Polsko jako evropská herní velmoc: Proč jde našim sousedům vývoj her mnohem líp?
-
Podle mě nebýt CD Projektu a vskutku globálního úspěchu jejich Witchera, tak na tom aktuálně jsou Poláci podstatně hůř. Je to hodně o penězích, investoři musí příležitosti cítit a slyšet! Však co tam měli do té doby? Techland s Chrome, Xpand Rally či Call of Juarez nebo TopWare s Earth 2140 žádnou díru do světa neudělali.
Co u nás? Mafia, super, ale to už je 21 let nazpět, ve výsledku akorát pak spadli do spárů 2K... Hidden & Dangerous, Vietcong, skvělý, taky už starý a za hranice se to moc nedostalo. Určitě máme i u nás spoustu jakože hitů, ale většinou je to trochu niche segment. Beat Saber, Factorio, cokoliv od Amanity, Arma, x Truck Simulator, různé indie hry...
Skutečně AAA hra pro široký publikum která by prodala neskutečný kotel kopií a o které by se prostě všude mluvilo tady není, nejblíž tomu bylo Kingdom Come: Deliverance, ale stejně, ruku na srdce, v zahraničí to mělo celkově o dost vlažnější přijetí. -
-
Vlažnější přijetí jak od koho. KCD letos hlásilo 5,5 milionu prodaných kopií, to je podle mě jediné "přijetí", na kterém záleží. A i většina novinářů hru přijala docela vřele, až na technickou stránku.
Ale je fakt, že stejný trojáčkový level jako Witcher 3 to není. Možná takové bude pokračování :D
-
-
CDP: Witcher 3 - 50+ milionu prodaných kopií, Cyberpunk 2077 - 25+ milionu prodaných kopií. Techland: Dying Light 1 okolo 20 milionu, Dying Light 2 na začátku roku okolo 10.
KCD bylo blízko, ale díru do světa to neudělalo, zahraniční média často hodnotila spíše průměrně. Vůbec neříkám, že je to špatná hra, ale zasazením či pojetím se to prostě nestřetlo s nějakou poptávkou. Výborná hra automaticky neznamená skvělé prodeje. Nicméně udělalo to a nadále to dělá nějaké povědomí, o značce, o studiu, pokud další hra nebude fiasko a nevyjde až za 5 let, tak to může pomoct. -
-
On je taky dost velký rozdíl v marketingu a v podvědomí hráčů. Ono to nejde úplně srovnat.
Witcher 3 byl ze zavedené série se spoustou fanoušků. Dying Light byl od celkem známých vývojářů, kteří dřív vydali podobnou hru Dead Island.
Zatímco KCD byla úplná novinka od neznámého studia s minimálním marketingem. Jestli někdy vydají 2. dil, tak ty tržby mnohem víc narostou. Kdyby jsi to srovnal s tržbami původního prního dílu Witcher, tak KCD je mnohem lepší. Myslím, že to má dokonce lepší tržby než Witcher 2: AoK.
-
-
len si pozabudol na roky... W2 AoK 2011 a KCD 2018 (nehovoriac o 2007 W1). to je na herny trh strasne dlha doba (herny trh riadne porastol za tu dobu).
-
-
Jo, jasně. Trh neustále roste. A ceny jdou nahoru kvůli inflaci.
Takže tržba 1 mil prodaných kopií W1 bude po započítání inflace asi lepší než tržby 5 mil kopií KCD.
-
-
Reakce na příspěvek:
v tomto konkretnom pripade, to by znamenalo inflaciu o vyske 5 nasobku (500percent ak ss nemylim)!? to snad nemyslis vazne.
-
-
Reakce na příspěvek:
Sorry, vloudila se chybička. Špatně jsem to napsal. Neměl jsem porovnávat těch 5 mil vůči 1 mil.
Kingdom Come celkově prodalo přes 5 mil kopií. Ale během prvních 12 měsíců prodalo jenom asi 2 mil kusů.
Zatímco Witcher 1 během prvních 12 měsíců prodal přes 1 mil kopií. Během následujích let ještě určitě prodal více kusů a to číslo by narostlo.
-
-
Reakce na příspěvek:
zastavam nazor, obzvlast pri starsich hrach pred povedzme rokom 2014/2015 tie cisla moc uz pak nerastli, (teda raelne ide o cisla asi kolem 10-100k co je vlastne cislo onicom).
+Casom ceny klesli, cize tym padom aj trzby a zisky.
+kolko stali hry vtedy a kolko stoja dnes? (50-60 eur/dolar vs 60/70 dnes, neviem kolko to bolo pri W2/W1 vs KCD..)
nezabudajme ze W1 bol len lokalne popularny v krajinach kde poznali kniznu seriu/poviedky, inde vo svete teda nic moc, aj ked W2 cisla iste zvysil, stale to nebolo nejak extra svetovo popularne, ci?
pedat 2miliony pocas 12 mesiacov je aj dnes dost dobre cislo na AA hru. (na AAA isto nie, tam to tych 5 milionov musi preskocit, idealne ist kolem 10m aspon)
-
-
-
-
-
-
-
-
-
A komu takovým článkem prospějete....Druhé straně?!
-
Ať jsou polské hry jakkoli úspěšné a ziskové, tak mě nikdy moc nebrali. Pro mě byli vždy asi tak lákavé jako ta polská čokoláda. To mám raději některé polské filmy. U her jsem byl a pořád jsem věrný spíše tuzemským kouskům jako Mafia, Vietcong, Original War a dopustit nedám ani na Mafii II. Jo, kde jsou ty časy, kdy vznikaly tyhle hry, na které vzpomíná nejeden český hráč? Jsou pryč. V současné době mě tak zajímá z českých her už jen Last Train Home, možná z indíček by to bylo Scarlet Deer Inn, ale to je tak všechno.
-
-
2 mike92
mám to velice podobně. Polské hry mě nikdy extra nebavily - zejména kvůli tuzemským, diskuzním hajpům. Měl jsem kvůli tomu obrovská očekávání a nakonec jsem zapnul pšonskou telenovelu.. (Witcher 3)
To už mě fakt víc bavil ten ELEX 2 a Vávrům Kingdom Come.
No a to samé bylo s Cyberpunkem, tam jsem teda alespoň dohrál hlavní dějovou linku, ale naprosto nic mě nemotivovalo se v tom světě pohybovat dál. Pejsek s kočičkou vařili dort, nasypali tam všechno.
-
-
To se fakt máš, že hry tě bavěj podle toho jaká národnost to dělá (respektive kde studia sídlí a kdo je vlastní) :D :D To nedává v globalizovaný době moc smysl... Očekáváš, že to Bostonský studio CD Projektu bude obsazený Poláky nebo Polskými imigranty? 😂
-
-
Mě je naprosto jedno, v jaké zemi která hra vznikla. Hrál jsem i staré Tomb Raidery, všechny Command and Conquery, písečnou trilogii Prince z Persie, první až třetí Assassin's Creed, Resident Evily 1-7 ( remake 1-3), Silent Hilly, oba díly Watch Dogs, GTA III, VC, SA, IV, Doom III, Quake IV, RTCW, Half-Life 2, RAGE, Saints Row 2-3, Sleeping Dogs, True Crime NYC, Test Drive Unlimited 1-2, Warcraft III, A Plague Tale, Max Paynea, Alan Wakea atd. To jsou hry z Francie, USA, Kanady, Japonska či Velké Británie či Finska. Je to snad málo globalizované? Z tohoto výčtu je snad myslím jasné, které žánry mám v oblibě a v nabídce polských her jsem prostě nenašel takovou, co by mě lákala. Kromě toho mám radši starší hry a vlastně i filmy.
-
-
-
Nové fajn Polské hry nezmíněné v článku které se teprve chystají/jsou v EA:
Beast, Holstin, Inquisitor (mám radost že zrovna Poláci se pouští do takových her kde jdou na přetřes otázky víry/fanatismu).
Určitě jsem na nějaké ještě zapomněl, ale tyto tři jsou pro mě černí koně.
-
Za Frostpunk si zaslouží líbat ruce.
-
-
Když se letmo zamyslím nad svým Top 10 minulé dekády, tak tam asi budou hned tři polské hry - Witcher 3, This War of Mine a Frostpunk.
-
-
Vodku? Hry? Vánoční trhy? Dálnice? Mobilní tarify? Cena aut či bytů? Kvalita potravin (a ne, fakt se nebavíme o tom, co dováží sem, to nemá s tím nic společného:))? A člověk by mohl pokračovat. Jediné, co Polákům fakt není co závidět je jejich náboženský fanatismus a to, že věří na pohádkové bytosti.
A dotace? Dlužíme snad málo? Zadlužujeme se tempem, že Řecko oproti nám bude vypadat jako žabař. A to měli obrovskou výhodu, že je podrželi Němci díky Euro. My nic takového nemáme...Nevidím jediný rozumný důvod, proč podporovat soukromý sektor, kterého se daří bez zásahu státu...Navíc co si budem. Jakmile se to objeví, tak firmy, co teď dělají hry, tak na to nedosáhnout a přisaje se na to někdo zcela jiný.
-
-
Jestli je nekdo ujety na dotacich, tak to jsou Polaci. A kvalita jejich vyrobku vcetne potravin je maximalne prumerna. Ochrana zivotniho prostredi je v Polsku peklo, viz tezba nerostnych surovin a mrtve reky.
Nase ,,zadluzovani,, srovnavat s Reckem ? Ze jsou nase potraviny nekvalitni ? A kdo te nuti kupovat ,,babisoviny,, ?
Polaci byli vzdycky kseftari a tohle prostredi jim sedi U nas zase je vetsina lidi tak pohodlnych, ze si nezjisti ani to, na co maji narok, ale brblat budou porad...
-
Ne, ze by na tom v kontextu celeho prispevku zalezelo, ale prosim nesir nesmysly z dilny Mirka Kalouska.
Zadlužujeme se tempem, že Řecko oproti nám bude vypadat jako žabař.
Zadluzeni CR sice v posledni dobe roste rychleji nez v EU, coz pro pravicovou vladu neni dobra vizitka, ale Recko jako zabar je silena hyberbola, ktera skutecnosti neodpovida.
---
V clanku je jasne receno, ze na dotace se da nahlizet jako na investice, takze alespon jeden rozmny duvod existuje.
-
-
Znám tu křivku:) Spíše to, jak jsme se vydali. Cestou Řecka s tím, že nemáme podporu EURA. To je zásadní problém.
Dotace fakt není investice. Navíc pokud máš "investory", tak ti do toho začnou kecat. Nech si povyprávět od CD Projektu ohledně toho, jak tlačili na vydání CP2077 například:) Navíc to stejně bude mít na starost nějaký hlupák či komise, co o hrách v životě neslyšela, takže se to opět mine nějakých úspěchem.
-
-
Autor clanku to pojal takto:
Politici by toto odvětví měli brát jako velmi zajímavou investici pro státní rozpočet. Firmy odvádí do státní kasy značné sumy – v roce 2021 to podle dat GDA.cz bylo u nás při zisku přes dvě miliardy dohromady 395 milionů korun, o rok dříve 347 milionů.
O podpore vzdelani ci zdravotni pece se taky da mluvit jako o investicich, coz je mysleno tak, ze vynalozene penize se neprozerou, ale ze se v urcite forme do statni pokladny, zurocene, vraci.
Jak to bylo s Reckem samozrejme souhlasim.
Ze se dotace zneuzivaji, ze mohou krivit trh, ze jsou z ruznych duvodu problematicky, o tom neni sporu, ale podle mne je to pripad od pripadu.
Jelikoz v pripade o kterem se bavime nic blizsiho nevim, tak nevim jestli jsou to ty dobry ci spatny dotace. Jen je jako financni nastroj apriori neodmitam. Ale pravda to asi nikoho nezajima :)
-
-
Jeste doplnim, ze dotace sami o sobe zrejme nebudou hlavnim duvodem uspechu Polaku (coz nikdo nerekl) a svou roli maj i dalsi faktory, ktery probiraly ostatni diskuteri.
V neposledni rade, Polaku je podstatne vic nez nas, takze v prumeru tam bude vic talentu, prilezitosti ci kapitalu.
-
-
-
-
-
Dneska uz bohuzel skoro vsechno.
-
A z těch 2k lidí půlka dělá hardcore simulátor vojáků pro pár nadšenců a jiný zase deset let RPG bez draků a cashgrab kamióny.Pak pár milejch Indie projektu a adventurek dělaný srdíčkem s třeba zajímavou herní mechanikou ale stylizaci nebo tématem bez šance a ambic na nakou penetraci trhu.Kdyz už to vypadá, že se blýská na lepší časy tak se objeví Jarek Kolář.Pritom schopnejch lidi je tu dost, jen je spojit a zkusit něco pořádnýho.
-
-
Pro pár nádšenců? A jinak v hlavě v pořádku? Arma III či Day Z fakt nehraje pár nádšenců. Vlastně ani nevím, proč na to reaguji. Evidentně máš nějaký pscyhický problém a snažíš se ho tady ventilovat.
-
A v cem je problem? Bohemka dela hardcore strilecky, umi to a maji s tim uspech. SCS dela kamiony, umi to a maji s tim uspech. Warhorse se naucil udelat svojske RPG ze stredoveku a maji s tim uspech. Jejich hry se prodavaji po milionech. Predstava, ze od vsech odejde najednou hromada lidi, spoji se a udelaji dohromady nejakou uplne jinou hru, protoze by si to nekdo pral je jednak docela utopie, druhak to v zadnem pripade nezarucuje zdarny vysledek.
-
-
Problém je přesně v tom, co píšeš o té Bohemce, SCS a Warhorse. Udělali něco, s čím mají úspěch. Jsou s tím v zásadě spokojení a jen to šolíchají bez vize nějakého většího rozvoje. Asi jako by si v CD Projekt RED řekli po prvním Zaklínači, že to bylo fajn a další hru udělají tak aby byla úplně stejně fajn. Jenže ti to neudělali. Spíchli druhého Zaklínače, který ve své době platil za etalon grafiky a pak třetího, kterého posadili do obřího otevřeného světa. Přitom vnímali kritiku a vyměňovali věci, na které se nadávalo a které omezovaly obecnou přístupnost (alias mainstreamovost).
Chápu. že někdo chce mít "rodinnou" firmu pěkně v klidu a nesnažit se expandovat, ale když to udělají všichni, tak se nemůžeme divit, že zaostáváme za světem.
-
-
Rozumim, co tim chces rict. Ale ono to "zaujmout masy" zalezi i na zanru a mnoha dalsich faktorech. Treba zrovna Bohemce bych nedostatek odvahy zkusit i neco jineho, co by masy mohlo zaujmout, nevycital (Vigor, Ylands). Warhorse maji za sebou teprve prvni hru, takze tam zatim tezko rict. Ale souhlasim, a pokud budu trochu kruty, SCS na radikalne odlisny zanr asi uplne nemaji (technologie, zkusenosti, atd.) a tipl bych, ze jsou si toho sami vedomi a tak se drzi sveho kopyta. Pomijim ted mensi studia, co do poctu lidi.
I ten zminovany Witcher - oba prvni dily dohromady neprodaly puvodne zase tolik, takze i ta sazka na masovost nemusi uplne zazracne vychazet. Velky uspech se dostavil az s tretim dilem a to taky v zasade nedelali nic jineho, nez ze vylepsovali to, co umi (a pridali velky otevreny svet, atd.) a proste to vyslo. Ono to neni tak jednoduche, ale napriklad klidne bych si dovedl predstavit, ze treba Bohemka by vzala Armu, trochu ji zjednodusila pro davy, pridala nejakou uzasnou kampan a tak dale a mohl by z toho byt zazracny masovy uspech. A nebo taky ne, provarili by na tom hromadu penez, jejich publikum jim to omlatilo o hlavu a siroke masy podobne jako treba Call of Duty by stejne nezaujmula. Nekdy se to proste chce jen dobre trefit se spravnym produktem ve spravny cas. :)
-
-
Bohemka opravdu něco málo dělá, to je pravda. Aspoň, že tak. Bohužel projekty jako Vigor a Ylands byly hrozně podfinancované, i když je na tom Bohemka finančně celkem dobře. Navíc byly prakticky mimo zájem vedení a marketingu. Bývalý kolega na Ylands chvilku dělal a odešel právě proto, že mu to připadalo bez budoucnosti. V podstatě šlo o projekty u kterých selhání vlastně skoro nevadilo a spoléhalo se jen na to, že se povede trefit ten správný čas a rozpoložení zákazníků a stane se z toho hit jako třeba Valheim. Trochu lépe dopadlo DayZ, které Bohemka převzala jako komunitní projekt, ale pořád je to takové polovičaté. Když to srovnáš třeba s Portalem, který Valve taky převzal jako amatérský projekt a pak udělal úžasnou dvojku... A to Valve (ať už současný nebo z doby Portalu 2) taky není zrovna dobrý příklad abmiciózního vývojáře s tahem na branku, ale to je jiný příběh.
-
-
Nevím co je na stylu Kingdom Come Deliverance špatně, je to menší svět a od určité chvíle je plně otevřený a dává hráči naprostou volnost v tom co chce dělat. Navíc má přehršel herních mechanik které člověka baví a zdokonalování skillů má viditelný odraz na hratelnost kde prostě když "vylevlíte" otvírání zámků tak to není takové utrpení, zatímco otvírání zámků např. ve Skyrimu je brnkačka již od začátku hry. V čem podle mě mohlo být KCD lepší je příběh, chvílemi mi přišlo že pokulhává, na druhou stranu jako celek působil příběh dobře.
Jestli udělají v naprosto stejném duchu i KCD2 tak budu naprosto spoko...ono totiž snažit se dělat hry větší a větší občas bývá na škodu, příkladem budiž Assassin's Creed kde nové díly jsou nafouknuté až k prasknutí ale především balastem, zatímco první dva Asasíny jsou velikostně tak akorát.
Preferuji a podporuji menší nezávislá studia, narozdíl od AAA studií je u nich šance že přijdou s něčím překvapivým a neokoukaným tématem/zasazením...na druhou stranu když vyjde dobrá hra od AAA studia tak si ji také rád zakoupím, viz CP2077 s perfektním příběhem. Zrovna nyní hraji výše mnou poplivaný Assassin's Creed (konkrétně Valhalla) a zírám že přestože je tam tuna opakujícího se obsahu, tak to jaké se jim podařilo vytvořit nádherné scenérie že se člověk na chvíli zastaví a kochá se krajinou...to jsem příliš nikde jinde neviděl, v tom je Ubisoft fajn a když člověk nečeká silný příběh a nevadí mi kostrbaté dialogy, tak si tu hru užije i přes zápory.
-
-
Špatného na tom v principu není nic. V zásadě se mi takový přístup taky líbí. Jen se pak nesmíme divit, litovat a fňukat, když se do toho někdo jako Poláci pořádně opře, vybuduje obří korporát a bude řádově úspěšnější.
Nejde ani tak o velikost hry ve smyslu herní plochy, doby hraní, řádků dialogů nebo počtů schopností, ale o to ji nějak posunout a zaujmout masy.
-
-
Ne vždy je dobrý přístup zaujmout masy, jistý Rakouský malíř se snažil zaujmout masy a jak to dopadlo 🥲😂🤣
Ale jinak chápu myšlenku, pro rozvoj herního průmyslu je dobře když vznikají megalomanské tituly, i přesto si myslím že menší a naprosto super hry by vznikali (a nejspíše budou) i bez existence obřích herních korporátů tvořící AAA. Na naší České scéně například fajn indie hra 1428 Shadows over Silesia.
Podle mě je spíše dobře že herní studia nejsou pouze obří korporáty ale i menší a středně velká studia tvořící skvělé hry. Nemluvě o tom že i na platformách jako jsou itch,io a gamejolt může člověk narazit na naprosté poklady vytvořené například jedním člověkem.
-
-
Reakce na příspěvek:
Doba, kdy se v herním průmyslu dokázaly prosadit jen obří korporáty, je už naštěstí pryč. Ale i tak má existence velké firmy spíš pozitivní vliv na celý obor. Odštěpují se z ní skupiny, které získaly zkušenosti a chtějí se osamostatnit, zadávají zakázky méně zkušeným týmům, fungují i jako takový polštář, kam se mohou uchýlit kvalitní zaměstnanci malé společnosti, které se něco hodně nepovedlo a zviditelňují zemi ve světě, což může být zajímavé pro získávání zakázek nebo licencí k adaptaci. Minimálně to aspoň funguje v tom Polsku a trochu se o to snažila i u nás Bohemka cílenou podporou nezávislých tvůrců (když už sama nechce kromě Army dělat na něčem větším). Zatím teda nic moc, ale možná je na to brzy.
Ale vlastně ani nemusí jít o extrémně velkou firmu vyvíjející AAA hry. Jde o to mít firmy s historií a výhledem do budoucnosti a ideálně takové, co nejsou zaseklé u jedné značky jako Bohemka nebo SCS. Máme tu dost titulů, které jsou vlastně jednorázová díla studia (tam zatím patří i Kingdom Come a doufejme, že to tak nezůstane), ale nějaká kontinuita a rozmanitost? Třeba něco na úrovni polských Bloober Team nebo 11 bit Studios? Možná trochu Amanita, ale ta je hrozně malá a nechce být větší (chápu jejich důvody). Já jsem strašně zvědavý na Last Train Home od Ashborne Games. Dokonce jsem si (naprosto proti svým zvyklostem) předobjednal limitovanou fyzickou kopii. Budu doufat nejen, že to bude dobrá hra, ale i v to, že hra nebude pro studio nomen omen, ale že pojedou dál a představí nám i další dobré tituly.
-
-
-
-
-
-
-
Možná jsem mimo téma, a pokud ano, prosím neukamenujte mne.. Ale já myslím, že problém který brání většímu úspěchu českého herního odvětví je v samotných hlavách českých tvůrců. S trochou nadsázky lze říci, že tu vznikají samé adventury, semtam nějaká ta akce, ale vše více či méně pro velmi specifický typ hráčů. To nejmainstreamovitější co tu teď vzniká jsou snad jen Truck Simulatory. Skoro bych řekl, že Češi tvoří hry podle německého stylu, ne že by to bylo špatné, ale na mne osobně (nevím jak na ostatní) to působí suše, i když mě jinak třeba Arma baví. Poláci jsou inovativnější, cílí na širší publikum, a když už jsme u toho, umí i lépe design, podobně jako třeba Ukrajinci či Rusové. S úspěchem pak roste i další vývoj. Proto bych doporučil českým tvůrcům se trochu inspirovat u Poláků, případně třeba u tvůrců Stalkera či Metra. Udělat něco živějšího, mainstreamovějšího. A pro design případných lokací a monster hledat spíše směrem na východ :)
-
-
V zásadě souhlasím. Ale nemyslím si, že je to jen v hlavách českých vývojářů. Tohle je v hlavách Čechů obecně. Prostě "vědí", jak je to správně a jdou za tím bez ohledu na vlastní prospěch. Pak to má třeba lokální úspěch, ale za hranicemi o to nikdo nemá zájem. Češi, na rozdíl od Poláků, nikdy nebyli dobří obchodníci a jen málo z nich má zájem dlouhodobě rozvíjet svou společnost (čest výjimkám). Po úspěchu se častou rozhlíží, komu ji výhodně prodat. Navíc je česká kultura hodně specifická a hrozně neradi do ní taháme cizí vlivy, i když jinak cizí kulturu konzumujeme ve velkém a rádi.
-
-
Ano, já to bral jen z pohledu vývoje her, ale je to pravda a skutečně jde o problém který se týká Čechů obecně. Každopádně jde o to, jak tuto podivnou mentalitu změnit, je už dost příkladů, kde se Češi mohou inspirovat, a přesto jedeme stále to své. Někdy by to nemuselo být na škodu, často ale je.
S tou kulturou je to paradox, to, že se Češi nechtějí nechat ovlivnit cizími kulturami je taktéž pravda, ale když to tak vezmeme, česká kultura je specifická, dá-li se toto slovo v tomto případě použít, hlavně tím, že jsme tak nějak stále nakročení mezi germánským a slovanským vlivem a to platí dlouhodobě. Tak nějak věřím, že díky této vlastnosti by pro nás naopak nemělo být cizí ani germánské (což není, protože jak říkám, řada českých her působí "německy"), ani slovanské, natožpak Polské, ti jsou hned za humny a vlastně by neměl být ani problém se jimi nechat ovlivnit či se inspirovat i nadále, pokud je to tedy k dobru věci. A pokud se bavíme o vývoji videoher, na škodu by to určitě nebylo.
Pravděpodobně jsem to hodně zjednodušil, dalo by se k tomu říci ještě mnoho, stejně by to nestačilo, ale snad to co jsem psal dává alespoň trochu smysl.
-
-
-
Namisto neziskovkam starajici se o … tak dat penize zacinajicim vyvojarum. A nejen tem, ale snazit se podporovst u mladych podnikatelskeho ducha a financni gramotnost. To jsou ale veci ktere mam pocit zatim zadna vlada v CR nechce a nikdy nechtela 🤮
-
-
Hele, není žádným tajemstvím, že za spoustou vlád stojí různí lobisti. Jedni z největších jsou některé banky a různé peněžní ústavy, které provozují různé služby (nevýhodné půjčky a spoření, atd.).
Ono by to nebylo v prospěch těch finančních ústavů, kdyby všichni lidé měli dostatečnou formu finanční gramotnosti. Takže vláda nikdy žádnou takovou věc neudělá.
-
-
Ne, že bych nesouhlasil, ale zajímalo by mě, jak by podle tebe měla vláda zajistit lepší finanční gramotnost obyvatelstva. Přes ministerstvo školství přece jen něco dělá (nebo aspoň předchozí vlády udělaly). Ekonomika včetně počítání úrokových sazeb je v osnovách prvního ročníku středních škol (nejen ekonomických). Potřebnou matematiku se žáci také naučí. Bohužel matematika je pořád braná jako velký strašák a učitelé ji neumějí učit zábavným způsobem. Nekonečné debaty o tom, jestli by se z ní mělo povinně maturovat, tomu taky nepřispívají.
-
-
Tak "něco dělá" a "dalo by se udělat víc" jsou 2 odlišné věci. Já chápu, že to není jednoduché, ale finanční gramotnost by pomohla spoustě lidí po celý jejich život.
-
-
Ja si to uvedomuju. Cim hloupejsi bude spolecnost tim lepe pro vladnouci garnituru. Ale sere me to :(
-
-