• Je to přesně tak. V mé skupině snad ještě nikdo nemaxoval sílu. Chtěli ale rychle si to rozmysleli :D

Jo lidi co předtím hráli jen DnD tak jdou s nějakým mindsetem a po prvním boji většinou utíkají jak je to nevyvážené a zlé :D

• Sgt_Buckminster

CoM je moje velká láska, takže se snažím ji už zbytečně nepřechvalovat, je to ode mě trochu nošení dříví do lesa. Aaaale zrovna teď jsme měli s partou hrací víkend, kde jsem jim ten systém poprvé představil, a byli z toho všichni úplně nadšení. Co mě na tom dostává nejvíc je, jak ta hra vytáhne i z tradičních DnDčkařů zvyklých počítat hexy a uctívat dvacetistěnky úplný vrcholový herecký výkony. Všichni se ponořili do role-playe, psychologie postav, kolektivní vytváření scén... A přitom z toho, jak hrajou "tradičnější" hry, bych nikdy nečekal, že to v sobě mají.

• Asi je dobré se zeptat Mytaga, ale msylím že to je tím že se jim to líbilo :)

• NO asi to bude zaměřením ale hrát nějakou čínskou mutaci několika akčních filmů (chápu že to bla přirovnání) mě osobně radost nedělá :) a raději budu věnovat čas old skool hrám kde se stále dá cítit ta pachuť Conana nebo zápach zatuchlých katakomb :) ale je to o v kusu :)

Konana si klidně pustím i po 10té, klan létajích dýk jsem za život viděl jednou :) a Power fantasy je si myslím spíše už dnes zazenitem protože je všude v hrách a filmech atd.. :)

• Ahoj bohužel nemám tolik času studovat stovky vycházejících systémů nedávalo by mi to smysl... jako osobně. /Pokdu jsou nějaké systémy co jsou super... Mytago není giga korporace obrať se klidně na ně s nějakým nápadem co by bylo dobré přeložit apřinést na náš trh a třeba něco vymyslíte... :)

Pokud je toho tolik co je lepšího tak to asi bude poměrně jednoduchá diskuze. Jenže mámpocit že spíš svět se zastavil a dnes už jen z toho co jsem viděl snaží všechno udělat ultra jinak s zaměřením na určité aspekty, to není apriori špatně jen mi to tak přijde, že nějaké větší komplexnější systémy už nevznikají.

• NO asi jsme se špatně vyjádřil, mě vadí že recenze popisuje jen zlomek toho co tam je, autor navíc nezažil atmosferu která tammuže vznikat. To že existují lepší systémy je možné ale nevychází.

To že říkám stěžuješ si něco dělej nepovažuji za nejhloupejší, ale přirovnávám mentalitu lidí co nejsou vděční k čecháčskéímu přístupu třeba k politice v hospodě všichni mají ramena jak jsou všichni politici haj.... a pak jdou a stejně je volí... tím jsem chtěl jen říct že pokud někdo zná lepší řešení tak mu nic nebrání aby jej začal řešit a nekritizoval to co někdo udělal.

Naví to ani nebylo konstruktivní kdybych se vrátil prostě se mu to moc nelíbí...

Za mě si nemysím že autor chtěl dělat Forgoten relams nebo podobný svět, ale neznám jeho záměry mě to pro hru stačí a netrápímse epochálnímí světovými dějinami nebo balastem kolem.

Cíl je zahrát si a více se věnovat ději ale zase si i zabojovat a zažít překvapivéí situace, to ta hra plní pro mě více než DnD, DrD, 2 + DH, SR, a další...

Ano vypravěč dělá hodně, ale každej není anštajn a tyto náhodné situace a větší míra náhody je zde zase doplněna oním štěstím které to mírně kompenzuje :) a Hází se zde jen na to co má nějaký význam :)

Jak říkám recenze je jak z Brava, nepokrývá hru komplexne a její slabiny či výhody a už vůbec atmosféru která vzniká :)

• GorSilverarm

My právě začali s Deltou potom co jsme byli přejedení po rok a půl dlouhé kampani pravidel WoD. :-D

Ten Symbaroum jsem neznal ale minimálně graficky vypadá fakt povedeně. Já mám takhle v restech Exalted který leží na poličce. Je to variace na čínskou mytologii kde hráči vlastně hrají za polobohy a celé je to dělané něco mezi Klanem létajících dýk, Avatarem a totální power fantasy. :-D

• GorSilverarm

Jn. Válečníci jsou prostě v DnD smutní. :-D Hlavně na vyšších úrovních. Mág sešle epické megahusté kouzlo. Paladin se vznese v andělské podobě a plamenným úderem meče zničí své nepřátele… Válečník prostě zase sekne…

Jinak se světy je to takové, jaké si uděláš. Do každého se dají udělat zásahy. V City of Mist tě žádná mechanika nenutí se řídit městem, npc nebo třeba tím že normální lidi nevidí věci zahalené v mlze. Dokonce sami vypravěče podporují ať zapojí vlastní invenci. Třeba z přečtení příručky mě vůbec nenapadlo, jak skvěle bude systém fungovat v praxi. Hráči díky němu přestanou přemýšlet o postavě jako soupisce parametrů ale o reálné osobě. Nevymýšlí, co dostanou na další úrovni, ale uvažují, co získají a co ztratí. Vymýšlí, jak by k tomu, co chtějí přirozenou cestou přišli. Pro mě měla pravidla takové dva zlomové body, kdy jsem jim začal plně věřit.

První přišel při tvorbě postav, a to konkrétně při vytváření crew. Hráči mají odpovídat na otázky a díky nim dostávat hurt nebo help. Nejdřív na mě všichni koukali, co že to po nich vlastně přesně chci. O několik minut později propadli téměř dvouhodinovému rozhovoru, který položil skvělý základ kampaně, vykreslil jejich skupinu a dal celému začátku skvělou šťávu.

Druhý byl první odehraný downtime. Kdy se hráči opět rozjeli při vymýšlení aktivit, aby posílili své themes a celé to mělo skvělou šťávu a příběh bez toho, aniž bych jako vypravěč víc zasahoval. Vzniklo tam několik NPC z jejich vlastní iniciativy a naprosto přirozenou cestou se kterými se ještě potkáme. Opět to utužilo pocit blízkosti postav, které se znají a myslí na sebe a zároveň to byl osobní i mechanický posun.

Asi nejtěžší je obecně se myšlenkově naladit na to že celé funguje trošku jinak ale smekám za geniální propojení mechanik a hraní role které má smysl a neuvěřitelnou hloubku, jakmile to zacvakne na místo. :)

• GorSilverarm

Tohle je takový klasický výkřik: Někdo soudí produkt, který se mi líbí zase ne tak negativně, a proto ho nepochopil, nevyzkoušel nebo hrál blbě či málo. Bohužel tomu tak nemusí vždy být. Systémy vždy stojí a padá na vypravěči a hráčích. Jasně zábava se dá užít vlastně s čímkoliv. Argumenty tohle je moc silné ale tak to hráč nemá využít je takový nijaký. Jasně pokud se hraje s lidmi, kteří mají zkušenosti a nejsou to blázni do čísílek je to samozřejmé, ale pořád je to balanční chyba pravidel. Jasně dobrý vypravěč umí vyprodukovat z náhodné nudné tabulky zajímavé setkání, ale pořád je chyba, že ta tabulka je nudná a nezáživná a tím pádem vlastně zbytečná.

Nutné říci že osobně bych možná nebyl dokonce ani tak „hodný“. Svět připomíná večer středoškoláka, který tvoří své první dobrodružství a plácá páté přes deváté bez hlubšího smyslu, protože se mu to zdá prostě cool. Systém neustálého sčítání a odčítání je minimálně otravný a zbytečně zdržuje. Náhoda je až příliš velká a ruší konzistenci celého systému. Ve výsledku je to nudný, ničím originální a mechanicky celkem nezajímavý systém a nanicovatým a blbě napsaným světem. Právě díky suchu v české kotlině má jedinou šanci na tom stát se zajímavým.

Opět stojí za to zdůraznit, že dobrý vypravěč nedělá dobrá pravidla. Argument, když se vám to nelíbí udělejte to sami lépe je stále ten nejhloupější, co se dá k recenzi napsat. Stejně tak idea že co se mi líbí se musí líbit všem jinak je s nimi něco špatně.

Vypravěčské zkušenosti jsou skvělá věc ale zároveň znám hromadu lidí, co se ani po dvaceti letech neposunuli nad úroveň středoškolských večerů z pokojíků. Hodně často díky osobité sociální bublině. Ono je třeba ozkoušet víc systémů a pravidel, aby člověk poznal kvalitu. Ostatně ale hlavní v závěru je že každému vyhovuje něco jiného a hlavní je se bavit. Systém je jen berlička. Tenhle je kostrbatý, zastaralý se světem, který je spíš k ironickému úšklebku, ale zabavit dokáže. Ostatně s kamarády je teoreticky sranda téměř cokoliv… :)

• GorSilverarm

Určitě je dobře že alespoň něco vychází. To škoda je že je to systém za zenitem. Vlastně ekvivalent dalšího „dračáku“. Když už do toho vydavatel investuje čas a úsilí bylo by dobré, kdyby přinesl moderní systém, který by tuzemským hráčům představil kam se mechanicky i herně posunul přístup ke stolním RPG za poslední dekádu, a ne retro indie záležitost určená spíš pro fanoušky Mutanta, kteří si chtějí zavzpomínat na sedmdesátá a osmdesátá léta. Hlavně proto že pokud je tuzemský hráč odkázaný na oficiální přeložené příručky vlastně se neměl možnost z těch let ještě vymanit. :) O to důležitější je právě to že jsme malý trh, který nenafoukneme, a tedy místa není tolik.

• Proč by mělo být smutné když někdo něco udělá, chápu že někteří lidé by chtěli něco jiného, to co se líbí jim, ale prostě si stačí doproučit aby sami udělali překlad nebo hru vydali a těm co se rozhodli udělat něco jiného nekladli otazníky k názvu proč... :) Hra není špatná a tak je fajn že alespoň něco u nás vyjde i v CZ..

Jsem malý trh a tak to tu je :) Nenafoukneme ho :)

• Maximalizuje sílu jen ten kdo mazimalizuje postavy :) to dělají tito hráči všude... zde jsem poprvé viděl jak ti co maximalizují dostaly na zadek ani nemrkly :) Když si uděláš sílu 6 a některou z vlastností na 2 tak se budeš po prá sezení divit proč tvoje psotava dost často na začátku nebo po útoku hned leží na zemi :)

Ono jd eo jeden pryncip který mě ZZ odnaučili :)

Nebýt měký ale zároveň nechat hru probýhat zajímavě a nebezpečně... u nás umřel jen jeden za 20 her... tak to zase tak děsivé není a rozhodně ti co mají síli na max nejsou na tom zas tak dobře.. pokdu si náhodou lidé nepřipravují svá vlastní dobrodržství motivované DnD či jinými systémy..zd ese dobrodružná místa dělají trochu jinak ;) pak to funguje suprovně... a nemusí to být generované, podku se ale někdo rozhdoně začít bez zkušensoti sám siněco připravit protože je to machr..tak mu prostě něco uteče mezi prsty a bude trvat než to pochopí :)

Zdraví Jaroslav

• To mě vždy baví když dělá někdo recenze a žánr který recenzuje moc nemusí :)

Za mě mohu hru jen doporučit, je zajímavá a zábavná. Dětská hra to rozhodně není, její atmosféra a zaměření na survival je spíše pro starší hráče. Chyby asi bude mít každý sýystém hlavně tam kde je budete hledat.  Náhodné generování jak popisuje autor recenze není chápano jsem "Debil" a vezmu co mi padlo, ale beru to jako inspiraci k tvorbě, za mých 20 let vedení v tom vidím velký přínos, protože témata se opakují. Zde vzniká něco co muže pomoci jak nováčkovy tak ostřílenému vypravěči.

Útočí na mě zlobr - dokáži sám rozvidnout ve více něž 10 jiných dějových situací, někdy více někdy méně zábavných ... to je na tom osvěžující žádné epické situace a někdy prostě úplná blbost i když to vypadalo děsivě.. :) Toto často začátečnici v ZZ nemohou dlouho překonat :)

Na všechno útočit a zabít.. také další nešvar z mnoha TTRPG. Pro mě Nuda. Zajímalo by mě zda autor to hrál sám s nováčky a kolikrát to zahrál...a nebo si našel zkušenou skupinu s ostřílenými hráči a GM a zahrál si to. Rozhodně to umí překvapit a rozhodně se u toho hodně baví i GM který sám také neví co se stane :) (A situace jsou fatk překvapivé když ten co měl skupinu šanci rosekat padne po první ráně :) Asi se témata vyčerpají jako v každé hře, ale myslím že tam toho je dost ;) Historie a legendy pochopíš jaksnimi pracovat asi až si to prostě pořádně zahraješ a pochopíš... víc se k tomu nedá dodat, a pokud ti to nesedí a přijde ti to zmatené (stejně jako skripta linerátní algebry když je vezmeš poprvé do ruky) tak hold nehodnoť co nehcápeš, je to sice zamotaké ale je to pro inspiraci a seting by někdo měl brát jako seting a ne jako dogma a hledat co se mu na tom nelíbí...   Chapu že nikdo asi nechce psát pozitivní recence a hledá na všem chyby, myslím si, že ale každý očekává něco jiného a nestraná recenze toto opravdu není :) očekávání že autoři prijdou s něčím co odpovídá tvému poheldu na svět je smutná, pro mě naopak přišli se zajímavými modely které nidke nenajdeš a že jsou netrdiční, to je právě zajímavé :) Zahrál jsem si to víc jak 20x z toho polovinu vedl... a rozhodně jsem téma ještě nevyčerpal.. naopak. Rozhodně jeto něco jiného než mainstream hry a to že to Mytago vydalo je super ;) zkuste si také nestěžovat a něco vydat vy :) až uvidíte licenční podmínky a náklady spojené s překlady asi sami pochopíte proč se překládají věci tak jak se překládají :)

Hodně zdaru zdraví Jaroslav

• Sgt_Buckminster

Deltu Green jsme nikdy nehráli jako takovou, ale adaptovali jsme do WoD systému scénář od jednoho z jejích tvůrců, Music from a Darkened Room - a je to dodneška nejlepší hororovej zážitek, jakej jsem kdy hrál :)

A pokud jde o fantasy, těším se na den, kdy budu mít čas na Symbaroum, který má být tak trochu opakem Zapovězenek: nic moc systém, ale absolutně boží svět. S tím druhým souhlasím už od dočtení corebooku, o tom prvním doufám, že to nebude zas taková tragédie :)

• Tak na DnD 5e se shodneme (bohužel je to jediné stolní RPG, ke
    kterému se aktivně dostanu). Po desítkách let, co existuje, nepochopili,
    že bojovníci potřebují taky pořádnou volnost tvorby postavy, jakou mají
    magiči díky obsáhlému výběru kouzel (a i to je takové hmm). Přidal bych k tomu nekonzistenci řešení bojových a nebojových konfliktů.

Jinak obecně nemám moc rád systémy hodně závislé na světě. DnD je tak na hraně vzhledem k tomu, že se ten lore dá ignorovat/nahradit. City of Mist se mi kvůli tomu taky úplně nezamlouvalo, i když pravidla jsou
    super. Trochu divoká, ale pořád super. Pro delší hru bych ale nakonec
    dal přednost FATE (každá verze má něco do sebe) s tím, že se z pozice
    vypravěče dá snáze ukočírovat.

• GorSilverarm

Hodně zábavy přeji. 😊 Já se do toho světa zamiloval. Stejně tak do pravidel. Ještě doporučím Gunsmile která o Degenesis natočila pěkná úvodní videa. Dokonce mám doma jejich prémiovou edici knih a je doopravdy úžasná. Hezčí pravidla jsem snad neviděl (Gunsmile má ostatně i unboxing).

Představení Degenesis

Unboxing

• GorSilverarm

Zase na tom nejsem tak že bych bral je DrD 1.6. 😉 Mám i Dračí doupě 2. Za sebou Střepy Snů, hrdiny fantasy, DrD Plusko a další. Jen když si DrD 2 srovnám právě třeba s City of Mist vyjde taky velice zoufale i když se svým způsobem oba systémy snaží o to samé. Nová Dračí hlídka mě po tom, co jsem viděl vůbec neláká i když o ní někteří mluví jako o zjevení. Třeba osobně nemusím ani DnD 5e. Ty pravidla jsou prostě strašně streamlinované. Sice všem ušetří hromadu práce a je primitivní do nich naskočit ale prostě je to na úkor zábavnosti některých povolání (válečníci) a obecně na rozvětvenosti celého systému vývoje postavy. Raději už Pathfinder ale ten je zase často moc extrémní. Pokud mám hrát fantasy sáhnu teď většinou po Warhammeru Fantasy Roleplay s geniální myšlenkou vývoje postavy přes změnu zaměstnání. Sci-fi asi Edge of Empire. Moderní mystika je dobrá ve Vampire: the masquerade ale víc mi přirostlo k srdci Delta Green. Navíc teď čekám až mi dodají z Kickstarteru Hellboye který vypadá velice pěkně. Na postapo je tu Degenesis které je strašně originální světem i nápady. No ještě čekám, co vymyslí s novou edicí Cyberpunku. :-D

• Krásně sepsaná recenze. Ano bohužel s některými body musím souhlasit a pár chybek se na systému najde a skřípe to. Například ta sila, protože to pak každý maxuje.

Že je Česko konzervativní k RPG systémům je pravda. Ale ve světě to není o nic lepší. Ale zlepšuje se to. Sami to vidíme v naší skoro-Hrdinské komunitě. Bohužel náš trh je omezen dostupnými překlady (ofiko/neofiko) a myšlením že dračák 1.6 je to nejlepší co vzniklo.

Jinak děkujeme za vložení našeho videa k recenzi.

Mrkew za skoro-Hrdiny :)

• Trochu mě mrzí, že když se u nás řekne TTRPG českého původu nebo "Dračák", tak si všichni představí prastarou verzi 1.6 případně její předchůdce. Podle mého je Dračí Doupě 2 velmi dobrou hrou a se světovou konkurencí srovnatelnou, jen bohužel dost zapadlou. Samozřejmě ne každý má rád příběhově orientované hry a raději drtí kostkové mechaniky jako v té 1.6 nebo DnD.

Ohledně překladů zahraničních titulů to bude o licencích a nezájmu vydavatelů. Nadšenců schopných a ochotných pravidla přeložit je dost, jak je vidět na překladech různých verzí FATE, které má volnou licenci. Ono obecně je dnes problém sehnat vydavatele papírové knihy, pokud to není pro široké publikum, což pravidla pro TTRPG bohužel nejsou.

• Sgt_Buckminster

Sám se můžu jen dohadovat, proč se v Mytagu rozhodli zrovna pro Zapovězenky, ale tipnul bych si, že v tom hlavní roli sehrála česká cílovka. Z fleku mě napadne půl tuctu RPGéček, které by si překlad zasloužili mnohem víc, ale otázkou samozřejmě je, jestli by je tu někdo hrál. Česká scéna je malá a konzervativní a pokud se tu někdo dokázal přenést přes DrD 1.6, tak proto, aby skončil u DnD.  A hipsteři, kteří by si kupovali i alternativnější systémy, už je stejně mají v angličtině. Zapovězenky jsou pak z těch titulů řekněme vyšší střední třídy velice blízko klasickému dračáku tak, jak ho našinec zná a má rád.  Asi se to jevilo jako nejjistější sázka.

Samozřejmě se můžu mýlit a mýlil bych se moc rád. Upřímně by se mi líbilo, kdyby se toho českého překladu dočkaly nové, zajímavé, inovativní systémy a vychovala se tu nová generace hráčů moderních RPG. Ale jestli to není z ekonomického hlediska utopie, to samozřejmě netuším :)

Edit: a na Degenesis kouknu! :)