• Dobrá hra, sice cena trošku větší cena na indie titul (20éček na steamu), ale ve finále nelituju. Hra je chytlavá. Boje jsou časté, ale ne zdlouhavé a monotóní. Angličtina ve hře není nikterak složitá, takže i já laik na jazyky nemám problém se ve hře orientovat v dialozích a questech. Ve finále, dobré klasické RPG s tahovými souboji s takovou lehkou příchutí HOMAM *4*
  • Tak jsem koupil a nelituji. Hra mi zcela vyhovuje. Poměrem řečnění/boje/tahových soubojů/obtížnosti. Hraji na nejvyšší obtížnost a je to správně tuhé a člověk hlavně zpočátku balancuje na hraně přežití/nežití, když už počítá každý zlaťáček, jestli bude mít ještě na jídlo nebo ne.
  • Já osobně ne. Šlo mi v zásadě jen o to, že žánr RPG považuji za širší, než jen staromilská turn-based RPGčka. Že je ve hře akční složka neznamená, že to přestalo být RPG. Někdo to už ale za RPG nepovažuje, pro někoho to jsou akční, ale stále RPG, někdo tomu bude říkat RPG, protože tam sypeš nějaká sluníčka do milosti, legračnosti, lechtavosti a skákavosti tvojí postavy a už mu je jedno, jak dalece je ten systém promyšlený. Jinak ano, na nějaké elementární úrovni s delem souhlasím, jen si myslím, že se najdou i hry, které ti ten systém, který vždycky někde tiká v pozadí, nutně necpu do obličeje. Můžeš souhlasit, nemusíš, ale netřeba být elitářští. To bychom tu mohli rovnou rozebírat, jestli je lepší hip-hop nebo metal. :-)
  • 1) "To, že na PC nikdy žádná hra nemůže mít RP jako v reálné PnP hře, je irelevantní argument v debatě o tom, která PC hra toho roleplaye umožňuje víc v rámci možností." - ok, beru.

2) Čili se shodneme na tom, že se bavíme o počítačových hrách. Co jsem chtěl říct bylo, že na PC považuji tyhle mechaniky za dávno překonané, nebo také jinak řečeno, lépe vyřešené. Počitačová hra bude vždycky někde vzadu tikat číslíčky a vzorečky, to je jasný, jde ale o to, jak se to hraje. Mnohem příjemněji se hraje Divinity: Original Sin, než Temple of Elemental Evil. Existuje prostě tisíce malých zkratek a úprav, které zpříjemňují hraní, ale nejsou na první pohled zřetelné. Přesto se vyvíjí. Doslovné kopírování DnD pravidel k němu ale nepatří a upřímně, ToEE jsem zatím nedohrál právě proto, že tam musíš DnD znát dobře. V Baldurech takováhle znalost ale prakticky potřeba nebyla, jen zhruba nějaké ponětí.

3) Abych ti osvětlil to s tím časem. Došlo k pochybné formulaci: "číslíčková RPG byla překonaná (byť bych D&D neuvedl jako příklad), prošla jistou evolucí a spousta z moderních RPG se hraje mnohem příjemněji, tudíž ty starší tituly jsou skutečně zastaralé." - šlo mi o to, že hlavním žroutem času bývá dost často grind či studie různých postupů a pravidel. V zásadě se to děje, abys měl lepší čísla = lepší meč, víc síly, vyšší obratnost aj. Proto odkaz na čísla. V rozumné míře je to příjemná výzva, ale starší tituly, řekl bych, měly tendenci trochu moc tlačit na pilu. Proto jsem i zmiňoval WoWko a myslím si, že moderní hry, dokonce i ty staromilské, k tomu přistupují o něco líp.
    4) Všechny zmiňované nebojové dovednosti jsou samozřejmě v pořádku, ale většinu z nich může absolutně v klidu nahradit hráč a nemusí být vyjadřovány číselně. Lore? Stačí pozoroně číst. Přesvědčování? Stačí si dávat pozor v rozhovorech. Alchymie? Stačí si pamatovat recepty. Hráč dokáže spoustu z těch čísel obstarat sám. Samozřejmě, vyrážení dveří se bude lépe vyjadřovat číselně, ale spoustu z toho PC hry překonaly. Osobně i v rámci PnP hraní volím raději "role-play" než prosté "chci si hodit na Přesvědčování". Ostatně i souboj ale může hráč zařídit sám a nemusí čekat na prvek náhody náhodných čísel. Co je dobrý kryt v DS nebo Elder Scrolls jiného, než hráčův role-play v dané bojové situaci?
    Když to tak ale pročítám zpátky, tak se stejně asi moc neshodneme. Já třeba považuji DS za výborné akční RPG, zatímco ty už, nejspíš, za čistě akční hru. A pokud můj termín "RPG" má širší hranice, než tvůj, asi těžko dojdeme shody. Jenom není třeba se kvůli tomu povyšovat.
  • Thorar
    Před těmahle debatama jsem utekl z rpgfora i d20 *1* že vy dva jste taky odtamtud?
  • del0
    "Ale my jsme se bavili o číslech, konkrétně o mechanikách z D&D, ne? A pokud vím, čísla a mechaniky se využívají ve valné většině k řešení bojových situací, že?"

Jasně. Diplomacie, zastrašování, kapsářství, stealth, stahování kůží, craft čehokoliv, inteligence/moudrost/charisma a s tím spojené reakce postav/prostředí/možnosti dialogů, alchymie, všímavost, znalost lore, znalost bytostí/anatomie, znalost počítačů, technické schopnosti, kartografie, zálesáctví, blafování, stopování...

To je jen špetka nebojových statů v RPG. Další věc je, že i základní stat jako síla může mít vliv na nebojové situace, jako zastrašení, šplh po stěně nebo vyražení dveří atd. Takže bych to asi uzavřel tím, že o RPG víš očividně kulové. *7*
  • del0
    "Bez okolků tuhletu hru čísel a času nazveš zastaralou, protože existují postupy a přístupy, které jsou časově efektivnější a zábavnější."

Dáma je taky časově efektivnější a PRO NĚKOHO (velmi důležité) zábavnější, což neznamená, že nahrazuje šachy.

"V první řadě ale musím mít čas tu hru hrát, ne? Teprve pak můžu "hrát fiktivní postavu". K čemu mi je, že můj zloděj sedí v hospodě ve městě a nemá co dělat, když já musím být v práci?"

To je vtip? Nechápu, jak souvisí to, jestli máš na hru čas, s jejím konceptem. To jakože ty nemáš čas na RPG, takže RPG není o hraní fiktivní postavy? To je fakt logika.
  • del0
    A je to tady, klasický sofizmus a neznalost.

1. To, že na PC nikdy žádná hra nemůže mít RP jako v reálné PnP hře, je irelevantní argument v debatě o tom, která PC hra toho roleplaye umožňuje víc v rámci možností.

2. Dračí doupě je založeno hlavně na RP, nicméně kořeny počítačových RPG jsou v D&D, což je mnohem komplexnější systém. Navíc opět irelevantní, protože na PC hry typu Dračí Doupě s minimem statistik stejně neexistují, pokud se nebavíš o nějakých onlinovkách, kde se hraje hardcore RP a tady je ten tvůj DS samozřejmě logicky vyloučen.
  • A ještě: "Mám takový dojem, že RPG moc nerozumíš a to tak, že od samotného základu, jelikož v RPG hraješ fiktivní postavu a ne sám sebe." - V první řadě ale musím mít čas tu hru hrát, ne? Teprve pak můžu "hrát fiktivní postavu". K čemu mi je, že můj zloděj sedí v hospodě ve městě a nemá co dělat, když já musím být v práci?
    "Pak bys nemohl tvrdit, že mechanika čísel je zastaralá. Pokud si tedy nemyslíš, že RPG je jen o boji, což není. " - Ale my jsme se bavili o číslech, konkrétně o mechanikách z D&D, ne? A pokud vím, čísla a mechaniky se využívají ve valné většině k řešení bojových situací, že? S čestnými výjimkami záchranných hodů (což je svým způsobem taky boj). Takže buď máš velmi trapný argument, nebo jsi to ty, kdo nerozumí RPG. :/
    Že jsi mě nepochopil neznamená, že máš pravdu.
  • Když ono se tomu "oldschool" RPG neříká jen tak pro nic za nic. Pokud chceš teda ke skutečnému RPG, tak se podívej na Dračí Doupě 2. Tam se většiny statistiky zbavily a hra je skutečně jen o tom, jak vypadá "role-play". A pokud ti naše domovina nestačí, tak se podívej do světa. Tam ten trend "čistého role-playe" začíná být čím dál oblíbenější. Pokud ti jde čistě o tu zastaralost, podívej se na wowko. Tam je čísel habaděj, přesto od vanilly k warlords of draenor hra zjednodušila, co mohla. Proč? Protože i ti původní hráči přestali mít čas studovat manuál za manuálem, jak správně itemizovat postavu, kde kolik hodin farmit tyhle potky a reputaci, proč do raidu o 40ti lidech musíš nutně mít dva shamany. Ano, hardcore mechaniky z pohledu dneška, ale zastaralé, protože čas prokázal, že tahle nutná (!) časová investice lidi přestala bavit a stálo je to subscribery. Bez okolků tuhletu hru čísel a času nazveš zastaralou, protože existují postupy a přístupy, které jsou časově efektivnější a zábavnější. A proto ta zmínka o čase. A nehádejme se tady o RPG, prosím. Sám jsi řekl: "Mimochodem, předpokládám, že na herním serveru je řeč o počítačovém RPG (cRPG), tedy v rámci možností." CoD, a už vůbec ne CS, nepovažuju za RPG, zatímco DS pořád ano. A čistě z podstaty věci nelze v žádné počítačové hře uskutečnit skutečný "role-play", tudíž ŽÁDNÁ počítačová hra nemůže být skutečně RP. Ale to už jsem říkal.
  • del0
    Máš ženu? Ok. Máš děti? Ok. Máš přátele a koníčky? Ok. Máš problém s vytvořením party? Ok. Tohle vše je ale tvůj problém, ne RPG. Tvrdit, že je mechanika RPG zastaralá a argumentovat tímhle je skutečně nesmysl. To bys pak mohl rovnou tvrdit, že klasická hudba je zastaralá, protože nemáš čas tý muzice porozumnět nebo jí pochopit a proto je nenáročný pop vylepšenou verzí. Mám takový dojem, že RPG moc nerozumíš a to tak, že od samotného základu, jelikož v RPG hraješ fiktivní postavu a ne sám sebe. Pak bys nemohl tvrdit, že mechanika čísel je zastaralá. Pokud si tedy nemyslíš, že RPG je jen o boji, což není.
    Btw, DS je hra, kde skill hráče předčí vliv statistik, takže akční. Nakonec i hry typu CoD/CS mají RPG prvky, různé vylepšení a schopnosti, ale to z nich RPG nedělá.
  • Docela jste mě navnadili, já jsem loni hrál na mobilu Gurk III a to je taky výborné.
  • Ha. Ha. Ha.
  • Thorar
    Tak je to přepad, no :-) Dá se použít skill camouflage nebo zkusit utéct, většinou mi to vyšlo.
  • Nejvíc by mne asi obtěžovaly ty náhodné přepady, kdy nejsou nepřátelé vidět jak chodí po mapě. To mě u většiny starších JRPG šíleně štvalo a dycky mi to kazilo požitek ze hry :D.
  • Promiň, mám chuť se prostě hádat, protože škatulkování nemám rád a vždycky se dá perfektně vyargumentovat, proč to do té skupiny nepatří. :) Ale chápu, jak to myslíš. Problém je spíš v tom, že si taky myslím, že číslíčková RPG byla překonaná (byť bych D&D neuvedl jako příklad), prošla jistou evolucí a spousta z moderních RPG se hraje mnohem příjemněji, tudíž ty starší tituly jsou skutečně zastaralé. Příkladem, mně osobně, je Wasteland. Tam jsou ty mechaniky staré jako Metuzalém a mělo to tak být, čili to je v pořádku. Jenže když to hraju, tak už mi to tak příjemný nepřijde. Už jen kvůli tomu, že trnu z toho, že jakožto novému hráči se mi může stát, že si blbě rozvrhnu skill pointy a v půlce hry zjistím, že můžu celou družinu vyhodit, protože není schopná ničeho. Ano, je to hardcore, ale ve světě, kde ještě pracuju, mám ženu, přátele a další koníčky, není 30 hodin zanedbatelný čas, ale třeba otázka měsíce. A v takovém případě, pokud mi hra nedá šanci jí poznat a dohrát v jednom tažení, je pro mě ta mechanika zastaralá. Proto říkám, že je to úhel pohledu. Někomu (a mám pár takový přátel) to zase imponuje a baví je to. BTW: I v Dark Souls mají statistiky velmi důležitý význam. :)
  • Albion som niekedy hral a ten subojovy system ho pripomina :) *8*
  • del0
    Že tomu někdo nefandí nemá vliv na podstatu RPG. Mimochodem, předpokládám, že na herním serveru je řeč o počítačovém RPG (cRPG), tedy v rámci možností. To bych pak mohl tvrdit, že nefandím sportovním hrám a že jediný sport je ten, který si s počítačem nezahraješ. To bysme se ale nikam nedostali, že ano. Maximálně tak do galejí sofizmu.
  • Problém vyřešen, padalo na DirectX, tak jsem to hodil na OpenGL a je to OK
  • Wa-hoo-ka, Wa-hoo-ka, Wa-hoo-ka! :)
    No a ja zase dostal chut na Albion a taky nevim kde se to vzalo :)