Přejít na výpis diskuzí
Poslední let Amelie Earhartové. Nalezené kosti z atolu Nikumaroro podaly výmluvné svědectví
16.3.2018 | Jan Toman
1 příspěvek
-
Foto: klasické letecké hvězdicové motory mají dodnes svoje mocné kouzlo.
Mají ve srovnání s automobilovými ohromný objem, kroutící moment a nízké otáčky.
Vrtule snese tak 1800 - 2000 ot/min, jinak by konce listů dosahovaly příliš vysoké rychlosti, nemluvě ani o problémech s pevností, souvisejících s odstředivou silou.
Rychloběžný motor lze samozřejmě pro létání použít, potřebuje ale reduktor otáček, což je technická komplikace, ztráta výkonu a nežádoucí hmotnost navíc, též riziko poruchy.
Před lety jsem sledoval na leteckém dni v Pardubicích klasickou námořní stíhačku z WW2.
Pilot naroloval frajersky bez ukazování k okraji pojížděčky ( stroj se zádovým podvozkem ) a nechal motor blafat na volnoběh.
Když se shromáždil dav fandů, začal skládat křídla, každé ve dvou kloubech (!). Nadšenci z toho byli úplně hotoví.