Přejít na výpis diskuzí

Transformace Říše středu: Od konfucianismu k čínskému snu

19.5.2015 22:07
Miloš Krejčí 17 příspěvků

Říše středu stojící na pilířích tradice a konfuciánství se mění a mění se i národní povaha. Být Číňanem v minulosti znamenalo chovat se podle božských principů, které jsou pro život člověka nejlepší. Moderní čínská společnost však za své principy vydává materialismus, nacionalismus a agresivitu. Toto...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Ještě že Čína není muslimská. To by byl větší problém.
    • no, on třeba zrovna Sin‑ťiang (jinak též Ujgurská autonomní oblast) s populací zhruba jak CŘ je více/méně muslimská ...
  • s textem lze do určité míry souhlasit, ale konfuciánská filosofie si velmi odporuje s komunismem, Mao i jeho garnitura se velmi snažila konfuciánské chování a smýšlení co nejvíce potlačit a zcela vymítit.
    Také proto vznikly "Rudé gardy", což byla čínská mládež velmi silně indoktrinovaná komunismem, která se několikerát přehnala přes celou čínu a s maovými spisy v jedné ruce a zbraní v ruce druhé ničila vše, co by odporovalo komunistické myšlence, včetně svých tradičně smýšlejících rodičů ... mimochodem současná stará garnitura je právě přímím aktivním účastníkem těchto pogromů ...

    dnešní mládež je už vychovávána v duchu velkého státu a čistě "kapitalisticky" (analogicky vztaženo ke komunismu, konzumně-spotřebně) - chce cestovat, nakupovat, užívat si ...
  • Jedním z největších pokladů Číny je Lao-ć-ovo Tao-te-ting. Zde Lao-ć mimo jiné říká, že člověk má dvě cesty, kterými se může vydat. Cestu služby, ta míří k lidem nebo cestu moudrosti a ta míří od lidí do samoty. Geniální mistr, dlouho zakázaný, protože popřel tradicí vyznávanou skutečnost, že nebeská síla te je vyhrazena pouze císaři a podrobně popsal, jak k ní může mít přístup každý člověk.
    • já bych ještě zmínil Chan-fej'c, kde byli "kodifikovány" základy legismu, filosofie, která by v dnešní době byla více než potřeba (napříč celým světem, ale hlavně v ČR)
      • Ale vždyť tento odporný feudalismus tu už dáávno máme, brouku. Ty musíš všechno zas.at, tou svojí odpornou demagogií, viď.
        • hm, nemáte ani páru o čem legismus je, co?
          no škoda ...
          • Nestudoval jsem legismus ani nečetl ono dílo. Ale vím jistě, že legismus Tao te ting sprostě zneužil. Co chceš více? Žádný panovník nemůže být jako tao jednoduše proto, že je jen obyčejný nedokonalý smrtelník a tudíž má k přírodním silám a zákonům velmi daleko. A ti mistři, kteří se přiblížili poznání síly přírody, zase existenci jakéhokoliv panovníka odmítají. Zakže opět ocházejí od lidí. Legistické fantasmagorie jsou v přímém protikladu učení Lao-ć stejně jako konfucianistické bludy.
            • hm, tak jo *1*
            • Asijské myšlení znamená v souladu s indickou a čínskou duchovní tradicí i když jsou zde odlišnosti, mají hodně společného, jelikož čínská buddhistická tradice vzešla z indické. Je od vás opravdu chytré ověřovat si způsob myšlení starého umění teologicko-filozofických disputací na myšlení čínských holek z města. *1* *1* Pokud vidím, pak jedině vy vytrháváte věty z kontextu a snažíte se podpásovkami znemožnit protistranu, což z vás činí pouze trapného pozéra, který nemá do diskuse co nabídnout. Nic zajímavého jste nepřinesl, kromě posměšků a zbaběle skrytých útoků. Pokud jste hrál na jakési vítězství, je vidět, že duchovní cesta je pro vás asi jen jakýsi závod kdo z koho. Navíc špatně používáte pojmy. Dharma je způsob života a cesta. A vyhlašovat vítěze...no, radši si jděte uplácat bábovičku nebo něco podobně blbého. *1*
            • pravda k sinologii mám daleko, mnohem blíž mám k japanologům ... takže dávám víc formu než na obsah *2*

              tak ono se to dost těžko pozná, co je temperament, co hrubost, co ironie, hold internetová diskuze, pakliže by šlo f2f, bylo by to mnohem jednodušší

              popravdě řečeno, tuto debatu považuji za ukončenou, a vítězem vyhlašuji Vás *4*

              proti argumentům typu nečetl jsem to, ale znám jiné věci, takže tohle je plagiát anebo "naučil jsem se myslet jako Asiat", když myšlení arabů x peršanů x indů x číňanů x japonců je naprosto diametrálně odlišné, a to leckdy i v rámci dané "země", tak to hold klobouk dolů, na to je i Dharma krátká *1*

              ale zkusím se zeptat známých v Číně, jaký mají ony názor na tyhle učení, přesto si nemyslím že to bude možno vztáhnout na celou Čínu, přece jenom jsou to holky z města .... *5*
            • Nebojte, žilka mi nepraskne, pravidelně posiluji v posilovně. A co se týče mého chování, říká se tomu temperament, jestli jste to slovo už někdy slyšel, ale asi jste psychologii neviděl ani z rychlíku, když si myslíte, že všichni musííí být stejní. V akademických či teologických debatách je projev temperamentu normální, natož tak při jednáních, bez toho by se nic zdárně nevyřešilo. To tedy asi jste pěkná plastelína, když si zakládáte na formě a ne na obsahu. No a blití z vysoka je stará orientální tradice a patří ke slušnému chování. Jako orientalista nemám s vaší plastelínou nic společného.
            • ale ano, v tomto s Vámi souhlasím, Chan-fej'c řeší rize praktické otázky, a to hlavně z důvodu, že autor (pravděpodobně však autoři, podobně jako u dalších takovýchto děl) v úplném počátku předpokládá, že člověk je osoba "sobecká a líná ..." a proto je nutné vytvořit soubor pravidel, kterými bude moci společnost řídit
              ano, to že využívá učení jiných je možné ale ani se tím netají, i když naopak se jasně vyhraňuje vůči silám nadpřirozena, které sice nepopírá, ale rozhodně se na ně nehodlá spoléhat, resp. chceč-li aby něco fungovalo, sám se musíš snažit a čekat, až se něco stane ....

              a když to tak dobře víte, tak byste taky měl vědět, že každé z těch tří učení, které jste vyjmenoval věnuje určitým oblastem jinou váhu

              aha, no tak to se Vám hluboce omlouvám, jen prosím opatrně na zdraví, nechtěl bych, aby se Vám něco stalo (nejedná se o ironii ani o sarkasmus, prostě nemám potřebu, bo by Vám prdla někde žilka *3* )
              stále nerozumím, proč máte potřebu se chovat tak jak se chováte, ale ok, zlej troll, takže co bych asi měl čekat od zlého trolla *1*
            • Hmm, víte, když někdo studuje filozofii a její historii, pak má jakýsi obecný přehled o základních směrech, což byl v Číně taoismus, konfucianismus a buddhismus. To znamená, že ony obecné informace obsahují základní osnovu daných směrů. Proto vím, že v knize Chan-fejć bylo použito Lao-ć-ovo tao jako údajný přírodní zákon, dle kterého prý vykonává svoji moc panovník, jak jsem už psal výše v opozici, že to není možné, je to lež. Tudíž bylo učení tao zneužito k prosazování totalitní moci vládnoucích vrstev. A protože jsem tao studoval a také později kašmírský šivaismus a tantrismus pravé ruky, který má k tibetskému buddhismu a taoismu hodně blízko, tak vím zcela jistě, že učení tao rozhodně neuznává jakoukoliv formu vlády jedněch lidí nad druhými, ale naopak, učí využívat sílu te všechny, kdo se vydají cestou tao. Proto se i onen spis tak jmenuje - Cesta vědomí tao a nebeské síly te. I když údajně to není původní název. V podstatě slovník udává, že legismus jako směr není příliš uznáván, jelikož vznikl v období válek a spojil učení více fil. směrů k účelu nastolení totalitní moci tehdejší aristokracie. Nemám žádný útočný tón, zkrátka se něčím zabývám a tohle je v té věci dost okrajová záležitost. Tak snad jsem vás touhle odpovědí uspokojil. Jo a ještě co mi nechcete nabourávat? Já vám pouze reprodukuji vědecké poznatky na jedné straně a na druhé straně jsem v opozici vyjádřil zcela živě myšlení tehdejší čínské společnosti. Copak vy odborníku nevíte, že jediným nositelem nebeské síly mohl být pouze císař a ostatním byla zapovězena? Že v určitém období autoři fil. děl museli císaře žádat o povolení, zda smějí učit svoji filozofii, protože autorem všech literárních děl byl automaticky císař jako jediné projevené tao a jediný nositel te? A to mi tady plivete do ksichtu, že nevím, co byl legismus? Člověče, vždyť vy vůbec nevíte, jak moc byla provázána filozofie s praxí ve staré Číně!!! Skrze filozofii vládla aristokracie nad lidem!!! No to jste mi znalec. Pane, já se těmito záležitostmi zabývám víc jak dvacet let, učím se sanskrt, naučil jsem se myslet jako Asiat a vy mě tu budete urážet?!!! Víte kam běžte!!!? Bleju na vás zvysoka dle tradice. *11* *11* *11*
            • aha, fajn ...
              takže legismus, dost hodně zjednodušeně a v kulaté kostce, je ve zkratce to, čemu my bysme říkali metoda cukru a biče ...
              jde o principy fungování společenství, kontroly a vládnutí / správy země ...

              nechápu jak mohl být legismem využiata Tao, když v ní jde spíše o myšlenkové uvědomnění v několika rovinách (spíše esoterika), kdyžto legismus (anebo legalismus) je ryze praktický (manuál)

              já Vám to samozřejmně nechci nějak nabourávat, respektuji že k tomu máte takto kladný vztah, ale naprosto nechápu Váš útočný tón
              to že vytrháváte věci z kontextu je věc další ...
              celkem zajímavé je i Vaše prohlášení - "Nestudoval jsem legismus ani nečetl ono dílo. Ale vím jistě, že legismus Tao te ting sprostě zneužil." - takže vy o tom nic nevíte, protože jste to nečetl, ale naopak víte, že to bylo zneužito ... *2* lol *1*
  • Čína se zvedla díky tomu že zavrhla nefunkční Sovětský model a začala se
    modernizovat. Dnes už je socialismus pouze fasáda. Za ní existují třídy!!
    majetná stranická smetánka a za ní bohatí i chudí lidé.

    Diktatura která se otevře světu však sama sebe zničí. a vidíte že mladí vzdělaní
    Čínané už se perou za svá práva a neznávají věci jako cenzura.
    • ale znají, nemají třeba přístup na Facebook ... ten je zablokován, ale zas mají weibo, což je čínská obdoba s přibližně 1 mld. uživatelů *15*

      trošku problém je, že mladí a vzdelaní číňané (vtaženo k VŠ) jsou povětšinou jen ve městech, venkov trvale zůstává zaostalý a jeho obyvatelé jsou zneužíváni (levná pracovní síla, žádná ochrana při práci, znečištěné životní prostředí, ...) *13*

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit