Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • drasta

    Prosim prosim at je to skvela grafika! Je opravdu na case aby zeleny meli zase konkurenci.

  • MalyZeli

    Kez by udelali poradnyho konkurenta, vykaslat se zatim na Ray Tracing, a jestli dokazou pozdeji vydat neco na urovni RTX 2080Ti za slusnou cenu, narozdil od Nvidie, du do toho, ikdyz sem zastance gtx uz nekolik let.

  • Rozhodně bych počkal na výsledky kompletních nezavislých testů, zatím to totiž vypadá, že v syntetických testech to má +/- stejný výkon jako RTX 2080, ale v některých hrách nevypadá výsledek nikterak růžově. Např. ve Final Fantasy 15 na HQ v WQHD rozlišení je výkon lehce nad úrovní GTX 980 Ti (bylo lehce zmíněno v článku). Což není moc pozitivní, ale v tomto případě může být problém s nedoladěností ovladačů.

    Co lze považovat za plusy, je 16 GB HBM2 se sběrnicí 4096 bitovou a tím pádem 1 TB/s propustností, GPU na 7nm výrobním procesu a cena začínající na 699 $. Jak už ostatně bylo popsáno v článku. A tím výčet pozitiv prakticky končí.

    Negativ je více, než by se mohlo na první pohled zdát, což je ve finále opravdu spíš na škodu. Karty nebudou mít podporu PCIe 4.0, i když nové procesory AMD 3000 jí budou mít zahrnutou na HW úrovni. Dále budou mít karty omezený výkon ve výpočtech FP64, což znamená, že jí nelze použít jako levnou náhradu za profi variantu RADEON PRO WX. V tomto případě se nabízí otázka, proč AMD vlastně nasadilo rovnou 16 GB, když za:

    A.) Karta bude sotva stačit na plynulé 4K, natož na 8K.

    B.) Tolik paměti zatím nevyužívá žádná hra, a ani na těch 11 GB si žádná hra v současnosti netroufne.

    C.) 16 GB HBM2 tvoří necelou polovinu z ceny karty, konkrétně tedy cca. 320 $. Cena při stejné velikosti paměti, při použtí GDDR6, by byla za cca. 187 $.

    D.) Do profi segmentu, to taky nemá smysl, možná jen na těžbu crypta.

    Dále to nevypadá dobře ani co se týče spotřeby, i když je použit lepší výrobní proces. Karta bude mít oproti předchozí generaci Vega 10 méně Stream procesorů, CU i TMU.                                          Je samozřejmě jedině dobře, že AMD konečně opět vydává alespoň nějaké konkurenční GPU pro hráče. Ale je to v podobném duchu jako v minulosti a opět je to takové nedotažené, nedopečené a spíše to vypadá jako, kdyby karty byly vydány narychlo. Jako kdyby AMD chtělo říct: ,,my také dokážeme udělat zajímavé GPU, a hlavně aby byli spokojeni naši akcionáři, že něco děláme"...

    • K tomu, co jste zmínil: Karty AMD nikdy nebyly tak špatné a problém byl pokaždé spíš v optimalizaci ovladačů nebo hry pro karty AMD. Za to poděkujte Nvidia držgršle Gameworks, která upravuje kód hry (nikoliv ovladače) tak, aby na jejich kartách hra jela dobře. Díky tomu, že upravují právě kód hry místo ovladačů, tak je logické, že takto nejde jednu hru optimalizovat pro 2 karty od různých firem naráz.

      S příliš velkou VRAM nesouhlasím. S čím dál častějším používáním technologie fotogrammetrie pro tvorbu 3D modelů a textur, je potřeba stále více a více výkonu a hlavně paměti (buď máte výkon pro rychlou dekompresi nebo velkou paměť.) Jsou hry i daleko mimo mainstream, které svojí grafikou pomalu předčí i tituly velkých firem. Protože se nemusí soustředit na pc-console parity a podobně. Tyto hry si klidně ukousnou i 20 GB paměti. (Např. DCS:World)

      • No, to by bylo na delší diskuzi. I AMD spolupracuje přímo na různých titulech a ty modifikuje tak, aby byly co nejlépe optimalizované právě pro jejich karty. Už se, ale v minulosti stalo, že tyto hry běžely hůře na kartách AMD než na konkurenčních. Těch titulů není málo, nikdo také AMD nezakazuje, aby tak nečinila ve větším měřítku. Navíc všechny aktuální velké konzole jsou postaveny na platformě AMD (x86), takže jaképak znevýhodňování pozice AMD.

        DCS:World je vyjímka a není to nová série, ale poněkud už letitější. A tento simulátor navíc hraje minorita lidí. Většina her se dělá nikoliv pro pár nadšenců, ale pro široké publikum. A tak studio, které daný titul připravuje musí počítat s různými optimalizacemi, pro různé HW konfigurace.

        K čemu vám je obrovská a rychlá VRAM, když zbytek karty danou hru neutáhne v hratelné podobě min. ani na WQHD. Pokud máte dostatek standardní RAM, tak se přebytek využívá i jako část VRAM, i když o něco pomalejší. Osobně mám 32 GB RAM, z toho mám 8 GB přiřazeno pro virtuální disk, pro ukládání dočasných souborů, takže mi zbývá 24 GB a stejně se neustále část hry dotahuje z disku. A i když to je SSD, tak i přesto občas dojde k záškubu. Aby vše fungovalo co nejplynuleji, tak by veškerá grafika musela být uložena ve VRAM a ostatní část hry by musela viset v RAM, což se u spousty open world titulů dá jen těžko vyřešit.

        A pokud má někdo dostatek financí a schází mu nějaký ten GB VRAM, tak si klidně může pořídit Titan RTX s 24 GB GDDR6. Ale v případě právě Radeon VII mi to spíš přijde jako, "čím více pruhů, tím více Adidas". Nejsem si totiž úplně jist, že se z toho stane trend a začne konkurence najednou do všech karet cpát 16 GB a více, tak jak je to běžné v případě mobilů. Pokud by se tak totiž stalo, tak opět může dojít ke zdražení paměťových modulů. A to nemluvě o tom, že některé nevydané hry by se tomu hodně rychle přizpůsobily. Ale co potom, budeme si všichni najednou kupovat takové karty?

        Jak jsem psal v předešlém příspěvku, tak hlavním cílem může být i oživení těžby kryptoměn. Viz. následujicí článek.... A právě AMD byla u zrodu první kryptoměnové horečky. A tato firma, i když se aktuálně může profilovat jako společnost, která se snaží dělat HW hlavně pro lidi, tak ho dělá především s ohledem na větší zisk, tak jako ostatní hráči na trhu.

        A jen čas ukáže, kdo byl tím pravým průkopníkem a kdo se jen vezl na vlně... (ATi pro mě zůstavá symbolem staré dobré éry a i AMD mělo přesto pár zajímavých záblesků, např. FURY, ze které hodně čerpá právě série VEGA).

      • Ako si vysvetluješ upravovanie kódu hry pomocou Gameworks? Väčšina hier využívajúcich túto knižnicu z nej používa iba 2 či tri moduly, ktorým sa dopĺňajú ďalšie možnosti k už existujúcim. Ako HBAO+ k iným Ambient Occlusion metódam, TXAA k iným antialiasing metódam či PCSS alebo HFTS k iným metódam pre renderovanie tieňov. Pokiaľ používaš iné metódy než tie, ktoré využívajp Gameworks, tak táto knižnica nemá ako ovplyvňovať výkon AMD grafík. Samozrejme je táto knižnica optimalizovaná pre GPU od NV, tak beží lepšie na jej grafikách. Na druhej strane ponúka lepšie (aj keď na výkon náročnejšie) spracovanie efektov. Nemáš dnes lepšie riešenia alebo alternatívy k VXAO, HBAO+, HFTS či PCSS. Raytracing dokáže ponúknuť ich ešte lepšie spracovanie, ale tam je otázka koľko výkonu to bude stáť. To uvidíme časom.

  • species
    No urcite to nebude mit Ray tracing a, jak jiz prece z medialni masaze vime, bez ray tracing hrat nejde.
    • StarejKokos

      Nejde... a proto lidi nehrajou a nekupujou a nvidia upravila vyhled o pul bilionu usd niz nez si malovali. Sem spokojen. Dostali prez prsty. Este toho Jensena vykopnout, je horsi nez Horst Fuchs :/

  • StarejKokos

    Nezbyva nez se modlit, soucasna situace je nejhorsi

  • KamilZm

    Netvrdilo ještě AMD v minulé generaci (no, vlastně v současné), že jim díky jejich architektuře stačí 8 GB VRAM a že nepotřebují jako NVidia 12 MB? Teď najednou přicházejí se 16 GB...

    • KamilZm

      Samozřejmě 12 GB, ne MB 🤣

    • PatchmaN

      Nepamatuju si, že by někdo tohle tvrdil, nicméně 16GB na této kartě jsou prostě z toho důvodu, že to jinak nejde. Toto je prostě výpočetní karta mírně upravená aby šla prodat jako herní, nicméně pokud jsou pravdivé zprávy co jsem četl, tak není možné osadit HBM2 čipy tak, aby karta měla 8GB.

      BTW cena těch 16GB HBM2 musí být dost velká.

      • Jen ještě doplním, že cenu 16 GB HBM2 máte uvedenou v mém předchozím příspěvku (vše se dá dohledat a jednoduše spočítat) a zároveň jsem uvedl i cenu GDDR6 při stejné velikosti paměti. A je to tedy cca. HMBM2 = 320 $ vs GDDR6 = 187 $...

      • V rámci HBM2 pamětí doporučuji přečíst následující článek. Čipy se mohou kombinovat až do maximální kapacity 24 GB a lze udělat i 4GB pouzdro HBM2.

        Další věc je, že bych úplně neřekl, že se jedná o mírně osekanou výpočetní kartu, stačí se totiž podívat na specifikace např. Radeon Pro WX 8200, ta byla v říjnu minulého roku prodávána za startovací cenu 999 $. I když by samozřejmě bylo výhodnější vzít jeden čip a ten podle specifikace osekat nebo upravit.

  • victor

    Je sice určitě povzbuzující vidět ,že si AMD s Nvidií budou opět konkurovat , ale  největší problém vidím v ceně dnešního mainstreamu .  Highend je už zcela mimo to , kolik jsem ochoten za grafickou kartu na pár let utratit a nejsem sám kdo prostě za současných podmínek nekoupí . 

    Čili určitě je dobré že se opět tahají za pindíky , ale mainstream hráče zajímá výkonná grafická karta za rozumnou cenu . A tu nechystá Nvidie a už vůbec ne AMD ....

    • PatchmaN

      Však AMD se primárně soustředí na mainstream, tato karta vznikla spíše díky cenové strategii nVidie, jinak si myslím, že by AMD něco takového nevydala. AMD stále pracuje na Navi, tohle je jen mírně upravená, již vydaná, výpočetní karta. Nvidia také něco chystá, viz 1660, kterou prý plánuje vydat až doprodá 1060, bohužel u AMD to může ještě chvíli trvat.

    • Borok

      Chystá sa GTX 1660/1660ti, čo by mali prísť tento mesiac ak sú leaky pravdivé. Neskôr potom Navi od AMD.

  • TheGGG

    zlatá éra ps3 a x360 kdy vám stačil jeden dobrý kompl na 5-6 let a i po té době jste mohli hrát stabilně na vysoké detaily...

    dnešní odrbávačka v režii, vydavatel her, vývojář her a tvůrce HW, kdy vznikají neoptimalizované blivajzi, které stabilně (60fps) ve FullHD nanějaké slušné detaily nerozjedete ani na tři roky starém herním PC to je škoda mluvit...

    • Tak v tomto ohledu bych tak úplně nesouhlasil. Dnes vychází ohodně více titulů, než v éře PS3 a X360, a to právě na PC a s čím určitě souhlasím je, že více neznamená kvalitněji. Neoptimalizované a zabugované hry tu byly i dříve, např. Operation Flaspoint cold war crisis byla toho krásným důkazem a ta byla laděna hlavně pro PC. A ostatně bez problémovou hru a bez bugů jsem snad ještě žádnou neviděl.

      Jinak stále stačí bohatě CPU z roku 2013 (např. i7 4770K), GPU klidně postačí GTX 980Ti (r. v. 2015) nebo GTX 1070, 16 GB RAM a bezproblémů si člověk zahraje i nejnovější tituly ve WQHD rozlišení na HQ nebo UQ.

      Naopak dřív to bylo tak, že rok, co rok nebo max. 2 roky se kupovalo nové GPU. Jeden rok nebyl problém s GTX 280, ale stačila chvilka a už byla potřeba GTX 580. No a ani jsem se nenadál a už bylo potřeba nasadit řadu 700 a vzápětí 900.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit