Přejít na výpis diskuzí
FEL ČVUT otevírá bakalářský obor Počítačové hry a grafika
22.3.2016 | Aleš Smutný
124 příspěvků
-
Škoda jen, že se to utopí v zastaralosti ČVUTu...
-
-
Není ČVUT jako ČVUT. Prošel jsem si STM bakaláře na FEL (odpovídá zhruba dnešnímu bak. na FIT) před odštěpením FIT a potom magistra na FITu a fakt nešlo o zastaralé obory.
-
-
jj, zastaraly neni obor ... jen ti duchodci, kteri praxi vzivote nevideli, a dohadujou se tam stebou o tom, jestli existuje nebo neexistuje 3D scanner. Cest vyjimkam.
-
Jaky mas zkusenosti s FITem? Uvazuju o nem a o informatice na MFF UK a porad jsem se uplne nerozhodnul.
-
-
-
Počkat 2D grafika? To asi nebude konceptní umění ne?
-
Jojo otevřou ho až rok po tom co tam přijdu :D.. Naštvalo mě to :D
-
-
A to nemůžeš změnit obor?
-
-
Jinak co se tak dívám na obor, tak je to prakticky zhuštěný můj obor z VUT FIT Bakalářský obor Informatika + Magisterský obor Počítačová grafika. Takže doporučuju spíš to.
Máme tady přímo jeden team, který se počítačovou grafikou zabývá (hlavně OpenGL, mají v něm dokonce vlastní framework), dělám tam BP, a je to fakt super.
Jazyk si můžete vybrat C, C++, nebo Java, takže nejste omezování školou, a v magisterském je to úplně na vás. znám borce, co všechny projekty udělal v Haskellu.
Hlavně se tady naučíte daleko více věcí, než jen hry samotné, což je důležité, protože po škole fakt nepůjdete dělat hry. Většina studií chce min 3-5 letou praxi, kterou získáte jen tím, že budete dělat hry vlastní. Já třeba plánuju nějakou 2D hru na Windows 10 (Mobile), ale mimo to pracuju jako vývojář na Linuxu *1*
Berte to jako takovou reklamu na VUT FIT *1* -
-
Trochu off-topic, jaké je vůbec studium na FITu? Slyšela jsem zvěsti, že oproti FI MU je víc zaměřený prakticky, hardwarově, není tam taková svoboda volby předmětů a je tam lepší menza, ale osobně to nemám jak srovnat.
-
-
To že jsou zaměřeny prakticky je pravda. Projekty, cvika, kód. To je taky proč sem na FIT šel.
Hardware... Ano, je ho tam dost, ale ty předměty nejsou zase tak těžké, a něco se o tom člověk naučí.
Volba předmětů. V bakaláři je to bída s nouzí, protože dost volitelných jsou buď sračky, nebo jsou hned zaplněné, ale na magisterském je spousta zajímavých předmětů, které si můžeš nakombinovat jak chceš. Vesměs jsou ty obory totiž stejné, jen si jinak naskládáš volitelné a povinně volitelné předměty.
All in all, pokud chceš být programátorka, tak FIT. Pokud chceš být projektová manažerka, tak FI. Návrhář může být z obou, ale spíš bych doporučil ten FIT, protože člověk co si kód ošahá je lepší, jak čistý teoretik. Návrhové vzory se můžeš kdykoliv doučit, ale programovat v čistém C, nedejbože dokonce na MCU, to si jen tak nevyzkoušíš.
A v menzách máme dráž, ale větší porce *5* -
-
Díky za reakci. Ono na FI je také slušná řádka programovacích předmětů, ale pokud student sám nechce, může jich (v závislosti na oboru) absolvovat úplné minimum, nikdo ho do nich netlačí. Zas ale když chce, tak neví, kam by skočil dříve.
FIT by mě zas hodně lákal právě kvůli tomu HW; škoda, že jsem mu nepřišla víc na chuť už na střední, to bych asi měla tehdy rozhodování o něco snazší. Docela bych si studium u vás i vyzkoušela, ale sedět jen tak z hecu na dvou horkých židlích zároveň by nebyl moc bystrý nápad *1*
-
-
-
Mno tak doufam, ze te pak nekde uvidime v titulcich treba s Danem Vavrou :)
-
-
Kdo to jako bude učit ? Někdo z Bohemky, kteří dělají jenom samej BUGfest ? Někdo z Keen Software House kde zase jsou zasnění v totálních kravinách co dnešní době není ještě vytvořit ? No rozhodně jsme zvědav kdo se toho ujme...
-
-
Naivisto, bude to daleko horsi. Ucit te to bude 70tiletej duchodce, ktere si jinak duchodi stezovat, ze ti (pra)vnuci porad sedej u toho pocitace. Zato se ale strasne urazi, kdyz ho neoslovis docente/profesore ... ale inzenyre.
-
-
Pro nováčky high level jazyk je cesta do pekel.
Když se bavím s někým kdo se začal učit na Java, nebo C# a nedokáže mi říct rozdíl mezi Heap a Stack, tak je někde fakt problém. Hlavně proto, že na grafice žádný high level jazyk neexistuje, takže když něco posereš tam, tak to je zábava :D
A neberu ty, co se učí rovnou dělat v Unity, to je nesmysl. Takoví lidé dokážou modifikovat assety z demo aplikace a vydat to jako hru, ale zkuste je donutit změnit fyzikální, nebo renderovací engine, a jsou v prdeli, protože neumí C++. -
-
Tohle byla pravda naposled tak před 15ti lety. Situace je imho úplně opačná - máme tuny programátorů, shader kodérů a kdesi cosi, ale kde je obsah ... Naopak já fandim enginům a editorům, protože dneska se patlat s vlastním enginem je tak trochu objevování kola. Ty jakožto programátor budeš sám o sobě k ničemu, na rozdíl od grafika, který sám klidně tu hru má šanci udělat celou - obsah udělá a těch pár scriptů? S tím se dneska popere každý. Imho doba pokročila a tak se tvořivý lidi můžou soustředit na to CO chtěj dělat a ne JAK to maj dělat.
"A neberu ty, co se učí rovnou dělat v Unity, to je nesmysl. Takoví lidé dokážou modifikovat assety z demo aplikace a vydat to jako hru" - tak takový lidi jsou samozřejmě ubožáci, co si nejspíš potřebujou polechtat ego a je jim jedno, jak k tomu polechtání přijdou. Ale pokud někdo udělá hru tak, že nakoupí assety, poskládá to dohromady, hodí do toho příběh a gameplay, proč ne, je to úplně normální. Já dělám assety, ty děláš hry. A je jedno, jestli sedíme spolu v kanceláři a platí nás jeden člověk nebo jestli jsme oba z opačnýho konce zeměkoule a já ti ty svoje assety prodám a ty si za pak prodáš svoji hru. Automobilka při výrobě auta si taky nevyrábí všechny díly svoje :). -
-
Pokud tvurce netusi, jak to funguje pod povrchem, dopadne to vzdycky stejne - tragicky. Vypadky FPS, bugy, tragickej obsah - protoze vymejsli neco, co engine neumi, pripadne zase neumi vyuzit to, co engine umi.
Grafik splaca grafiku ... a nebude mu nic fungovat. Naopak, dneska hosiku se teprve dostavaji ke slovu techniky, ktery sou sice znamy leta, ale teprve ted se zaclo narazet s klasickym pristupem "namalujeme to" ... a zacina se ve vetsim meritku (opet) obsah programovat. A pokud chces aby hra vygenerovala vesnici nebo dokonce mesto, pricemz seed je jediny cislo ... tak musis kurewsky dobre programovat. -
To je sice pravda, ale někdo ty enginy taky musí vyrábět.
Pokud se to schyluje k tomu, co si většina z branže myslí, že se k tomu schyluje, tak bude potřeba daleko víc společností, které tvoří enginy.
Jde o to, že Vulcan i DX12 jsou o dost těžší na vývoj, než OpenGL a DX11, proto taky společnosti uvolňují enginy zdarma, jinak by se jim na to dost lidí vysralo, ale ty 4 hlavní enginy nejsou dobré na všechno. UE, CE a Unity jsou dobré na FPS, závody atd, ale RTS se v tom moc dobře dělat nedají. Source Engine 2 ještě nikdo pořádně neviděl, takže tam je to otázka.
Podle mě je budoucnost v tom, že bude daleko více enginů, které se budou více specializovat, tzn. určité žánry, nebo dokonce určité platformy. Sice je hezké, že s Unity dokážeš udělat hru jak na mobil, tak desktop, ale proč by si to dělal? Stejnak většina firem používá UE a CE na desktop a Unity na mobily.
Hlavně můj argument furt stojí. Ten kdo chce dělat enginy, tzn. programátor by měl začít na C. Ten kdo jak ty říkáš dělá v Unity, nepotřebuje napsat ani řádek kódu, protože se to dá dělat visuálně, což je někdy o dost lepší pro designéry. -
-
Rozdíl je v tom, jak se oba díváme na vývoj her. Pro tebe je vývoj her předevšim o vytvoření enginu, pro mě je vývoj her předevšim o vytváření obsahu. Jinými slovy nástrojů už je hromada a teď jsou potřeba ne lidi, co ty nástroje vyráběj (=programátor, kodér atd.), ale lidi, co ty nástroje vezmou a začnou s nima něco dělat.
Technologickej postup je krásná věc, ale k čemu jsou všechny supernaleštěný shadery v supernaleštěnejch enginech, když je obsah nuda? Je to jako s focením. Kdo má na focení oko, ten udělá parádní fotku i s mobilem. Kdo to oko nemá, tak i kdyby se po*ral a měl to nejlepší fullformátový tělo a nejlepší objektivy ... zkrátka z ho*na bič neupleteš (a když upleteš ... atd. ;)).
Na druhou stranu souhlasim s tim co píšeš o specializací enginů, to je bez diskuze. Přesně mě napadly RTS, nebo, mně bližší svět - let. simulátory. Tam je to velká tragédie, protože tam je potřeba ovykle velkej dohled a tak je výpočetní výkon např. na shadery hodně omezenej. Nicméně mihose vizuálně hry už nemaj moc kam posouvat, jedině opravdu v množství vykreslených detailů a dohlednosti. Kam by bylo imho potřeba napnout síly je do vývoje procedurální animace postav a nějaká kloudná, obecně použitelná AI. Už dlouho se koketuje např. s AI na GPU, protože nějakou tu dedikovanou kartu máme v kompu dneska už všichni, jen se to moc nikam neposouvá.
S vtým argumentem nemám problém, pokud jde o pohled programátora. Ale vývoj her přece neni jen o programování :). I když si tak řikám, že na "zvuku kalkulačky padlé do záchoda" (ČVUT) ;) se vlastně asi design učit nebude ;).
Ve výsledku tak či onak je to samozřejmě dobře, že se rozčiřujou možnosti pro lidi s danym zájmem. -
No a pak mu to spadne a je tam kde slunce nesviti :)
Apropo kazdy kdo neco potrebuje udelat zjisti ze si musi dany engine nejak ohnout, nebo udelat kompromis (tim myslim rict si ze tohle tam teda nebude) kdy nam pak na konci vyjde rovnice ze cim mensi programatorsky skill tim vice kompromisu a tim mene se to podoba puvodnimu zemeru, kde se stredova hodnota rovna zakonu cislo jedna "Je to na vykal"
-
-
-
Svatá pravda. Pak jsou zas extrémisti jak já, kteří si valí svoje c++ do té míry, že když jsem řekl maníkovi z avg, že mě baví spravovat si paměť sám, tak ho málem odnesli ven v horizontální poloze :D
Předmět věnující se výhradně hrám na vysoké škole je něco velice specifického. Díky hrám umím programovat a aktivně je vytvářím, ale v první řadě preferuji samostudium toho, co mě opravdu baví, protože škola v tomhle ohledu obvykle jen umí kazit chuť. V druhé řadě lidé, co půjdou na podobný předmět, pak velice pravděpodobně budou mít problém s hledáním uplatnění, protože nebudou mít spoustu jiných a také zásadních zkušeností. A vzhledem k počtu herně zaměřených přednášek, co jsou zde na games, na youtube nebo v různých městěch v různých klubech si nemyslím, že by měl člověk se problém dostat ke stejně kvalitním, ne-li kvalitnějším informacím v zajímavějším hávu. -
-
To je fakt.
Možná bude daleko prospěšnější jít na Workshopy od MUNI, nebo teď na tu brněnskou konferenci pro začínající game developery Game Access ‘16. Bohužel je ale placená, tak ještě nevím, jestli tam půjdu. -
-
Je to tak, spokojeně si tvořím v UE4 skrze BP a jakožto uživatel programováním nepolíbený začínám často narážet na limity, protože neumím C++. Jako v UE4 se dá skrze BP udělat kopa věci, ale druhá strana mince je flexibilita a optimalizace mno. Ale co, optimalizace je dneska všem ukradená, myslím, že do tolerance se vlezu levou zadní :D
-
-
-
-
Ach jo. Pozeram ze nic moc velmi. 1. semester nuda, sama matika posahana , 2.semester zase nic mozno max pocitacove site, 3.semester konecne jeden predemt co by ma bavil Vytvareni grafickeho obsahu. Zvysok nic.
Skoda kym bude aj u nas obor cisto na Maya / 3D studio Max a tvorbu grafiky a animacii pre hty tak to potrva. Zatial iba nadalej pokracovat ako samouk a cumiet na Digital Tutors videa + citat knihy. -
-
Však je to obor na tvorbu PC her, tzn. engine, síť, grafika, herní logika.
Jeden předmět na modelování tam je.
Ty bys chtěl spíš obor Modelování a tvorba assetů, ale to bude spíš nějaký meziobor na výtvarných fakultách. -
Ono je to "České" nikoli "Čobolské" vysoké učení technické. Ale jsem si jist, že i v Maďarsku najdeš vyhlášenou univerzitu.
-
Nevim jak si to predstavujes, ale programovani je cista "matika posahana", bez toho se nikam nedostanes. Dokonce na to, ze je to jen bakalarsky obor, tak je tam te matiky docela malo.
-
-
Kecy v kleci ... delam v IT peknych par let, a znam peknych par desitek lidi, a jen vyjimecne nekdo potrebuje cokoli vic nez trojclenku. A co nepotrebuje nikdo a v zadnym pripade sou definice. Ano, lehka, ale velmi lehka nadsazka. Matiky na FELu bylo 5 semestru (a k tomu dalsi hromadka hovadin).
Na grafiku rekneme potrebujes mit predstavu o vektorech a maticich, ale nepotrebujes resit Nrozmerny pole ... staci ti 4. Potrebujes vedet jak to funguje, ale nepotrebujes vedet jak je to definovany. Presne problem nasich VS - vyleze nepouzitelnej vedator-teoretik, kterej prakticky vubec netusi, jak by to, co do nej 5 let hustili, pouzil. -
ne to opravdu neni
-
-
skoda mluvit
-
Maticové operace nepotřebuju.
Řekl, a šel dělat bootstrap webovou aplikaci. -
Ak chceš vytvárať interaktívne grafické aplikácie ako hry, tak áno je. :-) Skús si to sám a uvidíš.
-
no, ak chces tvorit webaplikacie alebo jednoduche informacne systemy ci mobilne appky tak ano, tu matiku a v podstate ani tu vysoku skolu nepotrebujes, ak chces robit nieco zaujimavejsie, tak sa ti ta matika skutocne zide
-
Tak samozřejmě pokud míříš tak závratně vysoko, že budeš programovat hledání min, vystačíš si s matikou ze základky. Ale střílečku nebo závodní simulátor ti nikdo nesvěří.
-
-
Silne podcenujes komplikovanost hledani min *1* . Vypada jednoduse, ale musi generovat mapu, spravne odkryvat policka a jako na potvoru jsou to dve binarni matice na sobe.
-
-
Ále, generovat mapu na miny. Prvních x označí jakože tady bum a náhodně zamíchá pole. V drtivý většině případů mu to vyjde, si to zkus, uvidíš, že ti vzniká úplně stejně hratelná mapa jako v minách ve Windows. *1*
-
-
-
Vzhledem k tomu, ze pocitac rozumi jen matice, tak ano opravdu to potrebujes. Samotny jazyk je v zasade jen gramatika.
-
-
Kdys se des vychcat, delas si na to analyzu? Takze predpokaldam, ze radsi nosis pleny. 99,9999% prace vyvojare spociva prave v programovani presne takovyhle uloh.
Proces se da samo zcela exaktne matematicky popsat. Maly dite to zvladne naprosto vpohode i bez toho, aby tusilo, kolik je 1+1. Ne, matiku vazne nepotrebujes.
-
-
-
-
-
Sorry za mírný off-topic, ale z čeho je ten screenshot?
-
-
Tenhle trik znáš? *3*
-