• Jeden z nejlepších rozšíření hry, co jsem kdy hrál. Nový vítr do plachet, nové cíle, ještě komplikovanější než obvykle a konečně Velká Morava.

Díky Paradox!
  • Jak moc obtížné je naučit se hrát tuhle hru? Vždy mě lákala, ale připadala mi nesmírně složitá.
    • kickasl
      vim, ze jsi psal, ze kupujes, ale zkusim napsat svuj nazor treba pro nekoho dalsiho:
      urcite hodne zalezi na tom jestli uz jsi nejakou hru od paradoxu hral, prestoze kazda jejich serie se soustredi na neco jineho(jina doba a i styl hrani) jsou si podobne, ja osobne jel cestou pokusu a omylu, z tutorialu jsem delal jenom zacatek, chce to trochu trpelivosti a nevykaslat se na to hned... a abych se pochlubil tak momentalne hraji za Leon, jsem v 14. stol. a mam dobyty pyrenejsky poloostrov a francii
    • Moc děkuju za rady. Dneska pořídím a půjdu na to. Už se nemůžu dočkat, zase něčím pořádným zaměstnám mozek.
      • Či by nebolo rozumnejšie skúsiť najprv demo...
        • skus napřed bez old gods v tom případě tady je čeština (na old gods ji ještě nemají) http://forum.jajjun.com/viewtopic.php?f=112&t=6764
    • Magister_Peditum
      Projdi si komplet tutoriál a pak zkus hrát třeba v základní hře za Irsko, kde si můžeš vyzkoušet budování státu od začátku a navíc budeš dost stranou od "velkých ryb". A samozřejmě se obrnit trpělivostí. *3*
    • Počítej s tím že jestli nemáš zkušenosti s podobnými hrami tak ti to bude trvat než se do toho dostaneš takže je třeba trpělivost, ale stojí to za to.
  • Nazdar, jak se tu někdo ptal na slevy tak na steamu těsně před vydáním old gods byl k mání komplet balík CK2 se všemi DLC asi za 19 euro, takže stačí počkat a za chvíli bude to samé s old gods. Jinak v recenzi jsou drobné mystifikace viz.

"Ostatní pohané nemají možnost nájezdů, ale disponují defenzivními bonusy a cizí armády na jejich území mnohem více strádají."

To není pravda všichni pohané nejen vikingové mohou plenit nicméně vikingové mohou plenit z lodí a po celém světě nicméně ostatní pohané jen své sousedy. A s těmi bonusy to také není pravda, některé pohanské vyznání mají defenzivní bonus (+40% velikost obraných posádek hradů - např slovani) nebo útočný bonus (+30% všech jednotek - např vikingové).

V DLC mají vikingové o chlup víc výhod než ostatní pohané. A také by možná neškodilo zmínit, že hrát za pohana je sice dobyvačně velmi výhodné, ale má to i hodně nevýhod. Časem (pokud nereformujete církev a nevytvoříte hlavu slovanské církve což je poměrně velká makačka) je to téměř neudržitelné. Pohané totiž jsou náchylní ke konverzi na organizované víry jako je např křesťanství a pokud vaši vazalové vyznávají jinou víru než vy bude to samá vzpoura, navíc téměř nemůžete jako pohan zvyšovat autoritu koruny.
  • RE: gG
    Asi CK2 moc neznáš, když plácáš blbosti. Uzavřít vhodný sňatek je úplně primitivní (uzavírej sňatky pouze pro členy svého rodu dvořani nejsou důležití), u detailu každé svobodné postavy máš ikonku prstýnku na ten klikni a uvidíš zájemce o sňatek(čím výš tím jsou zámožnější) popř. se poohlédni u sousedních vládců po jejich dětech.
    A co se týče armád stačí nebýt blbec a rozdělit armadů na víc menších a obklíčit nepřítele.
    • Dvorani duleziti samozrejme jsou. Uzavretim manzelstvi pro dvorana se zlepsi jeho vztah k vladci. Ruzne pravni edikty nelze vubec vydat pokud nekdo od dvora vladce nesnasi. Lze take vtipne vyvdat nepohodlenho dvorana za hranice k jinemu dvoru a zbavit se tak potizisty. Nebo se mi podarilo provdat svoji dvoranku za Rakouskeho Spymastera a tim si u nej zvednout oblibu. Takovy chlapek ve spiknuti to je pak vrazda tutovka. Vyvrazdil jsem skorem cely rod, az zustalo naslednictvi na jednu panenku kterou si vzal muj teti syn. Navic nespokojeni dvorani jsou jen podhoubi pro ruzne spiklence. Takze opravdu, dvorani dulezti jsou.

O tom seznamu, ktery se zobrazi po kliknuti na prstnynky jsem prave psal. Pravidlo ze cim jsou vyse tim jsou zamoznejsi neplati, pokud se jedna o zeny nebo nedospele deti. Ti nemaji tituly. a presto se daji pomoci nich zorganizovat super partie. Ja opravdu vim o cem pisu, vis to ty ?

Rozdelit armadu na vic mensich jde, jen je pak solidni sance ze 3 male armady co obklicuji jsou jedna po druhe porazene. Stalo se mi tak. Navic pri kombinovanem utoku jsem neprisel na to jak nastavit velitele stredove formace. V pripade vitezne bitvy muze pripadnou prestiz a pieta tretirademu slechtici misto me hlavni postavy.
      • Tak rozhodně se tu nepotřebuju přeměřovat obsah trenýrek, já CK hraju od vydání a mam nahráno několik stovek hodin obsadil s tolika národama tolik zemí, že už to nebyla výzva a odehranou většinu kvalitních modů. Zakladní hra bez modů jako CK+, magnate lords či synergy project apod. je hodně snadná když se do ní trochu dostaneš a je zde hodně různých fukncí, filtrů apod, které nemusí být na první pohled vidět, ale usnaďují ti najít co potřebuješ.

To co si psal o nutných dobrých vztazích pro změnu zákonů se týka poze vztahů s nejvyšší šlechtou (pokud si král tak hrabata a vévodové)a nikoli dvořanů a navíc se to týká jen změn DĚDIČNÉHO práva. O své dvořany sem se nějak výrazněji staral tak v prvních pár hrách pak sem zjistil, že dvořany je mnohem lepší tak nějak nechta jejich osudu ať se starají sami, pokud potřebuješ někoho s vysokým skillem jako ministra dosadíš někoho ze šlěchty, které je vždy dost pokud nejsi úplně na začátku a nebo si vyhledáš někoho opravdu schopného přes katalog a přizveš ho k sobě. Pokud by tě dvořan nemá rád tak nanejvejš někomu pomůže ve spiknutí, který téměř vždy stejně odhalíš a nic se neděje(už ani nepamatuju, že by mě někdy zabil někdo přes spiknutí) obyč dvořad totiž nepřidá téměř žádnou sílu spiknutí. A pokud potřebuješ zlepšit vztahy s cizím dvořanem aby podpořil tvoje spiknutí tak je mnohem jednodušší mu dát 20zlatých (klidně +50 ke vztahům) než mu jak blbec dohazovat manželku aby sis zlepšil vztahy o +10 což se snad přičte jen pokud má ambici se oženit. Takže ignoruj dvořany a starej se o šlechtu a svoje ministry(nejnebezpecnejsi je spymaster).

Dále znovu to budu opakovat, ale ten seznam partií se ti řadí podle zámožnosti což nutně neznamená vlastněné tituly dotyčné osoby, ale třeba titul princezna a hlavně zámožnost její rodiny - tedy případného spojence (navíc se ti u potrétů také ukazují modré vlaječky symbolizující možnou vojenskou pomoc). A navíc si ten seznam můžeš filtrovat podle čeho chceš když si to v záhlaví vybereš.

A co se týče armády pokud ti dělá potíže dohnat armádu nepřítele tak jak sem psal buď rozděl armádu na více oddílů nebo ještě můžeš využít takový fígl, že pošlelš hodně malikej oddíl vojáků třeba 5% a chvílu za ní ten zbytek ta první armáda ho třeba i na pár chvil zdrží a už většinou neuteče. Jinak jak určitě víš tak mezi různými hrabstvími jsou různé vzdálenosti tak útoč z téch kratších a už ti neuteče. Jinak prestiž a zbožnost z bitev nějak moc neřešim, bez modů ji dostáváš tolik, že ani nemá využití, ale nějak sem si nešiml, že ji dostával někdo jiný než hlava frakce. BTW velitele křídel armády můžeš určovat při vyšších autoritách koruny.
  • Mam rad strategie, a navic libovolna hra s rytirema automaticky u mne dostava +3 body. Straávil jsem s Old Gods cca 30 hodin cisteho casu. Ze slabouckeho vevody ceskeho knizectvi jsem to dotahl na vladce velke Moravy. Bitvy jsou desive spatne. Zrejme stejnym neduhem trpi cela serie. Pokud zacnete valcit travite vetsinu casu nesmyslnym nahanenim protivnikovo armad. Jakto? Armada se presouva z mista A na misto B, rekneme 10 dni. Na miste B je slabsi armada protivnika. Pokud on uvidi ze na nej jedete, zacne se presouvat z B na C za 8 dni. Tak v dobe kdy tam dorazite on je jinde. Ale pokud 9 den sveho presunu kliknete na cancel, armada je okamzite v puvodnim! miste a muze se okamzite! zacit presunovat na misto C tak, ze ma sanci tam protivnika chytit. AI je ovsem liska podsita a tento cheat pouziva take. A tak, se po mape presunuji armady ktere poskakuji sem a tam, podle toho jak AI nebo hraci rusi presuny a cihaji tak na sebe. Zkousel jsem neprerusene pronaslednovani, hnal jsem se pul roku za unikajici armadu pres nekolik statu. Az u more, jsem dostihl odbojneho knizete, porazil ho a ziskal tak Boleslav. Staty ktere jsme predusali si z nasi navstevy pranic nedelali. Cizi armada na vasem uzemi neznamena nic, pokud Vam radne nevyhlasili valku. huh.

Oblibena kratochvile je zajistovani manzeslych smluv pro decka a vase dvorany. Je mozno si zobrazit seznam partneru opacneho pohlavi, a pak klikat jednoho po druhem jestli ma zajem, a kolik prestize by za to bylo. Jedna dobra svatba obnasi tak 50-300 kliku. Proklikavani seznamu je opravdu umorne, pritom reseni je jen o obrazovku vedle. V seznamu pro spiklence jsou pozivne naladeni se zeleným palcem a hned rikaji jakou silu by do spiknuti prinesly. Proc se svatbychtivi nemohou vyjadrit take palcem a prestizi je mi zahada.

Grafika a ovladani je obecne moc hezoucke, detailni, propracovane, bohuzel kardinalni herni prvky bitvy a svatby jsou tragicke. Celkove tak vyzniva jako hra pro masochisty nebo beznadejne nacionalisty co proste musi Ceske kralovstvi rozsirit pres pul evropy.
    Snad pristi verze bude prijemna.... .
  • michaliuz18
    v keli tieto recenzie , takejto hre 2D kde si len na mapke taktizujem obchodujem utocim po statoch prstom po mapke..a to ma hned 8 bodov..ine 3D hry s pribehom grafikou zo vsetkym tomu dajme 5 alebo 6 lebo to ma zlu kameru napriklad, troska bugov, tak hned je to zla hra a sklamanie ...uz fakt sem chodit tak raz tyzdenne kuknut a zasmiat sa ake somariny sa tu popisu
    • Běž do háje. *16*
    • jiní sem zase chodí jednou týdně se zasmát takovým jak o ty *15*
    • michaliuz18
      tak ma napadlo :D ked budete robit recenziu na witchera 3 .. dajte tomu 6 bodov lebo geralt ma uzky pas a siroke ramena.. dajte do minusu nejaku somarinu :D kde je ten stary games.cz na ktory som rad chodil ...posledna chvála na videorecku na juarez gunslinger... dobre podané..no hra detsky trapna fpska pri ktorej som zaspal ako sa vkuse spawnovali nepriatela a mna vkuse strielat nebavi som narocny
      • Witcher dostane 10/10, tuná je to modla
        • michaliuz18
          sak to je samozrejmé to aj kebyze nahodou co pravda nieje..ale nahodou by malo sto chyb zly pribeh a vsetko aj tak dame 10 lebo je to witcher ...
          ..a zaklinac nesmrdi..je to najlepsie rpg ake vychadza robene od srdca..co asi nepochopis ked hras trapne strielacky kde nemusis rozmyslat :D alebo ine bezduche hry bez pointy
        • RainbowPride
          Witcher smrdi *6*
      • Přesně kvůli takovým jako jsi ty mě nebaví nové hry. Vše se soustředí jen na grafické pozlátko a gameplay jde do kytek. Nejvíc je to znát u FPS, kde možnosti zalehnout nebo se vyklonit, či jiné taktické prvky chybí a výseldek připomíná spíš interaktivní film, kde sice můžeš střílet, ale musíš stále běžet tím jedním koridorem, většinou ani umřít už tě nenechají, respektive bys musel být velký jantar, aby se ti to povedlo. Nehledě na to, pak absence těchto prvků působí komicky v "realistickém" ztvárnění grafiky. Kdy ultra mega hrdina neumí přeskočit malý plůtek a musí ho obejít, nebo nemůže zalehnout, aby byl v krytu. Zkus hidden & dangerous 2 a uvidíš ten rozdíl oproti novým fps. Těch hodin co jsme strávli na LANce.
        Strategií není tolik, ale alespoň se některé pořád snaží držet jakž takž kvalitu. Oproti EA a novým C&C.

Zkrátka, grafika není vše. Před 10-20 lety vznikaly parádní originální hry a grafika nikoho nezajímala, spíš to byl bonus, když byla pěkná. Jenže dnes se staví výhradně na grafice a to je špatně. Pak to sice na první pohled vypadá úchvatně, ale k čemu to je, když se to nedá hrát. Případně se to tváří jako pokračování, ale hromadu věcí z předchozího dílu ti seberou (nenávratně, nebo tě za to později nechají zaplatit jako DLC nebo datadisk).
        • michaliuz18
          ani mna nebavia nove hry, vecina novych, najde sa ich menej rok co rok..teraz mozno nie ked su nove konzoli hry zacali vyzerat inak ..uvidime, nejde mi o grafiku ale o pointu recenzii na hry na tejto ubohej stranke ... jo hral som hidden2 .. aj 2x presiel, velmi kvalitna hra na tu dobu ako stvorena..vtedy sme boli radi ze nieco je..a ne aby sme sudili grafiky a bugy ako teraz , cca od roku 2010 sa zacali hry zhorsovat a zlahcovat ... neni nad to si teraz zahrat revolucne half life 2 a citit sa pritom ako keby si hral najnovsiu hru, jak je dobra graficky tak fyzikou, dabingom zvukmi a dlzkou ...ako ide cas vsetko sa kazi ..
          nevravim ze tato crusader hra je zla..moze byt fajn ale dat tomuto vysoke cislo kdezto tu su uplne ine hry ktore maju nieco viac do seba a tie maju menej ... bavia ma strategie ..c&c je moje mládí..ale ne taketo tahove kde je vidno len mapku..to nudi
          tak ako kazde druhe decko jása aky je cod fenomen..skuseny hraci si len prdnu na to aka je to dojna kravička (nezdrobnenina slova ,co je zvieracieho povodu a je to nadavka 3rocnych deti je zakazane ) a zas vyhra najviac predanych kopii ..pritom trapna detska strielacka ..co je aj nove COJ ktore ma tiez vysoke hodnotenie za nic ... nech si kazdy recenzuje teda ako chce ja sa budem riadit podla seba a nebudem citat ziadne recenzie lebo mi len zkazia dojem z dobrej hry :D a nic v zlom pochopili sme sa dufam
          • Není to tahovka - jede to realtime (alespoň doufám - CK nemám, ale mám EUIII, VicII, a HoI3). Je to spíš trochu jiný styl hry než u běžných strategií. Tady je grafiky minimum, vše se odehrává na mapě nebo v tabulkách, takže to asi není úplně pro každého, ale pokud do toho pronikneš, tak je to něco nezapomenutelného. Nehledě na to, že většina souborů je *.txt, takže si můžeš upravovat hru velmi snadno (v EUIII jsem hned přidal několik událostí, většinou podobných těm stávajícím, ale zdálo se mi že chybí např. ekonomický bonus za některé důležité průlivy - někde byl jinde ne; nebo náboženská za držení poutních míst). Ze začátku mě tyhle hry taky nebavili, ale postupem času jsem k nim dorostl. Jinak s tím rokem, já bych to viděl už mnohem dřív.
      • Magister_Peditum
        Zalez! *1*
  • 15k3
    Tak se koukám na trailer a jednu věc nechápu. Sexual themes... a to byla jaká část toho videa. *7* Jinak co se týče hry dal bych jí tak 6/10 možná 5. Pokud dostala 8/10 tak to znamená, že hodně vybočuje, což rozhodně nedělá. *11* *11*
    • Pethulla
      8 - Výborná: Do této kategorie patří po všech směrech kvalitní tituly, které nemají ambice posouvat hranice možného a nepřináší žádná překvapení. Jsou však řemeslně skvěle zpracované, neobsahují žádné zásadní chyby a skvěle pobaví.

tady teda o vybočování nic není...
      a jen na porovnání:

6 - Dobrá: Přestože jde stále o titul, který dokáže pobavit, nelze u něj přehlédnout větší množství nedostatků, často i poměrně zásadních. Vhodná pouze pro fanoušky daného žánru, ale i těm doporučujeme ke hře v této kategorii přistupovat opatrně.