• Bohužel je výsledných 8/10 s lehce přivřeným okem opravdu přesné. Jsou chvíle, kdy vás hra totálně vtáhne a opravdu si ji užíváte. Ale těch lehce napravitelných nedodělků je opravdu spousta a dost mi to zážitek kazilo...

Dost často mi přišlo, že hra některé věci nepočítá jak by se dalo čekat, ale spíš jen generuje náhodné čísla v nějakém rozmezí. Což mě asi nejvíc bylo do očí, kdy jsem pár dní lovil menší lordy kolem svého města a pravidelně dával zajaté lordy do žaláře. A zatímco u vaší armády tak nějak funguje, že je počet zajatců daný poměrnou vaší armády 100 jednotek / 40 vězňů -  přibližně. Tak ve městech to absolutně nefunguje. A při stále stejné posádce jsem měl skoro při každé návštěvě jiný limit zajatců, který při posádce 550 skákal mezi 50 až -25 - ano, chvílemi byl dokonce maximální počet vězňů záporný ☹ A rozdělování dobitých hradů/měst, teda hlavně výběr komu ho dát taky funguje tragicky. Protože co si myslet o systému, který dá 9x za sebou dobitý město/hrad klanu, který se ani neúčastní tažení...

K tomu jsou věci, které teď fungují hůř (a nebo vůbec) proti betě - jako třeba zařazení hrdinů do skupin (pěchota, lučištníci atd), které v plné verzi vůbec není. A AI je někdy opravdu otřesná. Několikrát se mi stalo, že jsem měl po odehrání bitvy daleko horší výsledek, než ze simulace (vrcholem toho bylo vidět projet moje jízdní lučištníky na začátku bitvy nepřátelskými kopiníky, aby pak zastavili kousek za nimi v krásném dostřelu nepřátelských lučištníků).

• Duncan66

S recenzi nezbyva nez souhlasit. Je to naprosto famozni hra co do vyziti, ale spouta veci by mohla byt preci jen lepe dotazena a hlavne ma clovek pocit, ze by to nebylo ani tak narocne.

Nastesti je obrovska modderska komunita a tak si muzete hru kompletne prekopat k obrazu svemu jak jen libo raci. Navic se delaji i svety hned podle nekolika universu jako je svet Pana Prstenu, Total Warhammer, stary Rim (ten je jeden z prvnich a zaroven skvely a uz hodne slusne odladeny a mnoho dalsich. Nektere modderske projekty jsou brutalne ambiciozni a v tymu delaji desitky nadsencu a spolu s mensimi mody, ktere vylepsuji hratelnost, dokazi mnoho veci automatizovat, jako treba i verbovani lidi do armady, cviceni rekrutu a mnoho dalsiho. Skvele jsou mody, ktere vam davaji mnohem vetsi moznosti ridit vase podrizene, co maji vlastni male vojsko, coz mi hodne v zakladu chybelo, zvlast proto, ze je AI relativne hloupa a nechaji se snadno vtahnout dobvy, kterou nelze vyhrat.

Nesmime zapomenout ani na skvely mod diplomacie, kde si muzete nastavit aby se nemohlo zacit znou valcit okamzite po uzavreni miru, stejne jako delku spojenectvi, neutrality atp. a nabizi mnoho dalsiho k tomu, aby hra pusobila realneji a zaroven byla vice vybalancovana. A naopak mod, kdy slouzite jako radovy vojak a splhate nahoru v ramci armady pana, ke kteremu jste vstoupili do sluzeb.

Skvele jsou i mody, ktere obrovskym zpusobem rozsiruji spravu mest a vesnic.

Jako perlicku muzu zminit mod, kdy jste napr. obycejny farmar na dedine, normalne okopavate svoje policko, cekate na urodu a je to takove vnitrni RPG.

Takze ikdyz ma sandbox svoje limity, mody toho hodne napravuji a bez mnoha modu bych hru uz vubec ani nepustil. Trochu me prekvapuje, ze prakticky zadny svkely napad moderu neni zapracovan do hry jeho tvurci, ikdyz je to casto opravdu neco, co hre vylozene chybi a cekali byste to tam zcela prirozene uz v zakladu, nebo v nejakem dalsim patchi. Diky takovemu pristupu bohuzel rada skvelych modu postupne umrela, protoze modderum dosla trpelivost s tvurci, kdyz po kazdem patchi museli vice ci mene svoje mody upravovat a ladit, kontrolovat kompatibilitu s dalsimi mody atp. a misto aby jim tvurci vysli vstric a nektere mode treba primo koupili, nebo sami zapracovali do hry, tak jeste modderum hazeli klacky pod nohy.

Nastesti vetsina to nezvdava tak snadno a MaB2 je diky modderum opravdova pecka a navic si muzete hru uzit hned v ruznych universech. Delaji se dokonce i takove silenosti jako Hvezdne valky.

Taktéž bych se VELMI přimlouval za long play. S důrazem na to, ukázat ze hry co nejvíce mimo megabitvy, které si asi každý dokáže představit. Fakt bych skákal radostí, kdybych díky videím od Vaška zjistil, že M&B ani zdaleka není jen o tom dobýt 169 hrad...

"Sto let" vývoje... jen proto, abych se ve finále dočkal věty "Spíš je horší, že ve městech a ve vesnicích se opakuje pořád dokola asi tak 15 questů, když by jich Bannerlord potřeboval spíš desetinásobek."

Stornovaná objednávka. Těšil jsem se na hard core středověký sand box. Velké možnosti, pískoviště a otevřený svět, kdy budu moci žít způsobem jaký si zamanu, plnit hromady úkolů, poflakovat se po bordelech, ráno vyrazit na ryby, dát si nějakou středověkou pochutinu v krčmě, prohnat kovářovu dceru, starat se o koníka... a v lese přepadnout nějakého vyfintěnýho panáčka ze šlechty.

Ze všech recenzí na mě M&B působí nikoliv jako sand box, ale stylem "rychle se přes úvod dostat k velkým bitvám a obléhání/bránění hradů". To mám ale v libovolném Total Waru. To jsem přesně od M&B nechtěl. Chtěl jsem právě ty možnosti, pestrost a dlouhý úvod a tu prostřední část a ne velet tisícihlavým armádám a volt strategie. Chtěl jsem zažívat ten OSOBNÍ pocit sám sebe v sedle, ve středověku. Každodenní starosti té doby. To už mi jako 100x větší sand box a středověká realita vyznívá Kingdom Come: Deliverance. Asi jsem od M&B čekal něco úplně jiného a je pravda, že jedničku jsem nehrál. Ach jo. Škoda, přeškoda. Když budu chtít hrát obří bitvy s miliardou taktických možností mám tu Total War a ten fakt není pro mě...

• - Je to sandbox, ale jednoznacne zamereny na boj.

- Pomerne hodne dlouho trva, nez se dostanes k tomu, ze velis velke armade. Na armadu potrebujes prachy, potrebujes i levely abys mohl velet vice jednotkam a pak potrebujes hlavne penize a potom taky spoustu penez :)

- zacatky hry vypadaji nejak nasledovne - jsi sam na koni a s lukem a velkou zasobou sipu postupne likvidujes skupiny nepratel o velikosti cca 5-20 looteru a jinych, kteri nemaji stity a kteri taky nemaji luky

- stred hry - mas armadu vylevelovanych elitnich jednotek cca 50-100 a kosis tim nepratelske armady, ktere se skladaji z obycejnych jednotek. Tam uz vic nez na tvych bojovych schopnostech zalezi na tom spravne koordinovat bitvu.

- dobyvani hradu a mest...ve stredni fazi jsi soucasti velke amrady slozene z X slechticu. Prvni co udelas je, ze posles sve jednotky co nejdal mimo dosah boju - fakt nechces videt, jak tva elitni kavalerie umira pod hradbami a na zebricich a sam s lukem a velkou zasobou sipu snajpujes nepratele na hradbach :)

- ve chvili, kdy mas mesto a nejsi dost silny, tak ti na nej v klidu zautoci armada o poctu 800jednotek proti tvym treba 150 a pokud ti nikdo neprijde na pomoc, tak razem mesto nemas...

- casem bys mel ziskat dostatecny vliv a dost silnou armadu a podporu slechticu abys mohl vyhlasit svoje vlastni kralovstvi a ustat utoky nastvanych ostatnich vladcu, kterym se to samozrejme moc libit nebude...

• Duncan66

Muzes si nadefinovat postavu i tak, ze na zacatku nejsi ani na koni, ani nemas luk, ale kombinace co zminujes je minimalne v zacatcich nejvyhodnejsi, protoze jsi male skupiny banditu schopen porazet uplne sam.

• Njn ono to je vyhodne i tim, jakym zpusobem ziskavas ve hre XP...tzn cim vetsi cislo, tim vic XP. A s perkem na headshoty davas takovy dmg, ze ty lvly jdou nahoru velice rychle.

• Derp_1337

Pěkná recenze a zároveň walkthrough 😀

• Tak tomu říkám vyčerpávající recenze! :-) Je to fakt přesné, co se týká základní hry.

• Hidden

On se Bannerlord tezko k necemu prirovnava, je svuj. Kingdom Come to urcite neni, ale Total War take ne. Kdyz bych mel vzit tyto dve hry, tak je to urcite osobnejsi zazitek nez Total War - chces byt obchodnik a nejake dobyvani moc neresit? Muzes. Chces byt kovar nebo turnajovy sampion? Muzes. Chces byt lapka a prepadavat karavany? Muzes. Ale drive nebo pozdeji se stejne dostanes k tomu, ze bys chtel mit hrad nebo mesto, protoze ti to asi stacit nebude a nastupuje ono dobyvani, sprava hradu/mest a tak dale. Ale vsechny ty bitvy maji porad osobni rovinu - jsi tam, bojujes a neni to jen takove soupani jednotek po bojisti (coz me osobne v Total War hrozne nebavilo). Ten zazitek rozhodne neni na takove osobni urovni jako treba Kingdom Come, na to je tahle slozka prilis chuda, ale uplne neosobni take neni a nemel jsem dojem, ze bych byl jen nejaky fiktivni vojevudce. Bannerlord je ale hlavne spise strategie/management hra nez RPG, takze se tak k ni musi pristupovat. Je to proste tak nejak mezi obema zminovanymi hrami, takze jen zalezi ke ktere se klonis vice. Ale jestli cekas vice Kingdom Come, tak bys asi fakt byl zklaman. :)

• No tak o tom ale první Mount and blade fakt nebyl ani omylem. Je to postaveno na tom levelování armády, gearu a prostě se drápání nahoru pro vlastní hrad a království. To vše s důrazem na ty bitvy a obléhání. Asi to fakt nekupuj, to co popisuješ, že bys rád to nesplňuje. Od total waru je tam jeden významný detail, a to že jako velitel bojuješ přímo z pohledu třetí osoby.

No, vždyť píšu, že jsem jedničku nehrál. Nicméně o dvojce jsem v hromadě článků před vydáním četl, že jde o středověký sandbox v otevřeném světě... proto se raději ujišťuji, jak to je.

• Asi mrkni na nějaké recenze, to se fakt blbě popisuje, co to vlastně je :-D. Mě to tehdy bralo jako prase, hlavně každý mod byl unikátní. Třeba SW mod to  celé překopal na mapu vesmíru, jednotky byly stormtroopeři, jediové, používání síly, místo koní jsi upgradoval loď. Ten pravý potenciál je až s modováním. Třeba Prophecy od Pendor nebo jiné fantasy mody z toho dělaly jinou hru. Taky tam byly Warhammer modifikace a spousta dalšího. Fakt doporučuji mrknout na nějaké gameplaye spíše z těch modů než ze základní hry.

• Hraju od EA dosud. Se závěrem recenze v podstatě souhlasím. Za zmínku ještě stojí zajímavý rpg systém rozvoje postavy a pár dalších mechanik jako kovářství apod. Stále však platí co u warbandu... s příchodem módů si klidně tu devitku či desítku doplňte. A jsou podporovány na steamu.

• Stephano

Skvělá recenze Vašku. Moc díky. Osmička zasloužená, ale taky cítím, že to mohlo být o spoustu věcí lepší. Nicméně móderská komunita se postará. :) Prosím na kolenou jako padlý nepřítel, aby byl Longplay. Alespoň na Tři díly. :) Jinak Field of Glory II Medieval se zase rozšířilo o další DLC. Takže prosba je stejná. Není nad to pokořit nepřítele. Hru mám koupenou na Steamu i GOG, už od předběžného přístupu. Vzhledem k datu ohlášení je to zázrak, že to dotáhli do konce. Jsem zvědavý, jak odpoví konkurence na Steamu. Je vidět, že na Tebe také dýchlo kouzlo Pentimentu. :) Fakt bys měl psát takové články častěji. Znám to u sebe, taky mi lidi říkají, že píšu skvěle, ale já osobně si nemyslím, že mám talent. :) Všechno skončí v koši, doslova, protože se ten typ, co  by pořád přepisovat. :D Recenzi si přečtu víckrát. :) A díky za další herní dilema. PS: Kdy bude zhruba recenze na Victorku III? Díky.

Taktéž se přimlouvám za long play. Aspoň bych si odpočinul od Pentimentu 🙂

• Díky za tip:-)