Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Marines

    No jo, stojí to na Paradoxu, takže v den vydání nehratelné a zabugované a klasicky čekat pár měsíců, než se to laskavě opraví, ale peníze se nevrací....

  • Jak zmiňují i ostatní -- pokud Millenia bude mít dobrou AI, podobně jako Old World, tak se s chutí na ni vrhnu.

    Nepotřebuji tunu různých mechanik, které AI neumí využívat, a pro hráče jen představuje dalši vrstvu, která ve výsledku znamená honění se za maxováním arbitrárních čísel.

    Stačí 4X hra, kde AI bude výzvou (bez cheatování), která dá hráči pocit, že opravdu stojí proti nevyzpytatelnému protivníkovi, a může Civilizaci sesadit z pomyslného trůnu.

  • Civilizace trpi na klasicky problem ktery dela ze hry nudnou a nezazivnou hru - zcela debilni AI

    Fakt nechapu jak se ma asi tak clovek bavit u her jako civilizace nebo treba total war serie kdyz nepratelska AI si je sama nepritelem a porazi se v podstate sama a navic udela hru nesnesitelne nudnou. 

    Moje rada zni - udelejte poradnou AI a civilizace nema nejmensi sanci!

    Konecne poradne vyuzijte potencial PC a vsech tech nabusenych jader v modernich procesorech misto toho aby ste delali debilni AI jako pred triceti lety pac to nikoho nebavi hrat


    • V dnešní době není až tak velký problém s natrénování AI, aby byla schopná. Vlastní výpočet pak může běžet na grafické kartě, která je na to lépe stavěná a těch pár sekund během počítání tahu protivníků nemusí vykreslovat nic složitého. Problém je v tom, aby byla hra adekvátně obtížná a zábavná. Nechat se drtit nepřekonatelnou AI, co využije každý drobný prohřešek, který hráč udělá, zábava není. Natrénovat neuronky tak, aby nevyhrávaly až moc často, není snadné. Musíš to totiž trénovat proti lidem a hodnocení není jen obtížnost, ale i zábava. Oba parametry jsou navíc hodně individuální.

      • Budto absolutne netusis o cem mluvis nebo jses proste hloupej. Omlouvam se za urazku ale jinak to rict neumim.

        Jo a neuralni site si porizovat kvuli AI ve hrach taky nebudu

        • Tu neuronku by sis samozřejmě pořídil spolu s hrou, kde by byla zabudovaná a předtrénovaná. Ani bys nevěděl, že tam je. Někde se určitě nějaká její forma používá, tipl bych si některé závodní hry, ale můžu se plést. Někdy před dvaceti lety jsem dělal právě na tohle téma rešerši a už tehdy z toho vyplynulo, že se dá udělat AI na takové úrovni, že průměrný živý hráč v některých typech her nebude mít šanci. Samozřejmě ne každý vývojář něco takového umí, ale kdo jo, narazí většinou na to, že to pak není zábava.

          Tedy pokud ti jde o to, aby AI byla chytřejší a zároveň bylo hraní zábavné, tak s tebou plně souhlasím, bylo by to fajn. Jen jsem chtěl říct, že vyvážit tohle dohromady, není až tak jednoduché, jak si možná myslíš. Navíc se herní AI neoptimalizuje na to, aby byla zábavná pro hardcore hráče, ale spíš pro ty průměrné. Logicky proto, že si takovou hru koupí víc lidí.

          • Porad si me nepresvedcil a porad si myslim ze nevis o  cem mluvis. Mam nahrano ve strategiich opravdu hodne a to jak v multiplayerovych na single player tahovych.

            Je to snad uz 10 let co vznikla vyborna AI pro starcraft 2 (uz nevim jak se jmenovala) ktera byla schopna hrat vyrovnane hry z top hraci te doby. Samozrejme mela omezeny pocet akci za minutu na uroven lidskeho hrace jinak by to bylo zcela mimo misu (to co pise clovek pode mnou o AI oponentu ve strileckach co hned zamiri nema samozrejme nic spolecne z kvalitni AI). Co se tyce dnesnich singleplayerovych strategickych her jako je napriklad civilizace nebo serie total war a pod. tak bohuzel tam to cele stoji prave na AI. A ta je obvykle k nicemu. To o cem mluvis ze by to pak bylo tezke, hehe,  tak k tomu se zadna hra tohodle typu ani jen nepriblizila, bohuzel.

            Treba takova civilizace (ale plati to i pro jine hry) co jsem hral naposled beyond earth ale i petka byla presne to same - hraju na nejvyssi moznou obtiznost pochopitelne, nejvetsi mapu, proste at je to vyzva. Ta hra vypada pokazde a myslim tim opravdu pokazde tak ze zacatek je tezky ani ne proto ze by AI byla nejak vic inteligentni ale proto ze ja jsem jeste slaby a AI ma k dispozici mnohem vice zdroju a navic dost cheatuje (jakoze vyssi obtiznost = cheatovani) treba  jako v total war coz je samo o sobe hodne frustrujici a nezazivne. Pak nasleduje faze zabezpeceni ekonomiky + obrana a tim “zabavni” cast skoncila. To jsem ale jen v max 15% hry a cele to dobyvani a zabava coz by mela nasledovat vypada tak ze AI neni absolutne schopna udelat kvalitni utok, kvalitni obranu, nejake rozumnejsi formace jednotek, proste cokoli co by alespon trochu pripominalo myslici inteligentni bytost. Posila vylozene debilni skupiny na jistou smrt misto toho aby udelal neco aspon trochu davajici smysl. Moje armada castokrat znici i 50. nasobek neprateskych sil protoze jej vubec nenapadne chvili pockat a udelat silnejsi a smysluplnejsi utok. Castokrat jsem i 200 - 300 let technologicky vyspelejsi, proti cemu se proste neda bojovat, ale ani to jej neodradi porad delat debilni utoky. Treba se znazit o mir? Kdeze to by debilni AI nikdy neudelala, to radeji pojede na konich proti tankum, (ja vim ze polaci delali to same kdyz na ne utocili nemci lol). Cloveku prijde ze hraje proti necemu uplne debilnimu a poskozenemu a proste tohle nemuze bavit hrat zadneho cloveka. To proste nejde. Misto taktizovani a manevrovani a uzivani si hry jen nudne dobyvani te debilni AI, celou mapu, celou hru, coz je cokoli jen ne zabava. 

            Takze ty svy reci o tom jak by to bylo moc tezke si nech, strategie hrajou spis inteligentnejsi lide, blbecci si jedou pokemony a pod. pro tyhle nejsou delane takze argument aby to bylo pro vsechny si taky nech. Udelat kvalitni AI je problem, pak ji nastavit i na nizsi obtiznosti pro pokemon-hrace je uz jenom malickost, takze znova meles ptakoviny.

            Az budes mit nahrano ve strategickych hrach nahrano tak desetinu toho co ja, pak se muzem bavit na tohle tema

            Do te doby, sorry ale nemas vubec paru o cem mluvis, tyhle hry potrebujou kvalitni AI jako sul, a jsem si zcela jist ze to jde i bez neuronovych siti



            • Utok polských jezdců na tanky je už léta vyvrácený mýtus. Ale to není to jediné v čem jsi mimo. Tvoji oponenti zjevně ví o čem píší, tak na ně nebud drzý.

            • @RFX3 

              Mě se líbí, jak ti všichni kolem říkají, že je to tak a tak a k tomu pěkně a srozumitelně argumentují, a ty odpověď vždy zakončíš "sorry, ale nemáš vůbec páru, o čem mluvíš".. 😂

              Větou "Jo a neuralni site si porizovat kvuli AI ve hrach taky nebudu" si ukázal, že tomu sám vůbec nerozumíš.. 

              Vem si to z druhého konce, než jsou hry: jestli máš doma v počítači novější Nvidii, tak kvůli DLSS si taky nemusíš dokupovat speciální neuronovou síť ve formě plovoucího mozku v akvárku co zapojíš do počítače, a stejně tam máš Tensor jádra, specializované pro vycvičené renderovací neuronové sítě.. 

              Ale s tím co jsi psal prve, tak samozřejmě souhlasím: Civka by chtěla lepší AI jako sůl, a nejenom civka. -  spíš teď reaguju na tvoje reakce.. 

              Jinak připojuju odkaz na starší, ale podle mě zajímavý Nvidia blog, na co všechno se neuronové AI dají použít.. (v kontextu Nvidie a grafiky ofc.)

            • Hele, to, že autoři Civilizace, Total War a podobně jen copypastujou svou ověřenou AI (ověřenou prodeji her ne jako výzvu pro top hráče) je fakt a je to jejich problém. Ale to neznamená, že nejde udělat větší výzva. Sám potvrzuješ, že Starcraft 2 má slušnou AI, které museli omezovat akce a to musí vše zvládat v reálném čase. V tahové strategii má sice víc možností, ale taky mnohonásobně víc času na to to spočítat. Může i počítat na pozadí, zatímco jsi na tahu ty.

              Rozhodně nemám ve strategiích tolik nahráno, ale zase něco málo vím o umělé inteligenci. Ano, neuronky nejsou jedinou možností, ale v současnosti mají solidní potenciál, protože se snadno trénují (snadno myšleno bez nutnosti do procesu ručně zasahovat, složitě je učit pravidla a strategie) a docela jim vyhovuje současná architektura hardwaru (a je na cestě hardware, který to může nakopnout mnohem výš). Pro hry je ale velkou nevýhodou špatná škálovatelnost. Můžeš jim omezit počet akcí za kolo, zakázat jim něco používat nebo něco vidět (s rizikem, že se to celé rozsype nebo to budeš muset přetrénovat a modlit se za požadovaný výsledek, který budeš zdlouhavě ověřovat), ale to je tak vše. Taky nejsou moc konzistentní. Stokrát mohou hrát skvěle a hned potom nasekat několik hloupých chyb za sebou.

              Z toho důvodu se používají spíš celkem jednoduché adaptivní skripty, které bývá jednoduché oblafnout a jejich implementace je zdlouhavá (zato jsou konzistentní, škálovatelné a dobře se testují). Plus samozřejmě cheatování. Ono i to cheatování se musí umět a jeho implementace třeba v té Civilizaci je mizerná. Kdyby tam dali třeba rozumnou formu "gumového lana" často používaného v závodních hrách nebo některých survival hororech, hned by se to hrálo líp, i když by to pořád byl jeden velký podvod.

              Zkusit jiný obecný algoritmus AI je docela problém, protože s nedávným nástupem neuronek se upozadil jejich výzkum jako neperspektivní. Ostatně to se stalo kolem roku 2000 i neuronkám. Nebyl na ně výpočetní výkon, aby uměly něco složitějšího (hlavně na to, aby se to naučily), tak se tlačilo jinde (genetické algoritmy, fuzzy logika, rozhodovací stromy...)

              • Reakce na příspěvek:

                To jsi me spatne pochopil, ta umela inteligence v starcraftu neni soucast hry, jmenuje se alphastar a pripojuje se do hry jako bezny hrac. Je to neuronova sit od google, a umi hrat vyrovnane partie z top hraci, neco uzasne. Ja hraval kdysi starcraft1 na vysoke urovni, trochu jsem taky hral starcraft2 takze moc dobre chapu jak tezky je hra tyhle hry a jak neskutecne uzasna vec alphastar je

                https://diskuse.tiscali.cz/games/clanek/starcraft-ii-umela-inteligence-alphastar-se-nezadrzitelne-zlepsuje-331610/

                Kdyz uz jsem u toho starcraftu2 , taky ma velice uchazajici standardni AI implementovane ve hry, neni to zadna neuronova sit a uz vubec se nemuze rovnat top hracum, ale i tak je velice slusna a je to dukaz ze to proste jde udelat i poradne, narozdil od zminovanych katastrof v civilazacich a total warech a dalsich

                Dost se tady do me lidi navazeji, chapu, jsem mozna trochu ostrej, ale kdyz vim ze mam pravdu tak ji mam, tecka. Ani milion lidi by me nepresvedcilo o opaku, hry jako civilizace nebo total war maji totalne katastrofalni AI, ktera je pro ne bohuzel zcela zasadni. Naopak Starcraft2 pro ktery je nosnim pilirem multiplayer, ji ma naopak hodne kvalitni. Neni to tak jak jsi psal ze pro mainstreamove hrace je to ok, i velka cast mainstreamu vidi a citi ze je AI v civilizacich a total warech je az hru-znicujici.

            • Hidden

              To co ten clovek pod tebou psal samozrejme ma co spolecneho s kvalitni AI a sam to ostatne i ve svem prispevku pises. Predpoklada se, ze kvalitni AI bude co nejlepsi a diky vypocetnim a dalsim moznostem v minimalne nekterych ohledech lepsi nez clovek - ale protoze by to pak uz nebyla nutne zabava, obvykle je treba AI protivniky "zkriplit", aby nebyli zase tak kvalitni (treba jako to zminovane omezeni poctu akci za minutu). 

              Takze se nechce ani tak "kvalitni" AI, jako spise "ne zase az tak uplne kvalitni" AI. Jinak receno, "chytre se tvarici zabavna AI s vyzvou". Nic proti tomu, v principu s tebou souhlasim, ze rada her ma protivniky uplne tupe. Ja jen ze se zda, ze je tu v diskusi vjemovy rozdil mezi temito pojmy, vedouci k rozkolu a nutici klavesnice automaticky psat inzultace. ;)

          • Hidden

            Tak nejak. Idealni priklad jsou na tohle strilecky - treba neni problem udelat AI protivniky s temer okamzityma reakcema, situacnim povedomim kde je hrac a bezchybnou muskou, je to i mene prace nez je delat nedokonale, ale zabava pro hrace to nebude. Obecne celkem i plati, ze AI protivnik nemusi byt zase tak chytry a schopny, ale musi vzbuzovat dojem, ze je.

  • Dost se těším. Civilizace potřebuje konkurenci jako prase drbání.. A Humankind bohužel toto těsně nesplnil.. 

    Old Wold považuji stále za jednu z nej civilizací, co není Civilization.. 

    A na podzim ještě Ara.. 😊

    Letos to vypadá na dobrý 4x rok.. 

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit