Aktuální generace PlayStationu je nejúspěšnější ze všech
-
Az sa mi chce spytat, ci sa nepomylili a nespocitali cisla pre PS4 a PS5, kedze sucasna generacia su asi obe, ked hry stale vychadzaju aj na PS4. PS5 exkluzivnych titulov je malo, a hlavne za vela nestoja. Aspon podla mojho nazoru. Zatial som nemal vela dovodov pustat PS5 a stale mam pocit, akoby bola nova a cakam na ozajstne hry, pricom je tu uz roky.
-
-
Tak pro lidi, co už doma mají herní PC, asi není moc důvodů kupovat PS5.
Ale pro lidi, co nemají prachy na herní PC, je PS5 dobrá koupě. Vyšla obrovská spousta dobrých (multiplatformních) her.
A navíc podceňuješ fanoušky sportovních her. Ani netušíš kolik miliónů lidí si koupilo konzoli jenom aby si zahráli nejnovější ročník jejich oblíbeného sportu (NHL, NBA, Madden, FIFA atd).
-
-
Herní PC nemusí být nutně high-end, který stejně výkonově není porovnatelný s PS. Nicméně pokud ti stačí FHD a 60 FPS, tak můžeš jít do low-endu, který už bude cenově PS blíž a když vezmu v potaz, že PS to z tebe ještě vytáhne předplatným, abys mohl být vůbec online a v průměru dražšími hrami, tak v dlouhodobém horizontu je PC lepší investice. Navíc poslední dobou spíš dávám přednost indie scéně a tam dost často HW nároky nejsou nijak závratné nebo se vracím ke starým klasikám a zase nemusím řešit zpětnou kompatibilitu, pokud to není úplný dinosaurus (a i tam to z 99% jde, jen to chce chvíli hledat).
-
-
Jo, tak záleží na osobních preferencích. Pokud preferuješ indie scénu, tak PS pro tebe trochu postrádá smysl a lepší je mít PC.
Ale pro děcka co se vezou na vlně mainstreamu ta konzole asi bude jednodušší.
Sice se dá vskutku koupit low-end PC, ale k jaký význam má koupit PC, když si na něm už nezahraješ nejnovější a nejlepší hry?? Skoro na žádném low-endu si nezahraješ Alan Wake 2. A o tom, že spustíš nejnovější hry za další 3 roky, si můžeš nechat zdát. To už je fakt lepší investice ta konzole, kde máš jistotu po dalších X let, že rozjedeš každou hru.
-
-
Tak pro děcka a BFU je konzole určená. Párkrát klikneš a hraješ, i když dneska, když vezmu Steam, tak pokud ti to jednou někdo předinstaluje, tak je to taky BFU friendly. A když je ti jedno, jaký je tam obsah, tak ti i ta konzole stačí.
O tom, že nejlepší hry jsou ty nejnovější by se dalo polemizovat. Zejména, když na PC máš nesrovantelně větší výběr a zejména i žánrů mi může být nějaký Alan Wake ukradený.
Cca 6 let zpátky jsem okolo 20K pořídil ntb s výkonností mezi Xbox S a X a zatím to taky spustí téměř vše, pokud sundáš detaily, ale na nové hry to nebylo ani v době, kdy jsem si ho pořizoval a nijak to nevadilo.
Už jsem ho poslal v rodině dál a pořád obstojně slouží. Teď už mám desktop s 4070 Ti, ale předtím, kdy peníze na "pořádné herní PC" nebyly bych stejně neměnil za konzoli a radši šel do pc s low-end GPU. Navíc dneska, kdy konzole brzdí vývoj ti to PC vydrží stejně dlouho.
-
-
"O tom, že nejlepší hry jsou ty nejnovější by se dalo polemizovat."
To mé prohlášení "nejnovější a nejlepší hry" byl sarkasmus.
Narážel jsem tím na názory dnešní mládeže, kde jakákoliv hra starší než několik let prostě není "cool" a tudíž musí být nudná. I když pár "starších" vyjímek se najde, jako třeba Minecraft.
Jinak samozřejmě souhlasím s tím, že když si pořídíš nějaké PC (či notebook) ze střední třídy, tak to hezkých pár let může vydržet, když se spokojíš s hraním na nižší detaily.
Já měl jenom problém s tím low-endem, kdy už nemusíš vůbec spustit nové hry, co vyjdou.
Ale na druhou stranu je potřeba poznamenat: ten, kdo si koupil PS4 před 11 lety, ještě pořád může hrát většinu současných her. Což je taky dost uctihodné.
-
-
Reakce na příspěvek:
Obecně je to díky konzolím pomalejší, respektive HW vydrží výrazně déle. Takže pak ta investice rozložená do X let není tak závratná. Když si vezmu 90 a přelom 2000 kdy člověk taky dal 20K za nižší střední třídu, v poměru k platu to bylo o něčem jiném a vydrželo to se štěstím rok možná dva a už jsi na tom nic nového nespustil a ani snížení detailů nepomohlo.
-
-
Reakce na příspěvek:
Tak důvod toho zpomalení nejsou konzole, ale limity technologie všeobecně.
Na přelomu tisíciletí se pracovalo s polovodičovými tranzistory vyrobené technologií o několika desítek nm (před rokem 2000 se používala technologie nad 100nm). U tak velkých tranzistorů byla optimalizace (zmenšení) dost jednoduchá.
Ale čím dál se vědci dostali v optimalizaci, tím těžší je postoupit dál. Teď nejnovější procesory mají tranzistory vyrobené technologií 3nm. A tam už je optimalizace a zmenšení fakt náročné. Vědci odhadují v nejbližších letech zmenšení na 2nm a 1nm, ale pak už nikdo teoreticky neví, jak dál ten tranzistor zmenšit. Někdo bude muset vymyslet něco nového.
Pro ilustraci: tranzistor vyrobený technologií 2nm má na výšku 20nm. Pro zjednodušení můžeme říct, že to odpovídá cca 20 menším molekulám nebo 20 větších atomů natlačených vedle sebe. Jenže pro vytvoření elektronického obvodu a jeho izolaci potřebuješ aspoň několik molekul či atomů. Tam nejde ubírat donekonečna.
-
-
Reakce na příspěvek:
Důvod, proč herní počítač před rokem 2000 vydržel tam krátce nebyl ani tak o technologii tranzistorů a hrubém výkonu (i když částečně ano), ale spíš o překotném vývoji 3D standardů, během kterého si každá firma uplácala něco svého, na co pak nezvládla navázat. Jelikož vývoj převzaly jiné firmy, nové hry využívaly zase jejich technologie. Tehdy taky bylo běžné, že každá hra měla svůj vlastní engine odladěný právě na technologie, které byly zrovna v kurzu.
Když se pak víc rozšířil DirectX, OpenGL a o mnoho let později Vulcan jako API pro přístup k funkcím grafických karet, tak to bylo najednou jednodušší a počítače vydržely déle, i když se samozřejmě musely brutálně osekávat detaily.
-
-
Reakce na příspěvek:
To popisuješ ten vývoj dost zjednodušeně, když bereš v potaz jenom nějaké grafické standarty.
Před rokem 2000 nejrychleji rost právě ten hrubý výpočetní výkon. Jak jsi napsal, u těch grafik se to hůř hodnotilo, protože každá firma si dělala jiné standarty. Ale nejvíce ten vývoj byl vidět právě na procesorech: rok co rok se prodávali procesory téměř o dvojnásobném výkonu.
Ale to tento pak šlo pomalu dolů, protože firmy už nedokázali dostatečně rychle zmenšovat tranzistory.
-
-
Reakce na příspěvek:
Ano, ale to, aby ti hra vůbec nešla spustit, není většinou zapříčiněno nedostatkem výkonu. Nedostatek RAM a využití nějakých specifických instrukcí v novějších procesorech byl jeden z důvodů, druhým byly právě ty standardy grafických karet. Některé měly trochu delší životnost, tak jsi hru "rozjel" i na starším stroji s tím, že to byla 3 fps slideshow, jiné končily brzy, takže je vývojáři v nové hře už nepodpořili. Protože proč podporovat kartu, na které by hra tak jako tak běžela ve 3 fps. Ostatně využití specifických moderních technologií grafických karet je důvod, proč nerozjedeš AW2 na starších strojích ani na nižší detaily.
-
-
Reakce na příspěvek:
Jo, tak samozřejmě ta neexistující zpětná kompatibilita byl tehdy vskutku největší problém. To jsem netvrdil.
Ale ty pouze popisuješ symptom problému a ne příčinu toho problému. Snad si nemyslíš, že ti inženýři byli totálně neschopní udělat zpětnou kompatibilitu??
Oni by to dokázali udělat. Ale důvodem toho, proč se to nedělalo, byl fakt, že to nešlo stíhat. Dřív než se stihl ustanovit nějaký standart, tak výroba byla o několik generací dál. A inženýři byli postaveni před problém: buď se mohli nějakou dobu piplat se zpětnou kompatibilitou, ale za cenu toho, že se opozdí za konkurencí... a nebo se vykašlat na zpětnou kompatibilitu a chrlit na trh úplně nové procesory či karty.
Vem si například takové IBM. Před přelomem století byly jejich procesory považovány za kvalitu. A kde jsou ty jejich procesory dnes? Absolutně minoritní použití. Proč? Protože prohráli závody v vydávání nových procesorů. Intel a AMD je rozválcovalo.
PS: A Alan Wake 2 už rozjedeš na dříve nepodporovaných kartách. Dříve jako minimum bylo označeno RTX2060. Ale Remedy už to opatchovalo a dá se hrát s nižšími FPS i na generaxi GTX 10xx
-
-
Reakce na příspěvek:
Procesory ale zůstaly zpětně kompatibilní s těmi původními od IBM (a jsou dodnes, pokud nepůjdeš do ARM nebo RISC), takže tam standard fungoval i přes překotný vývoj. DirectX jako standard funguje od roku 1995. To, že na něj herní vývojáři zpočátku kašlali a drátovali se ke grafárně napřímo, neznamená, že to nefungovalo. Výrobci karet drivery pro Win95/98 taky dodávali.
Nicméně životnost počítače by se ani s důsledným využívání DirectX až tak moc neprotáhla, protože do něj přibývaly funkce každou chvíli (cca dvě verze za rok), což úzce souvisí s tím, to píšeš o navyšování výkonu. Jen by s těmi starými hrami z tohoto období nebyly tak velké problémy na současných strojích.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Pokud to není očištěné o inflaci, tak má PS5 ještě co dohánět. Ale i tak to nejspíš za rok nebo za dva dá.
-
-
Za týden tu bude zpráva jak Sony krachuje a bude muset zdražit hry ze 70 na 80€. Vždyť je to pořád dokola tady.
-
-
To mi radši nepřipomínej, to znám i od svého zaměstnavatele: "Nemůžeme vám přidat, protože je firma v krizi." Za rok: "Nemůžeme vám přidat, protože se firma zotavuje z krize." Za další rok: "Nemůžeme vám přidat, protože se firma připravuje na další krizi." Mezitím: "Firma je na tom skvěle, rosteme, vyděláváme..."
-
-
jj stačí se podívat na čistý zisk ČEZu za poslední 3 roky "krize" ten graf je děsný v době největší energetické krize 14x višší čistý zisk jak dva roky před krizí :D
-
-
-