Přejít na výpis diskuzí
Tvůrce Splinter Cellu: „Byznys se odvrátí od velkých AAA her“
5.11.2012 | Aleš Smutný
47 příspěvků
-
Zas tu někdo věští z koule. Budou se kupovat takovýhle hry, které stojí za to hrát a basta a žádné honění se nad tím co bude........
-
Aby sa cena nedvihala ked produkuju smakovky ako cod kazdy rok kde vsetky prachy davaju ako firemne bonusi pre kravatakov potom na reklamu a par drobnych moderovy co im spravi mod na predoslu hru a premenuje ju
-
Ono když si za $60 můžu koupit Black Ops 2 nebo Orcs must die 2, Trine 2, FTL a Bastion dohromady, tak se moc není čemu divit.
-
-
Pokud často sleduješ Steam, tak to klidně máš i za polovinu.
-
-
"Orcs must die 2, Trine 2, FTL a Bastion" asi ano, na CoD bývají slevy jen "symbolické" aby se neřeklo :)
-
-
Za CoD bych nedal ani 5€.
-
-
-
Také bych neváhal. k čemu nějaké stupidní omalovánky na pět minut když si mohu zvolit precizní akci od mistrů žánru.
-
-
jen aby ti tu precizni akci rodice nezakazali hrat, az te nacapou jak pres zakaz hrajes i po vecernicku
-
-
samozřejmě že hraju po večerníčku. nejsem taky nějaký pětilatý harant jako ty
-
-
tak urcite, kazdopadne uz bys mel jit pomalu do postylky
-
-
-
-
-
Těším se a moc
-
Kéž by tomu tak bylo.
-
Redding by si měl sundat růžový brejle... Navíc nemám rád, když někdo tvrdí, ŽE něco nějak bude, aniž by přišel s kůží na trh, a řekl, PROČ to tak bude...
Tímhle nedostatkem trpí predikce spousty vývojářů, a proto se z valné většiny jedná o víru, nikoliv o plausibilní teorie... -
-
Ja jsem tomu rozumel docela dobre, ty ne? Cemu konkretne?
Mimochodem, kdyz vysvetluji priciny, tak tomu nerozumis a mas pocit ze je to placani pate pres devate bez souvislosti. Mozna ze problem neni v nepausabilnosti teorie, ale necem jinem. -
-
jakápak teorie? Ten pán tvrdí, že se něco nějak bude mít. Ok, ať si každej myslí, co chce. Problém je, že svoje tvrzení tak nějak o nic neopírá...
-
-
Cahire ty jsi zase chytrej jako pr*el. A ještě k tomu si musíš editovat své příspěvky, protože jsi svůj text chtěl vylepšit slovem plausibilní, ale nevěděl jsi co to znamená, tak sis to šel ještě pro jistotu vyhledat na net. :-) Nepiš a neztrapňuj se tu ty fanboy.
-
-
Tohle rikam uz davno. Takovy meznik muze byt nova generace konzoli. Poucit se lze na prikladu pc, ktere uz ztratilo ekonomickou sobestacnost (jako herni platforma) v oblasti AAA titulu. Vyvoj her pro pc uz nenarazi na technologicke meze, ale na ekonomicke. A tohle mozna ceka i novou generaci konzoli. S vyvojem herniho prumyslu a technologii naklady na tvorbu her neustale rostou a jednou to prijit muselo/musi. PC hraci sice casto nadavaji na konzole, ale ty jsou tady od pocatku videoherniho prumyslu stejne jako pc a nikdy nepredstavovaly problem. A nepredstavuji ho ani dnes. Vyvoj AAA her na PC zkolaboval nikoli kvuli konzolim, ale kvuli tomu, ze PC je ekonomicky nejslabsi platforma a technologicky nejnarocnejsi - tedy i nejdrazsi. A cesta ven z toho je, ze to pc hraci konecne pochopi, prestanou fnukat a predevsim poptavat prilis nakladne hry a misto toho si oblibi mene nakladnou produkci.
-
-
Zajmave ale musim oponovat ze vyvoj her na PC je sice drahy ale proc tedy jsou hry na PC levnejsi nez na konzole i kdyz cena vyvoje na konzole je nizsi? Vyvoj her jde jinam protoze hraci uz nechteji hrat to same dokola jako je CoD MoH BF3 tyto AAA tituli jsou stejne a porad je to dokola ohravana pisnicka. Jiz i Ubisoft a Crytec technologis zacinaji s Free to Play modelem nizko nakladových titulech jako je Warface Ghoust recon online. A jsou tu i jini kteri se snazi zaujmout jinak nez tupou strileckou tipu CoD MoH a BF3. Je jim napr. projekt TAKEDOWN a nebo Ground Branch. Jsou to dva zastupci kteri jsou v tzv organizaci Call of Duty Off projektu a chteji jit jinou netradicni cestou vyvoje a chovani hry. Hry maji byt realisticke jak jen to pujde. Dale tu mas AA serii ktera je tu od roku 2002. A je dost popularni po svete. Konzole je zlo ktere tu je a bohuzel vyrobce nevi jak PC hrace nalakat na konzole z Aim botem. Co takhle klavesnice a mys a ne ten ovladaci kram co ma konzole ted? Pokud vyjde konzole s operacnim systemem Android a bude mozne mit klavesnici a mys nejsem proti hrat na tom ale v tomto stavu neexistuje duvod proc jit koupit a hrat na tom zastaralem zeleze jmenem Xbox 320 nebo Xbox 8 nebo PS3 - PS 4. Vykon konzole nove generace bude zase o nicem z HD 7000 (grafikou) nebo procesorem od AMD. Pane boze jestli tomu nekdo rika nova generace tak to je silenec. To je jako krybych si sel kopit novy pocitac Pentium Celeron a rikal tomu super pocitac.
-
-
Proc jsou PC hry levnejsi ma vice duvodu, ale neprehlizej skutecnost, ze vetsina AAA her je vyvinuta primarne pro konzole a na PC se pak dostava co nejlevnejsi (nakladove) port.
Bohuzel nemas pravdu, hraci chteji hrat porad to same. CoD je nejvydelecnejsi hra, hraci za ni nejvic plati. Naopak tezke to maji novinky a originalni pociny. Najde se par vyjimek jako minecraft, ale trend je zcela zrejmy a velci komercni vyvojari se tomuto trendu prizpusobuji.
To je odvazne tvrzeni, ze hry maji byttak realisticke, jak jen to pujde. Viz uspech minecraftu nebo borderlands. Realismus ve hrach je spis na skodu, protoze i skrz nejs se cim dal tim vic podobaji jako vejce vejci.
Konzole neni zlo, je to ucelove zarizeni designovane pro hrani v obyvacim pokoji u televize. Je to daleko spolecenstejsi zarizeni nez PC a do takoveho prostredi se nehodi ovladac, ktery se neobejde bez podlozky. Gamepad je perfektni a ja s nim hraju mnohem radsi nez s mysi, uz jen pro jeho hmatovou odezvu. Bez ni je jako hrat hru bez zvuku, jde to, ale neni to ono.
Duvod proc hrat na konzolich existuuje, a to spousta skvelych her a zabavy. Nemusi se to tobeosobne libit, ale tezko muzes prehlizet, ze se PS3 a Xboxu prodalo pres 100 milionu kusu. Ja mam jako konzoli tak PC a na konzoli je to pro me vestsi zabava.
Nova generace je nova generace. Dnesni generace ceskych studentu je dokonce horsi, nez predchozi generace, cesti stredoskolaci se propadli ve vzdelanosti z celosvetoveho 7. mista na 27. misto a 1/3 stredoskolaku nerozumi psanemu textu. Presto je to nova generace strdoskolaku. Nikdo nerika, ze konzole budou mit ten nejlepsi hardware, to ani neni potreba a zadouci, porad je to ale dalsi generace konzoli.
-
-
Plácáš pátý přes devátý, přeskakuješ od jedné věci k druhé, aniž bys zmiňoval souvislosti. Má ten tvůj text nějakou pointu?
-
-
Placam o jednom a tom samym. Mezi cim ti chybi souvislost?
Ano, muj text souhlasi s clankem v tom smyslu, ze pro hry bude nejlepsi, kdyz se vyvoj her bude ubirat cestou snizeni nakladu, ale ze to neni odvisle od postoje vyvojaru, ale hracu. Za priklad davam upadek vyvoje her na pc platforme a prorokuji, ze to nejspise postihne i novou generaci konzoli. -
-
A to je právě to, s čím mám v tvém textu problém. Konzoli člověk koupí za 6k a má vystaráno. Už když s tou konzolí Microsoft/Sony na trh šli, byl to plán minimálně na pětiletku. Tohle prostě museli udělat, aby se jim investice vrátili. A tohle platí úplně o všem, o autech, kávovarech atd. Investuješ do produktu, rozšíříš ho mezi lidi a musíš ho dojit, abys vydělal. Mezi lid přijde technologie a několik let stagnuje, a pak se recykluje a recykluje, dokud není "vyšťavení" co nejefektivnější. A proto je trh s konzolema tak úspěšnej - koupíš a neřešíš, ten produkt má jasně danej smysl. A proto šlo PC v rámci herního průmyslu na druhou kolej, PC není herní konzole, je univerzální, musíš ho upgradovat, pro mainstreamového hráče to jednoduše není ani uživatelsky a hlavně ekonomicky vůbec výhodné. Viz auta - jen málo nadšenců sleduje nejnovější trendy, aktivně se zajímá o technologie a v těch autech se hrabe. BMW nemůže chrlit prototypy každej půlrok, to by šli brzo do bankrotu. Kdepak, přijde nová řada, udělaj se slabší recykláty (viz třídy) a několik let se vydělává... Proto podle mého názoru konzole vládnou, a proto je PC gaming slabší... PC je ekonomicky nejslabší platforma právě proto, že je technologicky nejnáročnější, nejNEstabilnější. Střední třída prostě nekupuje novou lednice každej rok.
A jak tohle souvisí s tím, že level design ve hrách za moc nestojí, že AI je v 90% daleko pod možnostmi 6 let starého Xboxu, že hry jsou hloupé, případně pořád dokola stejné, to vážně netuším... A proč by se jako tohle mělo měnit, to už nevím vůbec. Nějaký 1% dr*kuje, že kabát se ve větru málo vlní, ostatní nerdy štvou zdegenerované herní koncepty. A to fakt není otázka jenom technologií. Je to o tom, že 90% platících vyjadřuje své stanovisko k celému současnému stavu herního průmyslu tím, že ty mr*ky vesele kupuje... -
-
Konzole dost nici IT trh v hrach...A proc teda kdyz je konzole tak silna tak se nehraje ProGaming na nich ale na PC? To ze si koupis kram z ktery ma 512 MB grafiku to ma i muj telefon a taky nerikam ze je to za 10 000 a mam klid ale za rok nebo dva jde z domu. Kolik titulu free to play vyslo na konzole? konzole tahne USA a PC zase Evropa. Bohuzel diky vetsi kupni sile konzole vedou. A je zajimave ze ceny her na konzole je drazsi nez na PC a vyvoj je levnejsi. Asi je to jako z Apple sice je to kram ale musim byt cool a tak si to koupim i kdyz to ma stare HW vybaveni ale jsem cool.
-
-
V nemecku se pc dari nadprumerne, to je fakt, ale ne nijak extremne. Je na tom lepe nez samotne ps3 nebo xbox, ale neprevazuje konzole jako celek. Krom toho nemecko neni usa, jeho globalni kupni sila neni az tak vyznamna. A nezapominej, ze vyznamna cast nemecka je byvaly vychodni blok. A chces-li byt presny, tak tedy zminme, ze v nekterych ekonomicky docela dobre si vedoucich zemich byvaleho vychodniho bloku, napriklad u nas, uz konzole rovnez zacinaji nabyvat na vyznamu a prodeje pc/konzolovych her zacinaji byt vyrovnane. Doufam ze se dozvime prodejni vysledky prodejniho trhaku ac3, kolik se toho u nas prodalo pro pc a kolik pro konzole za plnou cenu.
-
Ako zvycajne zabudas na tu drobnu a ekonomicky slabucku zem ako je Nemecko, kde vladne PC.
-
Konzole tahne US i Evropa, v US dominuje Xbox, v Evrope PS3. PC tahne byvaly vychodni blok a mozna Cina, tedy ekonomicky slabsi zeme, kde lide jsou ochotni platit za hardware, ale mnohem mene za software. To ze jsou hry na PC levnejsi je dobre pro hrace, ale na druhou stranu to k nizkym rodejum her o to vic snizuje ekonomicky vyznam PC platformy.
-
-
Ta souvislost je jednoducha. Vysoke naklady na vyvoj AAA her. Vysoke naklady, aby byly ekonomicky opodstatnene, znamenaji jedno.Bud se ta hra bude prodavat draz (tezko pruchozi) a nebo se bude prodavat vice lidem (snaze pruchozi). Abys hru prodal vice lidem, musis ji zamerit na masu, na konzum, musi byt pro vsechny. A to znamena, ze fajnsmekrum vonet nebude. Reseni je jedine, snizit naklady na tvorbu her, zamerit se na kvalitu herniho prozitku, ne povrchni pozlatko skvelych filmovych cutscen, profesionalniho dabingu od celebrit atd. atd. na co leti masy. Uvidime, jak hracska obec prijme Wasteland, protoze to bude typicky zastupce kvalitni nizkonakladove hry, ne pro masy, ale pro uzkou skupin fajnsmekru. Pokud bude uspesny, verim ze i velke komercni domy timto smerem zameri pozornost, pokud si sppocitaji vysokou navratnost investic. A pak misto jedne stomilionove hry pro 5 milionu hracu udelaji deset desetimilionovych her, kazdou pro uzky okruhe pul milionu hracu. Bude to pro ne vyhodne, protoze to lepe rozlozi riziko, bude opet vetsi ochota k experimentum a inovacim. Pro hrace to bude take dobre, bude vetsi vyber, zamereni i na okrajive zanry, vyssi kvalita - ale vyrazne horsi prezencni stranka - dialog treba jen v textove podobe, nikoli nadabovany, ale zase bude moci byt daleko bohatsi, vice rozvetveny. To vse samozrejme jen tehdy, kdyz hraci ukazi, ze o takove hry stoji a jsou ochotni za ne zaplatit. Pokud budou i nadale davat prednost nakladnym konzumnim titulum, budou dostavat nablyskane konzumni krmivo. Co si hraci zaplati, to budou mit, jak jsem uvedl, je to jen na nich.
-
-
Ne, nemam ruzove bryle, to spis ty vnimas svet cernobile. Myslis si, ze muze byt bud a nebo. Jenomze herni prumysl nikdy nebude bud a nebo. Jde o prevazujici trendy. Velkorozpoctove AAA hry typu CoD rozhodne nezmizi den ze dne ze sveta. Nicmene se zda, ze tento typ her prestane hernimu prumyslu dominovat. Napriklad se podivek, kolik studii a vyznamnych osobnosti se preorientovalo na mobilni platformu, to je trend, ktery bude pokracovat. Dalsi trend ktery nabyva na vyznamu jsou prubezne financovane a rozsirovane free2play hry. O AC3 se tvrdi, ze to je vrcholny projev vyvoje vysokorozpoctovych AAA her, ze uz se zadny vydavatel neodvazi nasypat do vyvoje jedne hry tolik penez, ze na zadne hre uz nebude delat tolik lidi tolik let. PC hraci to nezaplati, dnesni generace konzoli pomalu konci a nova uz nebude tak uspesna, prave diky vzrustu popularity mobilni platformy, takze uz ani z konzoli nepoplynou takove prijmy. Imho si konzole projdou podobnym upadkem, jakym si prosla pc platforma. Ocekavam, ze rada konzolovych her budou porty her z mobilni platformy. Nizkonakladova indie scena nikdy nebyla silna tak, jako ted. Tech "par" nerdu dokaze zafinancovat _predem_ zajimave a relativne nakladne projekty. Predem, tedy dokonaly zajic v pytli a to v ovzdusi, kdy 90 % pc hracu pirati hry "aby si je mohli vyzkouset".
Nikdo netvrdi ze velkorozpoctove AAA hry prestanou ze dne na den existovat. Jen ze jsou a budou na ustupu, ze v hernim prumyslu budou ztracet na vyznamu. A imho to tem hram prospeje. -
Tak výsledek je pro mě Jejdásku takový, že máš, podobně jako pan vývojář, nasazeny růžový brejle... Já to chápu moc dobře, problém, zdá se mi, je, že tvoje stanovisko těžce hapruje, jelikož máš o realitě zkreslené informace.
Ad1) "Treba proto, ze z tech 50 mega muzes vytriskat 2 miliardy? Nebo proto, ze kdyz se objevi alternativni nabidka drobnych projektu, tak ji hraci budou preferovat a prestanou mit zajem o tu 50 mega konzumni hru?" - Sorráč, ale tohle je prostě zbožné přání a ještě k tomu hodně naivní. Velcí publisheři chtěj dělat velký prachy a velký prachy nejsou v alternativních projektech, protože běžnej casual COD hráč na sofistikovaný hry s*re a právě on je ta hlavní kupní síla a on je jejich cílovka.
A argument, že hráči vyjadřují nespokojenost, je totálně lichej. Naše malá nerdí internetová komunita nadává kudy chodí, posílá EA a Activison do pekel, a když dojde na lámání chleba, prodá se novýho COD 20m kopií. To totiž, milý Jejdásku, vezmou konzuemnti, kteří mají internetové diskuze u konečníku, obchody útokem a Activision má jasno v tom, co zrovna letí. A nějaká rozvášněná menšina (přesně to jsme, deal with it...) jim jejich korporátní praktiky nezboří. Takže ne, byznys se od AAA titulů neodvrátí, protože hráči v širokém slova smyslu je chtějí tak, jak jsou. A uřvaný internet s tím nic neudělá. Chceš mít přehled o situaci? Tak se vykašli na hipsterské výlevy hardcore komunity, případně proklamace developerů stavících si vzdušné zámky a podívej se na čísla. Ta prostě mluví jasně.
Hezky si tady popláčeme nad tím, jak je např. takový moderní FPS žánr tragický a to je tak nějak všechno, co s tím můžeme udělat. My totiž nejsme trh. *3*
BTW, dobře si uvědomuji, že argumentovat CODkem je jak z hlediska tržeb, tak hlediska úpadku AAA sféry, extrémem. Dělám to jen proto, aby byl ten příklad více patrný. AAA titul nemusí být hloupý a rozhodně se všech neprodávají desítky milionů nosičů. V jádru je to ale o tom samém, sice v rámci určité křivky, ale o tom samém. Lid blockbustery chce a chtít je bude. A velký molochy jim je budou poskytovat. Nerdům díky alternativám (např. kick-starter) začíná svítat na lepší časy (i když buďme férový, dobré kousky vycházely vždy), ale myslet si, že naše preference změní trh v širokém měřítku? Hloupost. -
Sory, nemuzu si pomoci, ale neplacam, jen ty to proste nechapes a unikaji ti souvislosti a za to ja nemuzu. Kdyz se te zeptam, ktere konkretni souvislosti ti nejsou jasne, abych ti je objasnil, tak se bohuzel nedokazes vyjadrit.
Ad a) Treba proto, ze z tech 50 mega muzes vytriskat 2 miliardy? Nebo proto, ze kdyz se objevi alternativni nabidka drobnych projektu, tak ji hraci budou preferovat a prestanou mit zajem o tu 50 mega konzumni hru? Bud jsi prehledl nebo nepochopil, ze toto podminuji zajmem hracu, celou dobu tvrdim, ze je to na hracich a jejich preferencich, za co budou platit. Jestli tohle nechapes, je diskuse s tebou marna. Pokud budou mit hraci hlavne zajem o 50 megove povrchni hry, tak budou dostavat tyto.
Ad b) viz a).
Ad c) viz a).
Proc? Protoze hraci vyjadruji nespokojenost. A jestli svou nespokojenost projevi ekonomicky, tj. zacnou preferovat alternativu v podobe Wastelandu & spol (nizkonakladovych her zamerenych na kvalitu), tak se potom zmeni pristup i velkych publiseru. Ostatne to ukazuje i jak s velci publiseri typu EA nebo Activision cim dal tim vic zaobiraji mobilni platformou a tedy melymi nizkonakladvymi tituly. -
Dobrý, tak jsme zase zpátky na začátku. Situace se nějak má (viz ta část tvého příspěvku, kde mluvíš o masách a konzumu). Pan designér z článků tvrdí, že tohle se bude měnit, protože proto (jak jsem říkal, víra)... Ty, nemůžu si pomoct, zase plácáš pátý přes devátý:
"Reseni je jedine, snizit naklady na tvorbu her, zamerit se na kvalitu herniho prozitku, ne povrchni pozlatko skvelych filmovych cutscen, profesionalniho dabingu od celebrit atd. atd. na co leti masy. Uvidime, jak hracska obec prijme Wasteland, protoze to bude typicky zastupce kvalitni nizkonakladove hry, ne pro masy, ale pro uzkou skupin fajnsmekru. Pokud bude uspesny, verim ze i velke komercni domy timto smerem zameri pozornost, pokud si sppocitaji vysokou navratnost investic. A pak misto jedne stomilionove hry pro 5 milionu hracu udelaji deset desetimilionovych her, kazdou pro uzky okruhe pul milionu hracu. Bude to pro ne vyhodne, protoze to lepe rozlozi riziko, bude opet vetsi ochota k experimentum a inovacim."
a) Pokud mě vývoj a marketing MW3 stojí 50 mega a vytřískám z toho miliardu, proč bych měl svoje investice někam rozdělovat? Proč by mě měli zajímat malý projekty? Proč bych měl riskovat?
b) Proč, když jsem jakožto publisher u svý zaběhnutý AAA značky zvyklej na 20m prodanejch kopií, bych se měl zaobírat s nějakým Wastelandem, kterej není multiplatformí a Fargo bude rád, když prodá 500k kusů?
c) Shrnutí: Proč bych měl jako distributor řešit problém, kterej nemám? Protože ho má mizivý procento nerdů, který stejně nejsou moje cílovka?
Moje otázka na tebe a tedy i na pana designéra zní: Proč by se cokoliv mělo měnit? Šancí je crowfounding, menší publisheři apod, kteří onu MENŠINU, nějakou MENŠÍ hrou počastují. Velkej moloch by nás všechny vyfuck*val. Tohle na trhu utvoří tebou proklamovanou variabilitu. Jenže tahle variabilita = alternativní možnost PŘIDANÁ k AAA titulům a k jejich poměru okrajová. Tzn. fakt stále nevidím argument, který by podporoval tvrzení, že "Byznys se odvrátí od velkých AAA her." Proč? vždyť ty si zásadně odporuješ ve svým vlastním textu; na jednu stranu uznáváš, že existují rysy, jimiž se konzumní a masové hry vyznačují, a proto se tak dobře prodávají, na druhou stranu zastáváš názor, že AAA tituly se budou v budoucnosti měnit... Já si umím maximálně tak představit, že velcí publisheři svoje zájmy rozšíří i na telefony, tablety a podobný blb*nky. Jenže jediným důvodem je to, že se to pro herní průmysl ukázalo být zlatým dolem... takže je vlastně všechno při starým...
-
-
-
-
-
-
kecy...
-
Ak sa pôjde naďalej štýlom : ideme urobiť áčkový titul, takže potrebujeme : vyčleniť pár desiatok mega na reklamu, zajednať 50 hercov a špičkové mocap systémy, zavolať Zimmerovi a poslať niekoho do wety keďže chceme ohúriť hráčov realistickými renderovanými trailermi a nakoniec poskladať robusný team vývojárov kde jeden nevie čo robí druhý, tak budú naďalej náklady astronomické.
-
na tohle tema psal ve svym blogu na strance warhorse D. vavra, proč je vyvoj her tak predrazeny.
http://warhorsestudios.cz/index.php?page=blog&entry=blog_007 -
-
Protože mezi výrobcem a zákazníkem je milión dalších příživníků?
-