se do středověký Prahy? Nebylo by to úžasný? Teď už s vytvořenejma technologiema by to nemusela být až tak něřešitelná výzva?

    A nechápu, jak někomu může vadit osoba Dana Vávry a neužít si kvuli tomu skvělou hru. Ať už si člověk myslí o tvůrcích cokoli, s dílem jako takovým to nesouvisí.
    • Kdyz vidim jak jede KC v vesnicich tak v Praze by to jelo tak 8-12 fps
      • jo, ten engine je brutalne narocny, ale hlavne spatne fungujici. Jedno jadro mi celou hru jede na 100 procent a to nemusim nic delat, je to snad i v menu. Ostatni jadra se flakaji a malokdy vyskoci nad 50%.
        • to neni enginem. State of Decay jelo na Cryenginu a bylo to v poho. I jizda autem...
  • Zdravím nedávno jsem koukal na dokument o lidových milicích ( hodně jednoduše řečeno Češi stříleli Čechy) A po pročtení komentářu mi to dost připomína zdejší hatery. Lidi proberte se, má to smysl hudrovat tady na bugy, ani jeden jste nenapsal konkrétně nic. Bugy jste viděli na YT a půlka z vás tu hru podle mě ani nehrála.
    Držkovat na Vávru, že je arogant a egoista, je to jen váš úhel pohledu, mě příjde naopak přemýšlivý a vtipný. Myslim, že jde o to, že vůbec nechápete jeho humor. A tyhle vtípky vám přijdou jako arogance.
    Ale k věci, mám nahráno 100hodin, ještě jsem hru nedohrál, teď jsem v klášteře. A co se týče bugů, jsou tam nečekaně u takto velkého RPG. Ale bugy kdy chodí dvě postavy v jedné, kdy mnich na mši místo toho aby zpíval to jejich hejkání, tak zpívá česky o tom jak se napije pro pána. Mám tam bugy, kvůli kterým nemohu dohrát questy. Ale víte co? Mě to vůbec nevadí a v 99 procentech mě tak rozesmějí, že si musím dát pauzu, protože to jsou takový bizáry, že se dusim smíchy.
    Já jsem za ně vlastně rád, protože se u této hry bavim, tak jako u nikdy žádné jiné. V práci pak s lidma probíráme co se nám kde stalo a je u toho sranda. Až opraví chybky kvůli kterým nejdou některé questy dohrát, tak za mě je to po zaklínačích nejlepší RPG co jsem kdy hrál. Grafikou se téhle hře nevyrovná nic a za tím si stojím, nejhezčí hra co kdy vyšla(hodně to dělá domácí prostředí).
    Pan Ucho by si měl uvědomit, že kecat dokáže každej. Takovejhle chytráčků co všechno ví a všude byli a kde nebyli tam se chystaj je všude dost. Až budeš chlapče podepsanej pod minimálně podobným dílem, tak pak smeknu a můžeš si kecat co chceš, ale za mě seš jen rádoby chytrolín zde v diskuzi, co může doma zajásat, když si úspěšně namaže chleba paštikou a nezraní se u toho...
    Za mě díky pane Vávro a díky celému Warhorse, za to co se jim povedlo. A jsem hrdý na to že v ČR jsou lidi, kteří se nebojí jít s kůží na trh a vzít si takovéhle sousto a hlavně ho dotáhnout do zdárného konce!
    • "Až budeš chlapče podepsanej pod minimálně podobným dílem, tak pak smeknu a můžeš si kecat co chceš"
      a já se s tebou vsadím o co chceš, že bys ani nepípl a pouze kritizoval. lidi jako ty moc dobře znám :D už jen to, že máš tohle potřebu napsat, je toho důkazem. kdo chce smeknout a vyjádřit obdiv, udělá to bez takových keců. v tomhle má například u mě Vávra taky obdiv. jeho jsem nekritizoval, Vávra odvedl slušnou práci. ale to, že jsou ve hře chyby, které tam být nemají, je prostě fakt. (za ty problémy mimochodem nemůže Vávra). teď už záleží jen na tom, jak rychle je dokážou opravit. a jestli je dokážou opravit.
    • Ty si moc protirecis.

      Vavra je ten samej hater, co lidi tady. A jelikoz sme cesi, tak mu to daj sezrat no... "jiny delaj rozbity hry a von by to delal jinak"... a pak tohle.

      Ze te bavej rozbity hry je ok, kazdej mame uchylky. Nekoho to treba tak nebavi, na hry uz davno nemam desitky a stovky hodin casu a proto me treba stve, ze ti hra proste z neznamiho duvodu rozbije vsechny save pozice, a 10h casu nenavratne pryc.

      Jinak "Pan Ucho" ses i ty, taky si nic nedokazal a nikam se nepodepsal, takze ten tvuj komentar, je vlastne taky uplne nanic. A jinak v tomhle pravdu nemas, veci muze kritizovat kdokoli, kdo si produkt/sluzbu koupil.
    • Nedávno sem koukal na Smrt Stalina a taky mi to dost připomělo zdejší diskuzi. Dal sem tomu 25 hodin až k prckovi a kvest s čarodějkama sem dělal na 12x protože se skripty rozhodly že se nepustěj, musel sem loadovat save o 5 hodin mladší kde se nepodělal nějakej mezivýpočet. To jen tak pro příklal a fakt za ně nejsem rád, protože jsem hře a týmu (vynechne hlavního hipster vousáče) fandil a nebudu hrát něco co se mě aktivně snaží od zábavy odradit. Nejsem už na kolejích a nemám xx volnýho času. Humor je dost subjektivní, mě přijde infantilní. O grafice bych pomlčel, protože i to slavný lesní křoví je jen 2D placka kolem neprůchodný neviditelný zdi. Les je moc hezkej a realistickej, páč je nudnej. Jo a k té kritice, nemusím být pilot vrtulníku abych pochopil že někdo něco po*ral, když uvidím vrtulník ližema nahoru zapíchnutýho do pouličního stánku s časopisama... jasný?
      • Bez toho hipster vousáče bych hra nebyla ani z poloviny taková, jaká je teď. Ona by vlastně vůbec nebyla.
        • jop to mě naustále nepřestává fascinovat.. myslím i historicky, jaký věci by nevznikly, kdyby někdo nebyl dost tvrdohlavej a nevydupal si svoji fantazii doslova z ničeho.
  • Trochu nechápu přehnanou kritiku přecházející v hate. Nemám teď na mysli komunikaci WH, případně problémy s backerskými odměnami, ale samotnou hru.

    Přiznám se, že jsem od ní mnoho nečekal. (Ač teda patřím mezi backery; nicméně zejména po alfě a betě jsem snad byl nadšený ze zpracování krajiny a architektury, ale velmi rozpačitý ze zbytku hry.)

    Nicméně výsledek mi přijde naprosto parádní, ohromující. (Zdaleka jsem hru ještě nedohrál a slyšel jsem, že příběhová linie a zejména otevřený konec je rozpačitý, no budiž.) Dlouho mne žádná hra takhle nepohltila, nenutila přemýšlet, zvažovat, jak se zachovám. Podotýkám, možná mám i štěstí a přes starší hardware jsem nenarazil na technické problémy, spíš naopak.

    Jistě, některé momenty - ať už scénář nebo provedení - nejsou úplně přesvědčivé nebo dotažené. Ale mám pocit, že si tady všímám nelogičností nebo nedotažeností, které bych v jiných hrách prostě přecházel, protože jsou ve hrách běžné. V Kingdom Come najednou vadí, protože tahle hra klade laťku mnohem výš.

    V každém případě je to - upřímně a bez fanboyovského přístupu - jedna z nejlepších her, co jsem kdy hrál a asi nejlepší RPG od Vampire: Bloodlines, nebo spíš první RPG, které se Bloodlines vyrovná, ale zasazením je mi bližší. (Nesnáším upírskou tématiku, přesto jsem si Bloodlines několikrát fakt užil.) Často KCD někdo srovnává s Witcherem a Skyrimem. (Ačkoliv je to ke všem třem hrám unfair.) Kdybych si měl vybrat, kterou hru z těchhle tří doporučím, naprosto neváhám, KCD je z nich nejzajímavější a podle mne nejdotaženější.
    • Nejdotazenejsi u této hry je doslova oxymoron
      • Nechci být pedant, ale oxymóron je slovní spojení, ne jedno slovo. *1* A jeho výsledkem má být koneckonců paradox, což vlastně souhlasí. Paradoxně je Kingdom Come přes všechny výtky, které vůči hře mám, pro mne z těchhle her nejdotaženější. Proč? Witcher 3 má skvělý úvod, řekněme úvodní třetinu hry. Zbytek je monotónní clickfest, který narativně stojí na neustále recyklovaném principu béčkového thrilleru - postupném odhalování nových vrstev komplexnosti příběhu; z něhož se dokonce stala klíčová herní mechanika. (Mám na mysli Witcher Senses, samozřejmě.) Chápu, že spoustu lidí strašně baví a docela si zaslouží velký díl chvály, ale jak herně, tak narativně prostě dotažený není. Naopak je čím dál banálnější.

        O Skyrimu asi nemá smysl mluvit. To je hra s úžasným potenciálem, zabitá naprosto hloupým příběhem, hloupými postavami, hloupými sidequesty apod. Je to hra, která staví kvantitu nad kvalitu. Zase, chápu, proč spoustu lidí baví. Nicméně pro mne je zajímavější sledovat třeba Gophera, jak ji hraje, než ji hrát sám, protože teprve jeho roleplay a jeho postavy té hře dávají duši; když jsem ji zkoušel hrát sám, nemohl jsem se do ní vžít, protože je tak strašně hloupá.

        Záleží asi na tom, co od hry očekáváš. Podle mého názoru má KCD mnohem bohatší herní mechanismy než Witcher a mnohem inteligentnější narativní strukturu (ačkoliv pořád stejně slabou, jako Witcher) a lépe napsaný postavy a questy, než Skyrim.

        Samozřejmě o parník vyhrává zprtacováním prostředí a obecně výtvarnou stránkou.
        • Skyrim ma nadherne magicky beckovy pribeh, typicke postavy pre TES seriu, je to nadherna hra :-) a ty to nezmenis he he
          • Jenže já ho porovnávám s Morrowindem, na kterém jsem vyrůstal. Skyrim je i v rámci TES zklamání.
            • minimálně na tebe reaguje někdo. ve W3 na tebe vůbec nikdo a nic nereaguje, dokonce i hlavní NPC má jen pár linek a vůbec nereflektují svět, Witcher 3 je skript RPG a ne RPG, to je do značné míry i KC.
            • ewerest:" oproti KC a W3 tam je tam největší Role-play"
              Jako promiň, ale ty ses asi někde praštil do hlavy.
              Úplně chápu že se někomu typ hry jako Skyrim líbí, ale říkat, že je tam větší role-play než v KC a W3. Můžeš si sice vybrat z 10 ras, ale k čemu to je, když na to herní svět absolutně nereaguje a o tom role-play ve hrách je, že hra reaguje na tvoje rozhodnutí.
              V tomhle je Skyrim naprosto příšernej, jako když přijdeš do města a tam dva chlápci šikanujou temnou elfku a ta se tě potom zeptá: "Taky nenávidíš temné elfy?" a ta scéna je úplně stejná i když hraješ za temnýho elfa toje fakt role-play.
            • Záleží na tom, čemu říkáš roleplay. Oblivon i Skyrim jsou pro mne stejně špatní nástupci Morrowindu. Ale na Morrowind vědomě hledím přes růžové brýle vzpomínek na mládí. Oproti skutečně dobrým roleplay hrám té doby - Baldurům a prvním Falloutům - je na něm zub času znát prostě nejvíc. *5*
            • ale prosím tě, je to velký skok oproti Oblivonu a oproti KC a W3 tam je tam největší Role-play, W3 tam role-play není skoro žádný.
        • Jelikož katarze všech třech her je naprostá příbehova sracka, tak proste je na tom nejlépe Skyrim, který je pribehove přiznané cecko a na nic si nehraje
  • tak mohli třeba ještě testovat a látat další tři měsíce, ale asi to už prostě musel vydat.
    • když ani Rockstar nedokáže vydat nezabugovanou open world hru, co zmůže malé české studio
      • Nedělat hru na kterou nemají a udělat něco, co zvládnou?
        Místo tohodle mohli v klidu vydat stejně dobrou, plně funkční, jen trošku menší hru. Jen se jen nezabívat kravinama - protože řekněme si to narovinu ty kažení jídla v inventáři, špinění oblečení a 16 vrstev oblečení co se různě překrývá nemá na hratelnost až tak velký vliv, jak si Vávra asi sliboval. A když by to nebylo, hrálo by se to stejně. A programátoři mohil mít víc času implementovat něoc podsattného.
      • Může dělat tak velkou hru, aby ji technicky zvládli?! *3* Když už jsou chudáčci tak malincí a dělají to na jednom počítači ve třech lidech a skoro zadarmo *6*
  • ta naše povaha česká: přimý přenos *1*
    • Jj krademe, krademe
      • představ si Poláky, že by takhle hatovali Witchera, že se CD Projektu povedl, nebo Japonce co spustí vlnu hatu v diskusích na novou hru od Nintenda.. na tohle jsme holt specialisti *4*
        • A to by jako měli všichni Češi obdivovat jakýkoli výtvor, jakýhokoli jinýho Čecha jenom proto, že je to výtvor Čecha? Nemyslíš si, že případná a hlavně objektivní kritika může být propspěšná??? dzo :)
      • spíš nadávámé u piva a brečíme nad cizim úspěchem *1*
        • Krademe, lzeme a takový ještě omlouváme a dokonce si je volíme za premiéry a prezidenty
          • Jistě Femto...
  • Nebál bych se nazvat celou hru podvod...
    • Nebál bych se tebe nazvat blbem...
      • nebál bych se s tím souhlasit
    • Nazvat ji tak můžeš. Bát se toho orpavdu nemusíš. Nikdo to řešit nebude, všem to bude jedno.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit