Přejít na výpis diskuzí
John Smedley: „MMORPG se musí vydat směrem k sandboxu“
12.2.2014 | Aleš Smutný
75 příspěvků
-
Vážená redakce a všichni přítomní, tenhle článek si někam uložte a vždycky si ho přečtěte, když budete chtít použít slovo "sandbox". Třeba ty, Aleši! (musíš si představit dramatické ukazování prstem) . Co je na Dead Rising 3 sandboxového?
-
-
Pravda taky mi připadá, že se dnes říká sandbox i koridorovkám šírším než 10 metrů. *7*
-
-
No ne, de vo to, že je strašně módní říkat open-world hrám "sandboxy".
Sandbox != open world.
(a to říkám přestože Wikipedia odkazuje "sandbox" na "open world") -
-
Moje chyba. Měl jsem na mysli "open-world". Jen se mi to momentálně prohodilo v hlavě.
Open-world = "jdi si kam chceš"
Sandbox = "dělej si co chceš"
To, že v tom lidi mnohdy vidí to samé, je chyba druhá. Stejně podstatná.
Nicméně v článku se myslí sandbox ve správném slova smyslu. -
-
Definuj "Dělej si co chceš", prosím. Tohoto stavu imho ve hře nikdy nelze dosáhnout, protože vždy budete limitovaní enginem. Můžeš nahodit pár příkladů sandboxových her?
-
-
No co se mě týká, sandbox může být definovaný několika atributy. Třeba že obsahuje slušné možnosti kreativity, obsah tvořený hráči (Minecraft, Garry's mode, Terraria/Starbound...) nebo že náplň hry je prakticky nevyčerpatelná, že se člověku s dostatečnou fantazií nemůže stát, že si řekne "Tak, už jsem udělal vše co se dalo udělat, nic jiného už v tomhle světě dělat nemohu"... čili "emergent gameplay". (EVE, DayZ/Rust, Dwarf Fortress...)
Příklady se hledají těžko vzhledem k tomu, že jich je prostě málo vzhledem k náročnosti vývoje (hlavně co se týká nápadu).
Edit: Další jsou třeba Kerbal Space Program, Space Engineers (snad)... -
Třeba již zmíněný Minecraft a Sims. Nebo takový Rust.
Limitaci enginem máš i v reálném životě. říká se jí fyzikální zákony :) -
On Sandbox je vlastne séria Sims, máš tam určité pravidlá, ktoré ohraničujú svet a hru, ale ty si s tým môžeš (v rámci pravidiel) robiť čo ťa napadne.
A tvrdiť že potom to nie je sandbox ak tam sú pravidlá je hlúposť, aj náš svet je sandbox s pravidlami, proste fyzikálne zákony, život atď. -
minecraft?
-
-
-
-
-
-
Dobré ráno, kravaťáci.
Nikdy nedokážete dodávat nový content tak rychle, jak jej hráči stíhají dohrát. Ubíráte možnosti a z variabilní hry děláte lineární interaktivní film. Děláte jej 5 let a hráči jej za 2-3 týdny dohrají.
WOW stylem cesta dál nevede. Tohle není MMORPG ale MMOAdventura.
Ale když dneska se nazývá RPG titulem i Diablo... tak co holt čekat.
Říkám to už 8 let. Dejte hráčům kvalitní modovací nástroje a půlku týmu vyčleňte na verifikaci hráčského contentu. Rozšiřujte tyto nástroje a přidávejte další možnosti možnosti. Dejte hráčům sandbox, ať si jej řídí a upravují sami.
Jinak se snažíte držet při životě na WOW rakovinu umírající žánr. -
-
hraci jej za 2- 3 tydny dohraji? kde? kdy? jak? posledni dobou hry dohravam za 2-3 hodiny
-
-
Oni mysleli, že lidi dokončí všechen content co ve hře je, ne že je to přestane bavit.
-
Tak já jsem vycházel z předpokladu člověka, co má rodinu, děti, práci - měsíc trvalo než jsem dohrál příběhovou linii, všechny ty úžasné epické vesmírné bitvy + Flashpointy v SWOW-Toru.
-
-
To je fakt smula. Uz to rikas 8 let a WoW uz pres 10 let vydelava miliardy. Ale ono se to podda. Rikej to jeste dost dlho a ona se z toho casem stane pravda. Hehe.
-
-
On MCdonald vydělává taky miliardy a znamená to, že nabízí kvalitní superbaštu? Je to prostě snadno dostupné a jde to jednoduše pokousat tak to anonymní masa žere. Aktuálně je nejrozšířenější náboženství světa islám. Dělá to z něj nejkvalitnější životní postoj?
Totéž WOW. Přišlo v době, kdy připojení k internetu zažívalo Boom a hlavně - začaly se k němu dostávat i děti a WOW bylo něco v MMO tak unikátně jednoduché a primitivní, že se jej dokázal naučit hrát každý. (Syn jej dokázal hrát bez problému v 6 letech s nulovou znalostí angličtiny, teď má 10 a naštěstí mu to už dva roky přijde trapně primitivní, repetitivní a nudné a mnohem víc se zabaví třeba Minecraftem.)
Wow je úspěšný komerční projekt. Což není automaticky totéž jako kvalitní MMO. Bylo by mi to u něčeho, jenže bohužel právě tato primitivní náhražka a její komerční úspěch vedla k absolutnímu pokřivení MMO žánru na další desetiletí.
Ale každá éra jednou skončí a snad to, co přijde nebude ještě primitivnější a konzumnější brak.
-
-
-
Moje predstava sandboxu je tedy jina. Rozhodne si nemyslim ze nejaky obsah vytvareny hraci vubec do definice sandboxu nejak zapada. Nebo jen v omezene mire.
EVE online je jedna z mala opravdovych sandbox her(i kdyz samozrejme neni dokonala),kde napriklad boj muzete zcela ignorovata byt jen superbohatym obchodnikem co ani nevyleza ze sve vesmirne stanice. A v tom vidim nejvetsi problem. Vsichni vyvojari nas nuti jen bojovat a neexistuje hra(EVE je skutecne vyjimkou,tam muzete treba stravit zivot tezenim asteroidu a spousta lidi to skutecne dela),kde muzete byt jen obchodnikem,jen remeslnikem, nebo cimkoliv. Ja vim ze nekteri lide to tezko chapou,ale spousu hracu to proste bavi *2* -
-
Tech her existuje celkem dost ... trebas uz stara ultima ... tam si proste moh bejt jen uzasnej remeslnik (a extremne cenenej, protoze nektery veci vyrobit nebyla zadna pr…del). Ovsem je fakt, ze se musis podivat spis do (pre)historie, protoze soudoby MMO k tomuhle zpusobu vyziti neposkytujou prostredky.
-
Star Wars Galaxies, v tomhle též excelovalo
-
-
Všechny MMORPG jsou pro mě singlovky, ve kterých potkávám dalších pár lidí, kteří mě buď naserou svou neschopností, nebo potěší skutečností, že mají mozek :)
endgame je pěkná věc, ale když se stále opakuje, že hra začíná až v endgamu, nemůžou se divit, že hráči jedou frrrrrr za tři dny na max lvl a kde mám svůj endgame! já jsem teda za to, užívat si hru už během expení :) -
Nojo, ale co taky dělat s hráčema, který hru berou jako závod a jediný, co je zajímá, je se dostat co nejrychleji na max level.
Když jsem hrál naposledy MMO (SW:TOR), tak jsem jel klasicky jak jsem zvyklý ze single her (pozorně sledoval každé zadání questu, zkoumal prostředí atd). Kluci z guildy byli pomalu už max level a já se popelil někde kolem levelu 20. A nebylo to tím, že bych té hře věnoval málo času. I když já jsem v tomhle exot. Já si četl zadání questů i ve WoWku *1*.
Když se člověk nikam nežene, tak má o zábavu postaráno na dlouhou dobu. A když se s tím crcá a je schopnej 'zahodit' 40 hodin hraní, protože se mu přestal líbit účes postavy, tak než se dohrabe na end-game, tak je venku datadisk *1* -
-
Nejsi exot,tak hraje spousta lidi.
-
-
Tak to jsem měl asi smůlu. Když jsem byl na pár flashpointech (nebo jak se jmenujou ty 'dungy' v SW:TOR), tak každej běhal jak splašenej, kašlal na okolní zajímavosti, nezastavoval aby si prohlédl pamětihodnosti a jediný o co jim šlo bylo sejmout nepřátelské postavičky. To mě vždycky dokázalo krapet naštvat. Krucizadek, vývojáři se s tím dělaj a pak to lidi proběhnou a co je kolem jim je šumák.
-
-
Jop, a pokud bys nahodou chtel v klidu pustit cely video rozhovoru ... tak ti zacnou vetsinou jeste nadavat, ze ses noob a at to rychle odklipes.
-
-
Obavam se ze nikoli ... dost casto des trebas dung, ve kterym mas qst, ale ostatni ho nemaj => mas problem, protoze se vsichni zenou k end bosovi, aby dostali loot, a to co ty potrebujes na Q je zcela nezajima.
-
-
Ja mam jine zkusenosti. Pugy jsou vzdy o stesti,ale jinak si lidi s kterymi hrajes vybiras sam
-
-
-
Taky to tak dělám všechno příběhové čtu a nevynechám jediný quest nebo neprozkoumané místo na mapě. V GW2 mi často nadávají když se v dungeonu dívám na cinematic a oni musejí pár sekund počkat. *15*
-
-
No já si nejsem jistý, že takový ten klasický sandbox je správným směrem pro mainstrem MMO. Za dobu co hraju už sem potkal mnoho lidí, kteří přešli z nějakého themeparku k Sandboxu a prostě nevěděli co dělat. Nejsou schopní si sami najít zábavu ve hře, protože je každé hra, kterou hráli vodila za ručičku.
Další věc je PvP ... sandbox hry jsou často založené právě na PvP a to dost lidí nebaví. A ani to není kvůli tomu, že by se báli prohry (i když i takoví tam jsou), ale dost lidem vadí jak se k sobě lidi v PvP Chovají. Nestojí o to aby jim někdo psal jací jsou noobové a podobně.
Imho si myslím, že by se hry měli vydat cestou Sandboxu, ale spíš se nějak pokusit spojit obojí (možná jde o nespojitelné). Prostě vypracovat sandbox, kde si člověk najde zábavu, ale zároveň tam bude vedení pro lidi, kteří ho potřebují ... aspoň ze začátku, než si na ten sandbox zvyknou.
Já ale nevidím ani na jednom typu her nic špatného ... Themeparky jsou pro mě záležitosti na pár měsíců, projdu si s lidma příběh, udělám si nějaké dungeony, párkrát si skočím na reid a na nějakou dobu si zaskočím do PvP. A Sandboxy jsou pro mě záležitosti na delší dobu, jsou to hry ve kterých spíš žiju, než bych je hrál. Imho problém je v tom, že lidi čekají od themeparku zábavu na roky. Což si myslím, že je nesplnitelné (pokud nejste WoW). -
-
Souhlas. Rad bych videl, kdyby se vic MMO snazila odlisit ne jen vzhledem, nazvem a airbagy postavicek, ale hlavne zamerenim. Themepark, sandbox, arenovka - survival, scifi strilecka, akcni fantasy - atd atd. Ale hlavne at producenti maji trochu realisticky odhad moznosti.
Takove EVE je nazivu i proto (imho) ze vyvojari neocekavali obrovske zisky ale meli realistictejsi odhad ciloveho publika - diky cemuz ta hra porad zije a vyvojarum se (doufam) dari.
Ono zopakovat velky uspech v dnesni dobe nebude snadne - lidi jsou zmlsanejsi, takze je tezsi je zahackovat, zvlaste kdyz za kazdym bukem na ne hyka nove mmo.
-
-
Ja bych rek, ze prave Minecraft je naprosto zarnym prikladem. Pravda, jejich netcod + java = tragedie. Ale pokud by to nekdo prepsal tak, aby srv udrzel online aspon par tisic lidi ... byla by to doslova bomba.
Jinak je tu spousta dalsich duvodu. Napr v soudobych mmo se vetsina hracu vyhyba openworld pvp ... jednoduse proto, ze to nefunguje. Kdyz byl trebas nejdo PK ve stary ultime, tak po nem sly ve vsech normalnich mestech straze jak slepice po flusu. V soudoby produkci si muze zabit kde chce koho chce ... a svet na to nijak nereaguje.
Samo, i klasicky gamesky se muzou do jisty miry prizpusobit ... kuprikladu kdyz se podivam na lotro ... tak jejich instancovany bydleni ... je proste trapas. Ja chci mit domecek trebas v hurce ... a protoze sem bohac, tak na namesti ... nekdo jinej chce bydlet trebas v roklince ... a ne ve 234ty instanci "housingu". -
-
Open field PVP v Lineage 2 bylo ale něco :D
-
-
JJ na dny Lineage 2 chronicles 4 ( jestli to píšu správně) jen tak nezapomenu.
-
-
-
Tak tenhle človíček to dobře vystihl. Mě osobně už MMO nebaví z tohohle důvodu ( vlastně protože jsem hrál EVE online a teď mě všechny MMO připadají lineární jak prase). Na EverQuest Next se fakt těším a doufám, že to bude dobrý MMO sandbox.
-
Exactly. Nechceme kvalitní obsah (který stejně žádný tvůrce nestihne vytvářet rychleji, než ho stačí ty sarančata za monitory požírat). Chceme mechaniky. Dejte mi pastelku, nakreslím vám pejska :D
-
Súhlasím s tým, že dnes sa hráči mmo, hlavne teda mmorpg ženú strašne vpred. Sám som to zažil v rôznych hrách a rôznych gildách mnohokrát. Proste čo najrýchlejšie maximálny level (samozrejme chápem, že keď si niekto robí už xtého alta tak chce byť čo najrýchlejšie na max lv). Poznáme to: zoberem Q - jedno čo sa tam píše, rýchle splním odovzdám. Ak je rýchlejšia cesta ako dosiahnuť max lv tak sa vykašlem na Q. Takto som aj ja fungoval. Potom som si povedal, že to asi nie je OK. Veď o tri o štyri mesiace Vám bude jedno či ste max lv dosiahli za 4 dni alebo 3 týždne. Navyše v prípade Q sú tam mnohokrát zaujímavé príbehy.
Proste si myslím, že hráči už nevedia oceniť ten virtuálny svet v hre. Do toho ešte samozrejme addony (v tomto vedie WoW) aby som náhodou nemusel rozmýšľať, či čítať zadanie Q. Čo odo mňa vlastne chcú, kam mám ísť a čo tam urobiť. Ak by sa to expenie spomalilo, aspoň v tom prvotnom čase vydania hry či datadisku, by mali vývojári viac času na pridaný obsah. -
-
To je o hrach ... o jejich naprosto idiotskych principech - trebas prave expeni. Stejne tak mas naprosto degradovanou hodnotu jakyhokoli vybaveni - za minutu najdes lepsi. Kdybys trebas musel nejdriv nasbirat vsemozny materialy, navic s tim, ze pri vyrobe mohou byt poskozeny/zniceny (podle schopnosti remeslnika) a moh si vybaveni upravovat/opravovat/... mel by pro tebe tvuj mec naprosto jinu cenu nez ve wowku.
S qstama je to podobny, protoze nedavaj zadnej smysl. Proste di na souradnice XYZ, neco tam seber/zabij (10x) ... a vrat se.
Bych si predstavoval (trebas) ... vystopuj ... vlka za vsi = bud ses stopar nebo si musis najmout jinyho hrace = nabidnes nejakou odmenu a vypises vlastni qst "hleda se stopar, nabizim 5 zlatych" + bych ti hnedka dal moznosti ... vesnickej kovar chce kuzi, mistni komediant chce zivyho vlka. => bud ziskas slevu u kovare nebo trebas informaci o tom kde neco cmajznout od komedianta. Na zivyho vlka potrebujes poridit past ... -
To nieje chyba len hracov, ale aj samotnych hier a celkovo trhu s MMO
Hier pretoze to umoznuju priklad NWO, Tera este nemate Q dejovku dorobenu a uz mate vacsi lvl nez dana lokacia.
Trh MMO je presytene a mnozstvo Q cez kopirak a nemaju ziadny dlhodoby dopad ako v single RPG, tak naco sa zatazovat
Hracov ano vzdy naka skupina chce byt PRVA a NAJ.
-