Andrzej Sapkowski: S CD Projektem máme skvělé vztahy, ale o detaily už mě moc neprosí
-
Ak sa nemylim, tak povodna ciastka bola 5000 dolarov :D
tomu chlapovi ale vobec neverim co povie. IMHO, on vobec nemal predtsvau o tom kolko v tej dobe zarabali hry. resp. on nema predstavu ani teraz, on len videl nejake vysoke cisla (najma po vydani 3ky) a chcel peniaze. TOT vsio. A kazdopadne, jeho nazor na hry Zaklinac a asi aj na celkovo videoherny svet je pod bodom mrazu.
-
Vztahy, ale jenom ty obchodní. Četli bychom nejspíše jiný článek kdyby mu dali méně než by si přál.
-
-
Přitom to tehdy byla jeho vlastní blbost. Kdyby si něco málo zjistil o herním průmyslu (a jeho růstu) tak si už tehdy dal procenta z tržeb (nikoliv ze zisků) a byl by vysmátej. Teda on teď asi je tak jako tak, ale nemusel si tím vůbec projít.
-
-
Najdi si jak vypadala verze Zaklínače, kterou mu ukázali. Ano udělal chybu, když jim dal kompletní práva, ale vidět tohle tak chci prachy taky předem, akorát bych jim je prodal jenom na jeden díl. Jak píše JamesFaith CDP byla firma, která se věnovala překladu a distribuci her, to je jako bys věřil kadeřníkovi že ti opraví auto, to že to nakonec dopadlo dobře je spíš zázrak než "vydeoherní průmysl roste neasi"
-
-
Ať už se na to podívám z jakýhokoliv úhlu, tak prodávat jim neomezený práva byla KRA-VI-NA. Kadeřník, nekadeřník...
-
-
LIdé často nevědí nebo zapomínají na dvě věci.
1. Šlo o druhý pokus vytvořit hru podle Zaklínače a ta první skončila ve vývojovém pekle a nikdy nevyšla.2. CDProject měl nulové zkušenosti s vývojem her.
Když se na to člověk podívá objektivně z téhle perspektivy a ne zpětně podle obřího úspěchu trojky, jeho rozhodnutí smysl dává.
-
-
Ne, dát někomu neomezený práva nedává vůbec smysl. A je úplně jedno jak se na to podíváš. Kdyby jim řek fajn, tady je máte na jednu hru a pak se uvidí, tak je to naprosto příčetný rozhodnutí který by pochopil snad každej. Pravděpodobně spíš viděl jednorázovou částku, která se mu ve slabý moment krátkozrakosti zdála jako super kšeft a udělal velmi, VELMI hloupé rozhodnutí.
-
-
Po bitvě je každý generál...
-
-
Tak zrovna něco takovýho bych psal i před bitvou...
-
-
Reakce na příspěvek:
Práva jim prodal v roce 1997, když videoherní trh vypadal úplně jinak a většina lidí měla na stole CRT monitory, kolik ti tenkrát bylo pane generále?
-
-
Reakce na příspěvek:
Prodat kompletní práva na nelimitovanou tvorbu čehokoliv je hloupost tak jako tak. Je jedno, jestli jde o videohry, knihy, figurky, filmy, hudbu nebo cokoliv jiného. Ano, některé velké společnosti nekoupí nic jiného než kompletní práva, takže u těch máš smůlu. Nicméně si nemyslím, že CD Projekt byl v roce 1997 v postavení, že by si mohl takové podmínky diktovat.
Nahoře píšeš něco o kadeřníkovi co by ti chtěl opravovat auto. To je přesně situace, kdy bych mu možná řekl, že to jednou zkusíme a pak se uvidí, ale rozhodně bych s ním nepodepsal doživotní smlouvu na opravu všech mých aut, ani kdyby mi za to chtěl platit.
Nicméně chápu, že Sapkowski je spisovatel a ne obchodník, takže se nad tím takhle nerozmýšlel. Ukecal je na rychlý i když malý prachy a myslel si, že vydělal prakticky za nic.
-
-
Reakce na příspěvek:
"Prodat kompletní práva na nelimitovanou tvorbu čehokoliv je hloupost tak jako tak. Je jedno, jestli jde o videohry, knihy, figurky, filmy, hudbu nebo cokoliv jiného. Ano, některé velké společnosti nekoupí nic jiného než kompletní práva, takže u těch máš smůlu."
Spíš bych řekl, že to je standart, ne? Většina společností nekoupí práva, pokud nebudou danou věc moci dělat bez limitu. To by jim ještě tak scházelo, že by museli pro každý další díl chodit prosit autora o svolení udělat další. Nedejbože prosit autora o svolení na každý herní/filmový prvek.
Nebo co hůř, firma bude budovat herní (či filmovou) značku od píky, nainvestuje hromadu času a peněz do marketingu... a pak se dozví, že 3. díl nebudou dělat, protože autor se rozhodl prodat práva na Zaklínače 3 nějakému jinému studiu.
Tomuhle se bude každý snažit zabránit!! A proto smlouva na nelimitovanou tvorbu (za procenta ze zisku) bude spíš standart než vyjímka.
-
-
Reakce na příspěvek:
Příklady různě limitovaných herních licencí:
D&D hry od SSI
D&D hry od Bioware
Star Wars hry od EA (a všechny další SW hry)
Všechny hry, co dělal v licenci Obsidian
Baldur's Gate 3
Battle for Middle Earth (omezená filmová licence)
Všechny hry dle Pána Prstenů (knihy)
Všechny hry ze světa Harryho Pottera
Všechny hry ze světa Warhammer (40k)
Všechny hry ze světa Alien
Všechny hry, co dělal Telltale
...
Mám pokračovat? Spíš dej příklad nějaké herní série s knižní, filmovou nebo deskoherní předlohou a doživotní licencí pro autory. Možná pro Cyberpunk 2077 si ji CD Projekt taky sjednal.Nikde jsem nemluvil o tom, že by do autor mohl kecat do vývoje. Mluvil jsem o omezení na konkrétní dílo jako u BG3, (i když tam to do toho i kecali) nebo časová omezení jako BfME nebo jiné podmínky jako SW od EA.
-
-
Reakce na příspěvek:
Videoherní trh už byl etablovaný ale zdaleka to nebyl takový behemot jako dneska, který válcuje filmový a hudební průmysl a hráči i obhodníci měli pořád v paměti videoherní krach z dekády předtím. Smlouvu jsem nečetl, ale kdoví, jaké byly podmínky, CDP sice měl nulové zkušenosti s tvorbou her ale pořád to byla velká firma se spoustou peněz. A taky mi šlo o to poukázat, že pan generál by s největší pravděpodobností "před bitvou" psal maximálně "Máma mele maso" do slabikáře a věděl tenkrát o obchodování ještě větší kulový než polský spisovatel.
-
-
-
-
-
-
Částečně souhlasím. Ale kdyby se nad tím trochu zamyslel, tak by jim neprodával kompletní neomezenou licenci na hry (to by se mohlo vymstít, i kdyby hra byla fail). Mohl ji nějak omezit na jeden projekt nebo na časové období. Kdyby se zadařilo (jednička zabrala docela dobře, i když to ještě nebyl megahit), tak by určitě ani jedna strana neměla problém spolupráci prodloužit za podmínek více odpovídajících aktuální hodnotě značky. Jenže za takovou licenci by pak nedostal tolik peněz naráz a bylo by to pro něj víc práce.
-
-
Kedze vysledkom vsetkych udalosti tak ako do seba postupne zapadli bol W3 a teraz stvrty diel vo vyvoji, tak vsetko sa odohralo najlepsie ako sa mohlo😎
-
-
-
-