Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Notch to má hlavně v hlavě srovnaný: "Nyní, z ničeho nic, jsem díky tomu, jak funguje moderní společnost, vydělal hromadu peněz," vysvětluje.
  • Škoda že se této hře nedostalo uznání (stejný případ jako Beyond Good & Evil) Vynikající hry.
  • Ferdis2
    Len tak na okraj, rozpočet povodných Psychonautov bol podľa Schafera 13 milliónov $ a fámy o totálnom prepadáku tejto hry sú nepravdivé.
    Len v kamenných obchodoch sa predalo do roku 2012 400.000 kusov, takže hra sa nakoniec zaplatila i keď vydavateľ Majesco mal samozrejme o predajoch iné predstavy...
    A do týchto čísel nie sú zarátané tržby z digitálnej distribúcie (Steam,GOG), na ktorých sa rýchle spozná kvalita hry - dobrý titul sa tam predáva stále...
    Takže podľa môjho skromného názoru, by na Psychonauts 2 Notch rozhodne neprerobil aj pri 18 miliónovom rozpočte. V roku 2005, keď Psychonauti vyšli, išlo o neznáme IP so slabou propagáciou od Majesca a dnes sa pokračovanie tejto hry pravidelne umiestňuje na prvých miestach vytúžených sequelov.
    Je to samozrejme Notchova vec, kde dá svoje ťažko zarobené doláre, ale takýmto prístupom, vačšinu herných fanúšikov iba naserie...
    • Erien
      Podstatný je ale start, první dny kdy hra stojí nejvíc peněz. To že se do roku 2012 prodalo 400 tisíc kusů je hezké, ale za jakou cenu. To samé steam, kolik lidí to tam koupilo za plnou cenu a kolik ve slevě 75% například.
      • Ferdis2
        To že Psychonauti sa nakoniec zaplatili som si nevycucal z prsta, ale sú to slová Tima Schafera.
        Je ale zrejmé, že spolu s Advent Rising už od začiatku nenaplnili komerčné očakávania vydavatela, a odvtedy sa Majesco venuje len casual titulom.
        Svojim príspevkom som sa snažil naznačiť, že by v prípade financovania Psychonauts 2 Notch o svoje doláre neprišiel. Podla jeho hurá prístupu z minulého roka som mal pocit, že podielať sa na svojej vytúženej hre (i za cenu malého, prípadne žiadneho zisku) by pre neho mohla byť dostatočná satisfakcia. Ale asi som sa mýlil...
  • KronosDeret
    To se to keca, ale Notche tak nejak chapu. Prachy jsou moc a kdyz si predstavim, co by se dalo delat s 13 milionama, tak me napadne hodne veci pred hrama :)
  • ale zas na druhou stranu, kolik čekal. Když sám Schafer prohlásil, že s Psychonauts nemůže jít na Kickstarter, protože by na to zdaleka nestačil. A na KS by podle mě s Psychonauts na 5M cca dosáhl.
    • braveman
      Prý si (naivně) myslel, že pár milionů budou miliony dva.
  • Chápu, že je to obrovská suma, ale pro někoho jehož firma vydělala za rok víc než 10x tolik než je ta investice si myslím, že to až tak zdrcující být nemůže. A navíc pokud vím, tak Notch byl vždycky pro vývoj skvělých her, které mají být především zábavné. Škoda, že ho komerčnost a touha po penězích tak změnily... *9*
    • eeeee
      Tak doufam ze ty nejsi komercni a 10 % sveho rocniho prijmu davas nejake firme na jeji cinnost.
      • V koutku mysli mi vrta myslenka, ze vse co ma, ma od hracu, tak by mohl udelat neco i pro ne. Co si budeme nalhavat, pomer vydelek/prace na Minecraftu je pro Notche velmi priznivy.
        • 13_11
          Neudělal pro ně právě Minecraft? Rád bych připomněl, že Notch není žádná charita, ale velice schopný programátor/designér.
          • On pro nikoho nic nedelal, za vsechny si nechal zaplatit. Chapu, je to byznys, ale prosim, nedelejme z Notche cloveka, co TAK STRASNE mysli na hrace.
            • 13_11
              To je všechno moc hezké, ale pokud jsem se to učil správně, tak příčina předchází důsledku, a Notch prostě trefil trend a za to ho lidi náležitě odměnili. Já teď pro změnu nechci řešit, kde on sám na Minecraft bral inspiraci (jako že to taky někomu ukradl), ale byl to on, kdo dal hráčům mocné nástroje takřka neomezené tvorby. To se snad počítá, ne? Je spousta schopných tvůrců, která Minecraft napodobuje a vytváří si tak vlastní hry. Ti tvoji „fanoušci“ přece taky můžou, co jim brání? Každý může na Minecraftu vydělat, když je schopný a ví jak.
            • 13_11: Cely ten povyk kolem Minecraftu neni zpusoben pouze Notchovym pricinenim a umem (nechci resit jakoukoli uroven toho, protoze zas na takove programatorske vysi minecraft neni), mnoho veci, ktere ucinili Minecraft popularnim jsou vytvoreny fanousky (kteri nic nedostali). Notch by za to mohl byt komunite vdecny (a tim nemyslim to, ze na strankach napise dekuji, protoze to je vsem stejne u zadnice).
            • 13_11
              Tak jsem to psal – nechal si zaplatit za své mimořádné schopnosti. Proto je zcestné tvrdit „tak by mohl udělat něco i pro ně“.
          • Ferdis2
            No v staršom rozhovore sa vyjadril, že mieni venovať časť zisku z Minecraftu práve na charitu, takže by to mal v zásade za jedno....
            • Ferdis2
              to Tod:
              nejako netuším čo má charita spoločné s investíciou... *7*
              Zmyslom charity je pomoc niekomu, bez nároku na kompenzáciu.
              V tomto prípade by zachránil tých neštastníkov, ktorí by si bez P2 hodili mašlu... *1*
            • jo wrazit 13mil no komercni hry to je charita jak stehno! jesteze ten Notch to ma v hlave v poradku a investuje to jinde!
    • GlaDOS
      Jen logicky uvažuje. S čistým svědomím si přiznejme, že většina z nás by si takovou investici taky pečlivě rozmyslela a nejspíš i zavrhla.
      • ucho
        investice do double fine? co ty lidi udělají, je zlato... ale je to dost peněz no :)
  • Najväčšia sranda je, že kedysi sa robili hry doslova za zlomok dnešných cien a zábavnosť bola niekde úplne inde *13*
    • smejki
      Neplač. Tytéž hry lze dnes dělat za zlomek tehdejších nákladů. A dělají se. Ale nemažou se s nima velký firmy. Logicky.
      • V tom pripade bych prosil obdobu Fallouta 2, ktereho bych si mohl zitra dojit koupit do kramu. Promin to popichnuti, ale jsou proste zanry, ktere tu ted k dispozici nejsou.
        • smejki
          FNV je poměrně věrné překlopení tehdejšího designu do moderny. Dále se dělá Wasteland 2 a Project Eternity. Poznamenávám, že obě hry se dělají za méně peněz, než kolik tehdy stály Fallout 1/2. Tehdy, takže radši ani nezahrnuju vliv inflace (hrubej výpočet dává v dnešních cenách cca 4,6 milionu za jedničku).

          To je dokonale nepraktické množství prachů. Blbě se shání, ale zase za něj nejde udělat AAA hra. Takže jo, dávám ti za pravdu, isometrický RPG vymřely. I dneska by byly moc drahý a zároveň by se nikdy nezaplatily, kdyby se do nich nacpalo peněz víc. Dále je třeba si uvědomit, že ve své době patřily tyhle hry mezi ty nejdražší, takže ne, nebyly vyrobený za pusinku a na koleně. Je třeba srovnávat srovnatelné. Naopak, nejeden si na tom finančně vymlel hubu. Fallouty rozhodně nebyly laciný a dá se říct, že na sebe vydělaly jen tak tak, rozhodně nejde o etalon rentabilního modelu.
        • ucho
          záleží, jestli chceš podobnou hru (ty jsou) nebo jestli chceš Fallouta 2 udělanýho přes kopírák...
          • Asi nejdulezitejsi veci co bych si od toho pozadoval: tahove souboje, izometricky pohled, system levelovani s perkama, vedlejsi questy, zasazeni do fantasy/scifi sveta, herni doba v desitkach hodin.
            Jestli jsem se predtim mylil a neco takoveho existuje, necham si to klidne doporucit.
            • 13_11
              Do krámu si skoč sem (GOG) a pak sem (Spiderweb Software) a splní se ti sen. Vše práce takřka jednoho člověka, což je neuvěřitelný.

              Poptávka po starých hrách (ostatně po čemkoliv) bude vždycky – otázkou je, kdo ty věci bude nabízet?
            • Glados: diky za tipy, bohuzel tyhle tituly muzeme zatim jenom sledovat :)
            • smejki
              Doporučil bych ti FNV, protože Fallout není o iso pohledu a tahových soubojích, ale budiž. O těch je třeba současný XCOM.

              Už onehdá se ty hry sotva uživily (krom Baldurů byly všechny iso RPG finanční faily, Fallouty se uživily jen tak tak). Navíc se trh hnul. Dřív byly tyhle hry to nejlepší, nebyly alternativy. Pokud bys dnes představil něco na podobné technické úrovni (byť s geniálním designem), koupí si to zlomek lidí co tehdy a měly by zlomkové prodeje a dopadly by ještě hůř. Máme spíš kliku, že takové hry vůbec vznikly.
            • GlaDOS
              Nebude něco podobného Shadowrun Returns? Jinak se ale přesně do tvého vkusu strefuje Underrail, který myslím dělá jen jeden člověk na koleně a i tak to vypadá moc pěkně. Akorát si pro to zítra nedojdeš do krámu, právě protože to dělá jen jeden člověk (vlastně si to můžeš koupit třeba na Desuře, ale v alpha verzi).
  • Marquis
    Nevím jak se na to tvářit. U Double Fine mě trochu štve, že furt něco dělají, ale z Double Fine Adventures vidíme kulové...:/
    Začíná mi připadat, že Shafer je možná malinko megeloman...
    • Poslal jsi jim peníze? Ne. Kdyby ano, tak bys měl přístup k updatům o Double Fine Adventure. Že exkluzivní informace o vývoji budou mít jen ti, kteří přispějí, se vědělo od začátku, takže si teď nestěžuj, ty ufňukánku.
      A mimochodem ještě pořád přispět můžeš na této adrese: http://www.doublefine.com/dfapay/
      • ucho
        a proto na kickstarteru brečí i backeři a myslí si, že ta adventura je hra Cave, co od double fine vyšla a diví se, proč na ni nedostali kód? :)
        • To jsou ale bez prominutí idioti
    • Nevím, jestli megaloman, ale pro takové máme mezi vývojáři, resp. tvůrčími lidmi obecně označení "starteři", tj. lidi, co mají horu nápadů, ale žádný nedovedou převést patřičným způsobem do reality. Na druhou stranu, "finišeři" jsou jejich pravým opakem a myslím, že Schafer by alespoň jednoho (spíš ale víc) k ruce sakra potřeboval. *4*
    • ucho
      týjo neměla ta adventura už vyjít?
      • GlaDOS
        Taky si říkám. Všude se píše o menších projektech a těch budoucích, ale o té slavné adventuře jsem ještě nic pořádného nečetl.
        • Black_Hand
          a tak to ma byt :). backeri drzi nepsane NDA zatim 100%. docela bych ocekaval ze tak pristi, mozna popristi mesic s tim vyjdou trochu vic na svetlo sveta. odpovidalo by to poslednim zpravam o tom jak maji nastaveny rozpocet. a pak jeste tak dva mesice a melo by to byt venku. pokud se v tomto smeru nic nezmenilo zhruba od prosince.
  • Takže Minecraft taky nezlevní co ? ....
    • Není důvod, rodiče dětem pořád kupují.
      • *2* Jsem výjimka a stále čekám ....
  • Trisska
    Copak Notchi, šetříš si do hrobu?! *7*
    • Taky se musím zastat Perssona. Člověk s jeho zkušenostmi už nevrazí peníze do rizikového projektu jen pro krásné oči jeho ředitele. A přiznejme si, 18 mega je sakra hodně na projekt bez jakéhokoli zázemí.
      • Je to dost peněz. Ale vzhledem k tomu, že za minulý rok vydělal okolo 240 milionů (předešlé roky nepočítám) tak to není až tak vysoká suma. Všechny ty peníze by se mu asi nevrátily, ale lidé by to kupovali už jen kvůli tomu že je pod tím podepsán "tvůrce minecraftu". A i kdyby se mu vrátily ty miliony jenom tři, tak pořád přišel "jen" o patnáct milionů ze zhruba 700. A to si myslím je malá cena za uskutečnění svého snu.
        • zhruba 700? to si si odkial vycucal take sproste cislo? si si povedal 240*3 alebo co akoze? Nie je to ani zdaleka tolko. A pokial viem vo svedsku je 70% zdanenie. cize z 240 milionov ti ostane 72 milionov. A z toho este musis zaplatit vyvojarov, je ich tam okolo 20-25 ak si dobre pamatam, ak len zoberieme priemerny plat co je okolo 4000 usd mesacne, tak to mas 1.2 miliona na platy za rok. Plus kupil nove velke priestory pre studio, vybavenie pre novych zamestnancov atd.
          Ked to vsetko zratas tak ti z tych 240 milionov nezostane ani stvrtina. Co je pre jedneho cloveka stale obrovska suma penazi, ale len mago by zobral tretinu z nej a dal to len tak na nejaky projekt, ABY MU HRACI NENADAVALI
    • Erien
      A kdo se diví? Taky bych do toho nešel, jaká je šance návratnosti a celkového úspěchu když to vede Schafer. Tohle je už hodně peněz a rozhodně se najdou projekty s mnohem lepší šancí návratnosti.
      • eeeee
        To je fajn, ze si lide konecne zacinaji uvedomovat, ze komercni hry se delaji pro penize, nikoli pro hry a pro lidi, ze je to v prvni rade byznys.
        • Erien
          Každý kdo tvoří hry a může myslet na lidi jak chce, vždycky bude mít na prvním místě peníze. Všechno to něco stojí a každý chce, aby se jeho dílo prodalo a on tak získal nejen peníze na zpět, ale taky peníze aby měl z čeho žít a aby případně mohl v práci pokračovat dělat druhý díl, aby nezkrachoval apod. Tvoje myšlenka je hezka, ale pouze utopie.
          • eeeee
            Moje myslenka je, ze herni prumysl je byznys, to neni utopie. A mylis se, nekteri lide se zivi jinym zpusobem a delaji hry pro zabavu.
            • Erien
              Ano takový se vždycky najde, ale to je krajní extrém, vyjímky. Bavíme se obecně. Navíc kdo ví kolik má Notch realně peněz, třeba nemá tolik peněz.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit