Andrzej Sapkowski: S CD Projektem máme skvělé vztahy, ale o detaily už mě moc neprosí
-
Ak sa nemylim, tak povodna ciastka bola 5000 dolarov :D
tomu chlapovi ale vobec neverim co povie. IMHO, on vobec nemal predtsvau o tom kolko v tej dobe zarabali hry. resp. on nema predstavu ani teraz, on len videl nejake vysoke cisla (najma po vydani 3ky) a chcel peniaze. TOT vsio. A kazdopadne, jeho nazor na hry Zaklinac a asi aj na celkovo videoherny svet je pod bodom mrazu.
-
Vztahy, ale jenom ty obchodní. Četli bychom nejspíše jiný článek kdyby mu dali méně než by si přál.
-
-
Přitom to tehdy byla jeho vlastní blbost. Kdyby si něco málo zjistil o herním průmyslu (a jeho růstu) tak si už tehdy dal procenta z tržeb (nikoliv ze zisků) a byl by vysmátej. Teda on teď asi je tak jako tak, ale nemusel si tím vůbec projít.
-
-
Najdi si jak vypadala verze Zaklínače, kterou mu ukázali. Ano udělal chybu, když jim dal kompletní práva, ale vidět tohle tak chci prachy taky předem, akorát bych jim je prodal jenom na jeden díl. Jak píše JamesFaith CDP byla firma, která se věnovala překladu a distribuci her, to je jako bys věřil kadeřníkovi že ti opraví auto, to že to nakonec dopadlo dobře je spíš zázrak než "vydeoherní průmysl roste neasi"
-
-
Ať už se na to podívám z jakýhokoliv úhlu, tak prodávat jim neomezený práva byla KRA-VI-NA. Kadeřník, nekadeřník...
-
-
LIdé často nevědí nebo zapomínají na dvě věci.
1. Šlo o druhý pokus vytvořit hru podle Zaklínače a ta první skončila ve vývojovém pekle a nikdy nevyšla.2. CDProject měl nulové zkušenosti s vývojem her.
Když se na to člověk podívá objektivně z téhle perspektivy a ne zpětně podle obřího úspěchu trojky, jeho rozhodnutí smysl dává.
-
-
Ne, dát někomu neomezený práva nedává vůbec smysl. A je úplně jedno jak se na to podíváš. Kdyby jim řek fajn, tady je máte na jednu hru a pak se uvidí, tak je to naprosto příčetný rozhodnutí který by pochopil snad každej. Pravděpodobně spíš viděl jednorázovou částku, která se mu ve slabý moment krátkozrakosti zdála jako super kšeft a udělal velmi, VELMI hloupé rozhodnutí.
-
-
Po bitvě je každý generál...
-
-
Tak zrovna něco takovýho bych psal i před bitvou...
-
-
Reakce na příspěvek:
Práva jim prodal v roce 1997, když videoherní trh vypadal úplně jinak a většina lidí měla na stole CRT monitory, kolik ti tenkrát bylo pane generále?
-
-
Reakce na příspěvek:
Prodat kompletní práva na nelimitovanou tvorbu čehokoliv je hloupost tak jako tak. Je jedno, jestli jde o videohry, knihy, figurky, filmy, hudbu nebo cokoliv jiného. Ano, některé velké společnosti nekoupí nic jiného než kompletní práva, takže u těch máš smůlu. Nicméně si nemyslím, že CD Projekt byl v roce 1997 v postavení, že by si mohl takové podmínky diktovat.
Nahoře píšeš něco o kadeřníkovi co by ti chtěl opravovat auto. To je přesně situace, kdy bych mu možná řekl, že to jednou zkusíme a pak se uvidí, ale rozhodně bych s ním nepodepsal doživotní smlouvu na opravu všech mých aut, ani kdyby mi za to chtěl platit.
Nicméně chápu, že Sapkowski je spisovatel a ne obchodník, takže se nad tím takhle nerozmýšlel. Ukecal je na rychlý i když malý prachy a myslel si, že vydělal prakticky za nic.
-
-
Reakce na příspěvek:
"Prodat kompletní práva na nelimitovanou tvorbu čehokoliv je hloupost tak jako tak. Je jedno, jestli jde o videohry, knihy, figurky, filmy, hudbu nebo cokoliv jiného. Ano, některé velké společnosti nekoupí nic jiného než kompletní práva, takže u těch máš smůlu."
Spíš bych řekl, že to je standart, ne? Většina společností nekoupí práva, pokud nebudou danou věc moci dělat bez limitu. To by jim ještě tak scházelo, že by museli pro každý další díl chodit prosit autora o svolení udělat další. Nedejbože prosit autora o svolení na každý herní/filmový prvek.
Nebo co hůř, firma bude budovat herní (či filmovou) značku od píky, nainvestuje hromadu času a peněz do marketingu... a pak se dozví, že 3. díl nebudou dělat, protože autor se rozhodl prodat práva na Zaklínače 3 nějakému jinému studiu.
Tomuhle se bude každý snažit zabránit!! A proto smlouva na nelimitovanou tvorbu (za procenta ze zisku) bude spíš standart než vyjímka.
-
-
Reakce na příspěvek:
Příklady různě limitovaných herních licencí:
D&D hry od SSI
D&D hry od Bioware
Star Wars hry od EA (a všechny další SW hry)
Všechny hry, co dělal v licenci Obsidian
Baldur's Gate 3
Battle for Middle Earth (omezená filmová licence)
Všechny hry dle Pána Prstenů (knihy)
Všechny hry ze světa Harryho Pottera
Všechny hry ze světa Warhammer (40k)
Všechny hry ze světa Alien
Všechny hry, co dělal Telltale
...
Mám pokračovat? Spíš dej příklad nějaké herní série s knižní, filmovou nebo deskoherní předlohou a doživotní licencí pro autory. Možná pro Cyberpunk 2077 si ji CD Projekt taky sjednal.Nikde jsem nemluvil o tom, že by do autor mohl kecat do vývoje. Mluvil jsem o omezení na konkrétní dílo jako u BG3, (i když tam to do toho i kecali) nebo časová omezení jako BfME nebo jiné podmínky jako SW od EA.
-
-
Reakce na příspěvek:
Tvůj argument nedává smysl, protože tvoje příklady nejsou moc relevantní k tématu.
Třeba D&D a její podskupina Forgotten Realms (např. BG3) jsou vlastněny Wizards of the Coast (Hasbro). Oni jenom najímají někoho, ať udělá hru (třeba najmutí Larianů na BG3).
Stejně tak Star Wars, Pán Prstenů, Harry Potter, Warhammer, atd. Ty IP jsou tak masivní, že by si asi nikdo nemohl dovolit odkoupit kompletní licenci bez limitů (a i kdyby na to někdo měl prachy, tak stejně by to současní majitelé asi neprodali, protože ví, že to je zlatý důl.)
Vážně si myslíš, že SW, LotR, HP, Warhammer a podobné značky jsou typické příklady??? Ne! To jsou extrémně úspěšné značky. Spíš se jedná o vyjímky.
To je prostě úplně jiná situace než adaptace menších předloh. "Menší" předlohy tvoří většinu adaptací. Jako třeba Sapkowski a jeho Zaklínač, nebo třeba J.S.A.Corey a jeho Expanze, či R.Jordan a jeho Kolo Času... atd. atd.
-
-
Reakce na příspěvek:
A na kterou z těch menších předloh dostali autoři neomezenou doživotní herní licenci?
Jestli chceš malou značku, tak I Have No Mouth and I Must Scream nebo Shanara. Co ty hry od Telltale, které měly malé i velké značky? D&D v době SSI patřilo TSR a normálně pronajali (exkluzivní, ale ani náhodou doživotní) licenci.
A zrovna u her mi nevychází, že by se adaptovaly převážně malé značky. Tam si spíš vývojáři vytvářejí nové. U filmů a seriálů je to jiné a ano, tam se to kupuje jako celek, protože to většinou natáčí velké studio. Což CD Projekt před Zaklínačem nebyl. Celkem bohatá lokální firma, ale ne známé herní studio.
-
-
Reakce na příspěvek:
Začínáš se v tom ztrácet. Bavili jsme se tady o "nelimitované" licenci. Ne o "doživotní" licenci. To je něco jiného.
Při nelimitované licenci dostaneš práva a po nějakou dobu si s tím můžeš dělat, co chceš. A lidem může být jedno, jestli za tu dobu udělat 1 hru/film a nebo několik.
-
-
Reakce na příspěvek:
Psal jsem o kompletních právech (hned na začátku). A pokud mám licenci limitovanou časem (jako i čímkoliv jiným), není nelimitovaná. A bavíme se i herní licenci na Zaklínače a ta časem limitovaná nebyla (asi ji pak upravili po té žalobě). Prostě jim to prodal i s chlupama. Kdyby jim to prodal na, dejme tomu pět let, považoval bych to za celkem rozumné.
-
-
Reakce na příspěvek:
To nejsou fakta. To jenom hádáš a věštíš z koule. Nikdo z veřejnosti nezná detaily smlouvy.
Navíc Sapkowski určitě neprodal kompletní práva CDP. Část práv měla nějaká video herní firma, která dělala první hru o zaklínači (ta hra, co úplně selhala). Až pak někde v roce 2008 CDP odkoupila tu první firmu, aby měli "celá" práva.
-
-
Reakce na příspěvek:
Herní práva. Knižní si nechal nebo jsou u nějakého vydavatele a filmová jsou teď u Netflixu (netuším, za jakých podmínek, ale co jsem slyšel, tak je spokojený). Detaily samozřejmě neznám, ale: „Byl jsem dost hloupý, když jsem jim prodal všechna práva naráz,“ Kdyby tam byla aspoň trochu rozumná limitace, tak tohle neříká (upřímně, i přiznat to veřejně chce odvahu) a taky do toho netahá soud.
-
-
Reakce na příspěvek:
Jo, ale ani slovo o "doživotní" licenci. Klidně to může být nelimitovaná licence třeba na 30 let.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Reakce na příspěvek:
Videoherní trh už byl etablovaný ale zdaleka to nebyl takový behemot jako dneska, který válcuje filmový a hudební průmysl a hráči i obhodníci měli pořád v paměti videoherní krach z dekády předtím. Smlouvu jsem nečetl, ale kdoví, jaké byly podmínky, CDP sice měl nulové zkušenosti s tvorbou her ale pořád to byla velká firma se spoustou peněz. A taky mi šlo o to poukázat, že pan generál by s největší pravděpodobností "před bitvou" psal maximálně "Máma mele maso" do slabikáře a věděl tenkrát o obchodování ještě větší kulový než polský spisovatel.
-
-
Reakce na příspěvek:
Mno podle tvýho rádobyvtipnýho rejpání usuzuji že nesneseš že je někdo schopný myslet aspoň trochu dopředu. Možná ze mě mluví i jistá životní zkušenost, kdy jsem byl postavený před podobný problém (buď jistý menší obnos peněž hned, nebo nejistý mnohem větší obnos později) a když si nechá člověk čas na rozmyšlenou a pokusí se na celou věc dívat s odstupem a ano i ochotou podstoupit jistá rizika, tak ve výsledku může být nemálo překvapen. Taky mi pár takových 0011 říkalo že je to hloupost a proč sem nevzal prachy rovnou, ale holt jsem i "před bitvou" byl schopný zachovat chladnou hlavu a vyplatilo se mi to násobně víc než vůbec byly moje nejoptimističtější představy.
Jo, kdyby člověk byl v hmotné nouzi a peníze opravdu nutně potřeboval tak bych "0011 myšlení" pochopil, ale osobně si troufám říct že to nebyl problém onoho polského spisovatele...
-
-
Reakce na příspěvek:
Podle toho jak ses elegantně vyhnul otázce jsem se trefil do černého a v roce 97 si "jistou životní zkušenost" tenkrát neměl 😉 jinak kdybys četl pořádně tak když už bych prodával za pevnou cenu, tak práva pouze na 1 díl a podle úspěchu bych se teprve bavil o právech na pokračování. Tolik k myšlení 0011 pane úspěšný milionář 🥱 co nesnáším když někdo nechápe, nebo nechce chápat psaný text. O myšlení dopředu píšeš jenom proto, že ti to vyšlo, tomu se říká survivorship bias gratuluju, ale lidí co věřili svému produktu a vzali na sebe riziko jsou plné pracáky, proto ta poznámka od Jamese byla trefná.
-
-
Reakce na příspěvek:
A jakáže byla otázka jaký jsem se vyhnul?
Jinak já samozřejmě rizika znal (o tom jsem přece psal), ale byl jsem je ochotný podstoupit. Jinak já vůbec nepsal o roce 97.
-
-
Reakce na příspěvek:
Dobře, já se teda budu opakovat když zascrolovat o pár řádků nahoru je takový problém. Otázka reagující na tvůj příspěvek "Tak zrovna něco takovýho bych psal i před bitvou..." byla, kolik ti bylo v roce 97 kdy Sapkowski uzavřel tuhle smlouvu na základě velice amatérsky vyhlížejícího tech dema, čili v době kdy videoherní trh vypadal úplně jinak a zdaleka nebylo jisté jestli se nebude opakovat videoherní krach jako v roce 1983.
-
-
Reakce na příspěvek:
Jo takhle. To mi bylo dvacet. A pokud to teda chceš mít podrobný, tak ten můj podnikatelský úspěch nastal v mých třiadvaceti.
-
-
Reakce na příspěvek:
Dobře, v tom případě uznávám, že už jsi byl dost vyzrálý na takové rozhodnutí. Chtěl jsem ale poukázat na to, že videoherní trh tenkrát zdaleka nebyl "sázka na jistotu" jako je to dneska, ostatně sázka na jistotu to není ani dneska. Bez rizika nemůžeš uspět, ale podstoupit riziko nezajistí úspěch, nicméně ti ho přeju a také přeju hezký den, a děkuji za civilní diskusi, venku krásně svítí slunko mizím do přírody.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Částečně souhlasím. Ale kdyby se nad tím trochu zamyslel, tak by jim neprodával kompletní neomezenou licenci na hry (to by se mohlo vymstít, i kdyby hra byla fail). Mohl ji nějak omezit na jeden projekt nebo na časové období. Kdyby se zadařilo (jednička zabrala docela dobře, i když to ještě nebyl megahit), tak by určitě ani jedna strana neměla problém spolupráci prodloužit za podmínek více odpovídajících aktuální hodnotě značky. Jenže za takovou licenci by pak nedostal tolik peněz naráz a bylo by to pro něj víc práce.
-
-
Kedze vysledkom vsetkych udalosti tak ako do seba postupne zapadli bol W3 a teraz stvrty diel vo vyvoji, tak vsetko sa odohralo najlepsie ako sa mohlo😎
-
-
-
-