Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Tahle hra byla hodně nudná nebo strašně složitá na pochopení,co vlastně svými akcemi děláte.

    V podstatě se to zredukovalo jen na úporné klik, klik, klik, klik a a tak pořád dokola.
    Nikdy jsem tomu nepřišel na chuť.
  • SMAC patří do toho nejužšího zlatého fondu her, ke kterým se pravidelně vracím už od dětství, mám je neustále nainstalované na každém svém počítači a když mám někdy volný večer a tu správnou náladu, dám si jednu rundu.

    Lepší je z tahových strategií už snad jen Master of Orion 2, který je po všech stránkách dotažen k totální dokonalosti.
    • No škoda, že MOO3 bylo totalní fiasko.
      • MOO jsem nikdy nehral, protoze jsem spinavy casual. Civ/tadyhle AC pro me byly vrchol komplexnosti. Navic jsem to asi ani nestihl casove, ze mozna byl MOO uz driv, nevim. Ale proto se ptam - pokud po sto letech vyzkouset MOO, ktery?
  • hmmm Alfa.. No já se nedomnívám, že by hru provázela "skoro až tragická atmosféra". Byl to přeci krásný pohled na rozvinutou říši, Kondenzátory a Boreholes kam až oko dohlédlo.. a houby? ty rostly všude kolem, vobčas ti ve spánku něco našeptaly . ) Postavily se Clean Shard Penetratoby, nejaká ta pěchota a Majndwormíci a Uraa na ně. Je to asi nejlepší strategie všech dob : ) Hru hraju dodnes - na nejvyšší obtížnost (samozřejmě člověk musí jít tomu štěstíčku naproti že ..a občas so SEJF/LOUDNOUT ;-)
  • Tohle je nejlepší článek za poslední dobu co jsem zde četl. Nechce se mi věřit, že dnes kdy mě mládež zdraví, jako pána Vávru, "Dobrý den", se jednou dočkám takové vlny nostalgie.
    Pamatuji si to jako dnes. Kamarád z party, Intel Pentium 166 od AutoContu (já bohatého tatínka neměl) a vysvětloval mě a ukazoval jak že je ta Alfa Centauri skvělá a že to je nejlepší hra jakou kdy v životě hrál. Kamarád od vedle zase pařil UFO 1,2 na které nedá dopustit dodnes. A co teprve TES Arena. u toho strávil roky.....to byly časy.
    Doba kdy PC mělo pár bohatých jedinců a hrát hry bylo něco výjimečného. U kamaráda jsem poprvé hrál Dunu 2, pramáti všech RTS a poprvé dohrál nějakou hru. Tohle už dnešní generace nikdy nezažije, všetně mých dětí.
    Je také pravda, že dnešní hry až na pár nestojí za nic. Jistě nepochybně se i dnes najde celá řada dobrých her ale kamarádovému výkladu o Master of Orion se to prostě nevyrovná. Ostatně kdo z dnešní generace zažil něco jako sdílnehé hraní u jedno PC? Prostě sedíte a jeden level hraje kámoš a druhý vy! Bože, to jsou vzpomínky....
    • Jo jo, muj doposud nejsilnejsi (a asi uz neprekonatelny) multiplayerovy zazitek na ktery do smrti nezapomenu - ve svagrove obchode (na super nadupane firemni 486DX4/100 s 8MB RAM :)) jsme spolecne s jeho kolegy pres hot-seat parili prvni Worms.
      Tyhle casy se uz nikdy nevrati, ale rad si na ne obcas zavzpominam.
  • tak jsem zvedav na recenzi te nove alfa centauri, grafika des bes a hratelnost vypada jako mod do CivV ale zdani muže klamat.
  • Kallessin183
    Možná trochu hloupá otázka vzhledem na redaktorské i hráčské ódy, ale stojí za to si hru koupit a zahrát, když o ní slyším dnes prvně a se sérií Civ nemám nic společného?
  • Období 95-2002 bylo zřejmě na velmi dlouhou dobu to nejlepší období herní zábavy. Dodnes dokáží hry z téhle doby bez problémů převálcovat cokoli nového Fallout, Albion, Tyrian, ale i počátky Call of Duty v MoH.... vyměňte tomu grafiku jako to udělali u Halfa http://www.postavy.cz/novinky/black-mesa-half-life-znovu-v-plne-sile/ a cokoli dnešního musí zalézt pod koberec.
    • Ja si rikam, ze driv nebo pozdeji to nejake vetsi studio napadne. Vzit tituly z tehle ery (mimochodem take me nejoblibenejsi) a predelat je do noveho kabatku. Ani ne jako veliky remake ve stylu noveho XCOMu, ale vylozene ve stylu Black Mesa.

      Ty naklady budou zlomkem nakladu na vyvoj noveho titulu a kvalita tech her/hracska obec, ve ktere tyhle hry jsou stale zname/skutecnost, ze tehdejsi hraci jsou nyni starsi a maji penize... to jsou podle me argumenty, ktere budou pro vydavatele fungovat.

      Nevim, jestli to bude dobre nebo spatne. Ale myslim, ze se to stane.
      • nic jinýho než remake a "HD" remaster od nich nečekej, nesypalo by z toho dost peněz
        • Tak u XCOMu bych se tedy rád přimluvil za HD remaster. Remake byl totiž něco hroznýho.
          • mrkni se na Xenonauts, má k tomu nejblíž
            • Mozna ne uplne klidne, v pripade ufa bych se sice spokojil jen s moznosti spusteni v libovolnem modernim rozliseni, ale pokud by udelali jen to a nauctovali si za to jako za novou hru asi bych dost remcal... nicmene pokud by k tomu pridali moznost multiplayeru (nejlepe s moznosti spustit vlastni dedikovany server) s hranim za ufony (coz je mimochodem mozne uz v puvodnim ufu, sice dost neohrabane a neprijemne pouze pres editaci savu, ale jde to) necekl bych a jen bych se zajimal jak a kdy uz jim mohu penize nacpat.
            • mozna to k tomu ma nejbliz... ale ne dostatecne blizko... popravde je pro mne grafika xenonauts natolik odpuzujici ze jsem to proste pokazdem pokusu smazal... puvodni kostickovana grafika ufa v 320x200 (nebo jake ze to melo rozliseni) mi je stale mnohem prijemnejsi... v podstate nic bych si nepral vic nez stare dobre ufo s puvodni grafikou a pouze moznosti jej spustit ve vysokem rozliseni... nic vic nic min a uplna spokojenost... (neco jako HD mod/hack pro diablo 2... Diablo 2 v 1600x900 je naprosto nadherne a i po graficke strance pro mne zadupava do zeme i D3 (nemluve o ostatnich kvalitach D2)... a klidne bych za takovy update/patch/mod vysolil tvurcum jako za novou hru.
    • Vsadil bych boty, ze populace, kterym v roce 2000 bylo jako vam podobnym dnes rikali pred 10 lety to same jenom to meli cele posunute o 10 let, takze pro ne byla zlata generace her obdobi Prince of Persia, Dune, Dune2 ruzne peckovni adventury atd. atd. Neboli osobne jsem presvecen o tom, ze kdyby vam dnes bylo o tech 15 let mene, tak byste se rozplyvali nad dnesnimi hernimi tituly a rikali, ze jsou to paradni gamesy a jednou budou urcite ve zlatem fondu atp.

      viz. nazor ze nejlepsi NHL byl rocnik 2003, pritom dneska je ta hra daleko realnejsi, komplexnejsi a narocnejsi, pokud si nastavite poradnou obtiznost a vypnete ruzne pomocniky a taky je tady multiplayer s moznosti hrani klidne 6vs6. A podobne je tomu u vetsiny her, jenom vy jste holt o 15 let starsi a tak vas stejne nove tituly uz tolik nebavi a ty stare se vam libi ze sentimentality, jake prekrasne casy jste u toho tenkrat zazili.

      Priroda je holt chytra a neni nahoda, ze lidsky mozek zapomina primarne to spatne a pamatuje si lepe to dobre *3*
      • Hmm, urcite na tom neco malo pravdy bude, ale takhle snadno to vysvetlit podle me nelze. Ze 'vsechno bylo lepsi, protoze nam bylo patnact'. To by totiz znamenalo, ze to okno toho 'nejlepsiho' se neustale posunuje - ale to v horizontu poslednich nejakych peti deseti let prece neni pravda.

        Jiste, nostalgie bude vzdycky fungovat a 'relativni' pohled na minulost v tom smyslu, ze zrovna JA byl tehdy mlady, bude ovlivnovat jeji hodnoceni v soucasnosti. Daleko vic ale nad vse ostatni cni ty 'absolutni' veci a jejich kvalita.

        Viz treba hudbu, Beatles byli popularni pred dvaceti lety stejne jako dnes. Neni to tak, ze by na ne dnes sedesatileti lide vzpominali s tou nejvetsi laskou, kdezto dnesni ctyricatnici by meli radsi ja nevim, ABBA a Billyho Idola proste proto, ze spadaji do jejich mladi. Beatles jsou konstanta - stejne jako hry.
        • Tvrdite, ze alba Beatles maji dnes stejnou prodejnost, jako v dobe vydani a existence kapely? Tvrdite, ze je v radiu slysime stejne casto jako pred 45 lety? Tvrdite, ze mezi mladou populaci hity Beatles obsazuji stejne pricky jako pred 45 lety? To bych opravdu chtel dolozit surovymi daty. *7*
          • Ne, o prodejich se tu prece nikdo nebavi. Ty by do diskuze mohl vnest pouze hlupak. Bavime se o tom, ze zname, slavne, oblibene veci nejsou nutne spojeny nejakym relativnim casovym oknem s konkretni generaci, ale ze tyhle jejich kvality jsou absolutni a presahuji tu myslenku, ze 'dobre je to protoze to tu bylo, kdyz jsem byl mlady'.

            Podle tohohle vzoru by Rolling Stones nemohli byt legendou, podle toho by popularitu Beatles musel uz nekolik desitek let mit nekdo jiny, podle tohohle mysleni bychom nemohli do dneska poslouchat vaznou hudbu (anebo bychom uz vic nez Mozarta a Bacha poslouchali skladatele treba z 21. stoleti). Kdyby ta myslenka vzdy platila, hybou se tyhle rekneme 'nejslavnejsi' veci s kazdou generaci. Ale to se nedeje.
            • Ale to je chybny pristup k veci. Popularita neni prodej v soucasnosti. To by znamenalo, ze Hvezdne valky nejsou popularni. Mimochodem i pokud bychom na tuhle hloupost pristoupili, tak zrovna Beatles pri uvodu na itunes dostali tusim nejakych deset patnact alb to top 100 a predevsim diky nim se za ten rok prodej digitalni hudby zvedl o nejakych patnact procent.
            • Pisete, ze Beatles jsou stejne popularni jako kdysi. A jak chcete definovat popularitu? Ve svete hudby je to prece prave pocet prodanych alb v danem roce, cetnost hrani v radiu, atp. A tyhle statistiky Beatles jednoduse peknou radu let nevedou, oni nejsou ani v prvni stovce, pravdepodobne ani v prvni tisicovce, tudiz nejsou stejne popularni jako kdysi, to je jenom vase iluze. A ano v zebriccich vsemoznych hitparad uz peknou radu let okupuji stovky jinych kapel. Pokud by Beatles byli stejne popularni jako kdysi, tak by byli porad v tech zebriccich, ale tam je nenajdete.
      • já si teda z osmibitový éry (didactic gama, C64) pamatuju i špatný věci a nikdy bych ji nepovažoval za zlatou éru her.. je to prostě tím že tenkrát z toho nebyla masová zábava a vývojáři se snažili zaujmout originalitou a myšlenkou.
        podívej se třeba na filmový průmysl který dopadl stejně.. porovnej jakýkoliv startrek natočený před rokem 2000 a poslední abramsovo výtvor který postrádá fylozofii, logiku a myšlenku.. je to prostě hezká slátanina pro masy, stejně jako dnešní hry
        • Náhodou na Didaktiku byly hodně velký pecky třeba Neth Earth (první real-timovka s roboty a základnami), nebo Wriggler žížala co závodí se třemi ostatními (přes 200 obrazovek) s geniální hudbou.
        • snazili se zaujmout tim, jake meli moznosti. A jelikoz audiovizualni stranka filmove tvorbe nesahala ani po kotniky, museli hledat jinou cestu. Kdyz jsou dnes jine moznosti, dela se to jinak. A nikoli proto, ze si lide zadaji neco jineho, nez kdysi, ale proto, ze dnes jsou jine moznosti. *3*
        • *filozofii..
      • S tim teda moc nesouhlasim, me v roce 2000 bylo 10 let a vetsinu tehdejsich her jsem nehral. Presto, kdyz se k nim dnes dostanu, tak u nich stravim mnohem vic casu nez u cehokoli dnesniho. Dneska vychazeji zabavny hry opravdu jen z te indie sceny, kde kvuli malymu rozpoctu se vyvojari nezameruji na grafiku, ale na hratelnost a herni mechanizmy.
        • Ja jsem vzdy nejlepsi herni zazitky prozil u multiplayeru, takze pro me jsou dnesni hry daleko lepsi, nez kolem roku 2000. Treba sportovni hry jsou dnes pro narocnejsi hrace uplne na jinem levelu, nez pred 15 lety, to byl pravek ve srovnani s dneskem.

          A zajimalo by me treba, v cem je jako horsi dnesni CoD oproti svemu prvnimu dilu? Vzdyt ten byl taky naskriptovany koridor jako dneska. MP byl podobny. Jen tech ingame videi nebylo tolik, protoze to nebylo tolik in a nebyly bezne DVD.
          • Tak cod bylo ve sve dobe takovy blockbuster a ano, bylo to nascrtipovany, ale porad to bylo lepsi uz jen treba tim, ze jsi musel pouzivat lekarnicky a neslo o to vzdycky rushnout checkpoin, postrilet co nejvci cestou a pak se schovat nekam do rohu.

            Jinak cod nikdy nebyla nejaka spicka sp strilecek, pro me osobne byl suverene nejlepsi prvni FEAR + datadisky. Ta hra mozna nemela nejaky zavratny pribeh nebo buhvi jake prostredi, ale mapy byli dost dobre navrzene a melo to asi nejlepsi AI, co jsem ve hrach zazil, ktera dokazala dost potrapit.
          • mody, dedikáče, map design, nepřeplácanost blbostma.. poslední dobrý cod bylo MW1 a dál je to o ničem.. jedou jak přes kopírák a každá další kopie je horší
    • Joujou s tímhle intervalem bych souhlasil... Možná bych to prodloužil do 2004 kvůli Far Cry a Freelanceru (2003), pro fanoušky sportovních her vyšlo 2003 asi nejlepší NHL (2004ka), první CoD bylo po Medalech taky nádhera... A z Čech přišly pecky jako Flashpoint nebo Mafia (ale i mí osobní oblíbenci Vietcong a H&D2). První Battlefield na podzim 2002 působil jako něco úplně nového, oblíbenci tycoonů dostali všechny možné Rollercoastery a Railroady. RPG kapitola sama pro sebe, jak top down věci okolo Baldurů, zmíněného Falloutu, Planescape, první Neverwinter, tak 3D věci jako novější Morrowind, nebo Might and Magicy 6 až 8... Neskutečný období
    • Zacal bych uz rokem 92 a omezil to na pc platformu. Nekdy po roce 2000 zacal jeji upadek. Imho to souvisi s (prehlizenym a nedocenenym) rychle rostoucim vykonem a s tim i spojene rychle rostouci naklady na hry, ktere donutily vyvojare orientovat se na vysoke prodeje, tedy cilit na masy a tomu prizpusobit gameplay.

      Dokladem je remake xcomu, ktery z dobre hry udelal hru sice hezci, ale horsi co se hratelnosti tyce. Pritom ta hratelnost by sla rozvinout a vylepsit. Jenze by se stala nehratelnou pro masu povrchnich hracu, kteri hledají jednoduchou zabavu, neprodavala se a nevyplatila.

      Cesta jak z toho ven je kaslat na vykon, delat mene nakladne, ale o to propracovanejsi hry, proste se vykaslat na tu masu povrchnich hracu, kteri maji orgasmus z grafickych efektu a rostouciho rozliseni, kterym nevadi stagnace az degradace hratelnosti her. A chapat, ze tohle neni cesta pro masovy konzum, ale pro fajnsmekry, kteri maji nizsi kupni silu. Tuto cestu imho nejlepe naplnuji indie tiuly, ktere maji potencial rozvijet a prichazet s novymi koncepty hratelnosti. Od AAA titulu je nerealne neco takoveho ocekavat.

      Jsem rad, ze jsem byl herne aktivni v dobach, kdy vychazely ty nejlepsi hry, ktere jsou dnes pro vetsinu novych hracu nepristupne pro jejich zastarale zpracovani. Je mi jich uprimne lito, protoze prisli o mnohe.
      • Kdy uz vam dojde, ze hry delaji studia kvuli zisku a nikoli kvuli ukojeni zcela zanedbatelneho poctu HC hracu???? Navic udelat komplexni hru s dobrou AI atd. a sladit to do hratelneho a zabavneho celku vyjde daleko draz, nez pekna grafika a efekty. *3*
        • Kazdemu zabavnimu odvetvi dominuje konzum, ale zaroven vzdy lze nalezt i kvalitu. Ja jen vysvetluji, ze já nejde cekat íd vysokonakladoveho mainstreamu, ze je potreba ji hledat a podporovat jinde.
        • máš dobře posunutej význam "HC", stejně jako casualisti kteří za HC považují klasické hry..
      • náročnost her stahnuje už od minulý generace konzolí a nedalo by se říct že by se něco u "AAA" vývojářů změnilo k lepšímu
    • mdkGT
      Z tohoto zlateho veku herni zabavy ziju dodnes :( Ja si ani nedokazu vzpomenout jestli me za posledni 3 roky nejaka hra na PC dokazala zabavit na dobu delsi nez 10h. Jo ted jsem si na jednu vzpomel, Path of Exile od nejakych kluku z garaze. Je mi z toho vseho smutno.
      • Konkrétně Alphu sem minul - ale velmi brzy napravím a to sem hrál jedničky, trojky, čtyřky. Musím říct, že ze čtyřek sem byl nejprve nadšen na normal kterej sem lehce vyhrál, tak sem dal těžkou obtížnost a zjistil že se to nedá vyhrát v časovém limitu pokud je člověk obklopen ze všech stran ostatníma civilizacema kvůli nesmyslné kulturní "přetlačované".

        Trojky byly asi nejlepší, ale ty sem zas na hard dal docela snadno (stačilo zaloadovat při vzpourách měst).

        Jinak sem zkoušel nějaké opravdu staré hry nedávno a hodně jich opravdu zestárlo ale právě ty z éry 95+ jsou bez problému hratelné dodnes včetně třeba toho Spellcrossu.
        • mdkGT
          Jak ktere, u nekterych her te doby se zub casu zasekl poradne, nedavno jsem si na GOG koupil Master of Orion, konkretne druhy dil, ktery je z roku 96, a zhrozil jsem se jak pixelove to je. Ne ze by se to nedalo hrat. Kez by nekdo udelal remake, jen v lepsi grafice.
          • Docela náhoda, nedávno sem zkoušel najít cokoli lepšího než Master of Orion 2, zkoušel věci jako endless space, nebo i ty swordy a pak sem si po letech pro srovnání dal toho mastera.

            na 28 palcovce to sice nejprve vypadalo hrozně a bylo třeba ošálit scrolování při soubojích (bylo super rychlé), ale jakmile to člověk začal hrát hoďku dvě, už byl v tom a až do úplně konečných fází hry na hard kdy sem měl moc planet na management MoO2 nemělo chybu.

            Těch drobností co všechny ty remaky a rádoby kopie nemaj, jako měření vzdálenosti mezi hvězdama, legendární kapitáni, možnost customizace každé lodi - a tedy i flotily, možnost každý boj osobně řídit..... snad jen IG2 se tomu blíží.
            • K tomu Horizonu. Trochu mě děsí že to má pod křídlem Iceberg Interactive. Stardrive není špatný, ale některé zásadní bugy tam jsou snad dodnes...nebo snad zásobovací shuttly už fungují normálně? A jsou beam zbraně pořád tak totálně OP, protože narozdíl od balistik se trefují na 100% zatímco balistika něco mezi 0 a 5ti %?
            • Sword 1+datáče byl taky hodně dobrej. Stačilo pochopit jak funguje meziplanetární obchodování a pak už to šlo dost dobře. Sword 2 jsem oproti tomu naprosto zavrhl.
            • Docela zajimavej je ted Horizon na steam early access, zatím to vypadá paradne včetně tech soubojů jak v moo
          • Od MOO2 mě vesmírná strategie od té doby bavila jenom jedna, Sword of the Stars 1. U ničeho jinýho jsem nestrávil tolik času jako u těhlech dvou her.
  • maros.goc
    Tak krasne s laskou napisany clanok ze som mal chut si tu hru zahrat a to stratégie absolutne vobec nehravam :-)
  • mdkGT
    Nejlepsi strategie podovna Civilizaci, ja osobne ji dokonce stavim vyse nez originaly Civ 1 a 2 ze kterych tvurci cerpali (vim ze civ1 a 2 i Alpha C. tvorili stejni lide). Cela Alpha Centauri ma takovou tajemnou atmosferu, kterou proste Civilizace "ze zeme" nemaji.
    Dale zajimave, jasne profilovane a navzajem zcela odlisne frakce s osobitymy vudci, kdy hra za jakoukoli z nich je (nebo muze byt) zcela odlisna.
    U teto hry jsem stravil tisice hodin a nejspise marne doufam ze jednou vznikne dustojne pokracovani.
    Alpha Centauri (GOG) ma na mem disku, stale sve misto :)
  • Zakharovi akademici byli stejně nejlepší frakce.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit