• EU4 přináší oproti trojce řadu super zlepšení (obzvlášť mě bavil obchod s využíváním lehkých lodí a vedení námořních válek čistě za účelem oslabování obchodního loďstva mých rivalů), na druhou stranu ale 4ka přinesla jednu diplomatickou možnost, která podle mého názoru celou hru téměř zničila: Fabricate Claim.
    EU3 byla fantastická v tom, že ať měl člověk sebesilnější armádu, rozšiřovat impérium bylo nadmíru složité především z důvodů získávání claimu, casus beli a core provincií, zkrátka proto, že Evropa je národnostně a kulturně velmi pestrá a jednotlivé národy nerady trpí pod okupací cizích mocností. Díky Fabricate Claim tento faktor zcela odpadá, vytvoření claimu na provincii trvá směšně krátkou dobu (s obrovskou pravděpodobností úspěchu) a odpadá tak potřeba vytváření komplikovaných "game of thrones", aby hráč po dobyvačné válce dokázal nově nabytá území také udržet v rámci celistvého impéria. Díky tomu se zkušený hráč stane téměř za jakoukoli zemi během 150ti let nejsilnější mocností světa a není třeba hrát dál.
  • celkem zklamani, nebo i rage quit. čekal jsem podle ohlasu neco jako historickou simulaci a chtel jsem si v klidu a miru budovat svoji zem, delat diplomacii a tak. ale kurv4 tam valči porad kazdy s kazdym. to mi nerikejte že v historii byla neustale porad nejaka valka a ze madari byli v koalici s francouzi?
    tady ty narody delaji warmongering ješte vetší než ti debilove z civilizace. k tomu všemu debilni AI. Date s nekym alianci (pidi stat) a už se mele cela evropa protože ten d3bil vyhlasil valku pulku evropy (sam pochopitelne armadu nema).
    tohle je zažitek ze hry s rakouskem, samozrejme za jiny stat by to bylo jine. taky nerikam ze bych nemohl vyhrat kdybych delal tzv. backstabbing (že vrazim nekomu kudlu do zad když je oslaben). taky bych mohl napadnout francouze po stolete valce s anglii a celou francii vypalit když jsou oslabeni ale takhle ja nechci hrat. chci si tam proste zit v miru. ale ne tam se to všechno mele.
    takže abych to shrnul zatim zažitek jako z civilizace: porad valčit a vyuzivat slabiny soupere. jenže jak jsem rekl pak to už není historicka simulace ale prachsprosta valecna strategie.
    • Lol chtěl bys historickou simulaci a zároveň budovat zem v míru. Historie Evropy je jedna válka za druhou. Často bojovalo půl Evropy proti sobě a války trvaly i přes 100 let *6*. Tak to si trochu protiřečíš. Pak by byla hrozná zábava, kdyby za celejch 400 let proběhly 2 války a zbytek času by člověk koukal na statickou mapu.

Nadáváš na debilní AI a přitom sám si bereš pidi spojence bez armády. To by ani ta "debilní" AI neudělala.

A když už máš takovej odpor k válčení, tak klidně můžeš začít za pidi státeček v HRE a kolonizovat s nim a budovat obchod a válčit vůbec nemusíš. Pokud teda nechceš hrát historickou simulaci, kdy v reálu evropani vyplenili a dobili co mohli.
  • Čeští Jaggelonci? Kdo to napsal? Ale rozhodně kdyby byli doopravdy z Čeští, tak bych byl v celku i na tenhle rod hrdý. Rozhodně ale Český není!
    • Může to být myšleno jako česká větev Jagellonců.
  • kickasl
    me zazitky:
    hral jsem predchozi dil, tutorial jsem neprojizdel, i kdyz jsem koukal po netu a co se tyce nastaveni tak jsem nedal vyhody sobe, ani AI... jak to dopadlo?
    prvni hra- portugalsko: zkolonizoval jsem jizni ameriku(krom kousku celou), cast afriky a v evrope ziskal pyrenejsky poloostrov, udelal jsem z portugalska nejvetsi velmoc a hru jsem dohral, koncil jsem v polovine 18. stol., uz to byla nuda... trochu me zklamalo, ze uz v prvni hre jsem dosahl takovyho uspechu a to pomerne snadno
    druha hra- rakousko s cilem sjednoceni HRE: ze zacatku docela vyzva, spousta narodu v HRE, do toho valky se silnou francii, ale jeste nez jsem sjednotil HRE uz jsem byl vyrazne nejsilnejsi narod, na konci hry(opet jsem koncil v polovine 18. stol.) jsem ovladal vetsinu evropy, vetsinu dnesniho ruska a kolonie po celem svete
    zaver: hra me opravdu bavila, stravil jsem u ni dost casu a rozhodne nabidne delsi herni dobu nez vetsina her, ale nejak uz nemam chut rozehrat dalsi hru(zkusil jsem republiku, ale je to na nic, na zaostalejsi narody zas nemam trpelivost)... takze ja si asi pockam na datadisky a dam si to znova a hlavne budu doufat, ze dalsi bude VICTORIE, protoze u ta me ze vsech parodox her bavila nejvic(jeste se dost tesim na east vs. west)
  • SixThe9th
    Kdyz pominu obchod,ktery jsem ani po 6 hodinach hrani nejak nepodchytil (zase jeste jsem nezkoumal fora atp.), tak je pro me nejvetsim zklamanim Boj a bojova AI. Specialne AI spojencu mi prijde nehorazne tupa. Bohuzel i presto,ze jsem vedouci sila koalice nebo kampane, nemam moznost, abych mel alespon nejakou kontrolu nad jednotkami svych spojencu. A kdyz uz ji tedy nemam, mohla by se tedy alespon AI ridit trochou te logiky.

Tohle me vazne dozira, riti se na me dvojnasobna presila nepritele a kamarad pocitac ma v pazi a vesele si obleha hrad, ktery ani neni strategicky tak dulezity a to by se mi tech jeho 10K panacu zrovna tak trochu i hodilo,ale ne on ne.

A pritom by stacilo mit alespon diplomatickou moznost,kde muze spojencka armada dostat navrh ,ze bude podporovat ten ci onen oddil (hrac tu moznost ma, ze ano). Ne...proste ne. Valci se hodne,ale Paradox proste nechce,aby tato stranka jeho her byla nejak prohloubena. A to nebyt totalne tupe AI v March of Eagles, spousta prvku by se dala lehce prenest do EU4. Jako napriklad moznost prikazat armade aby se snazila vyhnout bitvam. Ono kdyz ma clovek zrychleno, je temer nemozne obmanevrovat kolikrat vetsi armadu (a clovek by rekl neohrabanejsi armadu) a to i v pripade,ze teren kam ustupuji je rozhodne schudnejsi nez vychozi protihracuv,ale ne, on si me prosti chyti a rozvalcuje. Ono je hezke, ze lze armadu udolat a ala Kutuzov, ze ji clovek vytahne k solidnim zdrzovacim manevrum...jenze co naplat, kdyz si clovek musi davat pozor na to, aby jeho bud hbite klikal na mys, neustale pauzoval anebo hru zpolamoval do uplne nejpomalejsiho rezim vzdy, kdy se snazi predehnat nepratelsky voj. Ten Save/Load fest je obcas fakt doterny.

Jinak je malo co vytknout. Ale opravdu jsem ocekaval, ze Paradox se v urcitych elementech bude chtit posunout alespon malinko vpred a na misto toho jen kopiruje, uz rekl bych archaicke herni principy.
    • Vážně? Tenhle problém nemám, ai mi v bitvách pomáhá, dokonce jsem si konečně všiml, že armády vazalů se občas poslepují a vytvoří něco, co alespoň nepřítele zdrží, případně se přilepí na moji armádu a trochu ji osvěží. Ačkoliv se stále stává, že svoje miniarmádičky posílá obléhat a je následně rozdrcen, má to ale i dobrou stránku, zdrží to nepřítele.
      Ale moct dávat AI nějaký návrhy (co má obléhat, aby s tebou spojil armádu, třeba i zapujčení transportních lodí), by bylo parádní.
      To mi spíš zavání tím, že AI vyhodnotilo boj jako prohraný a proto ti nepomohlo. Mně totiž jinak pomáhá vždy.
    • oni asi uvazuji tak že hc hráči jsou masochisti a hc hra nepotrebuje vyladit, muže obsahovat chyby, blbe rozhraní, grafiku atd, protože je proste hc
      • Nemel blbosti, tohle je oddechová hra.
    • Řekl bych, že tohle je největší slabina her od Paradoxu. Na první pohled a hraní se hra tváří fantasticky a univerzálně, ale čím více hráč proniká do hloubky, tím více si všímá nelogičností a velmi omezených možností. Například diplomacie a AI u her Paradoxu mě opravdu irituje. A pak také snad u každé jejich hry jsem nabyl pocitu, že na počítač neplatí určité postihy a penalizace co na hráče (především série Hearts of Iron). Vesměs produkují nejlepší hard-core strategie na trhu, akorát jim chybí vyladit pár (set) detailů, které by z jejich her udělaly legendární počiny. Výhodou ovšem je obrovská moderská komunita, která dokáže z každého titulu vyždímat maximum.
  • Na tejto hra ma štve, že občas je strasne moc nadiktovana dopredu a ja sa cítim len ako divák prehrávajuceho národa.
    Ostatne bude asi chyba v tom, že hned na uvod som sa rozhodol za Etiopiu dobyt svet (aspon ten moj) a nevedel som co všetko sa tam k tomu píše a teraz mi je uz luto ju hodit cez palubu. A Ten tech level a vobec znevyhodnenie je tak strasne brutalne, že až no. Ako jediny krestansky ešte kt omu ortodoxny stat siroko daleko (a daleko teda nevidite, vlastne vidite len etioopiu) vas každy nenavidi, a vsetci vas chcu znicit. takze ziadna diplomacia neni mozna, tech level maju arabaci o 5 bodou viac takze mi kldue 5K armada zhumpluje moju 15K a ja s tym realne nemam vobec co spravit. mozem tak dufat ze mi zase nevyhlasia vsetci (naraz) vojnu a ze z nej nejako vyviaznem, realne ale nemam moc moznosti co spravit, vlastne len cakam na doby kedy bude lepšie, ale u mojich nepriatelov (šetci naokolo) je stále lepšie 3x rychlejsie ako u mna, takze je to zase raz v hajzli :D

Dá sa vobec za tieto neeuropske národy vobec niečo spravit, aby smo sa pohol dalej ?
    • Přesto, že to tak v posledních dvou dílech moc nevypadá, snaží se Paradox alespoň zčásti držet historických reálií, takže za Etiopii opravdu svět takřka určitě nedobudeš. Ostatně, dovedeš si představit, jak před 600 lety izolovaná Etiopie dobývá Afriku a Evropu? To je trochu utopie. Na druhou stranu Mongolové také dobyli půl světa...
      • No chápem, že sa snazia držat historických ralií, ale myslim že tu zavladla trochu neznalost, čo chápem, že nemožu poznat historiu kazdej krajiny, vsakze a všobecne o afrike panuje predstava ze su to zaopicníci, vzdy boli a bodka, kdezto etiopia zase až taky zaopicníci neboli. Stavali normálne mesta, mali velke chrámy, existuje v nej tretia najstarsia cirkev sveta (po indickej o ktorej nik nevie a koptskej) Vojaci nosili uz davno pred zaciatkom hry kruzkove zbroje a boli relatívne dobre ozbrojený ason na africké poomery, ale hra ma rovnaky meter pre etiopiu ktora bola niekde uplne inde a posledne kongo kde chodili so suknickami z travy. A to ma tam stve, ze ked mam platit cca 3x tolko za technologiu co susedia tak tam fakt neni extra čo vymysliet. Keby ty moji vojaci boli aspon lacnejsi, ale kedze mam zlate bane a inflaciu tak za nich platim este raz tolko ako susedia za 3x lepsich
        • po dlhých a ukrutných vojnách som to dokázal! Etiopia pomaly dobija (arabsky) svet :)) trebalo ale necakat a rovno ist donich kym nemaju tak velku technicku prevahu, takze ked som sa na nich z noveho zaciatku hend vrhol pohlave tak to i spravny sposobom vedenia zakernej diplomacie (Ale ano jasne pridem do koalicie na mršinu - Nie nie uz mam dost do boja ma nedostanete!) tak to celkom zaujimavo ide, i ked v realnom boji by ma rozprasili na chudaka a vratil by som sa spet do osady a vládol kravám :D Ale na to tu mame predsa vazalou ktory bojuju za mna :D a vždy ochotne (i ked s vecnou nenavistou) pribehnu do boja, aby som to ja uz len zabral (a mal kde kozy a tavy pást) :)
  • Ahoj, má to prosím českou lokalizaci?
    • Čeština je až do verze 1.7. Pro 1.8 a novější už nebude.

• ne a nejspíš ani nebude, textů je ve hře dost, ale dá se v tom orientovat i v angličtině, jen to bude trošku dýl trvat :)
  • "Buď je obchod opravdu jen naleštěné nic, nebo jsem do něj nedokázal proniknout. Obojí je chyba hry." - Tento výrok mě zaujal, proč by to druhé měla být chyba hry a ne autora?
    • Obchod ve hře funguje velice dobře a podle reálu. Třeba já hraju za Čechy a mám kolonie po celém východním pobřeží USA plus část Kanady. Celá tahle oblast spadá pod obchodní uzel Chesapeake Bay. Z toho si musím přesměrovat zboží do svého domovského obchodního centra, což je v mém případě Lubeck, kam sem přesunul svoje hlavní město. Takže produkce mých kolonií nyní směřuje do mého hlavního města a generuje velký zisk.

Druhá část úspěchu je mít na těchto klíčových uzlech co největší trade power, protože čím větší bude v uzlu v Americe, tím více zboží půjde do mého hlavního města a ne třeba do Francie a čím větší v domovském uzlu, tim více dukátů získám. Trade power je součet této hodnoty ze všech provoncijí v daném uzlu, takže je potřeba tam stavět budovy na zvýšení trade power a pak také flotilou obchodních lodí.

Obchodní uzly a trasy se nedají měnit, takže je potřeba už podle toho za koho hraju kolonizovat území, ze kterých si můžu přeposlat zboží do domovského města, případně hlavní město přesunout do lepšího oblasti. Pokud bych třeba nechal hlavní město Prahu, tak bych zboží z Ameriky nedovezl, protože do uzlu ve Vídni žádná trasa z Ameriky nevede. A uzly mimo hlavní město mají postich -70% ze zisku, takže skoro nic nevydělají. Proto Lubeck je ideální volba a je v něm i x krát více zboží a dukátů něž ve Vídni *1*

Každopádně hra ani manuál toto nevysvětluje a hráč na to musí buď přijít, nebo pohledat na internetu jako já.
      Protože <>kretén není ten, komu dali auto a on s ním srazil babku na prvním přechodu, ale ten, kdo věděl, že to má přehozené pedály a neřek mu to (pomiňme, že by na to přišel už při rozjezdu). Hra má, když už ne při samotném hraní, tak alespoň v tutoriálu nebo v manuálu popsat svůj systém, aby hráč věděl, jaký má jeho vstup význam, co který indikátor znamená a jak lze jeho hodnotu ovlivnit. Pokud na mě bliká, že Franta má hodnotu 0,32 a posléze beze slova vysvětlení zemře, je to trochu jiná situace, než když mi hra jasně indikuje, že to je hodnota hysterie, která, pokud klesne na nulu, může(!) mít za následek, že Frantovi v třesu vypadne baterka z kardiostimulátoru, a že snižování této hodnoty zabráním tím, že ho nebudu posílat ven, když je agorafobik. To nemá, jak tady Trisektor blábolí, nic společného s jednoduchostí, nýbrž s jednoznačností komunikačního rozhraní člověk-stroj resp. člověk-hra.
      • Potvrdils má slova. Pokud chceš dozvědět podrobnosti, čti manuál, nebo se zeptej vývojářů. Pokud na to chceš přijít sám, tak prostě zapoj mozek. Bude to pochopitelně chvíli trvat, ale o tom tyhle hry jsou.
          tomu říkám metagamingový masochismus. reverse engineering je zábava, jen když mi za to někdo dobře platí.
    • Zřejmě proto, že někteří jedinci (resp. většina světového herního trhu) si myslí, že hra musí být jednoduchá a tupá, aby ji i naprostý lempl byl schopný bez nejmenšího náznaku snahy hrát a dohrát.
      Tak to jaksi s EU4 nefunguje. A i díky tomu je to dobrá hra.
    • Protože hra obchod nevysvětluje. Hráč do toho prostě nemůže proniknout, i kdyby chtěl. Teda jo, mohl by určitě dělat tisícovky testů a zkoušek, aby vypozoroval chování těch číslíček pod kapotou... ale to jsme pak zpátky u toho, že by to byla chyba hry.
      • Ale nepřeháněj. Stejně tu hru musíš hrát desítky hodin, abys to vůbec uměl, a za tu dobu to prostě pochopíš.
  • zdravim. som fanusik civilizacie ktoru hram od uplne prveho dielu. EU od paradoxu som nikdy nehral. viete niekto poradit resp. porovnat s civ5 alebo inymi dilemi v com je to podobne? rozmyslam to kupit. cital som recenziu no moc som sa z tade o mechanikach nedozvedel. skusal som pozriet tie videa pre zaciatocnikov co tu niekto hodil, no zda sa mi to trosku komplikovane... viete niekto poradit co ma skusenost s civ a hodit nejake porovnanie, ak bude cas? vdaka
    • Urcite to kup. Civilizace je pro me nejlepsi hra "ever". EU4 je dost jina strategie, ale stejne jako v Civ si musis vybirat mezi tim, cemu se budes venovat a co budes muset obetovat. Stejne jako v Civ si piplas svuj stat. A stejne jako v Civ si 100x reknes uz jenom chvilku a jdu spat - a stejne pujdes spat ve 3 rano... Jen je to trosku komplexnejsi, tak se urcite koukni na nejaka videa a zkus si o tom neco precist, aby te to neodradilo od zacatku. *4*
    • EU IV je podstatně komplexnější hra a bude ti trvat déle naučit se ji dobře hrát. Oproti Civ 5 je zde daleko větší důraz kladen na obchod, náboženství....Ani největší armáda ti nezaručí vítězství. Pokud se příliš rychle roztáhneš, slabší sousedé tě zatáhnou do zdlouhavých válek a tvoji nekonsolidovanou zemi roztrhají vnitřní náboženské a nacionální vzpoury. Je nutné neustále vyhodnocovat různá spojenectví a včas měnit strany *2* *1* . Ale jak píše kolega nahoře, stáhni si demo a uvidíš sám *3* .

Hra se musí hrát, nedá se vyčíst nebo vykoukat *3*
      je demo, zkus ho. je to docela jiné než civilizace. Civ působí často jako promakaná desková hra, zatímco tohle i přes některé umělé a vyloženě herní mechaniky blízko simulaci (kde si můžeš hrát na historii v její upočitatelné kráse).
      • I když EU také vychází z deskové hry, mimochodem uvádí se u ní hrací doba 3600 minut :))
  • Pro hráče her od Paradoxu existují tyto stránky http://forum.jajjun.com/
    • Koukam, ze hrajete MP, asi to budu muset nekdy vyzkouset *4*