Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • zx_spektrum

    Já myslím, že se zvedne počet vývojářů na Unreal Engine a taky se otevře prostor pro další engine. A to je vlastně dobře...

  • A jak chtějí ověřovat ty počty instalací her např. z GOG-u bez Galaxy clienta? Koupi chápu, ale stejně je to na hlavu.

    • zx_spektrum

      To nebude v klientech, to bude přímo in-engine, nějaké provolání Unity serverů.

      • Jak zajistí, že engne bude vědět, že jde o legální kopii? Pokud nebude, vývojáři budou nuceni platit za něco, co neprodali. Navíc vývojáři ztratí kontrolu nad tím, kolik toho mají platit, budou jim to určovat jejich zákazníci. Tohle nejspíš není průchozí bez toho, aby sám koncový zákazník platil extra za každou instalaci (třeba jen těch 20 centů) nebo měl omezený počet instalací. Tak to funguje u profi softwaru. Ale Unity podle mého nemá páky na to, aby to prosadili globálně přes všechny platformy od Steamu po obchody s aplikacemi na mobily. A taky by mě zajímalo, jak se k takovéto formě DRM postaví GoG.

        • Derp_1337

          "Jak zajistí, že engine bude vědět, že jde o legální kopii?"

          Nebuď naivní. Je hromada způsobů, jak to zkontrolovat. Šmíruje se, kde se dá.

          I před touhle změnou v EULA byl odstavec, v kterém uživatel souhlasil s tím, že Unity runtime bude odesílat zpětnou vazbu s různými daty včetně ověření licence.


          Samozřejmě piráti můžou upravit ty instalační soubory, aby nedocházelo k uploadu dat... ale tak to budeš mít bez aktualizací.

          • Jak se liší instalační soubor stažený z GoGu od toho, který bych následně mohl nahrát na torrenty, kde by si ho stáhly a nainstalovaly tisíce lidí? Jednou je použit legálně, tisícekrát ne. Unity může zkontrolovat, že je platná jejich licence k dané hře (což bude), ale legálnost instalace už ne. Pokud za ty tisíce budou chtít peníze, je to přiživování se na pirátství na úkor vývojářů.

            Problém není to, že piráti mohou zabránit odeslání dat, ale naopak to, že to udělat nemusí.

            • Derp_1337

              Jo, v tomhle jednom určitém případě by to nemuselo být ok. 

              Ale stačí jednoduše zkontrolovat, kolik kopií hry se může nainstalovat z jedné licence. Když z jedné prodané hry je najednou 8000 instalací, tak se jedná očividně o pirátství. Easy peasy.

  • "Opravdu nebude moci zhrzený hráč například nastartovat tisíce virtuálních prostředí a opakovaným instalováním hodit studiu do oken imaginární zápalnou láhev?"

    Toho bohdá nebude aby ti Lariani dělali dobré hry...🥲😅🤣

    Příliš nerozumím tomu proč nastavili hranici takto nízko 😐 co to třeba nechat od 1 mil. USD?

    P.S.: předtím než začnete házet kamením, ano vím že Lariani nevyvíjí v Unity, jednalo se o vtip.

    Je škoda jestli se takto podkopou, přitom to prostředí Unity je opravdu intuitivní a přístupné i lidem kteří mají s vývojem her pramalé zkušenosti. Třeba se jim rozsvítí a přehodnotí tento krok 🥲

  • Peca

    Mně osobně ten model Unrealu kdy platím až za překročených 1 milion USD v prodeji, a všechno co vytvořím (třeba rendery, youtube videa, nebo i promo firmy atd.) je zdarma vyhovuje násobně více. Všechny tooly a spoustů assetů zdarma pro libovolný počet lidí je fajn mít. 

    Kromě toho ten engine je opensource takže si jej každý může přizpůsobit dle libosti (což třeba Satisfactory aktivně dělá). 

    Je určitě složitější, ale je to velmi profi nástroj používaný třeba v reklamě nebo i ve filmu (byl v něm dělaný třeba Mandalorian). Jsem rád že ho teď začne používát více studií 🙂

    • Mando byl dělaný v UE pokud se nepletu za pomoci ILM a tzv. Volume.

  • Docela by mě zajímalo, jak ty počty instalací chtějí ověřovat. Pokud to bude hra bez DRM, tak se dají počítat maximálně stažení. Instalací na jedno stažení si pak můžu udělat kolik chci (třeba i žádnou) a nikdo se o tom nedozví. Asi to berou jako zanedbatelný únik (což asi je), ale i tak by museli donutit všechny provozovatele herních klientů, aby s autory her sdíleli počty instalací, což podle mého zatím nefunguje.

    A i kdyby to bylo za zakoupení a ne instalaci. Tak je ten rozpočet dost divný. Pro střední a větší projekty to bude relativně zanedbatelné, ale pro malé hry, které se náhodou proslaví, to bude průšvih (jak už píšou níže).

    Snad je to jen pokusný balónek, jak moc budou lidi nadávat a pak přijdou s něčím přijatelnějším.

    • Derp_1337

      Jak ty instalace chtějí ověřovat? Nebuď naivní, šmíruje se, kde se dá. Dnes tě program ani nemusí upozornit na to, že posílá nějaká data na internet.


      Jedinou obranou je zablokovat všechnu neschválenou komunikaci přes adekvátní firewall. Ale kolik % lidí má takový firewall? Moc ne. Většina lidí žádný firewall nemá (do toho počítám i Windows Firewall, který je k ničemu).

      • Chtěl bych vidět, jak Unity uspěje u soudu s tím, že jim chodí nějaké TCP packety, které tajně odesílá z her při jejich instalaci a chce za každý přijatý zaplatit $0.20. Šmírovat můžeš, ale jakmile chceš ta data proti někomu legálně použít, tak musíš dokázat, že to bylo legální šmírování.

        BTW, Windows firewall je úplně v pohodě. Jen je potřeba ho nastavit, aby pouštěl a blokoval, co je třeba (nevím, jestli to jde i v Home edici). V základu pouští veškerou komunikaci ven, aby uživatel nemusel potvrzovat povolení pro konkrétní porty u každé aplikace. Směrem dovnitř je to taky v základu řešené tak, že aplikace dostane, skoro cokoliv, o co si požádá. Takže ano, se základním nastavením to k ničemu je.

        • Derp_1337

          "Chtěl bych vidět, jak Unity uspěje u soudu... chodí jim nějaké TCP packety, které tajně odesílá"

          LOL, ty jsi naivní.  😂

          V EULA běžně bývá, že vývojáři můžou sbírat nějakou zpětnou vazbu. Když chceš nainstalovat aplikaci, tak musíš souhlasit. Právnicky to mají jednoduše ošéfované.

          • Do Eula by museli dát přímo, že jde o data potřebná k monetizaci zasílaná společnosti Unity, jinak smůla. Ale jo, to se dá.
            Ale prokázat, že šlo opravdu o instalaci oprávněným uživatelem a ne pirátem, už bude horší. Zajištění, že z kusu té hry nepůjde vyrobit generátor takových monetizačních packetů, je taky určitě velmi jednoduché. Pokud tohle nemají tohle podchycené a omezené třeba na platbu maximálně 10 instalací na uživatele, sežerou je za spolupráci na pirátství. Řekl bych, že pro Unity bude jednodušší a bezpečnější sebrat data od prodejců a provozovatelů launcherů. Tedy pokud jim to při této politice bude ještě někdo používat.

            • risa2000

              To ale v EULA už je, viz odstavec 5 (https://unity.com/legal/eula)

              • sugyn

                Reakce na příspěvek:

                To se tyka ale jen Asset Store. 

                Ja si dokazu predstavit ten model reportovani. Oficialni obchody budou reportovat statistiky instalaci vyvojarum/unity a tak dale. Sedivy veci budou v kolonce prijatelne ztraty. Nebo se jinak rozpocitaji.

                Kdyz jsem si clanek cetl tak se mi vybavil doktor ze simpsonu s hlaskou”ale takhle vas muzu kasirovat”

                Taky je zajimava predstava kdy zhrzeny jedinec podlehne review bombingu naruby napise si scriptik co bude upravovat registry a simulovat instalace, ani na to neni potreba tisic virtualek.

                Dalsi otazka je jak trestny tohle bude a jak se budou vyvojari/obchody branit? Bude renesance starforce?

            • Derp_1337

              Jo, tak samozřejmě se vždycky najdou elegantnější řešení.

              A osobně souhlasím s tím, že s Unity to půjde do háje. Jsou pozadu za konkurencí a teď si to ještě pokazí u současných zákazníků. Tohle je fakt pěkné svinstvo.

      • Windows firewall lze zablokovat komunikace lehce, případně lze za-loopovat dané adresy v hosts. Jak se to dělalo s Photoshopem a Office. Problém ale je, jak se k tomu postaví. Pokud ti například nepovolí hru nainstalovat, či případně spustit když se verifikace nepovede z nějakého důvodu. Tohle prostě nejde rozumně ošetřit.

        Myslím, že se spíše budou spoléhat na data distribučních platforem jako je Steam, Google Play apod.

        Každopádně mi to přijde na hlavu, už tak bylo Unity daleko za konkurencí a tohle by mohl být hřebíček do rakve.

        • Rip offline hry. Taky bych odpojil kabel internetu z PC a nazdar. Je to blbost prostě.

        • Derp_1337

          "Windows firewall lze zablokovat komunikace lehce"

          Neříkám, že to nejde před Win Firewall zablokovat. 

          Problém je v tom, že to je děravé jak řešeto. Párkrát jsem zjistil, že nějaká aplikace dostala povolení ke komunikaci bez mého jakéhokoliv souhlasu.

          A když jsem použil nějaký extra firewall, tak ten zachytil komunikaci, která probíhala a Windows Firewall vůbec nereagoval a nijak tu aplikaci neřešil.

  • Potěš koště, to aby každý kdo vydal freeware hru postavenou na Unity vyhlásil osobní bankrot.

    • nightborne

      freeware hra by nenaplnila tu hranici 200k usd ročního vejdělku, takže to by bylo v pohodě, ale představ si, že máš třeba nějakou hodně-casual mobilní věc, která ty miliony stažení má naprosto v pohodě a obratem se přes ten milion klidně dostane taky, ale s reálným ziskem třeba okolo deseti centů na člověka. To to pak fakt můžeš rovnou zabalit.

      • Pro tyto případy tam je právě proto uvedeno: “Your game must meet both revenue AND install thresholds for the fee to apply.”

        • nightborne

          Vždyť. Představ si freemium casual hru. Obrat v pohodě přes mega, stažení v pohodě přes mega, ale reálnej čistej zisk třeba v průměru 10 centů na člověka. 

          Což neni žádnej za vlasy přitaženej výmysl, asi tak 99 % hráčů za freemium hry neplatí a čistej zisk se po započítání marketingu fakt u projektů podobnýho ražení počítá na jednotky, maximálně desítky centů na člověka. 

          A to ani nemluvě o tom, že stačí, aby si to ten jeden člověk hodil na dva telefony a tablet a rovnou to cáluješ třikrát.

          • MalyZeli

            Tak tak. Neznám v mém kruhu nikoho kdo by platil za free hru na mobil, která tě každou chvilku otravuje s poplatkem za zrušení reklam, nebo tě láká do obchodu. Spíš právě radši vypnou i WiFi/data, a v klidu si hrají bez otravování. Tohle srazí na kolena drtivou většinu menších vývojářů.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit