• GorSilverarm

Pěkná recenze. Zrovna nedávno jsem na Symbaroum koukal a uvažoval, zda se o pravidla víc zajímat. Zaujali mě právě svou estetikou a tím že je to prostě „jiné fantasy“. Podle recenze mi to připomíná přístup německého Degenesis (vím že s ním otravuji vždy). Pravidla silně vázaná na samotný svět. Kde třeba ve výše zmíněném postavu tvoříš systémem tří „C“. Cult, Culture, Concept. Kde hlavně první dvě položky jsou na přímo spjaté na lore. Ostatně tvůj kult určuje i dost velkou zásobu speciálních perků které můžeš mít a dá ti strom pozic které v něm postupně můžeš vykonávat i s bonusy a výbavou s nimi spjatou. Jen mi přijde že výhoda Degenesis je v tom, že se odehrává v rozpětí celé Evropy a Afriky a s tím se pojí děsná rozmanitost. Hlavně díky tomu že v jiných lokalitách jsou jiné problémy.

Ve středu Afriky můžeš řešit ztracená města a celou jejich kastovní společnost. V Evropě se můžeš vrhnout do pustin starých měst plných klanů a soudců v podivné podívané ve stylu divokého západu. Nic ti nebrání sestoupit jako Helvetic z Alp a snažit se získat zpět pozice a zdroje pro své dlouho odříznuté horské pevnosti. Zkoumat Chernoboga a další temné mechanické bohy kolem středu Evropy (ten ostatně zničil i nezničitelnou Prahu). Nebo se po boku Spitalianců vydat potírat mutantní členy Homo Degenesis kdy jsi něco mezi vědcem a inkvizitorem. To je jen naprosté minimum… Palers kteří vylezli z Vaultů poté co generace neviděli denní světlo. Chroniclers kteří ve svých mechanických oblecích hledají technologie starého světa nebo třeba Anubians kteří hledají osvícení skrz sedm rituálních kruhů, aby mohli vstoupit do legendární Káhiry kam je volají vize z pyramid…

Obojí je prostě založená na hlubokém vyprávění samotného světa jen Degenesis je rozsahem mnohem rozmáchlejší. Obojí má taky geniální styl doprovodných obrazů. :-)

• Sgt_Buckminster

O Degenesis vím právě díky tvým neúnavným příspěvkům! :D A uznávám, vypadá to epesně. A rád bych se do toho pustil. Jen kdyby těch knih nebylo tolik, že by člověk potřeboval celej další lockdown, aby si v tom stihnul aspoň vyráchat palce. RPGéčkům sice věnuju hodně volnýho času, ale na vesmír takovejhle rozměrů prostě (bohužel) nemám...

• Bumtaratabumbumbum

Tak to asi nebude systém pro naši skupinu. Když už se do nějakého systému pustíme a naučíme se ho, tak ho chceme vytěžit skoro na maximum a odehrajeme v něm několik kampaní v průběhu několika let (teď už asi šest let hrajeme právě 5e DnD, mezi tím jsem přes dva roky hrál s jinou skupinou Fate Core) s tím, že jsme sice používali jedna pravidla, ale s každou kampaní měnili setting a třeba i žánr (byť nás většinou nejvíc baví, když je tam od všeho trochu, tak jsme taky hráli v té 5e městskou kampaň, kde skoro neprobíhaly souboje a bylo to hodně o plížení a špionáži a slovních interakcích, smlouvání, vydírání apod.).

Co bys řekl, je to systém, u kterého člověk vydrží 5 let nebo i více při každotýdenním hraní? Nebo je to spíš jednorázovka - jedna kampaň s jednou skupinou, po roce hotovo a buď to zahraju s jinou skupinou, abych viděl rozdíly v přístupech k problémům, a nebo se pustím do nečeho dalšího.

• Sgt_Buckminster

Hele, nemyslím, že u tohohle někdo bude držet kvůli systému. Pokud by vás bavil ten setting, tak jen s vydanýma knihama vydržíte na pohodu roky, tam je fakt materiálu strašně moc (a v takovejch chvílích to září, protože hodne z toho kouzla spočívá v objevování toho světa). Ale to je setting, ne systém. Kvůli mechanikám si tuhle hru nikdo nezamiluje, ty jsou prostě jenom... Oká, funkční, jednoduchý. Ale určitě nejsou tak ohebný, aby vydržely víc diametrálně odlišnejch settingů, na to to prostě není stavěný.

• Sgt_Buckminster

Ale teď mě ještě napadlo - na netu se valí dost obsáhlej starter set (tuším nějakých 130 stran?) Zadarmo ke stažení. Tuším, že to Free League má i v oficiálním eshopu, nejspis je to i na rpgdrivethrough... Kdybys byl snad náhodou na vážkách, tak není na škodu se na to podívat a udělat si lepší představu sám za sebe :)

• Bumtaratabumbumbum

Zajímavá recenze. Jenom mi trochu připadá, že autora zaujal především setting případně konkrétní kampaňové příběhy (Wizardi to pro DnD označují právě jako moduly), ale pravidlově zajímavě je řešena pouze magie, kde zase by podle mě mohlo být detailněji popsáno, jak že to vlastně s tím corruption funguje (jestli je s tím pojená tvrdá mechanika, nebo jestli je to "fluff" ve smyslu, že DM jen řekne hráči něco ve smyslu, že jeho postava teď bude mnohem agresivnější a v souboji vždycky nepřítele zabije.

Vlastně mi to z té recenze připadá, že se jedná spíš o nějaký modul (ve smyslu Wizardích modulů) běžící na až na kost ořezaném systému d20. Přitom je to trochu škoda, protože systém, kde není tradiční systém class, ale hráč si kupuje schopnosti podle svého uvážení, zní velmi pěkně. Třeba na tom ještě časem zapracují a někdy vyjde třeba druhá edice, která bude mít více propracován motor (systém/engine), který příběhy v tom světě (a třeba i mimo něj) pohání.

• Sgt_Buckminster

Pasáž o pravidlech jsem zkracoval především kvůli už tak nafouknutému rozsahu, ale jestli se mohu doplnit takhle v diskuzi:

ad corruption: opravdu je navázaná na "tvrdé" mechaniky, ale nic vyloženě inovativního, co by nebylo v recenzi, se neděje. Každá postava má od atributu Resolute odpočítaný tzv. Corruption Treshold. Pokaždé, když použije mystickou schopnost nebo artefakt, hodí si (obvykle d4), kolik bodů dočasné corruption dostane (pročež dočasná corruption mizí na konci scény). Pokud ale postava svou dočasnou corruption překročí svůj corruption treshold  (příp. se přihodí nějaká vzácná okolnost), dostane jednorázovou dávku permanentní korupce (které se dá zbavovat jen velmi, velmi obtížně). A jakmile postava nahromadí tolik bodů corruption (ať už dočasné, nebo permenantní), kolik dělá její Resolute, corruption ji přemůže a stává se z ní tzv. Blight Born, krvežíznivé monstrum pohlcené temnotou - tj. ve hře končí (a ostatní hráči mají obvykle docela prů*er).

Je tam ještě pár dalších detailů. Např. spolu s corruption se pojí stigmata, která mohou narůstající zkaženost prozradit a upoutat pozornost lovců čarodějnic nebo Priovi církve atd - čímž se ta mechaniky zase projevuje v RP a budování příběhu, plus samozřejmě prostor pro RP je tam ohromný, protože corruption je jeden z hlavních motivů i v herním světě, nejen v pravidlech. Ale primárně jde o vyvolání pocitu, že postavy spějí k neodkladné záhubě, že je temnota lesa dřív nebo později pohltí a oni žijí na vypůjčený čas. A obzvláště pro mystiky je v tom určitá přidaná zábavnost, protože seslání kouzla je stojí vlastně náhodný počet "many" a platí za ně de facto vlastní duší.  Je to cool.

ad "modulovitost": myslím, že by to bylo vůči Symbaroumu nefér označení. Má sice na první pohled "modulově" úzký záběr, ale jde mnohonásobně víc do hloubky, než to u DnD bývá zvykem. Ten lore se postupně odhaluje na prostoru corebooku, monster codexu, čtyř adventure packů a sedmi kampaňových knih. Způsob expozice je to teda trochu pitomej (viz recenze) a různé knížky to dávkují po různých troškách, ale ve výsledku je toho fakt mrtě, mrtě, mrtě moc. V recenzi jsem to nerozpitvával úplně do mrtě, protože čím méně člověk dopředu ví, tím více ho toho pak může překvapit. (Jeden z mých hráčů, který už dloouho hraje ve Forgottenech, si na Symbaroumu nejvíc užívá právě to, že je to zase úplně jiný svět s hodně odlišnou mytologií a zase si v něčem po dlouhé době připadá jako nováček.)

ad "propracovanost motoru": v recenzi jsem psal o problémech s balancováním, ty ten systém jednoznačně má, ale jinak si nemyslím, že potřebuje nějak vylepšovat nebo komplikovat. Je jednoduchý záměrně a je to naprosto funkční. Chápu, že ne každému to sedne, ale já jsem třeba vážně rád, že ty pravidla vypadají tak, jak vypadají. Člověk se díky tomu tolik nezasekává na kravinách a všechno plyne o dost rychleji, i když je tomu samozřejmě třeba obětovat něco z té sofistikovanosti. Žádné další vydání se teď určitě neplánuje (ještě ani nedokončili Throne of Thorns), ale kdyby měl někdo problém jenom s tím systémem, určitě bych mu doporučil mrknout na tu DnD 5e konverzi zmiňovanou v recenzi.

• Bumtaratabumbumbum

A myslíš, že ta pravidla jsou schopná obstát i sama o sobě bez toho settingu? Jsou dostatečně obecná pro to, aby dobře fungovala i ve zcela homebrew světě, či settingu existujícím v/spojeném s jiným rpg (Středozem, Dark Sun apod.)? Právě tohle jsem měl na mysli tou pravidlovou propracovaností, protože jiné systémy (DnD, Fate atd.) jsou pravidlově vymyšlené tak, aby byly poměrně snadno využity v mnoha velmi odlišných settinzích a stále fungovaly dobře.

• Sgt_Buckminster

Jak píšu v recenzi, na homebrew je to myslím víceméně nepoužitelné. Resp. asi by to šlo (všechno jde, žejo), ale určitě to nebylo designovaný s tímhle úmyslem a dalo by to zbytečně moc práce. Oba systémy, které zmiňuješ, a spousty dalších, se na homebrew hodí mnohem víc. Jednak proto, že Symbasystém má mechaniky jen na souboje a na nic jiného. Druhak třeba proto, že místní magické systémy jsou hodně vázané na lore (viz mechanika korupce nebo navázání magických škol na konkrétní frakce). A celkově bych řekl, že když lidé hledají systém na homebrew, obvykle hledají systém, který něco umí hodně dobře, který v něčem vyniká (třeba důraz na náhodu a proceduralitu v Year Zero nebo volnější vyprávění v Powered by the Apocalypse). Symbasystém vyniká především v tom, že se neplete do cesty vyprávění. V Symbaroumu jako takovým to za mě funguje skvěle, ale neumím si moc představit, proč by s těmihle pravidly někdo chtěl hrát v jiném světě, na to jsou určitě lepší kandidáti. Tuhle hru lidi fakt hrajou kvůli settingu, systém je tu udělanej spíš tak, aby zbytečně nezavázel.

• Bumtaratabumbumbum

Jéje, reakci jsem poslal jako samostatný příspěvek v novém vlákně.