Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Amylee.Anderson
    Všem z Games.cz můžeme věřit, protože jsou hubení. Kdyby nebyli, dostávaj chlebíčky!
    • a co drda?
    • Sudiac podla fightclubov by som povedal, ze dostavaju cigarety. *2*
    • walltar
      Oni nedostávají chlebíčky .. oni dostávají Ms školení spojené s airsoftem .. právě proto sou hubení. *1*
    • bobsh
      nebo jim to Karel vždycky sebere *1*
    • ucho
      třeba dostávají alkohol :)
  • Líbí se mi, že v poslední době se tu objevily hned 2 kritické recenze na hry s dost silným marketingem (AC3 a MoH). Ono totiž celý ten problém popisovaný v článku, je podle mě závislý ještě na jedné věci. Recenzent vždy do určité míry píše článek tak, aby ho čtenáři neukamenovali, jenže právě na úkol objektivity. Když je pak v očekávání nějaký obří titul, který má za zadkem spoustu fanoušků, je dost těžké napsat o něm pravdu (že mohl být o dost lepší) a přitom nepřijít o čtenáře. Právě u recenze na zmiňované AC3 se to podle mě povedlo. Nicméně je tu stále spousta titulů, které mají podle mě hodnocení přilepšené tak o jeden až dva stupně jen proto, že jde o velké hry s tunou fanoušků. Doufám, že bude víc a víc kritických recenzí a že se recenzenti nebudou bát jít pořádně hluboko a do masa i u velkých her. Protože to, že je hra super, mi napíše každý, ale to, že má hra spoustu chyb, nevyladěný příběh a nevěrohodné prostředí napíše otevřeně a na plnou hubu jen ten, kdo na to má koule - a jeho článek já budu číst rád.
  • Je sice hezké, když píšete, že většina herních novinářů je slušná, ale po mých zkušenostech s médii (tím myslím neherní média) nevěřím žádným novinářům ani slovo. Kdykoliv jsem narazil v novinách nebo v televizi na něco, čemu velmi dobře rozumím, nebo na událost, které jsem byl přímým účastníkem nebo hlavním aktérem, vždy byla podávaná informace zkreslená (velmi často účelově) a nepřesná, někdy dokonce lživá. Taky se vlastně dá říct, že NIKDY informace nebyla správná a úplná. Nemyslím si, že v herní žurnalistice to bude jiné. Je třeba s tím počítat a každou informaci takto brát, tzn. nepřebírat slepě jiné názory a řídit se hlavně svým rozumem a svými zkušenostmi.
  • Robotron3
    To sou mnohem důležitější věci, o kterých se nemluví a mluvit by se mělo. Třeba jak to, že když někdo napíše recenzi na hudební CD, nebo film, dostane zhruba za svojí praci ty samé peníze, jako když herní redaktor recenzuje hru. Přitom CD je poslechnuto za hodinu, film zkouknut za hodinu a půl a hru, aby to mělo smysl, recenzent musí hrát třeba 20 hodin. To je nepoměr. A pak se řeší nějaké nesmysly s úplatky, které úplatky ani nejsou. Udělejte z herní novinařiny pořádnou profesi, kdy to budou dělat profíci, kteří za to dostanou řádně zaplaceno a pak se nebudou muset řešit úplatky, kdy chudákům distributor pošle aspoň mrkev a celer, aby se vůbec najedli :)
    • Když čumím na ty sociologicko-filozofický recenze u filmů občas, tak recenzování her oproti tomu musí bejt pohodička *15*
    • bobsh
      S filmem souhlas, ale CD taky chce víc poslechů *4*
  • za toto dostanu asi milion mínusových bludíšťáků, ale když už toto téma Martin Bach načal, napíšu něco o tom, jak to panuje u nás v tuzemsku. Které zde moc nerozvádí, přitom jsme na tom minimálně 10x hůře.
    Máme tu nejmenované herní pořady, které mají své zástupce celkem u třech větších distributorů v ČR, přičemž zcela náhodou jsou v jejich pořadech propagovány "nenápadnou" formou soutěží a jakýchsi reportáží právě hry jejich zaměstnavatelů.
    Máme tu herní weby, které rozdávají desítky na počkaní distributorům (ne, Re-play, Rage rozhodně není desítková hra) jen proto, aby dostali review kopie, kterých je u nás samozřejmě málo a naopak distributoři musí zvát novináře po všech čertech od českých luhů a hájů, až po Istambul, aby jejich hře tu prodávanou devítku dali.
    S názorem pana Bacha víceméně souhlasím, i když upřímně být defakto šéf AHP, být pisálkem u Games a zároveň psát o objektivitě...no dejme tomu.

    Zapomínat nesmíme ani na takzvané eshopové herní weby, které se s objektivitou také moc nepotkali. Přece jen díky té sedmičce se nového Medal of Honor prodá víc, navíc když na čtenáře útočí virální reklama v minimálním počtu vln 10 od hlavičky stránky, po patičku.

    Český čtenář si tak musí položit otázku, jestli má české weby vůbec cenu číst, a raději si neotevřít Metacritics a udělat si objektivní obrázek. Naopak český novinář si dál bude psát své "objektivní" recenze, vařit si polévku z tuřínu od Microsoftu a přesvědčovat své svědomí, "že přece nemůže dát tomu Fablu pětku, i když je to další kinect kravina"
    HAWK domluvil jsem
    • walltar
      Myslíš, že u nás s naším trhem kterému panují distributoři reloaded a skidrow je to mnohem horší, než na trhu jako je anglie, kde si i hry kupují? A co to pořád máte všichni s tou objektivitou? Hrajou za tebe hry ostatní lidi nebo je hraješ ty sám ... na hru máš mít subjektivní názor.
    • Robotron3
      Podle mě mnohem větší tlaky než z distributorů a shopů, jsou od samotných hráčů. Viz třeba diskuse Assassins Creed 3 recenze, která má "jen" hodnocení 7/10. A těch reakcí na to, že je to málo, jak si mohl autor dovolit napsat subjektivní názor a dát tak málo? Ty tlaky desítek a stovek samotných hráčů, kterým se nelíbí tu vysoké hodnocení, tu nízké, prostě se jim nelíbí ať je to tak, nebo tak. Co je proti tomu distributor a e-shopy, které hodnocení zajímá spíš mnohem méně, než více a častokrát jim je to uplně jedno, hlavně, že se o té hře píše, že je vidět, čím víc, tim líp, na hodnocení nezáleží? Ale to mi samo nikdo nevěří a nebude věřit, když nechce, protože to se nedá nijak dokázat, jen to člověk musí vidět, když v tom oboru pracuje. Jasně, jsou tu vztahy, které se ovlivňují, a to jinak ani nejde, ale u nás v ČR to není zdaleka tak horké, jak si lidé myslí. Mnohem větší tlaky na recenzenty vidím v diskusích a z reakcí hráčů.
      • no tak zrovna s AC3 naprosto souhlasím, jen se divím, že bublina praskla až tento rok, i když nejspíš soutěž o úchvatný Hall 333 333 333 s vinilem jakéhosi dědečka na boku mnoho hráčům zatemnila mysl a části novinářů díky hezkým mikinám také.

        Mimochodem ano Rage budete mít na talíři do konce života :)
        • ale abych jenom nekritizoval, takové ABC Data je světlá vyjímka. To se pozná z toho, že každý podcast minimálně 2x začnete hatovat CoD a stále máte recenze jejich her včas :)
        • To je nám jasné :) Jenže narozdíl od printů a webů co píšou jen písmenka.. My ukazujeme i hru.. textury nám v RAGE nezlobily, ani na jednom počítači a v ukázce v TV je vidět, jak redaktor hraje, jakým stylem a zda "hraje hru správně", tedy pochopil ji.. V textové recenzi, která se dá opsat z Gamespotu nebo IGN (tak jak se to někde dělá) to nepoznáte.
      • Přesně si to vystihl. Často je úplně jedno jaké to má hodnocení. Jde o to, aby se o tom psalo. Proto se dělají eventy proto se dělají akce pro novináře a fanoušky.. Aby se o tom psalo a vysílalo.
    • Hmm já to Rage vážně budu mít na talíři až do konce své kariéry, ale za svým názorem si stále stojím *5* .
    • Rage bylo svobodné rozhodnutí redaktora, kterému se hra líbila. To co slibovali to podle něho splnili. Desítková hra nemusí mít bombasitcký MP a unikátní funkce. Je to subjektivní rozhodnutí. Rage jsme nijak nedostali exklusivně, ani redaktor nebyl nějak spojen s distributorem. Ani jeden chlebíček v Cenega nepolkl. Souhlasit s tím nemusíš, ale osobně jsem se ještě s "nátlakem" na dobré hodnocení od distributora v ČR nesetkal. Spíš jsou zvědavý jak to dopadlo, nic víc, nic míň.
      • no on si to dovolit nemůže, ale u příští vydávané hry se na vás zcela náhodou nedostane v prvním kole rozesílaných verzí nebo vám je mezi řádky naznačeno, že je tu vlastně přetlak webů, takže s pravidelným přísunem review kopií nebudete moci do budoucna počítat. Ale to vy neznáte, jste Games, i kdybyste dali dali Battlefieldu 4 1/10, tak kvůli vaší návštěvnosti s tím nikdo nic neudělá...
        BTW Rage kterému dodnes nefungují správně textury a jeho nároky byly ve své době dost krvavé opravdu za desítku nestojí, dle Metacritic jsme světový unikát :) *8*
        • Rage je od dooma 2 prvni hra, ktera se mi od id software libila. Hral jsem ji na ps3 na nightmare a uzasny zazitek. Vyborna hratelnost, vyborne technicke provedeni. Mne poskytla rozhodne lepsi zabavu nez skyrim nebo deus ex 3.
        • Cosi
          A co má znamenat to "HAWK domluvil jsem" když tu zbytečně reaguješ?
        • Já se nerad táhnu s davem a vždycky se to štráduju na opačnou stranu. Mě ale hra šlapala naprosto v pohodě na mé stařičké HD5770 a královsky jsem se u ní bavil. A že jsem byl jediný recenzent na světě? To je zkrátka výhoda herního recenzenta velkého herního média... máme právo na subjektivní názor *5* .
        • Nejsem Games.. ale RE-PLAY. My jsme v hodnocení svobodní a rozhodně se nebojíme, že by nám kvůli špatné recenzi příště nedali Review disk. Krom toho.. někteří nám ani review disky neposílají a hry si sami musíme koupit. Nebudu jmenovat :)
  • Cosi
    Výborný pohled do zákulísí: poklady z popelnice s Janem Herodesem a Radkem Friedrichem. čas 22:51.

    http://poklady-z-popelnice.blogspot.cz/2012/02/rozhovor-s-honzou-herodesem-radkem.html
  • V prvni rade recenze by mela byt jen voditkem, mela by poslouzit k ramcove predstave a ne se stat modlou. Ted jsem byl v kine na Looper s Brucem Willisem, presto ze na film peli chvalu me dvakrat neoslovil. Chyba ovsem byla na moji strane protoze jsem jen kouknul na vyslednou znamku misto abych si take precet doprovodny text. A s hrami to muze byt dost podobne. Me se velmi libila zdejsi recenze na AC3. Porad jsem si nebyl jisty zda do nej jit ale v recenzi jsem nasel dostatek duvodu odlozit koupi na pozdeji. Akcni cena otupi ostre hrany a ve vysledku budu spokojeny nehlede na vyslednou znamku.
  • super clanok o tejto problematike. Ja sa do tohto systemu pomaly zaplietam tiez. Recenzie pisem viac ako tri roky, z webu vsak nemam ani cent, odmenou su pre mna hry na recenzovanie, ktore obcas dostavam, ostatne kupujem. Vdaka tomu, ze hry dostavam, mam stale taky vnutorny pocit, ze by som to mal vyvojarom nejak oplatit. Trocha ma hryzie svedomie, ak mi maly indie vyvojar posle hru a ja mu obratom poslem recenziu so slabou znamkou. Navyse som za tie roky spoznal vyvojarov, PR manazerov, dokonca aj riaditelov firiem (napr. Fatshark). Ja, ako malicky redaktor si totiz nemozem dovolit nejak vyskakovat, ale vdaka tomu, ze som nezavisly a sam sebe som panom, mozem si dovolit hodnotenie, ake uznam za vhodne. Este jeden problem tu je, kde sa biju dve skupiny ludi - mam byt objektivny, alebo sa mam drzat zasady, ze recenzia ma byt subjektivny nazor recenzenta? PS: 10/10 som ziadnej hre nedal. Zrecenzovanych mam zhruba 60 titulov
    • Robotron3
      Objektivnost v herních recenzích neexistuje. Je to asi nedorozumění významu slova. Co si ale pod tím lidé představují, je možná nezaujatost vůči vlastním náladám, že se člověk třeba špatně vyspí, zrovna má blbou náladu, nepodléhat tomu, nepodléhat hype a brát to zodpovědně vůči sobě i čtenářům. Tak rozhodně ano.
    • Cosi
      Propagaci prosím uvádějte pod tagem @kurvaprodejna případně +kurvaprodejná na příslušných sociálních sítích.
    • walltar
      S tou objektivitou je to imho celkem dost těžké ... jak objektivně ohodnotit stylizaci hry? Sou prostě části hry, které sou o tom, že se buď člověku líbí nebo ne. A stejně tak sou části, které se nedají hodnotit subjektivně ... třeba kvalita grafiky, množství bugů. Abych pravdu řekl, já zastávám názor, že by se číselné hodnocení mělo udělat buď mnohem složitější a rozdělit na několik skupin, a nebo úplně zrušit ...

      Tam kde se bijí dvě skupiny lidí je celkem jedno jak člověk hru ohodnotí ... jedka skupina bude nadávat a pokud se člověk pokusí vybrat hodnocení mezi tak budou nadávat skupiny obě.
      • A napadlo te, ze bys vytvarnou stranku popsal, ale nehodnotil podle svych subjektivnich dojmu? Protoze to, ze tobe se nelibi celshadingova nebo manga grafika, jeste neni duvod, proc hre snizit hodnoceni. Z toho vyplyva otazka, jak hodnotit hru z grafickeho hlediska? Podle toho, jak se autorovi libi, z estetickeho hlediska? To se casto deje, ale je to nesmysl. Takze ja si myslim, ze by se mela hodnotil ciste z funkcniho hlediska.
      • Robotron3
        Když uděláš složitější hodnocení, tak stejně se ti lidi budou hádat, jak mohla hra dostat za hratelnost 78% a za grafiku 80%, když měla dostat 79,5% za hratelnost a za grafiku jen 76% :) A rušit hodnocení také nejde, protože to je dobrý nápad pouze teoretický, prakticky je to sebevražda.
        • walltar
          Já vím, ale to co je teď taky ničemu nesloží ... diskuze sou plné lidí co nečtou recenze a potom co se podívají na číslo tak nadávají. To koncové číselné hodnocení vlastně neplní žádnou jinou funkci, než že vzbuzuje hádky na fórech ... pokud někdo není schopný ohodnitit hru z psaného textu sám pro sebe tak je to potom horší než sem čekal.
          • 13_11
            Ano: i já jsem se zděsil počtu plusů u tohoto komentáře. Hráči přestávají myslet...
            Phoenix
            To byla podle mého ironie, proto tolik plusek.
            Kéž by to tak bylo...
            • To byla podle mého ironie, proto tolik plusek.
          • Robotron3
            Tohle je ale určitý druh lidí, který recenze nečtou, jak říkáš, hupnou do diskuse, a tam si napíší ten svůj názor. Ale tyhle lidi nedonutíš si recenzi přečíst tím, že jim vezmeš hodnocení. Oni ti na ten web přestanou chodit, protože jsi jim vzal něco, kvůli čemu tam chodili.
            • walltar
              Minimálně co se diskusí týče by to byla výhra. Bohužel pro web vydělávající reklamou už by to takové výtězství nebylo no.
  • Jsem si říkal odkaď znám Geoffa Keighliho. Pak jsem si vzpomněl na jeho interview s AngryJoem a už jsem si vybavil o koho se to jedná. *1*
  • Kein
    Já osobně si nemyslím, že by zrovna novináři na Games.cz byli podpláceni PR odděleními herních studií, jak tady někteří diskutéři prezentují. Kdybych si to myslel, tak bych Games,cz nečetl. Ale jsem toho názoru, že to, co v recenzích zdejší pisálci napíší, si skutečně myslí, což se přiznám, mě děsí mnohdy daleko více. Ale budiž, osobní názor je osobní názor.

    Ovšem na druhou stranu (a směřuji teď hlavně ke Games.cz redakci), neříkejte mi, že až budete recenzovat hru od Dana Vávry, kterého soudě podle podcastů za svého přítele považujete, nepřimhouříte nad jeho hrou oko, nebo naopak, vzhledem k Danově kritičnosti ostatních her, nebudete k jeho hře přísnější...jednoduše, že svůj úsudek nenecháte ovlivnit vaším vztahem k Danovi, ještě když pro vás píše i články a recenze. Takže moc Martinovi Bachovi jeho teze o krystalickém profesionálním vztahu a čistém novináři také nevěřím.

    p.s: během psaní tohohle příspěvku, mi tříkrát vyskočilo to popup okno. FFUUffuu...
    • blixa
      Zrovna vcera jsme se o Danove hre bavili s Petrem a shodli jsme se, ze v tomhle pohledu bychom byli snad nejradsi, kdyby nikdy nevysla ;) Kazdopadne, az nekdy bude, bude to pro nas samozrejme tezky, ale holt se s tim budeme muset nejak poprat a sehnat na napsani ty recenze autora, kterej se s Danem pokud mozno osobne nezna. Kazdopadne, tohle je jeste asi daleko.. ;)
      • walltar
        Tak to je jednoduchý ... tady GGG je profesionální recenzent .. on napíše recenzi na kterou budou lidi vzpomínat ještě za 10let.
      • Kein
        Jo, někdo Dana neznalý, by to vyřešit mohl. Otázka je, zdali někdo takový je, jelikož Dana Vávru lidé buď milují, nebo kamenují. Budu zvědav, až to příjde.
        • smejki
          Tak každý novinář má jistě názor na většinu tvůrců nebo přinejmenším vydavatelů. Mezi milovat/nenávidět a osobně znát je velký rozdíl.
        • Robotron3
          Stejně to bude uplně suprová hra, která každýho nadchne, takže nebude takovej problém se zaujatostí. Já tomu věřim :)

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit