Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Ze skusenosti, obycejni normalni lidi co hrajou TTRPG stejne pouzivaji homberew veci a kaslou na kanon. Hrajte co chcete a jak chcete ( po konzultaci s PJem). Klidne muzete hrat treba za  pul orka carodeje, nebo hodneho Drowa. Vetsinou hrajeme aby jsme si uzili srandu a osobne jsem se nikdy jeste nestakal s PJem ktery by trval na tom ze vsechno musi byt plne podle knih a pravidel ( vetsinou si PJove vymysleji i svuj vlastni svet )

    A jestli nekdo je rasista tak ho zmena par radku textu v nejake knize kterou vetsina hracu stejne ignoruje, nezmeni.

    Naopak spise vadi ,,woke twitter policie,, ktera breci nad kazdou prkotinou, vadi jim soubuje - ze to pry podporuje nasili, ze ve hre neni dostatek diversity - i presto ze exituje nezpocet ras a subras,ze neni fer kdyz umrou, ze neni fer ze PJ muze critovat

    A snad nejepsi perlicka je co vyojari udelali s Pathfinderem 2 kde totalne zrusili otroctvi v cele hre a celem hernim svete a histori - to jakoze vsichni padousi a zaporaci se sesli na sjezdu a domluvili se ze otrokarstvi je teda fakt zle - ale zabijeni, muceni kradeze atd. je OK....



    • Ve chvíli, kdy je ve hře x ras, ale všechny mají bílou barvu kůže, tak chápu, že to někomu třeba přijde hloupé.

      Jinak při pohledu na ten rasismus / xenofobii nejde ani tak o omezení při tvorbě postavy, jako spíše negativní stereotypy při popisování kultur ve hře.

      Zbytek jsem diskuzích fakt nezachytil (mimo slavery, což je věc, na kterou je část publika v USA prostě přecitlivělá).

      • goyim

        V DnD mají všechny rasy bílou barvu kůže? To sem asi hrál jinou hru...

        • To ne. Ale co si budeme povídat, rasy prezentované jako obvykle zlé nebo nekulturní (tieflingové, drowové, (půl)orkové) mají většinou tmavší nebo nezvyklou barvu kůže. A tmaví trpaslíci, půlčíci nebo non-drow elfové vyvolávají silné emoce zase z jiných stran.

  • tuco

    Nebo jsem jediný, komu přijde na pováženou se veřejně omluvit za rasově necitlivý obsah a pak opravu řečeného obsahu zpoplatnit v podobě modulu s jednou dvěma stránkami volitelných pravidel?

    Ne

  • Hele já věřím, že tohle všechno je dobře myšlené...ale nestaví náhodou celá tahle zeď textu na jednom drobném omylu? Ve fantasy se sice elfům, trpajzlíkům, orkům atd. říká "rasy", ale ono to jsou spíš živočišné druhy ne? Ostatně to potvrzujou Prsteny moci, kde máme černé i bílé elfy a trpajzle. Neboli různé rasy v rámci jednoho živočišného druhu.

    A "esencialismus" vlastností a schopností je přece normální, pokud jde o různé živočišné druhy. Jasněže když se narodím jako buvol, mám především sílu, když jako gepard, jsem hlavně rychlý a když jako želva, mám nedobytný krunýř. Pokud by pak chtěl někdo hrát třeba závodní želvu nebo geparda, na kterého klidně můžeš pustit balvan, tak asi může, ale nedoporučoval bych to. Prostě mi to všechno přijde jako jeden velký omyl.

    • Vlastnosti jednotlivých ras a i to, že jsou to spíš živočišné druhy je víc rozepsáno v první části této minisérie.

      https://www.zestolu.cz/rpg/je-dungeons-and-dragons-rasisticke-cast-prvni-545229

    • celoush
      • V tom případě nechápu, co tím vším chce básník říct. Pokud i autor uznává, že to jsou spíš živočišné druhy než rasy, tak v čem je problém? 

        • Sgt_Buckminster

          Přímo z článku: "Jednak jde o terminologickou nepřesnost (používáme slovo s významem A pro popis skutečnosti B ), ale především jde opět o srovnání, které můžeme najít v rétorice nenávistných skupin, které slovu A rádi přisuzují význam B."

          Plus, pro pořádek: živočisné druhy jsou mimo jiné definovatelné tím, že nejsou vzájemně křížitelné, takže ony velice křížitelné DnD "rasy" nemůžeme pořádně nazývat ani "druhy", leda bychom přistoupili na to, že lidé a draci jsou nějakým způsobem stejné živočišné druhy (neboť Halfdragons v D&D existují, somehow), což nedává žádný smysl; nebo bychom alternativně uznali, že to názvosloví samotné nedává žádný smysl. 

          Ale ani jeden případ z toho textu zázračně neodkouzlí očividný principy rasovýho esencialismu, který v sobě ten text má, ať už jsou prezentovaný pomocí libovolnýho názvosloví.

          • No pokud jsou to druhy, esencialismus je úplně normální, a pokud rasy, tak je to problém. Takže názvosloví je dost podstatné.

            Neboli jinak - elfové a trpaslíkové neexistují, takže je můžeme vnímat jak odlišné druhy, tak odlišné rasy. Prostě si můžeme vybrat. A to, co si vybereš a proti čemu budeš pak brojit, vypovídá hodně spíš o tobě než o čemkoli jiném.

            • Sgt_Buckminster

              "No pokud jsou to druhy, esencialismus je úplně normální, a pokud rasy, tak je to problém. Takže názvosloví je dost podstatné."  Ano, to názvosloví a celkově text příruček jsou hlavním prvkem, podle kterého celý ten problém soudíme (protože na základě neplatného názvosloví to udělat nelze). D&D tomu konceptu říká rasa. A jedná s ním tak, jak rasový esencialismus jedná s konceptem rasy. A dělá to místy jazykem podobným tomu, jakým rasový esencialismus mluví o rase.

              Takže abych odpověděl na tvůj první komentář: ne, článek (resp. reakce, které popisuje) není/nejsou postavený/é na drobném omylu, ale na záměrném designu. Asi ne nutně zákéřném, možná upřímně pomíleném, ale určitě záměrném.

              A že si prostě můžeme vybrat... No, všichni si samozřejmě můžeme odmyslet a domyslet co chceme, ale tím jednak znemožňujeme jakoukoli analýzu čehokoli, druhak potenciálně zamazáváme věci, o kterých by možná mělo význam mluvit. Z prvního dílu článku: 

              "...jestli máme D&D považovat za seriózní produkt a jeho aktuální potíže s PR za seriózní potíže (což část fanouškovské základny dělá a Wizards to přinejmenším předstírá), nemůžeme jeho hypotetické nedostatky přičítat na vrub zákazníkům, kteří si ho mají doma dosestavět jako nábytek z IKEA. Budeme hru popisovat tak, jak vyšla z tiskárny, aniž bychom od jejích hráčů vyžadovali jakékoli dodatečné úpravy."

        • Tak to doporučuju přečíst si ty články :) Shrnovat je ve dvou větách by bylo hloupé.

  • No ty woe, tak to je slusnej myslenkovej pru..m. Myslel jsem ze tohle bude web o deskovkach a ne filozofovani na tema rasismus. A to ze ma nekdo autorksou vizi z nej rasisitu opravdu nedela, to jen dnesni divna doba generuje levicove folozofy.

    • medveddd

      Dnešní divná doba kdy černí nemusí sedět v autobuse vzadu?

      Ale hezký žes nám to takhle rozseknul v jedný větě a ušetřil práci s dalším zamýšlením se, to nás ušetřilo hodně bolesti, dík.

      • goyim

        Srovnávat segregaci v USA s fiktivním světem v DnD lol, trošku hysterický strawman. Těm shitlibům už fakt hráblo...

        • medveddd

          No a kvůli komu myslíš, že černí už v autobuse vzadu sedět nemusí? Kvůli shitkonzervám (nebo jak je nazvat po tvém) to asi nebude.

          Vždycky se najde skupina lidí, která má pocit, že svět ještě není spravedlivý a skupina ignorantů, kterým je to jedno.

          Ano, pomalu se té spravedlnosti přibližujeme, proto se ti dnešní problémy oproti těm včerejším snadno banalizují, ale zatím tam ještě fakt nejsme.

  • Tenhle článek jde do hloubky výrazně nad naše obvyklé poměry, klobouk dolů!  Jdu ho linkovat všude, kde mi to projde :)

    • patrik-hajda

      Pavel nad ním strávil opravdu spoustu času (víc než 20 hodin výzkumu!), takže jsme rádi, že se líbí a za sdílení budeme neskonale vděční.

      • tuco

        Pavel by si on tom mohl udelat PhD, jako vazne :)

      • Jde to poznat, ozdrojování je ve článcích u nás stále výjimkou, a tady je hojné. Díky moc za jeho práci!

  • skaven

    Este ze mame Warhammer, kde tieto kydy sa zatial nemusia riesit

    Waaagh!

  • MickTheMage

    Cize je to presne tak ako som hovoril naposledy. V podstate umelo vytvoreny problem z nicoho, ktory sa dal v zaklade zmenit upravami pravidiel alignmentu a par dodatkami pre niektore rasy.

    Malo hracov potrebuje nejaky detailny druhovy a kulturny background pre svoje postavy. A ak si clovek mysli, ze je to dolezite pre jeho hru (kampan), tak si vzdy moze vytvorit svoj vlastny. 

    Sam som viedol jednu kampan, kde bol moj svet, ktory bol postaveny (velmi zhru a zo siroka) na slovanskych zakladoch. Pricom som si bol plne vedomi, ze su aj ine krajiny v mojom svete a ine narody a etnika, ale pokial si ich pribeh nevyzadoval, tak v podstate v detailoch neexistovali.

    A ak by sme sa v tom velmi chceli hrabat, tak problem s orkami a Tolkienom budeme mozno hladat v priam biblickych rozmeroch s presahom do filozofie, ale... Hladat korene zla a pojmutie  toho co si pod zlom predstavujeme - to je skutocne mnohovrstva a nekonecna tema :)

    • On to zcela očividně je filozofický problém. Autor se toho trochu dotýká - vysvětluje, že příběhy nikdy nejsou jen kompartmentalizovaná zábava, a že nějakým způsobem ovlivňují to, jak přemýšlíme o sobě samotných i o světě mimo nás. Proto jsou důležité.

      Catch-all universa, jako FR nebo Gollarion, mají ze své podstaty nabídnout něco pro každého, a ideálně by neměla působit protispolečensky (třeba nepřímou podporou xenofobního myšlení). V tomhle pohledu je to jiné, než když si člověk udělá slovanský setting.

      A jinak v Bibli (konkrétně v SZ) je té xenofobie celkem dost (to říkám z pozice aktivního křesťana), to je myslím velmi zřetelné už z popisu dobžývání Izraele po návratu z otroctví.

    • S tím bodem, že jen málo hráčů potřebuje kulturní background, bych nesouhlasil. Pokud nehraješ vysloveně hack&slash, tak minimálně DM by v tom při tvorbě/adaptaci světa měl mít jasno. Máš sice pravdu v tom, že to můžeš pro svou hru vymyslet úplně jinak a hrát třeba jen s lidmi nebo s humanoidními liškami, ale o tom tu řeč není. WotC by čistě teoreticky mohli rasy úplně vypustit a nechat vše na hráčích, ale za prvé je to tradice (což je ohledně příliš přísného pohledu na rasizmus vždycky parádní past). A za druhé DnD nejsou jen pravidla, ale i jeho multiverzum. Jsou tam sice i návody pro ty, co si ho chtějí pozměnit, ale mají omezení. Jako že když chceš mít tieflingy, musíš mít něco jako peklo a když chceš mít elfy a víly, musíš mít ekvivalent Feywild. Na nízkých úrovních je to fuk, ale na vyšších už na to narazíš.

      Ale budiž, řekněme, že tohle všechno necháme na hráčích v rámci tvorby světa. Přepíšeme nebo vyhodíme i kouzla a schopnosti povolání, co s tím počítají a nemalou část bestiáře. Co zůstane? Kostra D20 pravidel, povolání, kus bestiáře a obecné rady pro DM. To není až tak moc oproti generickému D20 základu, na který se nabalují hry od jiných vydavatelství i ty nezávislé. Na všechny moduly s hotovými dobrodružstvími nebo světy, co WotC vydávají bys pak musel aplikovat to samé, takže by musely zaniknout. Ve výsledku by to pro hráče hrající ve vlastních světech byla změna minimální (spíš pozitivní, protože by se ztenčila pravidla), ale pro WotC by to byla taková finanční rána, že by to mohli zabalit. Logicky jim nezbývá nic jiného než nějak kličkovat mezi těmi, co křičí, že tohle je pořád málo a těmi, co nadávají, že tohle už je moc.

      • MickTheMage

        Ok, nechajme stranou, že tento problém je umelo nafukovaný malou skupinou ľudí. Povedal by som, že toto video hovorí za všetko (áno, video sa týka Hollywoodu a filmov, ale dopad sociálnych sietí a krikľúňov na nich je rovnaký i v tomto prípade).

        Kde je problém teda? Jasné, všetko je popísané v článku, ale ide mi skôr o to, že ak sa nad tým zdravým úsudkom zamyslíme, čo z toho je skutočný problém. Označiť niekoho za zlého, pretože sa narodil v určitom spoločenstve je divné a hlúpe. Že má iný živočíšny druh iné základné štatistiky, predstavujúce jeho biologické výhody/nevýhody... by malo byť normálne.

        Ja keď som pred časom riešil vlastné RPG tabletop pravidlá, mal som dokonca rôzne štartovacie štatistiky pre mužov a ženy. Akurát by mal hráč možnosť si ich upraviť, pretože charakter prechádza pred vstupom do hry nejakým vývojom – jeho štatistiky tak ovplyvňovali štatistiky jeho rodičov, nejaké tá výchova a potom samozrejme mutácie a genetická manipulácia (áno, malo ísť o sci-fi prostredie). Ale v konečnom dôsledku mi to prerástlo cez hlavu. Začalo to byť moc komplikované a to pre plynulú hru nie je dobré. Možno by to bolo fajn v počítačovej hre, kde to za vás podchytí počítač, ale všetci vieme, že pri tabletop je skôr otravné sa hrabať a sledovať aké staty máš a čo s nimi môžeš robiť. V tomto bola 5e imho celkom vyvážená, ani nie príliš jednoduchá, ale zase ani nie príliš komplexná (i keď to závisí). Herne to chceš mať pestré. To, že je tu signifikantná skupina hráčov, ktorá chorobne min-maxuje, je druhý aspekt toho celého.

        Chceš mať super silného barbara? Tak potom automaticky pôjdeš do Orka, pretože to je z bonusov a štatistík taký bucháč, že to proste nemôžeš ignorovať! Áno, štatisticky má Ork lepšie biologické predpoklady byť dobrým barbarom. Ale to nie je chyba dizajnu, systému a nie je to ani súčasťou nejakých rasových (či iných) predsudkov – je to hráčska blbosť.

        Ale späť k presvedčeniu a opisu niektorých kultúr ako takých. Asi sa zhodneme na tom, že Drow ako jednotlivec nemusí byť automaticky zlý. Ak však vyrastá v kultúre, ktorá je postavená na nenávisti vonkajšieho sveta, ktorá uctieva božstvá, ktoré lačnia po krvi... prevažná väčšina detí, ktorá v takejto kultúre (povedzme v okolí Menzoberranzanu) vyrastie bude taká aké je jej učenie. Bude xenofóbna k ostatným druhom, bude nenávidieť všetko čo je na povrchu a bude sa snažiť uspokojiť svojich starších ako káže tradícia. Je ich kultúra zlá? Z ich pohľadu určite nie je. Potom je otázka z akého pohľadu je písaná príručka, ktorá o tejto kultúre hovorí? Samozrejme, môžeš to spraviť aj tak – čo by bolo určite zaujímavé – dať dve/tri svedectvá o tom, čo za kultúru temní elfovia sú – jedna za majoritné nadzemské kráľovstvo, jedna z ich vlastného pohľadu a jedno z pohľadu ich najbližších spojencov (napríklad). Čo si však vyžadujem materiál navyše, čas navyše a peniaze navyše...

        Mám totiž taký pocit, že Wizardi a kritici existujúcich systémov chcú, aby boli všetci slniečkárski vysmiati a spievali si kumbaja a navzájom sa tolerovali. To je krásny cieľ a sen, ale tak absúrdne odtrhnutý od reálneho fungovania kultúr, prírody a ich vzájomných vzťahov, že to prinesie len sterilitu a nechcenú uniformnosť. Veď predsa krása je v rozdieloch – nekonečná rozmanitosť v nekonečných kombináciách.

        A potom, nadnesene povedané, keď nikto nie je zlý a všetci sú dobrí – kde je potom konflikt – kde je niečo čo dáva dobrodružstvu drajv, niečo čo posúva svet. Utópia je zaujímavá len vtedy, pokiaľ sa začne rúcať a rozpadať.

        • Hele, já si třeba nemyslím, že by to bylo uměle nafouknuté malou skupinou lidí - respektive ano, většině z bálých hráčů to asi bude jedno, ale pro docela dost hráčů z jiných etnik je to překvapivě emočně intenzivní otázka :)

          Jinak mě přijde, že se v podstatě chce to, co popisuješ v tom třetím odstavci od spoda - aby ty kultury byly podávány méně xenofobně, trochu realističtější optikou. Nejde o to, že by někdo nechtěl ve hře mít konflikty - DnD (a blízké hry) mají v základu combat as sport, a na combat potřebuješ protivníky :) Všichni chtějí mít epické postavy potírající zlo. Jen by část byla ráda, kdyby po cestě zbytečně nenarážela na xenofovní stereotypy :)

  • Orkové dejme tomu. Sám je mám zařazené spíš jako horkokrevné divochy než reprezentanty zla (což je taky "rasistický" stereotyp). Podobně to mám s dalšími humanoidními rasami jako goblini nebo koboldi. K drowům vztah nemám asi proto, že jsem nečetl žádnou z těch knížek. Ale co provedou s tieflingy, by mě celkem zajímalo, když mají původ doslova v pekle. A tam to duhou a jednorožci zrovna oplývat nebude. Jako hráč nebo DM nemám problém s hodným tieflingem. Ostatně pár milých se dá najít i ve videohrách. Ale popsat celý druh bez jejich spojení s líhní všeho zla bude určitě vtipné.

    Podobný problém samozřejmě čeká i bestiář. Odstranění přesvědčení asi ničemu vadit nebude. Stejně už na něj nejsou navázané snad žádné mechaniky a jde jen o zjednodušené škatulky chování, bez kterých se jiné hry v pohodě obešly. Nicméně každá stvůra se nějak chová, někde žije a něčím se živí. A to nejde vynechat, jinak z ní zůstane jen stat blok a obrázek. Zvlášť draci to asi budou mít těžké, když tradičně ti barevní (včetně černého a bílého) jsou zlí a kovoví dobří.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit