Pod kapotu strachu: Jak funguje umělá inteligence v legendárním hororu FEAR?
-
Klobouk dolů.Úžasný článek, který bych na tomto serveru nečekal. Palec nahoru, víc takových článků.
-
AI v prvním FEAR je naprosto nepřekonaná dodnes, pamatuji si situaci, kdy mě při přestřelce 2 panáci přitlačili střelbou a třetí mě oběhl horem přes jakýsi ochoz a vpadl mi do zad.....
Takovou situaci v dnešních hrách už nikdy nezažiju :/
-
-
Ale jo, když to někoho napadne naskriptovat...
-
-
Ano, ano a ještě jednou ano. Vývojáři cílí na grafiku, efekty, pozlátko. Je na čase, aby se věnovali fyzice a AI. To dělá z té hry nezapomenutelný zážitek, jako v případě FEARu (tedy, ta hra byla dokonalá po všech směrech). Nechápu, jak je možné, že dodnes vzpomínáme na AI ve hře z roku 2005 a doteď nebyla nějakým způsobem zásadně překonána, je to ostuda.
TLOU2 mělo ucházející AI a skutečně tomu hodně přidávalo to, že na sebe volali jmény. Ale takovou spolupráci jako ve FEAR jsem prostě nikde jinde neviděl. -
-
Důvod je jednoduchý. Peníze. Jako ostatně vždycky. Proč by měl schopný AI vývojář dělat AI do her, když může jít do Facebooku nebo Googlu ladit algoritmy pro zobrazování reklamy. Nebo do Applu řešit rozpoznávání obrazu a analýzu hlasu. Nebo do Amazonu ladit systém rozvážek a řízení dronů. Když je řeč o dronech, tak spoustu takových vývojářů chce armáda. A pak větší automobilové a letecké společnosti potřebují autopiloty a různé asistenty. Všude dostanou minimálně dvakrát tolik než v herním průmyslu. A schopných lidí prostě není dost, tak se to prostě jednoduše naskriptuje. Masám to stačí.
Na druhé straně máš grafiku, zvuky, hudbu a všechny doprovodné efekty. Tam je naopak herní průmysl platově více než konkurenceschopný. Navíc se to dobře ukazuje a prodává. Pokud chceš prodat umělou inteligenci, potřebuješ na to minimálně rozbor podobný tomuto článku, což běžného hráče neosloví ani v případě, že to bude rozanimované a vysvětlované nejlepšími popularizátory vědy.
-
-
Ono to není jenom o tom, že by si ty herní studia nemohla dovolit zaplatit prachy výojářům AI. Oni by si to mohli dovolit, ale jen to prostě není priorita.
Kdyby vývojáři odflákli vizuál, tak to každý hráč uvidí na screenshotech a nebo na videích na Youtube. Když bude hra vypadat zastarale, tak si ji koupí málo lidí.
Ale když vývojáři odfláknou AI nepřátel, tak to většina lidí vůbec nepozná. Stačí přidat pár scriptů, aby nepřátelé na vás stříleli a občas se schovali za nějaký kryt, a spousta hráčů bude spokojena.
Vývoj hry je v současnosti velmi komplexní záležitost, která potřebuje team lidí, kteří na tom budou makat pár let. A když potřebujou vývojáři někde ušetřit čas, aby se hra vydala dřív, tak se s časem šetří právě na těch sekcích, které nejsou moc "vidět" (jako právě AI).
-
-
Jedno k druhému. A máš pravdu, že vývoj současných her je opravdu hodně komplexní na to, že výsledkem je jen datový baliček případně nějaká online služba navrch. To se promítá i do nutnosti používat hotová řešení. Dominance některých technologií jako raytracing od nVidie nebo UE od Epicu rozmanitosti a nutnosti během vývoje opravdu programovat a ne jen skriptovat taky nepomáhá. Doba, kdy byli potřeba géniové jako John Carmack, aby z univerzálního hardwaru vymáčkli herně specifické věci, je dávno pryč. Teď vše vyřeší grafická karta a outsourcovaný engine. Na jednu stranu je super, že dnes může pěkně vypadající hry dělat skoro kdokoliv, ale na druhou stranu ti opravdoví odborníci se přesunuli do oblastí, kde jsou víc potřeba (třeba do vývoje těch enginů nebo technologií pro VR, když už jsem zmínil Carmacka).
-
-
-
-
Horory nesnáším, ale serie FEAR jsem si dal s chutí. Možná si zase zahraji první dva díly z GOG. :) Dodnes si pamatuji, jak jsme jedničku hráli s kamarádem, lekli jsme se u dveří na fotobuňku. :D Moje nejoblíbenější chytrá střílečka je NOLF, už tam byly nějaké základy. :) I kvůli této serii jsem vynechal zpočátku Crysis i Far Cry (první díl ne).
Nejlepší byl samozřejmě hřebíkomet. :)
-
Pro fanousky Feara:
https://store.steampowered.com/app/1164940/Trepang2/
AI tam neni kdovico, ale je to od skalnich hracu Feara a demo zdarma ke stazeni.
Jinak za me F.E.A.R. hra roku 2005.
A F.E.A.R. Combat hra roku 2006 - 2012 😈
-
Pravda!
FEAR měl parádní chování nepřátel, který se většinu času snažili jednat jako tým, občas se dokonce dokázali dobře schovat a počkat si a překvapit. Na tehdejší dobu to mělo i velmi pěknou grafiku. Škoda, že takových stříleček není víc. Jediná slabina tý hry byla nesmyslná hororová zápletka, a ty nablblý části s holčičkou, nedávalo to moc smysl.
btw, Alien Isolation měl nějakou lepší AI???
Na nic takovýho si z tý hry nevzpomínám. To, že aliena autoři vždycky teleportovali zrovna do těch pár chodeb kde jste se pohybovali byl jen tupej skript, navíc příšerně otravná herní mechanika, kvůli který jsem to nakonec ani nedohrál. Alien byl sám o sobě jen trouba chodící dokola pár chodbama okolo vás a reagoval především na zvuk a oheň.
-
-
No, to není pravda. Systém v A:I sice není tak sofistikovaný jako FEAR, ale skripty fungovaly jen v předem daných cutscénách, kdy bylo potřeba, aby Vetřelec byl na daným místě. Všechno ostatní bylo řízeno dynamicky. Pokud jde o AI systém v Alien: Isolation, byly tam de facto dva subsystémy. První byl sensorický systém Aliena, který řídil jeho chování během stalkingu v chodbách. Druhý byl "A.I. Director", který dirigoval celkové chování Aliena, tj. kdy má vylézt z větracích šachet, jak dlouho má být venku atd. Jednou z funkcí Directora bylo i to, že vždy přesně věděl, kde se hráč nachází, ale Vetřelci dával jen hrubou informaci o hráčově poloze. Odtud vyplývá to chování, na který si stěžuješ, tj. že Vetřelec byl vždycky poblíž. Možná to není úplně realistické chování, ale smyslem zjevně bylo držet hráče neustále v napětí. Existuje mod "Unpredictable Alien", který tuhle funkci Directora víceméně potlačuje, tak si ho můžeš zkusit nainstalovat, ale za mě by to byl krok zpět.
Pokud by ses ty nebo někdo jiný chtěl dovzdělat, pokud jde o systém umělé inteligence v A:I, doporučuju https://www.youtube.com/watch?v=P7d5lF6U0eQ (v popisku videa je i odkaz na "první část", jelikož tohle je rozšíření předchozí epizody).
-
-
Doteď si pamatuji, jak jsem "efektivně" střílel pomalu v rozsahu 360 stupňů a kancelář defacto rozmetal na atomy, protože jsem netušil, odkud jde střelba.
-
F.E.A.R. byl uzasny, tato hra je dukazem ze vizual neni vse. Uzasne prestrelky z neskutecnou A.I. a trochu straseni k tomu stacili pro mnohe na hru roku 2005. I kdyz vizual byl takovy sedy prumer, mozna i podprumer na tehdejsi dobu. Z nejakeho duvodu ale me dobove herni delo s 7800GTX tuhle hru uplne hladce nedavalo coz me docela zarazelo. V kazdem pripade nezapomenutelna zalezitost. Remake by rozhodne daval smysl
-
-
Jaké hry byly v té době top, když fear byl podprůměr?
-
-
top hry te doby ce se vizualu tyce - far cry, half life, doom 3, quake 4
F.E.A.R byl graficky nudny a uplne nezajimavy, porad dokola to same prostredi, sklady, nudne kancelare, chodby a pod. Plati to pro F.E.A.R 1 i 2 vcetne vsech datadisku.
Kdo rika cokoli jineho bud F.E.A.R. vubec nehral nebo nema moc dobrou pamet.
-
-
Placáš nesmysly a pleteš si barevnou paletu a stylizaci s úrovní grafiky, ale F.E.A.R. měl na svojí dobu technologicky velmi pokročilou grafiku, hlavně co se týče nasvícení a částicových efektů. F.E.A.R. hraju do dneška, v době kdy vyšel tak byl dost náročný na grafickou kartu, ale v té době jsem měl nové pc, na mém dnešním i když už je to taky stařík si ho zahraju s nastavením všechno na max a ta hra i dneska vypadá celkem k světu, na 17 let starou hru si troufnu říct že většina konkurence tohle říct nemůže.
-
-
Ty places nesmysly a tady tihle fanboys taky
To auto s kterym na uplnem zacatku hry prijel hrac i s timem mluvi za vse, uz tehdy jsem nad tim ohrnoval nos, takovy farcry byl o nekolik trid vyse. Dobra grafika ani omylem, max prumer uz na tehdejsi dobu. Samozrejme pro total fanboys to bude modla i dnes.
To ze byl narocni na grafiku si pamatuju taky, jen jsem zadnou supr grafiku nevidel
A ne, nemylim si stylizaci nebo barevnou paletu s grafikou
-
-
V každé hře ti najdu asset, který kvalitativně nevypadá jako zbytek hry, zrovna tohle auto má akorát možná horší texturu ale těžko to porovnat v uličce ve tmě vs jeep na tropických ostrovech. A i kdyby, jestli jeden asset "mluví za vše" tak jsi fakt mimo, sorry. Tohle je nemodovaný F.E.A.R. grafika, fyzika a nasvícení vody je mnohem lepší než Far Cry. Ano, je nefér srovnávat grafiku open world hry a koridoru, ale ty sis začal. Tvrdit u hry, která byla ve svojí době adorovaná za grafiku že na grafice nezáleží- ano, nezáleží, ale tady byla špičková.
-
-
Reakce na příspěvek:
Uz me unavuje tady diskutovat z nekim co ma nejspis 10 uctu a sam si naklikava + (coz je hodne ubohe), a jdu radeji neco delat at si vydelam na 4090
Pro me byl F.E.A.R. po graficke strance prinejlepsím prumer. Pro lidi z meho okoli taky. Ze pro nekoho byl supr top me nezajima ani mu to nebudu vymlouvat, tecka
-
-
Reakce na příspěvek:
Haaaaaah, takový cry baby ve stylu "jen já mám pravdu a ostatní jsou mimo". Sorry jako, ta hra byla ve svý době graficky opravdu solidní, rozhodně mi učarovala víc jak Far cry. Btw. naházel jsem pluska všem "fanboys".
-
Reakce na příspěvek:
Jé, to už jsem dlouho neviděl, aby někdo brečel, že ho nikdo neplusuje :D Hele, já ti to ve finále neberu, je to tvůj názor, ale je to názor úplně mimo. Je hezký, jak nereaguješ na argument dobových recenzí, protože ty mluví jasně (všechny, doslova všechny). No nic, jdi vydělávat na 4090, hodně štěstí.
-
Reakce na příspěvek:
Nesouhlasím s tebou, podle mě v tehdejší době FEAR nebyl grafiky podprůměrný (spíš nadprůměr). Souhlasím s 0011 a dal jsem mu +1 . Doufám, že z toho nebudeš mít mentální kolaps 😂
-
Reakce na příspěvek:
Víc účtů tu nemám ani si nenaklikávám, kliknul jsem palec nahoru akorát inquisitorovi, tobě bych dal maximálně palec dolů, kdyby je nezrušili, ale abych si kvůli tomu udělal víc účtů, tak to fakt ne, já tu zažil naklikávače ještě v době pred povinnou registrací a tohle nepodporuju. Tvůj názor je prostě v menšině, jestli nevěříš, přečti si jakoukoliv dobovou, recenzi, klidně tady na webu, budu velice překvapený když na celém internetu najdeš jedinou profesionální recenzi, která bude tvrdit, že hra má podprůměrný vizuál.
-
-
Reakce na příspěvek:
I když vezmu v potaz osobní preference, tak to rozhodně nebyl podprůměr. To je hodně přitažený za vlasy.
-
-
-
-
Jak říkám, přečti si dobový recenze prosim tě ;) Ty mluvíš o level designu, ne o grafické stránce. Level design byl jedna z věcí, které byly hře vytýkány. Grafika fakt ne. A Fear 2? To už fakt smrdí trollingem, sorry.
-
-
-
"I kdyz vizual byl takovy sedy prumer, mozna i podprumer na tehdejsi dobu. "
Počkej, to myslíš vážně? Světelný a particle efekty byli na tu dobu naprostá špička a graficky to bylo hodně vysoko nad průměrem. Dobové recenze mluví za vše, jen si to najdi. Nepleteš si to s něčím jiným? Protože zrovna u FEARu napsat, že měl podprůměrnou grafiku je naprosto, ale naprosto mimo.
-
-