Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • První síťová hra, kterou jsem znal, byla Snipes (nlsnipes.exe) nad síťovým stackem od Novellu (asi ještě Netware 3.0, možná dřív) v textovém režimu.

  • Jeden z pro mě těžko uvěřitelných faktů je, že např. Elite nebo Battlezone jsem hrál ještě na 8 bitu s pamětí 80KB. 

    Nechápu ty šílence, kteří to dokázali naprogramovat.

    • Člověku to připomíná frajeřinu  kkrieger- FPS hru schválně udělanou co nejmenší 96k. (screenshoty z ní jsou často větší než celá hra :-D ). Jasně, není to hratelnostně pecka, ale z vývojového hlediska dobrá frajeřina.

      • .kkrieger pracoval s tím, co bylo součástí operačního systému a používal to nějakým způsobem i pro grafiku. Velikost na disku byla opravdu směšná, ale nároky na procesor a paměť byly srovnatelné s normálními hrami té doby. Elite funguje spíš jako No Man's Sky.

        Jak se hrálo Battlezone na domácím osmibitu by mě docela zajímalo. Znám to jen z arkádového kabinetu, kde se ty vektory vykreslovaly analogově v podstatě na obrazovku osciloskopu (jako ten Tennis for Two nebo jako na Vectrexu). Pro osmibit asi nebyl největší problém tu scénu vypočítat, ale vykreslit. Čekal bych, že to jelo tak 5 fps a kdoví jestli.

        • No pamatuju ještě Academy, které bylo trochu pseudo 3d. Byly tam objekty, ale hýbal jsi se jen na ploše. Tohle mě tehdy bavilo, na každou misi jsi si mohl zvolit loď s jinými parametry a tak. Fakt na 8 bit super. Dokonce tam byla taková zvuková minihra, tehdy jsem jako malý kluk tomu moc nerozuměl, ale vím, že mě to hrozně bavilo.

          No a tohle běhalo překvapivě svižně, dá se najít na youtube i nějaký gameplay. Ale jak se to vykreslovalo ti neřeknu, tohle je mimo moje znalosti https://www.youtube.com/watch?v=nQm1M4yTYDg

          • Wow, Academy vypadá překvapivě dobře. Našel jsem i ten Battlezone na ZX Spectrum. Připadá mi ořezaný oproti tomu z arkád, ale nehýbe se to tak zle, jak jsem čekal.

            https://www.youtube.com/watch?v=U7aQOY--fdo

            Ale pokud říkáme, jací šílenci to museli být, když na osmibitu dokázali naprogramovat něco takového, tak od té doby se objevilo dost šílenců, co z toho dokázali vytáhnout ještě víc. Třeba udělat hodně ořezaného Dooma na ZX Spectrum se 128 kB paměti. Tady je ten framerate fakt hrozný, ale kdyby to vyšlo tehdy, byl by to i tak totální hit.

            https://www.youtube.com/watch?v=H06NHOl8zW0

            • Hodně drsné!

    • Horst_Fuchs

      NJN, tehdy byly programátoři opravdoví mistři co se využití značně omezených možností hardwaru, zejména paměti, Brabenův Elite v tomhle ohledu nelze zapomenout. 

      Zato dnes, i kdejaká obyčejná 2D  brutálně pixelová gameska sežere pár GB RAM jakoby nic a nikdo se nad tím nepozastavuje, o nějaké úspornější velikosti instalace na disku dneska nemůže bát řeč.

    • Navíc to dělalo maximálně pět lidí po dobu v průměru osmi měsíců a ne přes pět set lidí po dobu osmi let. Konkrétně na Elite dělali jen dva programátoři a jeden skladatel (pro původní platformu) po dobu dvou let. Inu soustředili se na to, co je pro hru nezbytně důležité a na optimalizaci.

  • BedStOrm

    Super článek , uvítal bych více takových 🙂

  • tuco

    Operation Flashpoint (2001) – první střelba přes mířidla 

    tu slo uz v Hidden & Dangerous (1999) mozna drive.

  • Nejsem si jistý, jestli jsou všechny údaje správně. Například:

    - Wizardry: Proving Grounds of the Mad Overlord bylo také RPG s partou a vyšlo v roce 1981. Jen oproti Ultimě III chyběl pohyb postav po bojišti.

    - Za první hru s mouse lookem se obvykle považuje Marathon z roku 1994, jen vyšel na Apple Macintosh, takže ho tu nikdo nezná. Pak ještě existuje NetWars z roku 1993, kde se pohled ovládal také myší a i další letecké simulátory té doby ovládání myší podporovaly (ale pravda, nebyl to úplný free mouse look, spíš emulace joysticku). Nicméně to byla hra po síti, kde se až 4 hráči stříleli navzájem a vyšla pár měsíců před Doomem s jeho deadmatchem(TM). Ale chápu, že tohle je hodně okrajová záležitost a víc než hra to byla prezentace možností síťového řešení od Novellu, kterou jsme měli předinstalovanou na školních počítačích.

    • goyim

      Magic Carpet vyšel 2 měsíce před Marathonem.

      • Dobrý postřeh, ale už si nepamatuju, jak přesně se to tou myší ovládalo. Pokud to byla emulace joysticku jako u jiných leteckých simulátorů (tedy podle toho, jak daleko jsi kurzorem od středu obrazu, tak rychle se otáčíš), tak chápu, proč se to nepočítá.

    • Ještě bych uzmul prvenství Metal Gearu za první stealth a dal ho Castle Wolfenstein z roku 1981.

      Edit: MG dokonce nebyl ani druhý. Saboteur je z roku 1985.

      • Derp_1337

        Ne, ani Castle of Wolfenstein nebyl první. Oficiálně první stealth hrou podle Guinnessovi knihy rekordů je hra 005. (Taková parodie na agenta 007).

        A jestli chceš hovořit o hře s jakýmikoliv stealth prvky, tak takové hry se objevili i před Castle of Wolfenstein. Podle všeho první hra se stealth prvky byla Pac-Man. I když tam se neschováváš, ale spíš uhýbáš nepřátelům... ale to se dá vágně zahrnout do stealth.

        • Zajímavé, ale Castle Wolfenstein vyšel (aspoň podle Wikipedie) o měsíc dřív než 005. Guinness má možná jiná pravidla ohledně toho, co je stealth, nebo jsou údaje na Wiki špatně.

          Pac-Mana bych nepočítal. Nepřátelé tam nemají chování definované podle stavů  jako vidím/nevidím/znám pozici. Jen jeden z nich mění chování, když je Pac-Man blízko, ale je mu jedno jestli v přímé linii nebo za rohem.

          • Derp_1337

            A teď jsme došli k tomu, že to je velmi subjektivní záležitost zhodnotit, co je stealth hra a co ne. Jen těžko se dá něco takového objektivně zhodnotit.

            Jiní lidé očividně zhodnotili, že Castle Wolfenstein nemá dostatek stealth prvků, aby se to dalo označit za první stealth hru. A nebo jim vadilo, že C.W. je primárně o zabíjení a ne o stealthu a proto se to zdráhali označit za stealth hru. Je to subjektivní. Zatímco 005 je stealth hra bez debat.

            • V Castle Wolfenstein hrají větší roli než samotné plížení převleky a prokazování se sebranými dokumenty. Tohle je pro mě součást stealth mechanik. Střílí se tam taky dost, ale pochybuju, že se dá prostřílet na konec. A střílí se dost i v Metal Gearu. Samozřejmě u Guinesse můžou mít jiná pravidla zaměřená na samotné plížení. Jejich kniha, jejich pravidla.

  • Jevo83

    Chyba mi prva strategia, prva zavodna hra a prva digitalne distribuovana hra…. ;)

    • cms.jakub-malcharek

      Velmi specifické, nicméně první zástupci žánrů budou v dalším díle, jak je psáno na konci ;)

      • Jevo83

        Tak ten posledny odstavec som si nejak neuvedomil, pardon😀

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit