Přejít na výpis diskuzí

Piranha Bytes: Studio, které nepřekročilo vlastní stín

9.7.2019 19:25
Pavel Skoták 36 příspěvků

Snad do konce života mi zůstane v paměti bezpečně usazená moje první zkušenost s německým RPG Gothic. Hra byla tehdy přiložená na dvou CD u Levelu, vypadala na svou dobu dostatečně zajímavě, rozjel jsem ji na archivním domácím notebooku a bylo to RPG, což bylo pro mě v onom věku kolem dvanácti let naprosto...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Gothic 2 NoTR je pro mě klenot všech her. Od té doby už me nic tak nebavilo. Sry že to tu píšu pod každej článek o Gothicu ale nemůžu si pomoct.

    • Mě bavilo ještě SW KOTOR I,II v daném žánru. Teď to pařím znova.

      • to je výborná hra 🙂 

  • Mě absolutně fascinoval Gothic 2 a jeho rozdělení do frakcí. Když jsem poprvé hrál za žoldáka z farmy, tak se kě mě měšťani chovali tak jak bych čekal, jako k trhanovi a pobudovi, co za pár grošů zabije i babičku. A bylo to super, velice vtahující do světa.

    Nicméně v druhém playthrough jsem se rozhodl být mage a ta změna byla neskutečná. Najednou všechny postavy které mnou opovrhovaly se začínaly chovat s úctou a respektem (a nebo mi naopak daly najevo, že i v tom rouchu jsem pro ně stejnej darebák :D), questy najednou měly jiné cíle atd... To samé s paladinem.  Do té doby jsem zkrátka nezažil že volba "class" tak razantně změní jak questy, tak přístup NPC k hráči. A dost možná jsem to nezažil už ani nikdy poté...

    • Corvus

      No vidíš a frakce a přístup k nim byl přitom už v jedničce ;-)

  • schali

    Nesouhlasím. Systém Pirani je pořád dobrej. Elex byl super a bavil me vic jak Zaklinač. Je proste skoda, ze je nekdo nekoupil driv a nedal jim potrebné fiance, aby mohli delat velke veci, podobne jak to umi treba ubisoft. 

  • Súhlasím, že kvalita šla nižšie. Ale ani ďalšie hry nie sú zlé a hlavne sú svojské. 

    Nechápem tú kritiku, že stále rovnaký štýl. Batamnovské hry série Arkham, Assassin´s Creed (po Egypt), The Elder Scrolls, Thief, Splinter Cell a tak ďalej - každé štúdio má niečo svojské a potom ďalšie diely sú o tom istom. Mení sa prostredie, príbeh, nejaké mechaniky, ale ten základ je rovnaký pretože to práve chceme. Nechceme akčného bojujúceho Thiefa, ani budovateľskú stratégiu Assassin´s Creed, v Arkham Knight nám väčšine vadili tie tankové súboje, od TES čakáme stále to isté, len dúfame v kvalitnejšie questy a menej bugov. Proste ak chceme zmenu, tak siahneme po inej hre. Ale niektorých zas očakávame istý štýl a od Pirahne očakávame práve to čo ponúkajú vo svojich hrách, hoci by to mohli viac prepracovať pred vydaním. 

  • ELEX byl fajn - vrátilo mě to zpátky do školních lavic. Bohužel jsem měl stejné pocity jako autor - rozháranost čišela z každého koutu. Dle mého to zabili sci-fi vsuvkou.

    Co se týče Gothic III - já si ho užil ze všech Gothiců nejvíc! Realease Day mě nechal chladným a hru jsem rozehral s větším časovým odstupem až s Community Patchem 1.72.

    GOTHIC II a RISEN - smekám kloubouček, spoustu probdělých nocí

    GOTHIC I jsem paradoxně smazal po půl hodině - to proto, že jsem ho zkoušel až někdy v roce 2016 a to už prostě i přes lásku k Piranhim nešlo hrát

    • Já jsem Gothic 1 dohrál asi před měsícem už potřetí v řadě. Šlo to hrát a bylo to pořád super.

      • To je subjektivní. když si nikdy předtím Gothic I nehrál, tak tě to prostě odpudí.

        To samé s Gothic II - někdy před cca 2 lety jsem si stáhl někde přes moddb.com HD mod s vylepšenou grafikou a zakoponovanym Night of the Raven, ani do kláštera jsem nedošel....Po těch 15-20 letech už to nějak nemáš potřebu hrát znovu, stejně tě to nechytne jako když ti bylo 10-15 let a hrál si to 8 hodin denně, měsíc v kuse s otevřenou hubou.... 

        • v tomhle maji obrovskou výhodu izometrický RPG - Baldurs Gate I si klidně znovu nainstaluju, ale například Might and Magic 7? jo tehdy to byla bomba, ale abych ve 32 letech čuměl na sprajty a kydlil duchy v mohylách? asi ne..

          • Hele jasný, věk hraje roli. Já jsem ještě asi starší než ty. Přesto pařím jak zastydlej puberťák. No a Gothic 1 jsem skoro dohrál. Přiznávám, když jsem byl max silný a už jsem hrou procházel jako nůž máslem nechal jsem toho před koncem. Ale přesto chci říci, že hra se pořád i po tolika letech hraje prostě skvěle. Někomu to nemusí sednout, stejně jako mě nesedl Zaklínač, kterého všichni opěvují...

            • psssst......ale já Zaklínače 3 přímo nesnáším :-) 

  • Elex je náhodou super. Poctivá piraňácká RPG jako za starých časů. A dobře, že to není jako Witcher 3, Piraně jsou zkrátka sví a díky bohu za to. Můj jediný problém s Elexem byla křivka obtížnosti - v první třetině byly boje prakticky nemožné a levelovat se dalo jen skrz questy. A pak najdeš v jedné z těch věží super mega ultra flintu a najednou všechno kosíš jak trávu. Jinak ale skvělé erpégéčko ze staré školy.

    • maros.goc

      úplný súhlas s tým Zaklínačom ....nechápem prečo autor chcel aby Elex vyzeral a pôsobil ako Zaklínač 3...ja som to rozhodne nechcel, ja som chcel, aby to pôsobila ako hra od Piraní a tak to našťastie aj dopadlo :)

      • Elex dopadlo jako hra od Piraní to ano souhlasim, feeling tam byl, ale hra byla neoptimalizovaná pro hráče, podle mého názoru. Zpočátku moc těžké, vlastně celou dobu. Místo abych získával zkušenosti za zabíjení potvor, musel jsem plnit questy. Příliš velký svět, který se jevil prázdný, příliš rozvleklé, musí se neustále přeskakovat z jedné strany mapy na druhou. JInak potvory, roboti ani sci fi mi nevadilo ani zbraně, jen obtížnost a plynulost hry.

  • Corvus

    Gothic... Tolik vzpomínek, že bych o nich mohl vést pravidelný blog. Oproti Skotákovi jsem pokročilý ročník a hru jsem si kupoval ještě v poctivém big boxu (s dvouhlavými kartami). Doposud si živě vybavuji, jak jsem slinil nad screenshoty ve Score/Levelu. Gothic byl ve své době hodně graficky náročný (neustále jsem laboroval se snižováním dohledu - chvilku dohled co to šlo, jindy - hlavně u dvojky u města - dohled tak 40%) a především výjevy lesů, ale také ohnivých kouzel byly naprosto nevídané. Pamatuji si, jak jsem si říkal, že takhle zpracovaná ohnivá magie snad ještě nikde nikdy nebyla. Dál byl průběh podobný. První instalace, rozběhnutí se po světě. Kopanec a "vítej v kolonii", zatočím doleva na první mez (TA SVOBODA!) a goblin se na mě řítí s kusem klacku. Jsem vášnivý hráč RPG, takže očekávám hladký průběh. Následně zjišťuji, že ovládání souboje je odkudsi z pravěku a po rozkliknutí namapování klávesnice jsem se definitivně zhrozil. Všechno přes 2 klávesy. Ctrl+něco, alt+něco apod. Souboják? Šipka vlevo = máchnutí mečem doleva / šipka vpravo = máchnutí mečem doprava. Obchod směnný, ve kterém aby se prase vyznalo. Nemluvě o inventáři, jenž vypadal jako excelová tabulka a ještě ve dvojce i trojce vypadal jako cosi od Microsoftu... ALE! Přesně proto jsem si Gothic ve finále zamiloval. Následovala odinstalace a ROK mi Gothic ležel na polici. Rok. Pokaždé, když jsem šel kolem, tak jsem viděl na polici ležet 999 Kč a ne krabici s hrou.


    Nedalo mi to a po 12 měsících jsem to prubnul znovu. Nedokázal jsem snést fakt, že jsem vyhodil tisícovku oknem :-) Pochopitelně jsem se do světa Gothic zažral a po dohrání prvního dílu někdy nad ránem, jsem ještě ten samý den objednával druhý díl. Do dnes si pamatuji i ty nejmenší detaily. Kde jsem se vyučil, údiv nad rozhledy do přírody. Ten strach kolem Xardasovi věže. Ulu mulu. Strach z vlků... Žádné ženské v celé kolonii, kromě asi 3 holek v hradu ve starém táboře. Můj údiv nad snězením kopy jablek, které pak přidaly bodík k životu. Naprosto fungující taktika vylákávání monster jednoho po druhém (jako v souls hrách) lukem a šípy. Ragů ze žravých štěnic! Hraní na mandolínu u ohně. Můj údiv nad tím, že zabiju krysokrta, stáhnu z kůže a maso si Bezejmenný fyzicky skutečně opeče na pánvičce u ohně. Mytí ve vodním příkopu kolem hradu. Kdo by zapomněl na otravného Muda :-D Noc byla skutečně temná a ty cesty do bažinného tábora s loučí v ruce kolem velkého vodopádu... nezapomenutelné chvíle. Pokuřování bažinné trávy. Čtení knih, ohnivá magie... Ruda. Neuvěřitelný 24hodinový koloběh života v kolonii. Prostě mazec.


    Dvojka pro mě byla ještě lepší, protože na hrách mě baví především objevování. A v jedničce sice byla jakási akrobacie a všechno jsem vylejzal klasickým stylem, který zná každý RPG hráč - objevitel, lezením do strany a přískoky, ale až dvojka přinesla možnost skutečně lézt po skálách a objektech. Když jsem tohle zjistil, vylezl jsem na každou muldu a vrchol ve hře. To byla neskutečná paráda a progres. Pamatuji se, jak jsem se hned zpočátku naboostil na elitních skřetech, protože jsem je odstřeloval z výšky. Pravda, trvalo to, ale ty XP za to stály :-) Nebo troll hlídající most. Kouzlení haldy kostlivců, aby mi s ním pomohli. Červená lucerna! Jack v přístavu. Maják. V moři se dalo na určitá místa doplavat a objevit skryté poklady. Do dnes mám vytisknuté mapy Gothica 2 a v nich pečlivě zakreslený veškerý loot. Nádherný úvod: člověk ujde pár metrů, mine krásné jezírko, sejme prvního vlka a v jeskyni napravo už může z vesela dostat přes hubu od místních banditů. První heroický úkol? Na farmě před Khorinisem okopávat a sklízet brukve :-) V Khorinisu už čekají místní cechy, přístav a zapovězená lepší čtvrť. A co tajné společenstvo v tunelech pod Khorinisem? Nebo alchymista, který mě naučil kouzlo zapomění, načež jsem ho okradl o všechny recepty a kouzelné ingredience a zakouzlil na něj právě amnesii :-D Atd. Slabé bylo snad jen finále. Očekával jsem, že draci budou megavýzva, načež jsem je všechny vyřídil  běhěm asi 60 sekund. To jsem do dnes nepochopil, proč finálový boss padl prakticky bez boje... A když jsme u boje, tak vývojáři překopali ovládání a světe div se, jednoznačně jsem se vrátil k tomu z prvního dílu. Najednou mi totiž chybělo výše uvedené kontrolování úderů. Ono to totiž nebylo vymyšlené tak blbě, jak by se mohlo zdát a to vedení úderů mělo poměrně vliv na vedení boje.


    Trojka měla být splněný sen - otevřený svět, grafika o řád dál, ale nějak mi tam úplně neštymovalo to pouštní prostředí. Bylo to prostě trochu jiné. Vynikající RPG, ale maličko to ztratilo ten spartánský gothic nádech. Nicméně lesní pasáže, otevřenost krajiny, divočáci, jeleni... Grafika se mi u toho trochu tavila, ale paráda. Arcanii nepovažuji za součást série, ostatně asi jako žádný fanoušek Gothica.

  • Johny666

    i dkyž se mi to válí někde na půdě na level cd, přesto jsem si koupil na steamu před pár lety v akci všechny tři díly gothicu. první díl mi ukazuje(na jedno dohrání) 108 hodin:) jsem prostě šmejdil. druhej bohužel vyžadoval ke spuštění asi tak 10 community věcí, takže neukazuje nic.. a třetí jsem dohrál upirátěnej a v koupeným mám jen 9, prostě mě to nebavilo. p rvní jsem dohrál 3x, druhej asi 5*:)

    na tej hře mě už od začátku fascinovala ta TOTÁLNÍ volnost pohybu. hory skály, budovy, všude se dalo nějak vyšplhat. už od prvního levelu!!!(to že tě dá něco na jednu ránu je tvoje chyba, né jako scalovaní enemy v TES) to je to krásný, nic vác neomezuje v průzkumu. v plížení se po nocích ve dvojce naprosto božským přístavním městem, kde ten denní koloběh života byl na svojí dobu naprosto nevídanej. prostě v ničem. to samý v soubojích, bylo to tak tuhý, že se většinou musel vymyslet způsob, jak ochcat hru. né nepřítele, hru. běhat tak dlouho, než se někde zasekne a pak do něj střílet 100 šípů lukem, například :D

    trojka mě právě díky tomu popsanýmu výše mrzela. bylo tam x měst a hráč neměl tušení, že v příběhovej lince toho prostředního světa se definitivně přidá na stranu skřetů/lidí. a zavře se mu X questů a měst a konverzacací a průzkumu. nebo mě mrzelo, že jsem si vysnil ovládání dvou jednoručních mečů, ale jediná cesta byla se přidat k hašašinům a vyvraždit vodní mágy..

    ad další hry,risen 1-pecka, dohráno 2-3, dvojka a trojka, ač jsem chtěl, už to nebylo ono nikdy. no a elex, říkal jhsem si, můžu hrát za mad maxe ?!?! joooo!! tak jsem doho šel, ale i když jsem to dohrál, teda skoro, bosse jsem porazil, ale pak mě nějak nebavilo obíhat všechny npc a s půlknou z nich bojovat z mě neznámýho důvodu..nedávalo mi to bohužel žádnej smysl. svět pěknej, ale takovej moc pastelkově barevnej, příběh meh.

    a jinak tady na games byl 2017 článek o ruském modu returnings 2.0teď jsem si na to vzpoměl, a musím to vyzkoušet !!!  https://www.youtube.com/watch?v=BpBJwO60Niw

  • Zrovna Gothic 1 (a dvojka) by se hodila na nějaký remastered. To by byla podle mne pecka...

    • Gl4dr

      Já myslím, že tím by to ztratilo velkou část původního kouzla. Pro mě něco podobného jako remaster Fable. Grafika sice pecka, ale tý hře jakoby něco chybí.

  • Gl4dr

    Perfektní počtení, článek je uchopený za správný konec a až na drobné detaily (já si třeba na ovládání zvykl a je to osvěžující změna se vracet ke hraní jen klávesnicí podobně jako když se vracím k původnímu Wolfensteinovi) s autorem naprosto souhlasím. Nicméně, já na Gothicu začínal jako spousta z nás a 1čku musím minimálně jednou za půl roku projít i kdyby čert na koze jezdil. Proto se těším jak malej kluk, až vyjde Historie Khoronisu. Nevím jestli jste tento komunitní projekt zaznamenali, ale vypadá to naprosto libově a už se nemůžu dočkat, až začnu v "novém" světě bít nepřátele. Pokud jste to nezaznamenali tak vřele doporučuji se na to podívat. Je to mokrý sen všech pravověrných fanoušků originálního Gothica. 

    https://historyofkhorinis.org/cz/

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit