Best of 2022: Vyhlášení čtenářské hry roku
-
Za mě hra roku jednoznačně Construction Simulator. S audiovizualní stránkou se můžou jít všechny Ragnaroky klouzat a s příběhem a originalitou vlastně taky ;-)
Mimochodem když jsem u Const. Simulatoru zapnul aplikaci na rozpoznávání hlasu ptáků, tak to suprově poznalo kosa, koňadru a červenku. Takže v té hře použili opravdické hlasy ptáků a je to super 😉
-
Osobně jsem dohrál GoW na "skoro platinu" (zbývá mi ještě dodělat "kotel" a posbírat všechny možné a nemožné kraviny). Utopil téměř 20 hodin v Horizon a neskutečně mě to baví, hlavně mě fascinuje ten svět a občas prostě jenom chodím troskami starého světa a hledám místa z historie:) Vampire Survivors jsem zkoušel a naprosto nechápu, co je na tom tak skvělé. To je hra na mobilní telefon. Elden Ring mi jako vždycky bude vesele viset vedle všech DS her v knihovně nedohraný a možná ani nerozehraný, jsem na to prostě mamlas. GT7 hráno u kolegy a jako meh, když to porovnám s poslední Horzou. Možná ve výprodeji.
U RTS jsem jenom hrál AoE IV (2021) a Total War: Warhammer III, kde prostě Immortal Empire je něco, co se už asi nikdy nebude opakovat. Nevýhodou je, že mám kampaň za sylvánskou šlechtu a ani po 350 kolech jsem se ani nepřiblížil k cíli:) A Plague Tale: Requiem jsem si užil, krásná a smutná hra. Navíc součástí Game Pass. Nejvíce jsem se smál u High on Life, ale to člověk musí mít rád daný humor, ale i jako akční FPS to jde:)
Suma sumárum to podle mě byl dost silný rok, slabý na závodní hry.
P:S: Pořád nevím, jaký je rozdíl mezi ER a GoW, co se týče herních prvků a proč jeden je RPG a druhý akční adventura. U obou je vývoj postavy, zborjí, zbraní, různé buildy atd. Proč nejsou oba RPG nebo oba akční adventury?:) Nebo se to prostě bere tak, že když mám daný příběh, který jako hráč odehraju a defacto neovlivňuji, protože většina rozhodnutí v GoW jsou spíše kosmetické, tak se jedná o adventuru? Takže Stalker je vlastně RPGFPS, protože tam dost záleželo, co člověk vyvedl:-D -
-
protoze uz od do diabla 1 se usadila v medialnim svete pro hack&slash hry s prvky rpg (classy, staty atp.) chybna presmycka, ze jsou to rpg
toho uz se nezbavime
-
-
Jo no. Diablu v tom pomohlo i to, že to bylo zasazené do "středověkého fantasy". Takové hry více tíhly k zařazení mezi RPG. Kdyby se to odehrávalo ve vesmíru nebo moderním městě, nejspíš by to status RPG nezískalo. Nebo snad někoho napadne, že by GTA či RDR byly RPG? Elden Ring i Dark Souls jsou více RPG než Diablo. God of War nebo Shadow of the Tomb Raider tak na stejno, jen jsou výpravnější, což se zase očekává od adventur.
-
-
Není pravda. Pokud budeme vycházet z originálních RPG, tak naopak Diablo k nim má blíž - ve smyslu boje a vlivu statistik. Původně to dokonce měla být tahovka. On tam ten vlastně ten tahový systém pořád běží na pozadí, podobně jako u BG. Je to vidět u potvor, jak se vždycky na chvíli zastaví a čekají. Nakonec, výraz "hack and slash" (tuším poprvé použito v DnD magazínu někdy v 70 letech) pochází ze stolních RPG a popisoval styl hraní postavený čistě na lootování a boji, je to subžánr RPG. Dark Souls je primárně akční hra, jednoduše proto, že narozdíl od Diabla tam výkon postavy závisí víc na schopnosti hráče (ovládání), než na statistikách, což je přesný opak RPG. Proto se u těchto her už nějaký pátek používá výraz "akční" RPG a je to logické - akční hra je definovaná jako hra, kde je úspěch postavený na zrakové a pohybové koordinaci, což ale není případ Diabla, protože to bez dostatečné úrovně a itemů prostě nedohraješ (nepočítám exploity samozřejmě). Mechanicky to ale není akční RPG, boj tam funguje na podobných principech jako třeba ve Falloutu.
-
-
Z mechanického hlediska máš pravdu. Z hlediska tří základních pilířů RPG (boj, průzkum, interakce) už je to slabší. Průzkum a interakce jsou v podstatě omezené na sestavování buildů a nákup předmětů. Hack and slash byla původně spíš nadávka, která se ujala jako podžánr podobně jako walking simulator. Ano, některá historická RPG jako Rogue docela dobře odpovídají Diablu, ale to už je hodně dávná doba a jiná technická úroveň. Pokud jde o nutný skill hráče, tak v tom nejsou soulsovky taky nijak nové. Třeba realtimové krokovací dungeony vyžadovaly určitou úroveň taktiky a hbitosti, která sice šla částečně nahradit levelováním a vybavením, ale ne vždy to stačilo a ne vždy to bylo bezpodmínečně nutné.
Diablo mi v žánru RPG vlastně nevadí. Spíš jsem chtěl upozornit na to, že je spousta jiných her, které jdou do větší hloubky v rámci toho "hraní rolí", ale nikdo je za RPG nepovažuje. To pak působí trochu disproporčně,
-
-
-
-
a můžeš v GoW hrát za zloděje, mága, samuraje, démona, Geralta, Virgila a bůh ví kolo? Můžeš GoW hrát tak, jak budeš chtít, ne tak jak, ti to naskriptují? Můžeš v GoW jít na začátku do libovolné lokace? Můžeš v GOW role-playovat dle tvého osobního pocitu? Ne, nemůžeš. Proto je to casual akční adventura a Elden Ring mainstream RPG.
-
-
Můžeš v GoW jít na začátku do libovolné lokace? Tohle fakt není definice RPG, že nemůžeš hned na začátku jít do libovolné lokace. To by všechny MMORPG hry byly MMO akční hry dle tvé logiky.
-
-
jde o to, že můžeš od začátku role-playovat, jak chceš. V GoW máš vše předefinovaný, nemůžeš ovlivnit ani story ani postavu, prostě nic. Nemáš tam možnosti, jak to sám sobě přispůsobíš. Pořád musíš respektovat, to co ti vytvořil režisér.
V Zaklínači diky RPG ovlivníš děj, postavy etc, konec hry etc.
V ER ovlivníš díky RPG hratelnost, děj, NPC, konec hry etc.
V GOW díky RPG neovlivníš nic.
-
-
-
-
Všechno v pohodě, i když mé pořadí by bylo jiné, ale ten audiovizuální styl? To je hodně nahoněné. Ta hra, ať si je dobrá, jak chce, je graficky hnusná, styl nestyl.
-
-
No, asi ti nikdo nevysvětlil co to ten audiovizuální styl vlastně znamená. Napovím ti, že o kvalitu grafiky tam fakt nejde 😀
Takové ocenění klidně totiž může dostat i pixel art hra.
-
-
To je ryze subjektivní.
-
-
Subjektivní je vnímání artu jako takového, ale disciplína je jasně daná 😉
-
-
Jakože význam té disciplíny jsi určil ty? Nebo to tady games nějak rozebralo, jak by to mělo být? Líbí se mi ta jistota, se kterou to taháš z rukávu. Styl se nedá odpojit od jeho interpretace. Můžu si ho uměle odpojit pro účel nějaké ankety, ok, beru. Ale když ho pak vnímám skrze dané médium, nemůžu ho jen tak odpojit od toho, jak je interpretován. To klidně znamená, že tohle může naplňovat i pixel art, pokud to jde ruku v ruce. ER působí majestátně, někdy i snově, ale pořád se snaží působit realisticky a věrohodně, což bohužel "meh" kvalita v detailu rozbíjí, a celý ten "styl" to degraduje. Kdyby to mělo grafickou kvalitu jako třeba Horizon, RDR2 nebo další, neřeknu ani slovo, i když to třeba není hra pro mě.
-
-
"Kdyby to mělo grafickou kvalitu jako třeba Horizon, RDR2" Je ti třeba jasné, že takový RDR 2 je aktuálně ta nejdražší hra, kterou kdo kdy udělal? A Horizon byl co se týče rozpočtu taky úplně jinde.
Takže tím chceš říct, že studio, které má jedny z nejtalentovanějších výtvarníků co v herním průmyslu najdeš (viz Bloodborne - ukaž mi herní studio co zvládlo vizuálně líp zhmotnit dílo Lovecrafta - vždyť i hry, které se jeho jménem ohání v propagačních materiálech se k tomu ani nepřiblížilo) odstřelíš jen proto, že neinvestuje prostředky do pulírování pixelů? To se na mě nezlob je prostě úplně mimo a zcela to popírá smysl takové ankety.
-
-
Reakce na příspěvek:
Hele, já nehodnotím možnosti, které měli, jenom konečný produkt. A ne, tohle tím nechci říct, příliš si to zjednodušil. Ale daleko nejsi. Ono, kreslit artworky na papír, nebo být v digitálním prostoru, respektive digitálním herním prostoru, může mít jiné nároky, a taky očekávání. Takže můžou být "nejtalentovanější" jak chtějí, ale dělají to pro médium, kde to prostě tím nedostatečným "pulírováním pixelů" může dost trpět. A nikoho jsem neodstřelil. Má to své kouzlo, jen mi to zdaleka nestačí na takovou pozici.
-
-
Reakce na příspěvek:
No ale ty možnosti, které měli (rozpočet) právěže hodnotíš a tím pádem je odstřeluješ/diskvalifikuješ, protože stavíš pozlátko nad celkový obraz. S tím já prostě nemůžu souhlasit a kdybych měl v komisi, která posuzuje umění někoho tak povrchního, tak bych ho z ní musel vyloučit, protože by mi takový člověk k ničemu nebyl. To je asi jako kdyby jsi měl dva malíře a jeden byl z bohaté rodiny, která mu dala zázemí a on si mohl dovolit lepší plátno, barvy a maximální pohodlí pro svoji tvorbu. A ten druhý, který by byl talentovanější, ale namaloval by ti to na obyčejný hajzlpapír, obyčejnou barvou ale přesto by bylo evidentní že je on mnohem nadanější, tak by jsi ho neocenil a jako verdikt by jsi mu řekl: "můžeš být talentovaný jak chceš, ale obyčejné barvy a hajzlpapír není pro mě dostatečně reprezentativní, protože tam nevidím tu 500$ finesu. A že žiješ z ruky do huby a nemůžeš si dovolit lepší zázemí mě nezajímá, protože hodnotím konečný produkt nazdar..."
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ano, už jsem to hrál. A jako jo, hezký sestřih, pěkný styl, ale prostě ta zastaralost enginu tomu ubírá hromadů detailu a uvěřitelnosti, že mi to pořád tahalo oči. Ale přiznávám, že to má své kouzlo i pro mě. Na první místo by to ale pořád zdaleka nestačilo.
-
-
audiovizuální styl není technologická disciplína...
-
-
Souhlasím, ale vidím tam určitou závislost jednoho na druhém. To druhé může to první podkopat. Asi je to subjektivní, ale u mě to tak bylo.
-
-
tohle je, jak píšeš subjektivní, za mě ta hra dokáže být krásná, i když je technologicky na slabým průměru, proto za mě v téhle kategorii je jednoznačným vítězem. Umění přece nikdy nebylo o nejlepší technice či nejlepším nástrojích.
Jinak dost hře pomáha HDR, které je velice povedené.
-
-
-
-
-
-
Na rok po globální pandemii vlastně docela dobrý, trochu škoda, že se neobjevilo nic trochu novýho. V indie bylo experimentů samozřejmě víc, ale zatím žádný nový trend. Snad bude 2023 překvapivější :)
-
"Protože jsou ankety mnohdy hlavně cenami popularity, zlato v čtenářské kategorii si odnáší Elden Ring"
😂. Zajímalo by mě, kdyby to vyhrál Ragnarok, jeslti byste tohle napsali. Protože neznám vice overhype hry než ty od Sony.
-
-
Tak ono je vskutku pravda, že u čtenářů se tyhle ankety často mění na ceny popularity.
Na Games, kde chodí převážně PC hráči a sem tam i nějací konzolisti, to vyhrál Elden Ring. Ale třeba na Konzolistovi to v čtenářské anketě vyhrál GoW: Ragnarok. Prostě jsme se dozvěděli nejhranější hru mezi čtenáři - proto cena popularity.
-
-
Obcas sa aj cudujem na kolko dokaze ludi rozhadzat nejaky rebricek "best off". Doporucujem si pozriet Game Awards, to je dokonalost v odovzdavania cien za popularitu, pricom niektore kategorie su az komicke.
Suhlasim, ze ak by taky Vampire Survivols vysiel zaciatkom roka tak dnes uz o nom ani nevieme rovnako ako minulorocny Valheim.
Nevieme kolko ludi sa zucastnilo hlasovania a 6-8 clenna redakcia tiez nebude etalon kvality hodnotenia vsetkych hier podla nasich predstav. Napriek tomu je to v poriadku, pretoze nase hodnotenia z malych krajin maju sotva nejaky dopad na herny priemysel velkych AAA titulov a preto si mozme bez predsudkov alebo akehokolvek hypu ci dokonca strachu vybrat ten svoj rebricek :-)
P.S. Ragnarok sa predava ako teple rozky, sotva im zalezi na pocte oceneni, staci, ze ich je dostatok aby v najblizsom promo trailery zasypali celu uvodnu obrazovku oceneniami.
-
dodám, že odborné kruhy daly ER 311 GOTY oproti 54 u Ragnaroku, tam jsou to taky ceny popularity?
-
-
Nepochopil jsi smysl té věty v článku. U čtenářů (!!!) se tyhle ankety mění na cenu popularity. Odborné kruhy to (většinou) hodnotí jinak.
-
-
Ceny popularity jsou to také dost často i u médii, jen je to těžké takhle shodit, jak se to povedlo Games.cz ke svým čtenářům.
Kdyby už xkrát zmíněný Xenoblade byl více populární, tak má od odborných kruhů mnohem více ocenění.
-
-
Ty pořád nechápeš rozdíl v "populární" a "lepší".
Xenoblade nebyl "více populární" a ani nemohl být. Je to hra jenom na jednu jedinou platformu (Switch), takže nikdy nemůže být až tak moc populární jako multiplatformní hry. Ty multiplatformní hry hrajou několik stovek mil. hráčů, to se nedá srovnat.
A ke kvalitám Xenoblade. Osobně to považuji za "lepší" než alternativy (ER a GoW). Ale bohužel kvůli svému limitu jenom na jednu konzoli to většina hráčů nehrála a pravděpodobně nikdy ani nezahraje, takže to nepochopí.
PS: Podobně nedoceněný jako Xenoblade byl třeba Astral Chain. Kéž by tak Nintendo opustilo svou zpátečnickou politiku a starší hry vypustili i na jiné herní platformy.
-
-
"Xenoblade nebyl "více populární" a ani nemohl být. Je to hra jenom na jednu jedinou platformu (Switch), takže nikdy nemůže být až tak moc populární jako multiplatformní hry"
Proto poslední roky v cenách popularity dominují exkluzivity. 2016 exluzivita, 2017 exluzivita, 2018 exluzivita, 2019 exluzivita, 2020 exluzivita, 2021 multi, 2022 multi.
Hele, popíráš sám sebe, zabal to.
-
-
Reakce na příspěvek:
Tak za prvé některé z těch zmíněných her nejsou čisté exluzivity.
A za druhé PS popularity jsou trochu něco jiného. Po čase ty hry uvolňují na PC, takže se k těm hrám dostanou i jiní hráči a mají o tom trochu přehled.
Snad jedinou vyjímkou ze stáje Nintenda byla The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Jenže Zelda je velmi sprofanované téma a znají ho i lidé, co nikdy nic od Nintenda nevlastnili.
-
-
Reakce na příspěvek:
hele, tak najednou už máš jiny pravidla pro PS exluzivity. Říkám, zabal to. Tohle nemá úroveň.
Ten rok, co to vyhrály ty hry, to byly čisté exluzivity na jednu platformu.
-
-
Reakce na příspěvek:
Hele, to je prostě realita. Udelěj si anketu u hráčů, kdo kdy slyšel o Xenoblade Chronicles a kdo slyšel třeba o God Of War. Výsledek bude jednoznačný. Doufám, že to nechceš popřít??
Ať chceš nebo ne, tak ty hry od Sony zná mnohem více lidí a taky je více lidí ocení.
-
-
-
Reakce na příspěvek:
2016 byl pokud vím Overwatch ne?
2019 Sekiro: Shadows Die Twice
Takže ne, nedominují. Z posledních 7 let exkluzivní hry byly: The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017), God of War (2018) a nejvíce přeceňovaná GOTY historie Tlou II(2020).
Takže naopak 4. krát vyhrál titul, co byl multi. A pokud v jeden rok vyjdou dvě takřka perfektní hry (pro každého samozřejmě hra perfektní být nemusí, naopak), tak většinou prohraje ta exkluzivní, protože ji prostě hrálo méně lidí. Navíc pro ER letos hrálo i to, že vyšel před delší dobou, na 5 platformách a šanci zahrát a dohrát mělo mnohem více lidí.
-
-
Reakce na příspěvek:
ne,
2016 - Uncharted 190
2017 - Zelda 264
2018- GOW 263
2019 - Death Stranding 119
2020- TLOU2 322
2021 - It Takes Two 86
2022- Elden Ring cca 400
-
-
Reakce na příspěvek:
Jo a jen tak mimochodem bavili jsme se tady o POPULARITĚ o samotných hráčů. Čtenářské ankety, atd.
Je hezké, že sis dal tu práci opsat ty celková čísla, ale jedná o GOTY edice a různé jiné ceny. To nutně ne vždycky znamená, že daná hra to vyhrála i u čtenářů.
-
Reakce na příspěvek:
Kde prosím Tě bereš ty čísla? Nikde jsem nenašel odkaz, kde by se počítal přesný počet GOTY.
-
-
Reakce na příspěvek:
Poslední web skončil, borec neunesl, že GoW:R dostal klepec od Elden Ring, info k tomu najdeš v diskuzi na prvním odkazu.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-