Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • pichpe

    Za mě hra roku jednoznačně Construction Simulator. S audiovizualní stránkou se můžou jít všechny Ragnaroky klouzat a s příběhem a originalitou vlastně taky ;-)

    Mimochodem když jsem u Const. Simulatoru zapnul aplikaci na rozpoznávání hlasu ptáků, tak to suprově poznalo kosa, koňadru a červenku. Takže v té hře použili opravdické hlasy ptáků a je to super 😉

  • Z mechanického hlediska máš pravdu. Z hlediska tří základních pilířů RPG (boj, průzkum, interakce) už je to slabší. Průzkum a interakce jsou v podstatě omezené na sestavování buildů a nákup předmětů. Hack and slash byla původně spíš nadávka, která se ujala jako podžánr podobně jako walking simulator. Ano, některá historická RPG jako Rogue docela dobře odpovídají Diablu, ale to už je hodně dávná doba a jiná technická úroveň. Pokud jde o nutný skill hráče, tak v tom nejsou soulsovky taky nijak nové. Třeba realtimové krokovací dungeony vyžadovaly určitou úroveň taktiky a hbitosti, která sice šla částečně nahradit levelováním a vybavením, ale ne vždy to stačilo a ne vždy to bylo bezpodmínečně nutné.

    Diablo mi v žánru RPG vlastně nevadí. Spíš jsem chtěl upozornit na to, že je spousta jiných her, které jdou do větší hloubky v rámci toho "hraní rolí", ale nikdo je za RPG nepovažuje. To pak působí trochu disproporčně,

  • goyim

    Není pravda. Pokud budeme vycházet z originálních RPG, tak naopak Diablo k nim má blíž - ve smyslu boje a vlivu statistik. Původně to dokonce měla být tahovka. On tam ten vlastně ten tahový systém pořád běží na pozadí, podobně jako u BG. Je to vidět u potvor, jak se vždycky na chvíli zastaví a čekají. Nakonec, výraz "hack and slash" (tuším poprvé použito v DnD magazínu někdy v 70 letech) pochází ze stolních RPG a popisoval styl hraní postavený čistě na lootování a boji, je to subžánr RPG. Dark Souls je primárně akční hra, jednoduše proto, že narozdíl od Diabla tam výkon postavy závisí víc na schopnosti hráče (ovládání), než na statistikách, což je přesný opak RPG. Proto se u těchto her už nějaký pátek používá výraz "akční" RPG a je to logické - akční hra je definovaná jako hra, kde je úspěch postavený na zrakové a pohybové koordinaci, což ale není případ Diabla, protože to bez dostatečné úrovně a itemů prostě nedohraješ (nepočítám exploity samozřejmě). Mechanicky to ale není akční RPG, boj tam funguje na podobných principech jako třeba ve Falloutu.

  • Jo no. Diablu v tom pomohlo i to, že to bylo zasazené do "středověkého fantasy". Takové hry více tíhly k zařazení mezi RPG. Kdyby se to odehrávalo ve vesmíru nebo moderním městě, nejspíš by to status RPG nezískalo. Nebo snad někoho napadne, že by GTA či RDR byly RPG? Elden Ring i Dark Souls jsou více RPG než Diablo. God of War nebo Shadow of the Tomb Raider tak na stejno, jen jsou výpravnější, což se zase očekává od adventur.

  • J.V.Stalin

    No ale ty možnosti, které měli (rozpočet) právěže hodnotíš a tím pádem je odstřeluješ/diskvalifikuješ, protože stavíš pozlátko nad celkový obraz. S tím já prostě nemůžu souhlasit a kdybych měl v komisi, která posuzuje umění někoho tak povrchního, tak bych ho z ní musel vyloučit, protože by mi takový člověk k ničemu nebyl. To je asi jako kdyby jsi měl dva malíře a jeden byl z bohaté rodiny, která mu dala zázemí a on si mohl dovolit lepší plátno, barvy a maximální pohodlí pro svoji tvorbu. A ten druhý, který by byl talentovanější, ale namaloval by ti to na obyčejný hajzlpapír, obyčejnou barvou ale přesto by bylo evidentní že je on mnohem nadanější, tak by jsi ho neocenil a jako verdikt by jsi mu řekl: "můžeš být talentovaný jak chceš, ale obyčejné barvy a hajzlpapír není pro mě dostatečně reprezentativní, protože tam nevidím tu 500$ finesu. A že žiješ z ruky do huby a nemůžeš si dovolit lepší zázemí mě nezajímá, protože hodnotím konečný produkt nazdar..."

  • Derp_1337

    Jo a jen tak mimochodem bavili jsme se tady o POPULARITĚ o samotných hráčů. Čtenářské ankety, atd.

    Je hezké, že sis dal tu práci opsat ty celková čísla, ale jedná o GOTY edice a různé jiné ceny. To nutně ne vždycky znamená, že daná hra to vyhrála i u čtenářů.

  • Derp_1337

    Hele, to je prostě realita. Udelěj si anketu u hráčů, kdo kdy slyšel o Xenoblade Chronicles a kdo slyšel třeba o God Of War. Výsledek bude jednoznačný. Doufám, že to nechceš popřít??

    Ať chceš nebo ne, tak ty hry od Sony zná mnohem více lidí a taky je více lidí ocení.

  • vonTossis

    Hele, já nehodnotím možnosti, které měli, jenom konečný produkt. A ne, tohle tím nechci říct, příliš si to zjednodušil. Ale daleko nejsi. Ono, kreslit artworky na papír, nebo být v digitálním prostoru, respektive digitálním herním prostoru, může mít jiné nároky, a taky očekávání. Takže můžou být "nejtalentovanější" jak chtějí, ale dělají to pro médium, kde to prostě tím nedostatečným "pulírováním pixelů" může dost trpět. A nikoho jsem neodstřelil. Má to své kouzlo, jen mi to zdaleka nestačí na takovou pozici. 

  • J.V.Stalin

    "Kdyby to mělo grafickou kvalitu jako třeba Horizon, RDR2" Je ti třeba jasné, že takový RDR 2 je aktuálně ta nejdražší hra, kterou kdo kdy udělal? A Horizon byl co se týče rozpočtu taky úplně jinde.

    Takže tím chceš říct, že studio, které má jedny z nejtalentovanějších výtvarníků co v herním průmyslu najdeš (viz Bloodborne - ukaž mi herní studio co zvládlo vizuálně líp zhmotnit dílo Lovecrafta - vždyť i hry, které se jeho jménem ohání v propagačních materiálech se k tomu ani nepřiblížilo) odstřelíš jen proto, že neinvestuje prostředky do pulírování pixelů? To se na mě nezlob je prostě úplně mimo a zcela to popírá smysl takové ankety.

  • vonTossis

    Jakože význam té disciplíny jsi určil ty? Nebo to tady games nějak rozebralo,  jak by to mělo být? Líbí se mi ta jistota, se kterou to taháš z rukávu. Styl se nedá odpojit od jeho interpretace. Můžu si ho uměle odpojit pro účel nějaké ankety, ok, beru. Ale když ho pak vnímám skrze dané médium, nemůžu ho jen tak odpojit od toho, jak je interpretován. To klidně znamená, že tohle může naplňovat  i pixel art, pokud to jde ruku v ruce. ER působí majestátně, někdy i snově, ale pořád se snaží působit realisticky a věrohodně, což bohužel "meh" kvalita v detailu rozbíjí, a celý ten "styl" to degraduje. Kdyby to mělo grafickou kvalitu jako třeba Horizon, RDR2 nebo další, neřeknu ani slovo, i když to třeba není hra pro mě. 

  • Veskoslav

    Děkuji

  • protoze uz od do diabla 1 se usadila v medialnim svete pro hack&slash hry s prvky rpg (classy, staty atp.) chybna presmycka, ze jsou to rpg


    toho uz se nezbavime

  • J.V.Stalin

    Subjektivní je vnímání artu jako takového, ale disciplína je jasně daná 😉

  • delO

    jde o to, že můžeš od začátku role-playovat, jak chceš. V GoW máš vše předefinovaný, nemůžeš ovlivnit ani story ani postavu, prostě nic. Nemáš tam možnosti, jak to sám sobě přispůsobíš. Pořád musíš respektovat, to co ti vytvořil režisér.

    V Zaklínači diky RPG ovlivníš děj, postavy etc, konec hry etc.

    V ER ovlivníš díky RPG hratelnost, děj, NPC, konec hry etc.

    V GOW díky RPG neovlivníš nic. 


  • delO
  • Veskoslav

    Můžeš v GoW jít na začátku do libovolné lokace? Tohle fakt není definice RPG, že nemůžeš hned na začátku jít do libovolné lokace. To by všechny MMORPG hry byly MMO akční hry dle tvé logiky.

  • Veskoslav

    Kde prosím Tě bereš ty čísla? Nikde jsem nenašel odkaz, kde by se počítal přesný počet GOTY.

  • delO

    a můžeš v GoW hrát za zloděje, mága, samuraje, démona, Geralta, Virgila a bůh ví kolo? Můžeš GoW hrát tak, jak budeš chtít, ne tak jak, ti to naskriptují? Můžeš v GoW jít na začátku do libovolné lokace? Můžeš v GOW role-playovat dle tvého osobního pocitu? Ne, nemůžeš. Proto je to casual akční adventura a Elden Ring mainstream RPG. 

  • Veskoslav

    Osobně jsem dohrál GoW na "skoro platinu" (zbývá mi ještě dodělat "kotel" a posbírat všechny možné a nemožné kraviny). Utopil téměř 20 hodin v Horizon a neskutečně mě to baví, hlavně mě fascinuje ten svět a občas prostě jenom chodím troskami starého světa a hledám místa z historie:) Vampire Survivors jsem zkoušel a naprosto nechápu, co je na tom tak skvělé. To je hra na mobilní telefon. Elden Ring mi jako vždycky bude vesele viset vedle všech DS her v knihovně nedohraný a možná ani nerozehraný, jsem na to prostě mamlas. GT7 hráno u kolegy a jako meh, když to porovnám s poslední Horzou. Možná ve výprodeji. 

    U RTS jsem jenom hrál AoE IV (2021) a Total War: Warhammer III, kde prostě Immortal Empire je něco, co se už asi nikdy nebude opakovat. Nevýhodou je, že mám kampaň za sylvánskou šlechtu a ani po 350 kolech jsem se ani nepřiblížil k cíli:) A Plague Tale: Requiem jsem si užil, krásná a smutná hra. Navíc součástí Game Pass. Nejvíce jsem se smál u High on Life, ale to člověk musí mít rád daný humor, ale i jako akční FPS to jde:)


    Suma sumárum to podle mě byl dost silný rok, slabý na závodní hry.

    P:S: Pořád nevím, jaký je rozdíl mezi ER a GoW, co se týče herních prvků a proč jeden je RPG a druhý akční adventura. U obou je vývoj postavy, zborjí, zbraní, různé buildy atd. Proč nejsou oba RPG nebo oba akční adventury?:) Nebo se to prostě bere tak, že když mám daný příběh, který jako hráč odehraju a defacto neovlivňuji, protože většina rozhodnutí v GoW jsou spíše kosmetické, tak se jedná o adventuru? Takže Stalker je vlastně RPGFPS, protože tam dost záleželo, co člověk vyvedl:-D

  • delO

    hele, tak najednou už máš jiny pravidla pro PS exluzivity. Říkám, zabal to. Tohle nemá úroveň.

    Ten rok, co to vyhrály ty hry, to byly čisté exluzivity na jednu platformu. 

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit