Escape from Tarkov – recenze pionýra extrakčních stříleček
-
To že tady uvidím komentáře od hlupáčků co do her musí tahat politiku, protože přeci jen na hře dělali rusové, to bych čekal.
Ale nečekal bych že autor bude tuto hru hrát na bramboře a s pomalým internetem. Tarkov hraju od roku 2018-2019. Začátky byly horší, ale v raidu jsem připojený do 3 minut, dříve se mi párkrát stalo že mě hra z raidu odpojila, ale vždy se dalo napojit zpět, nikdy se mi nestalo že by mě někdo zabil během toho odpojení.
A co se týče gameplaye, pokud hru chce hrát nýmand co o zbraních ví jen to že střílí a dokážou zabíjet, tak pro toho hra není určená. Hra si určila svojí komunitu a tu si drží, proto ani ve hře nenajdete děti. Hra je zbraňový simulátor a hra je zároveň i dobrý survival. Co se týká přestřelek, objevení bossů, bojů v různých aglomeracích, tak toto hra plní velmi dobře.
Skill postavy trvá poměrně dlouhou dobu a postava se během toho učí zacházet s každým typem zbraně, podle toho se pak mění styl držení zbraně, nabíjení zbraně, kontrola zbraně, ale i její opravování. Zároveň si postava zlepšuje staminu, vitalitu, styl tiché chůze a skrývání, rychlost prohledávání kapes, rychlost míření, léčbu, ostražitost, vnímání, znalost různých map (ne těch papírových), rychlost páskování zásobníků a dalších jiné věcí.
Hra cílí na realističnost, takže pardón jestli někomu vadí že úkryt se vylepšuje i několik hodin, to je přesně to, co dnešním hráčům chybí a tím je TRPĚLIVOST.
Autor článku si taky stěžoval na mapu, že ve hře není interaktivní mapa. No víte, každá mapa má ve hře svojí papírovou mapu, kterou když si koupíte a dáte si jí do inventáře postavy, tak pak jen na ní nevidíte svojí pohybující se ikonu, hra po vás chce aby jste se orientovali v terénu. Ale na toto cílí i třeba taková ARMA Reforger. I kompas ve hře je, ale musíte ho mít koupený a dát si ho do inventáře postavy, tak jako v ARMA Reforger.
Hra zároveň poskytuje buď klasický Tarkov v režimu PvPvE, nebo připlacený PvE režim (nějak se ty servery zaplatit musí). A nebo režim Arena, který se používá hodně na turnajích a šampionátech v EFT.
Největší problém je v těch cheaterech, optimalizaci map a naučit se klávesové zkratky... Ale kdo si chce opravdu v klidu zahrát tak si koupí PvE režim a vůbec neřeší hráče, protože i samotný PvE režim dokáže pěkně potrápit srdce, stres a nervy. Protože hra funguje tak jak by měla, tedy když potkáte nějakého protivníka a zastřelíte ho, tak to slyší ostatní nepřátelé, ale počet těch který to slyší můžete zmenšit tlumičem na zbrani. Ve hře je důležité se pořád ohlížet a dívat se kolem sebe, zbytečně neběhat a nedělat rámus a v posledních verzích je už taky důležité dívat se pod nohy kam šlapete a občas taky se hodí nepřibližovat se k mrtvolám ;) Hodí se taky koukat do oken, na střechy, opravdu se soustředit a poslouchat, protože se dá zaslechnout řeč, pohyb, šustění stromů, bolestivé sténání a jiné zvuky které můžou prozradit nebezpečí. Pro mě hra není 10/10, ani 9/10, ale 7/10 bych hře dal, hra má své mouchy, ale taky dokáže příjemně překvapit a ve hře se dá utopit nesčetně hodin a zároveň v ní ještě moře hodin utopím. To kde hra začínala a kam až se dostala kolik obsahu v ní přibylo, to jak si tvůrci dali práci s vymodelováním každé zbraně do nejmenšího detailu. To je za mě na pováženou, i když dlouho opomínali optimalizaci. Ale za mě pěkných 7/10 a zatím není žádná hra co by mi Escape from Tarkov nahradila. Uvidím až vyjde Gray Zone Warfare od tuzemských vývojářů.
-
-
Souhlasím, že politika do her nepatří. Hodnotit samotnou hru podle národnosti vývojářů je nesmysl. Hru vlastním od otevřené bety a mám Edge of Darkness edici. Nejde tedy o názor někoho „kdo si koupil Tarkov včera“. Vypadávání během úvodního handshakingu je běžná věc a stává se to i hráčům se stabilní linkou. Není to uživatelský problém, ale dlouhodobý technický dluh hry.
Začínal jsem na HW, který v době releasu patřil mezi high-end. Dnes mám výrazně silnější sestavu – i tak je výkon kolísavý. Důvodem je přemíra neoptimalizovaných objektů a fakt, že Unity není vhodný engine pro tak komplexní projekt. Balanc munice a armorů posouvá hru k „meta gun gaming“. Bez top munice nemá hráč proti lepším pancířům prakticky šanci, což vede k tomu, že ve vyšším tieru všichni hrají v podstatě totožné loadouty.Výstavba úkrytu, která trvá hodiny až dny, není „realismus“. Je to klasická mobilní mechanika natahování času, jen zabalená do jiného prostředí.
Absence interaktivní mapy sama o sobě problém není. Problém je, že hra hráče hodí na mapu bez jakékoliv orientační nápovědy a extrakce nutí googlit. To není hardcore – to je špatný game design. Navíc kompas zabírá slot, takže jde o penalizaci místo o skillový prvek. Je férové připomenout, že Arena vyšla dřív než původní hra, na kterou hráči přispívali. To bylo oprávněně vnímáno jako obcházení komunitního důvěry. Stejně tak kontroverze kolem PVE režimu u EOD edice – dodán byl až po masivním tlaku západní komunity, přestože EOD měla být „finální edice“. Nelze přehlížet ani kontroverze s banováním a cenzurou. Případ Eroktica je jen nejviditelnější – upozornil na reálný problém s únikem citlivých dat a místo řešení následoval ban. Problém cheaterů je ve hře přítomný roky a vývojáři jej dlouhodobě nedokázali vyřešit. Nikita byl navíc nachytán při kopírování starých slibů na Redditu – problém bagatelizuje, ale neřeší. Spawn camping je systematicky neřešitelný vzhledem k architektuře map. Zvukový systém je nestabilní od začátku bety. Střídání audio enginů stále nepřineslo konzistentní výsledek – jednou krok slyšíš přes tři zdi, jindy nepoznáš směr.
Po více než 10 letech vývoje je výsledný stav zcela neadekvátní. Známka 4/10 je v kontextu technického stavu, balancu i nevyřešených problémů zcela oprávněná.
-
-
Jo, autor hry je stejný parchant jako autor knížní série o Hlídkách....
-
-
Toho celkem slušně sejmul Leoš Kyša... pakáž jedna rusácká, musí se na ně surově.
-
-
Tohle je přesně ten důvod, proč jsem nezakoupil.
Extraction shootery jsem poprvé vyzkoušel s testem Arc Raiders, který se mi líbil, ale nepřesvědčil kvůli chybějící hloubce (s přibývající věkem tíhnu více ke hrám s větším důrazem na simulaci), nicméně chuť po větší dávce toho žánru zůstala a tak jsem dal šanci ABI.
Právě ABI mě v mnoha ohledech přesvědčilo, že Tarkov je přesně to, co by mé srdce chtělo, ale...
Po důkladném výzkumu hráčských recenzí, dojmů a ohlasů mi bylo jasné, že Tarkov trpí problémy, které z něho dělají hru, do které se nestojí za to pouštět, právě kvůli technickým problémům, které v moderní hře tohoto kalibru nemají místo.
S hrami, u kterých trvá dlouho do nich proniknout mám bohaté zkušenosti a například chybějící mapa je pro mě naopak lákadlem, ale taky ze zkušenosti vím, že se to může obejít bez větších technických problémů. Dlouhé čekací časy ve hře bez skill based matchmakingu a lobby s pár lidmi na mapě a slušnou šancí, že délka zápasu bude kratší než samotné čekání? To je něco, co prostě nejsem ochoten podstoupit. A obecně výkon v FPS hrách je naprosto nezbytná věc, v době, kdy fps hry se běžně hrají na 200+ fps, je problém udržet stabilních 60 fps neomluvitelný a zážitek ničící.
-
-
Mozna by se ti tedy libil Gray Zone Warfare - je to porad alpha, ale maji tam veci, ktere nedela zadna jina hra (tak dobre) a technicky stav mi prijde prijatelny, na fazi v jake hra je. Plus lze hrat i v PvE modu (a odpada tak veskera peripetie s moznymi cheatery), ktery ti ale i tak neda nic zadarmo. Omrkni. :)
-
-
Battlestate Games sú rusáci, ktorí podporujú Putinka a vojnu na ukrajine?? Tak to niééé, toto niééé, aj keď som im pred siedmimi rokmi za hru poslal prachy...🤮 Nech sa tam tí rusi zabíjajú navzájom...konečne...cheater proti cheatrovi, durak proti durakovi !!
-
-
.
-
-
Snažíte se zamaskovat svou proruskou propagandu pod hezká slovíčka, ale většina lidí tady zcela jasně vidí o co se snažíte. Nic z toho co jste napsal a autory které citujete neobhajuje napadení sousední země a vraždění civilního obyvatelstva, už jenom z toho důvodu je Váš původní příspěvek zcestný a zbytečný.
Hrajete si na ďáblova advokáta a každý to úplně jednoduše prokoukne.
-
-
-
Tarkov jsem kdysi miloval. Naučil se víceméně dobře několik map a zažil jsem tam věci co v žádné jiné hře. Neskutečný adrenalin, srdce buší až v krku, když jdu s dobrým lootem k východu a začnou mě lovit živí protihráči. Opravdu vychytaný gunplay, nepřeberné množství zbraní a ještě víc doplňků. Milovník zbraní je v sedmém nebi. Naposledy jsem ho hrál v roce 21 a ta technická stránka nebyla tak tragická jak autor popisuje teď po vidání. Špatné to bylo vždycky po wipu a vydání nového patche kdy byly přetížené servery, ale do 14 dnů se to uklidnilo a dalo se to v klidu hrát.
Pak ale russáci napadli Ukrajinu. Strašně mě to naštvalo, dělalo se mi fyzicky špatně když jsem slyšel ruštinu. Skoro 2 roky jsem nezapnul žádnou střílečku a Tarkov od té doby nezapnul vůbec.
-
Hodne dlouho jsem premyslel vlastne jak zacit a pak mi doslo, ze se musim vzit do role klasickyho nerda, co ma ve vlastnim zajmu si zahrat kazdou hru, co kdo vyda a pak ji v tom nejlepsim svetle ohodnotit, nebo spis radoby shrnout. Ztotoznuji se pouze s jednou vetou, jsou lidi co Tarkov milujou, pak zase ti co to v zivote uz nezapnou.Moje zkusenost s Tarkovem zacala pred x lety, byl jsem vasnivej hrac fps, mam za sebou tisice hodin v tomto zanru a pritom vedu normalni zivot jako kazdej druhej, ano, mam praci, rodinu, deti, vse lze zvladnout, s virtualni realitou jsem vyrostl a pevne verim, ze mi tento konicek zustane do duchodu. Postupem casu jsem byl dost nespokojen s mainstreamem, v temer kazde hre bylo potreba k zabiti protivnika i vice zasobniku, ptze jista mnozina hracu, ktera je ze sve podstaty ubrecena, tak ji v nejlepsim pripade vyvojar poslechne a zacne do sveho titulu pridavat vymozenosti, ktere to vzdy poslou do kopru a pak se z toho stane klasicka arkada pro deti, nebo raj cheatingu. Narazil jsem konecne na Tarkov, musim uznat, ze muj prvni wipe, ano, pul roku jedno ciste a velke trapeni, pro cloveka, ktery mel v jistem titulu nalepku global elite, silena predstava.N desitek hodin spalenych na wiki, studie naboju, map, nicmene muzu rict, ze stale me pohanel hype, jednoho dne si rict, ano, jsi soucasti tohoto sveta, umis zabit x pmc, dat tam nejakej ten clutch a vydelat miliony. Jde to, musim uznat, ze budu uzavirat druhou tisicovku odehranych hodin a uprimne, hra me stale bavi, jelikoz je to jedina hra sveho druhu, kdy i jeden naboj otaci cely prubeh onoho raidu. Nebudu lhat, ze neposilhavam obcas po nejakem jinem titulu, nicmene po zkouskach ABI a jinych eskapadach, zacnete proste srovnavat, Tarkov vam stejne zacne chybet a pak se stejne vratite, ptze clovek chce neco lepsiho, nez je Tarkov, nicmene na trhu nic lepsiho neni?Musim uznat, ze clovek procitnul, BSG je banda zlatokopu, ktera postavila tenhle skvost na opravdu az ubohym enginu a bojim se, ze je to cesta do pekla, kdy jednoho dne se ta banda vernych rozhodne, ze nad tim vsim zlomi hul a nikdo to hrat nebude, jelikoz ne vsichni uz budou mit high-end PCs, aby si mohli zahrat hru aspon na 100 fps, konstantne, na ultra detaily, ve 2k.Ve vysledku, nadavam na tu hru docela casto, nicmene se vzdy s laskou vratim, ptze zatim neni lepsi pocit, nez kdyz nekoho "kloknes," sbalis ho i s botama, najdes banger a bezis spokojene exitnout.
Cheating - ano, za tu celou dobu, byl jsem taktez obeti, nicmene tech pripadu bylo max 10 a to jsem to mozna v jedne polovine jeste sam spatne zahral.
Optimalizace a konektivita - tragedie, pokud to pujde timhle tempem, do roka je hra nehratelna, s 50 fps nikdo na mape behat nebude. Sam jsem teprve nedavno opet(ano, asi po desate)vse musel prenastavovat, hrabat se v nvidia panelu pul hodiny, pul hodiny tahat rozumy z AI, ve vysledku lepsi detaily a fps, jde to, zatim. Problem s pripojenim, vyhozeni z raidu, asi 2x za tu celou dobu hrani - cca 2k hodin, nechci delat reklamu svemu pripojeni.
Srovnavani - Tarkov nema nyni konkurenci v ramci stejneho zanru, pokud nekdo vyslovi ABI, pratele, ABI je arkada - pro deti. Abych brainil borce, kdy mu umrou dva kamaradi, obiham mapu, najdu si uhel, krasne vedle stromu vykouknu, namirim si na hlavicku, vystrelim a ve vysledku strefim strom vedle sebe, gratuluju, pocit k nezaplaceni, neni duvod srovnavat.
Hardcore - Neni to hra pro vsechny, coz je ve vysledku super, nepotkate v raidu kida, pardon cloveka, ktery na Vas do voice chatu bude rvat, ze zabije Vas a celou Vasi rodinu. Chce to trosku srdicka a clovek co se rad nervuje, ma rad adrenalin, uz dlouho nezazil tlukot vlastniho srdce, nebo Vas nechutne vypne AI boss, ptze Vam cumel kus vlasu pod helmou, je to hra prave pro Vas.
Questing - miliarda questu, kazdy raid je original, nikdy nebude hra repetetivni, vzdy potkate nekoho noveho, zazijete neco jineho, ucite se z vlastnich chyb.
Suma sumarum - vsechna cest redakci, ale hodnotit hru na zaklade zminenych faktu, kdy se mi zda, ze ten clovek na sobe nemel ani plnou vybavu(ano, i to Vas nezachrani v raidu), ci okusil tak 5% obsahu ze hry, je proste dost lacine. Lacine v tom smyslu, ze si odbydu clanek na dalsi hru, ktera vlastne neni ani full, jelikoz to byl jen bait, ale to pociti clovek, ktery tou hrou zije delsi dobu a presto vsechno ji dale hraje. Samotna hra, neni na 10/10, nicmene ta myslenka, pocit ve hre, originalita, solo zkusenost je pro me absolutni schyzofrenie, ze na Vas stale nekdo asi miri a vy nechcete zakopnout, ptze ted fakt nechcete chcipnout, to jsem nikdy nezazil, takze krasna sedmicka. Vyvojari - BSG, tem bych dal krasnou nulu, kazdej den chleba s maslem, misto soli peknej plivanec a davkovat aspon mesic, ptze tohle si od nich ta verna cast a hrda komunita co je sponzoruje, opravdu nezaslouzi, preji krasnej vecer a Tarkovu zdar! ♥️
-
-
Přesně tak, není nad recenzenta který si neumí nastavit ani klávesy a potom lidi co v tom vidí Nikitu jako Putina.
Tarkov zestárl, pro svoji komunitu je to jako pes který neposlouchá hip-hop. No a co. -
Hezky popsáno. Přestal sjem to hrát z důvodů co píšu výš. Ale našel jsem skoro adekvátní náhradu. Contractors Showdown ve VR. Vyrobil jsem si gunstock a adrenalin je zpátky. Plus další výhoda že nesedím na zadku, ale opravdu se hýbu. A ten pocit když se povede headshot, kdy člověk míří vlastníma rukama a ne myší je k nezaplacení.
-
-
Tarkov byl zajímavý před lety, tak cca 5 let zpátky, když prakticky neměl konkurenci.
Co mě ale štvalo už tenkrát bylo to, že to bylo tak strašně nepřívětivé pro nové hráče. Absence mapy, kompasu, dlouhé levelování než se vám vůbec otevřel market a mohli jste něco vůbec vydělat. Takže žádné peníze, mapy jste neznali, nevěděli jste ani kudy odejít z mapy. Strávil jsem tam asi 100 hodin a přestalo mě to bavit.
Ale před nedávnem vyšla Aréna: Breakout a to je teda úplně jiný level. Právě ty věci, které na Tarkovu tolik štvou jsou krásně vyřešené. A přitom to zachovává tu ostatní zábavnost Tarkovu. Jako bonus je to Free2Play. Myslím, že je to řešený mnohem líp než celý Tarkov.
-
Vývojář hry je naprostý morální chudák, přímo h*vado, které otevřeně podporuje válku a vraždění ukrajinců. Vidět skóre recenze mě vyloženě zahřálo na srdíčku.
-
-
Na moj vkus vela. Malo to dostat vynimocnu znamku 0/10.
-
-
Nežijeme v dokonalém světě.
-
-