Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • oin.odin
    najväčší problém MMORPG je v tom že nemajú koniec vid sao a accel world
    ...královstvo za hru ako je sao
  • Moje predstava sandboxu je tedy jina. Rozhodne si nemyslim ze nejaky obsah vytvareny hraci vubec do definice sandboxu nejak zapada. Nebo jen v omezene mire.
    EVE online je jedna z mala opravdovych sandbox her(i kdyz samozrejme neni dokonala),kde napriklad boj muzete zcela ignorovata byt jen superbohatym obchodnikem co ani nevyleza ze sve vesmirne stanice. A v tom vidim nejvetsi problem. Vsichni vyvojari nas nuti jen bojovat a neexistuje hra(EVE je skutecne vyjimkou,tam muzete treba stravit zivot tezenim asteroidu a spousta lidi to skutecne dela),kde muzete byt jen obchodnikem,jen remeslnikem, nebo cimkoliv. Ja vim ze nekteri lide to tezko chapou,ale spousu hracu to proste bavi *2*
    • Tech her existuje celkem dost ... trebas uz stara ultima ... tam si proste moh bejt jen uzasnej remeslnik (a extremne cenenej, protoze nektery veci vyrobit nebyla zadna pr…del). Ovsem je fakt, ze se musis podivat spis do (pre)historie, protoze soudoby MMO k tomuhle zpusobu vyziti neposkytujou prostredky.
    • deridon
      Star Wars Galaxies, v tomhle též excelovalo
  • Dobré ráno, kravaťáci.
    Nikdy nedokážete dodávat nový content tak rychle, jak jej hráči stíhají dohrát. Ubíráte možnosti a z variabilní hry děláte lineární interaktivní film. Děláte jej 5 let a hráči jej za 2-3 týdny dohrají.
    WOW stylem cesta dál nevede. Tohle není MMORPG ale MMOAdventura.
    Ale když dneska se nazývá RPG titulem i Diablo... tak co holt čekat.
    Říkám to už 8 let. Dejte hráčům kvalitní modovací nástroje a půlku týmu vyčleňte na verifikaci hráčského contentu. Rozšiřujte tyto nástroje a přidávejte další možnosti možnosti. Dejte hráčům sandbox, ať si jej řídí a upravují sami.
    Jinak se snažíte držet při životě na WOW rakovinu umírající žánr.
    • hraci jej za 2- 3 tydny dohraji? kde? kdy? jak? posledni dobou hry dohravam za 2-3 hodiny
      • walltar
        Oni mysleli, že lidi dokončí všechen content co ve hře je, ne že je to přestane bavit.
      • Tak já jsem vycházel z předpokladu člověka, co má rodinu, děti, práci - měsíc trvalo než jsem dohrál příběhovou linii, všechny ty úžasné epické vesmírné bitvy + Flashpointy v SWOW-Toru.
    • To je fakt smula. Uz to rikas 8 let a WoW uz pres 10 let vydelava miliardy. Ale ono se to podda. Rikej to jeste dost dlho a ona se z toho casem stane pravda. Hehe.
      • On MCdonald vydělává taky miliardy a znamená to, že nabízí kvalitní superbaštu? Je to prostě snadno dostupné a jde to jednoduše pokousat tak to anonymní masa žere. Aktuálně je nejrozšířenější náboženství světa islám. Dělá to z něj nejkvalitnější životní postoj?

        Totéž WOW. Přišlo v době, kdy připojení k internetu zažívalo Boom a hlavně - začaly se k němu dostávat i děti a WOW bylo něco v MMO tak unikátně jednoduché a primitivní, že se jej dokázal naučit hrát každý. (Syn jej dokázal hrát bez problému v 6 letech s nulovou znalostí angličtiny, teď má 10 a naštěstí mu to už dva roky přijde trapně primitivní, repetitivní a nudné a mnohem víc se zabaví třeba Minecraftem.)

        Wow je úspěšný komerční projekt. Což není automaticky totéž jako kvalitní MMO. Bylo by mi to u něčeho, jenže bohužel právě tato primitivní náhražka a její komerční úspěch vedla k absolutnímu pokřivení MMO žánru na další desetiletí.
        Ale každá éra jednou skončí a snad to, co přijde nebude ještě primitivnější a konzumnější brak.
  • Kedaro
    Stačí se podívat jak si vede EVE, pořád tady je, na rozdíl od ostatních MMO, které jen vedly z jednoho místa do druhého a potom skončily. Na Everquest Next se těším, ale už radši budu opatrný po hypu GW2. Mimochodem jsem dnes četl o Landmarku k Everquestu, že už je snad v alpha verzi pro lidi z venku.
    • walltar
      Na landmark je hodně videjí venku.
      http://www.youtube.com/results?search_query=everquest+landmark&sm=3
  • Podle mne je Smedley vedle jak jedle. Lidi naopak chcou raidy i dungy, ale ne ktery si projdou solo na max. levelu automaticke snizeni levelu a statu dle instance ala GW2 je cesta. Loot na tier v jedne instanci rukavice v druhe ramena a tak dal stare a funkcni Blizzard vam to vysvetli:-) Nutnost taktiky na bosse tedy zvednout obtiznost (rosvazovat boj na rucni boj a magii co se random obmenuje a ne porad dokola to same)zadne tupy troll co stoji na miste a ma jen hodne HP. Jedinecnost lootu ne jen podle statu ale i skinu vazany ne jen na instanci, ale i na tridu hrace a jeho level opet ala GW2. Solo mini dungy normal az elite obtiznost ala D&D, Dragon Nest, C9. World bossy v otevrenem svete Tera, GW2 a dalsi. Zadne speed runy co obejdou vsechny moby jen at si je boss zavola do prvni vlny (vse co jsi nezabil)a umlati ty borce behem 2 vterin cepicemi.
    A alfa a omega funkcni dungeon(raid a tak dale) finder ja vam prdim na socialni interakci stejne je to jen spam chat ala lfg. Lidi prijdou z prace, skoly pracaku a maj jen 2h(napriklad) casu nez pujdou do hajan, hospody, detmi nebo vyvencit psa... Nemluve o eventech v otevrenem svete a tak dal a dal.
    Principy jsou uz davno zname funkcni jen to chce mit lidi na praci. A hlavne zive GM a ne prekombinovane tickety kde ti za dve hodiny odepisi naser sy.(ze jo SOE).
    Poznamka na okraj, stejne nejsikovnejsi nastroj kde tvori hraci pro hrace je FOUNDY v Neverwinteru. Smedley jen opet na tweetu hipuje a alibisticky spracovava fandom ze toto je to co vlastne chteji.
    PS:Elder Scrolls Online me nechava naprosto chladnym za to vzhlizim k vychodu a snad se k nam do EU dostane casem Black Desert a Bless Online:-) http://www.youtube.com/watch?v=jZtatiwNs18
    • Máš svým způsobem pravdu. Děti 8-14 let to takhle chtějí. A jsou to taky lidi. Dále ti odkrmení v mcdonaldech a ti, jejichž jediná celoživotní přečtená fantasy literatura jsou 3 svazky komixů. Přijdou z pracáku, pustěj wowko, zbaští k tomu hambáček a vypijou količku, dají si hodinku nenáročné pseudointeraktivní zábavy a pak pár šluků travky a jdou si na pár škopků.
      Neberu jim to.

      Pořád doufám, že je tu dost "těch ostatních", co čekají od MMORPG trochu něco jiného...
      • Vsichni jsou tu blazni, jenom ty jsi letadlo. Uz celych 8 let..
  • walltar
    No já si nejsem jistý, že takový ten klasický sandbox je správným směrem pro mainstrem MMO. Za dobu co hraju už sem potkal mnoho lidí, kteří přešli z nějakého themeparku k Sandboxu a prostě nevěděli co dělat. Nejsou schopní si sami najít zábavu ve hře, protože je každé hra, kterou hráli vodila za ručičku.

    Další věc je PvP ... sandbox hry jsou často založené právě na PvP a to dost lidí nebaví. A ani to není kvůli tomu, že by se báli prohry (i když i takoví tam jsou), ale dost lidem vadí jak se k sobě lidi v PvP Chovají. Nestojí o to aby jim někdo psal jací jsou noobové a podobně.

    Imho si myslím, že by se hry měli vydat cestou Sandboxu, ale spíš se nějak pokusit spojit obojí (možná jde o nespojitelné). Prostě vypracovat sandbox, kde si člověk najde zábavu, ale zároveň tam bude vedení pro lidi, kteří ho potřebují ... aspoň ze začátku, než si na ten sandbox zvyknou.

    Já ale nevidím ani na jednom typu her nic špatného ... Themeparky jsou pro mě záležitosti na pár měsíců, projdu si s lidma příběh, udělám si nějaké dungeony, párkrát si skočím na reid a na nějakou dobu si zaskočím do PvP. A Sandboxy jsou pro mě záležitosti na delší dobu, jsou to hry ve kterých spíš žiju, než bych je hrál. Imho problém je v tom, že lidi čekají od themeparku zábavu na roky. Což si myslím, že je nesplnitelné (pokud nejste WoW).
    • Souhlas. Rad bych videl, kdyby se vic MMO snazila odlisit ne jen vzhledem, nazvem a airbagy postavicek, ale hlavne zamerenim. Themepark, sandbox, arenovka - survival, scifi strilecka, akcni fantasy - atd atd. Ale hlavne at producenti maji trochu realisticky odhad moznosti.

      Takove EVE je nazivu i proto (imho) ze vyvojari neocekavali obrovske zisky ale meli realistictejsi odhad ciloveho publika - diky cemuz ta hra porad zije a vyvojarum se (doufam) dari.

      Ono zopakovat velky uspech v dnesni dobe nebude snadne - lidi jsou zmlsanejsi, takze je tezsi je zahackovat, zvlaste kdyz za kazdym bukem na ne hyka nove mmo.
  • Exactly. Nechceme kvalitní obsah (který stejně žádný tvůrce nestihne vytvářet rychleji, než ho stačí ty sarančata za monitory požírat). Chceme mechaniky. Dejte mi pastelku, nakreslím vám pejska :D
  • Ja bych rek, ze prave Minecraft je naprosto zarnym prikladem. Pravda, jejich netcod + java = tragedie. Ale pokud by to nekdo prepsal tak, aby srv udrzel online aspon par tisic lidi ... byla by to doslova bomba.

    Jinak je tu spousta dalsich duvodu. Napr v soudobych mmo se vetsina hracu vyhyba openworld pvp ... jednoduse proto, ze to nefunguje. Kdyz byl trebas nejdo PK ve stary ultime, tak po nem sly ve vsech normalnich mestech straze jak slepice po flusu. V soudoby produkci si muze zabit kde chce koho chce ... a svet na to nijak nereaguje.

    Samo, i klasicky gamesky se muzou do jisty miry prizpusobit ... kuprikladu kdyz se podivam na lotro ... tak jejich instancovany bydleni ... je proste trapas. Ja chci mit domecek trebas v hurce ... a protoze sem bohac, tak na namesti ... nekdo jinej chce bydlet trebas v roklince ... a ne ve 234ty instanci "housingu".
    • Open field PVP v Lineage 2 bylo ale něco :D
      • JJ na dny Lineage 2 chronicles 4 ( jestli to píšu správně) jen tak nezapomenu.
  • Tak tenhle človíček to dobře vystihl. Mě osobně už MMO nebaví z tohohle důvodu ( vlastně protože jsem hrál EVE online a teď mě všechny MMO připadají lineární jak prase). Na EverQuest Next se fakt těším a doufám, že to bude dobrý MMO sandbox.
  • Vážená redakce a všichni přítomní, tenhle článek si někam uložte a vždycky si ho přečtěte, když budete chtít použít slovo "sandbox". Třeba ty, Aleši! (musíš si představit dramatické ukazování prstem) . Co je na Dead Rising 3 sandboxového?
    • Pravda taky mi připadá, že se dnes říká sandbox i koridorovkám šírším než 10 metrů. *7*
      • No ne, de vo to, že je strašně módní říkat open-world hrám "sandboxy".

        Sandbox != open world.

        (a to říkám přestože Wikipedia odkazuje "sandbox" na "open world")
        • Moje chyba. Měl jsem na mysli "open-world". Jen se mi to momentálně prohodilo v hlavě.
          Open-world = "jdi si kam chceš"
          Sandbox = "dělej si co chceš"
          To, že v tom lidi mnohdy vidí to samé, je chyba druhá. Stejně podstatná.

          Nicméně v článku se myslí sandbox ve správném slova smyslu.
          • jnsCZ
            Definuj "Dělej si co chceš", prosím. Tohoto stavu imho ve hře nikdy nelze dosáhnout, protože vždy budete limitovaní enginem. Můžeš nahodit pár příkladů sandboxových her?
            • No co se mě týká, sandbox může být definovaný několika atributy. Třeba že obsahuje slušné možnosti kreativity, obsah tvořený hráči (Minecraft, Garry's mode, Terraria/Starbound...) nebo že náplň hry je prakticky nevyčerpatelná, že se člověku s dostatečnou fantazií nemůže stát, že si řekne "Tak, už jsem udělal vše co se dalo udělat, nic jiného už v tomhle světě dělat nemohu"... čili "emergent gameplay". (EVE, DayZ/Rust, Dwarf Fortress...)

              Příklady se hledají těžko vzhledem k tomu, že jich je prostě málo vzhledem k náročnosti vývoje (hlavně co se týká nápadu).

              Edit: Další jsou třeba Kerbal Space Program, Space Engineers (snad)...
            • Třeba již zmíněný Minecraft a Sims. Nebo takový Rust.
              Limitaci enginem máš i v reálném životě. říká se jí fyzikální zákony :)
            • fizola
              On Sandbox je vlastne séria Sims, máš tam určité pravidlá, ktoré ohraničujú svet a hru, ale ty si s tým môžeš (v rámci pravidiel) robiť čo ťa napadne.

              A tvrdiť že potom to nie je sandbox ak tam sú pravidlá je hlúposť, aj náš svet je sandbox s pravidlami, proste fyzikálne zákony, život atď.
            • minecraft?

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit