Přejít na výpis diskuzí

Čísla už nic neznamenají aneb proč nás vydavatelé pořád opíjejí rohlíkem

11.8.2018 19:25
Adam Homola 20 příspěvků

5 milionů hráčů Sea of Thieves. 11 milionů hráčů The Elder Scrolls Online. 35 milionů hráčů Rainbow Six Siege. Znamená to něco? Vlastně ani ne. Posedlost čísly je v marketingu pochopitelná a lákavá stejně, jako titulek „TOP 10 věcí, které jste nevěděli o XY“. Vidíte? Zase to lákavé číslo. Jenže stejně...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • JohnyTheZik

    Trochu me pobavila veta "...dopustil jen v jednom PDFku".


    1) neni to pravda, Activision Blizzard MAUs (monthly active users) zverejnuje podle firmy v kazdy vyrocni zprave (ne jen v Q1-4, ale i klasicky v annual reportech)

    2) i kdyby to bylo jen v Q2 2018 results, v jakym jinym "PDFku" by to melo bejt? ;D


    Financial reports jsou ty nejdulezitejsi udaje o firme pro akcionare, i kdyby byly jen v jednom PDFku, staci to :D.

  • MickeyMutant

    Hodně reakcí se tu nese ve smyslu "Čísla prodejů pro nás nejsou důležitá, nepotřebujeme je jako hráči vědět". S tím by se i dalo souhlasit, problém je, že tenhle postoj se podle mého míjí s pointou článku. Ta není "Říkejte nám čísla prodejů", jak by se dalo z diskuze usuzovat, ale "Nekrmte nás hausnumery". Text mluví o tom, že společnosti zveřejňují PR zpracovaná data, která jsou zcela zavádějící. Když už nám tedy chtějí nabídnout informace o prodejích a počtech hráčů, nechť jsou nezkreslená, pravdivá a pokud možno ověřitelná. A proti tomu nelze říct ani popel.

    Mimochodem, jak je to s tím Galjonkinem, Adame? Visí vám to tady už víc než den🙂Rus, nebo Ukrajinec, Čech, nebo Čečenec...

  • som rád že na Games začali pomali ale iste vychádzať aj originálne autorské články o problematike herného sveta ( a nie len o problematike ) lebo práve autorské články definujú herného novinára a nie prekladanie článkou do češtiny zo zahraničných game sajtov ( to dokáže každý zo znalosťou angličtiny ). Adam ale mám trochu problém s tvojou témou tohoto článku. najdoležitejšie je koho trápia čísla predajnosti alebo čísla toho kolko hráčov hrá tie ktoré hry, vydavatelov ? hráčov ? novinárov ? myslím že najpočetnejšou skupinou tu budú práve tý vývojári-vydavatelia, mna ako hráča absolútne nezaujímajú čísla ked sa rozhodujem o kúpe či nekúpe hry, je to pre mna irelevantné, áno ako zaujímavosť si to prečítam ale váhu tomu nedávam, takže  druhou najvatšou skupinou ktorú tie čísla zaujímajú sú novinári, s tým sa dá asi súhlasiť, sorry ale to vy uverejnujete všakovaké čísla o hrách, my hráčí sme len konzumenti, ak neuverjníte aj rok žiadne čísla mna sa to nijak nedotkne a ani ma to nebude trápiť, tak koho nepresné čísla najviac iritujú ? kto potrbuje herný priestor zahlcovať roznými rebríčkami ? odpovedz si sám. a k tomu SteamSpy  tak to určite nie sú relevantné čísla ohladne hier, možno len v rámci steam ale v globále je to len časť herných čísel takže ten spomenutý Rus či Ukrajinec či s ktorej Aurory ho vystrelili nieje relevantný možno a zase sme u toho len pre novinárov ktorý sa trasú za dalšími článkami o číslach. Adam ale v každom prípade dakujem za článok len by som očakával že s tvojím herným intelektom si nájdeš lepšiu tému na autorský článok.

    • Derp_1337

      Ty čísla prodejnosti jsou důležitá i pro obyčejné hráče. Samozřejmě u většiny SinglePlayer her vás to nebude nějak omezovat, ale aspoň má člověk šanci odhadnout, jak moc se vývojáři budou věnovat lovení bugů a různým updatům a datadiskům. U propadáků člověk nemůže očekávat velkou snahu vývojářů vydávat patche a updaty, spíš se vývojáři budou snažit hru odepsat a přejít na něco nového. V neposlední řadě je důležitá možnost u příběhově založených SP her odhadnout, jestli vývojáři udělají pokračování.

      Tohle celé (patche, updaty, datadisky, další díly) také platí pro MultiPlayerové hry, ale ještě navíc musíte počítat se správou centrálních herních serverů, které nejsou zadarmo. Pokud se hra dostatečně neprodávala, tak se klidně může stát, že jednoho dne vývojáři vypnou servery a hra je mrtvá. Takže ty čísla prodeje slouží k odhadnutí doby životnosti online hry.

      • Jack1947

        Nejen to, všechny čísla jsou důležitá, už jen proto že těma nízkejma se nikdo moc chlubit  nebude ale má smůlu 😉

  • Bobrkola

    Rád bych zde uvedl svůj názor: Za mě čísla typu Siege hraje 35 milionů hráčů, Fallout Shlater si stáhlo 120 milionů hráčů,.... Jsou jednak psychologická fintička, jak navnadit nové hráče. Používá se dost často (pamatujete si ještě na reklamy: zubní pastu xyz doporučuje 9 zubařů z 10) a má vzbudit tzv. "stádní chování" - ostatní to mají/chtějí, tak já bych měl taky.

    Ubi to na  E3 využilo do mrtě: 

    - Siege má 35m hráčů a bude nová sezóna (ps kupte si to mrk mrk)

    - Fallout shlater se prodalo 120m a budeme mít novou TES hru na mobil - stahujte

    - For Honnor (tam nevím jestli uváděli čísla) má novou "rasu" + starter edice zdarma

    - Trials: Máme novou akademii, aby se to naučil popravdu každý!

    Nejlepší na tom je, že takhle to sice zní jako teleshoppin (kupte si For Honnor do 10 minut a dostanete The Crew 2 zdarma), ale ta předváděčka byla fakt dobrá :).

    • Khanemis

      To je jistě dost pravděpodobné, ale myslím si, že to není celý příběh:) Tohle ohánění se velkými čísly bude dle mého názoru i finta pro stávající i potenciální akcionáře. Dnes nemusí být firma úspěšná, stačí když vypadá úspěšně (ideálně mega-úspěšně) a už jí akcie utěšeně rostou. A když rostou akcie, tak tam taky nabíhá ta samá stádovitá mentalita a ono to pak roste ještě víc a víc:))

  • PreidaQ

    Tak smysl tohohle článku jsem nějak nepochopil. Kromě ukojení zvědavosti mě nenapadá, k čemu přesné číslo prodejů normálnímu hráči vlastně je. Možná tak maximálně k odhadnutí doby životnosti nějaké online hry, případně odhadnutí, bude-li pokračování či nikoliv. Mluvit o neférovosti vůči hráčům v tomhle ohledu mi připadá trochu přehnané. Herní korporace mají momentálně vzhledem k hráčům mnohem horší přístup v podobě tlačení lootboxů, always-online her a podobně.

    Jinak pokud se Vám nelíbí, že korporace do ringu háží nicneříkající hausnumera... co takhle jít příkladem a tyto čísla nechat jen tak proplout bez povšimnutí? Dosavadní praxe tady funguje tak, že se z každého takového čísla udělat celý článek, který se dále vypustí mezi lidi. To se pak holt není čemu divit, že jo...

  • bukrr

    Adam zabrušuje už i do španělštiny. To budou teprve Fight Cluby! 

    • Khanemis

      To víš, na Strážnicku je početná minorita přistěhovalců z Mexika:)

  • KamilZm

    Kdo ta čísla potřebuje a k čemu?  Proč by měla být veřejná? Napadají mě snad jen akcionáři nebo  u počtu konzolí případně vývojáři her, aby měli nějaký odhad možných prodejů jejich díla. Ostatním to může být šumák. Chtějí je znát jen ze zvědavosti a redaktoři proto, aby napsali článek 🙂. K čemu mi je, když vím, že hra X prodala Y kusů? K ničemu.....

    PS:  Čekám v reakcích asi tak 1000 palců dolů 😀

    • Palce dolů nečekej, protože je zrušily 😛 ale je spousta lidí včetně mě, které to zajímá. Nejsem akcionář, ale zajímá mě jestli o mojí oblíbenou sérii větší/menší zájem, což ovlivní případné pokračování. Jo a taky to používám na poměřování pohlavních orgánů s Master Race obzvlášť když vytáhnou statistiku takzvaně vycucáním z prstu😉 Výsledky co se týkají fyzických kopií her sice neznamená prodané hry ale naskladněné do obchodů, což pro vývojáře znamená zisk z každé kopie, ale je to takové poloužitečné.

      Já jsem třeba rád, že vím jak dobře se prodává zaklínač trojka a rád jsem ho koupil v době vydání přestože jsem ho dodneška nedohrál. Jsem rád že ty peníze šly na vývoj projektu který mě skutečně zajímá a to je nový Cyberpunk 2077.

      Ještě zajímavější jsou prodeje HW, obzvlášť u konzolí protože čím lepší prodeje tím větší vývojáře to přitáhne, a prodeje her následně to, jestli na platformě zůstane. Například mě potěšilo, že Octopath Traveler na Switchi prodal (zatím) přes milion kusů a překvapil samotný Square Enix a čekám od nich další dobré exkluzivity

      • Jack1947

        Pc má každej ale ano, porofvnání prodejů u konzolí jsou zajímavé třeba PS4 vs Xboxex.

        • Každý ne, pozoruju v okolí trend, že spousta mladších lidí má jenom dražší smartfone nebo tablet, případně "chytrou" televizi na brouzdání po netu, ale o to nejde. Mě by třeba zajímali prodeje MP stříleček(jako třeba série  CoD a BF) PC vs konzole, tam akorát víme, že množství prodaných kusů krabicovek je oproti PC přes 90% ale tohle je v době digitální distribuce naprosto irelevantní údaj. MS mě štve co se týče zveřejňování prodaných kusů HW, nepřeju jim to, ale asi jsou v čudu, uvidíme jaké budou prodeje her jako RDR 2 tam to bude zajímavé kvůli XoneX, spousta lidí s lepší telkou by mohla upřednostnit koupit Xko

          • Jack1947

            Proč by to proboha dělali... zbytečnej krám navíc😐

    • Jack1947

      Náhodu proč by veřejnost neměla vědět nějaká čísla... ? mě to nevadí a beru to jako ok.

      • KamilZm

        Však mě to také nevadí, ale veřejnost ta čísla k ničemu nepotřebuje.  Pleteš si zvědavost s potřebou.  

        Potřebují to pouze hlavně vývojáři/vydavatelé (dále jen "vv"), kteří to logicky vědí a pak jejich majitelé, akcionáři atd.  Veřejnosti do toho  nic není a nemá právo si to jakkoli vynucovat nebo nárokovat. Redaktoři je zase chtějí, aby měli co žrát (tedy o čem rozumovat a psát). Prodeje jsou interní věc vv a je pouze na nich, zda se rozhodnou se tím pochlubit nebo ne. Stejně ta čísla nikomu neřeknou a to, zda se v titulu bude pokračovat už vůbec ne., to si spočítají pouze vv. Je to vidět i z častých prohlášení, kdy se něčeho prodá X milionů kusů a přesto to vv prohlásí za neúspěch. 

        Navíc, kolik se toho prodá, nemá mít přímou souvislost s tím, jaká je to kvalita. To je historicky známá věc, že se často dobré a kvalitní věci neujmou a převálcují je horší.

        Já se hodně divím, že vůbec Steam umožňuje se k těm číslům dostat. Být vv, tak Steam asi pěkně dusím, že tyto informace z něj lze tahat, protože bych to považoval za čistě interní věc. Opravdu mě překvapilo, že žádný vv za tohle Steam neskřípl.

        BTW, když tak hráči/veřejnost brečí, že ta čísla potřebuji, tak proč nezpřístupní své profily na Steamu, aby pak rozumně fungoval SteamSpy? Chtějí čísla, ale nechtějí pro to nic udělat, ani takto jednoduchou věc.

        • Jack1947

          Netuším proč nechtějí zpřístupnit své profily možná trpí stihomamem/paranoiu a ne nikoli je to důležité a fér s obou z stran, prostě je potřeba znát čísla ty reálná ne to co  si vymyslí kdejaká firma. Těch lidí s privátním účtem zas tolik nebude si myslím.

  • MickeyMutant

    "Galjonkin... dobromyslný Rus"

    Není Galjonkin náhodou Ukrajinec?

  • Hidden

    Pri vsi ucte, cely clanek se mi zda ponekud schizofrenni. Uvodni cast vede plamennou rec o tom, jak cisla poskytovana vydavateli, potazmo i celkova cisla prodeju jsou na nic, protoze neposkytuji realnou informaci kolik hracu hru skutecne hraje a hned v zaveru se az velebi sluzba SteamSpy, ktere v zasade poskytuje obdobne cislo - pocet prodeju, navic ted jeste dosti zkreslene, ale take ne treba realnou informaci kolik hracu dany titul skutecne hraje.

    Samozrejme nelze polemizovat s tim, ze vydavatele maji z marketingovych duvodu tendence uvadet co nejhezci cisla, at uz vyjadruji cokoliv, ale nevidim prilis rozdil mezi rekneme temi 35 mil. hraci Rainbow Six podle vydavatele a cislem, ktere by bylo na Gamespy, kdyby mel obdobny pristup k Uplay - take by uvadel pocet prodanych kopii bez ohledu na to, jestli to jsou mrtve ucty nebo ne.

    Sluzba jako Gamespy je bezesporu uzitecna, protoze muze s nejakou relevanci poskytovat plosne a bez rozdilu informace o uspesnosti o prodejich titulu, pokud je tedy prodavan jen a pouze na Steamu, ale z dle meho nazoru je to tak vse - nepovi uz tolik o aktualnim stavu (byt ma nejake grafy CCU, obdobne jako treba SteamCharts) a neda nezavadejici cisla pokud se titul prodava i jinde a tak dale. V tomto ohledu na na tom proste obdobne jako marketingova veta Bethesdy: "Mame 11 milionu hracu." (prelozeno jako prodali jsme 11 milionu kopii hry).

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit