Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • Kdo asi tak přišel první s tou bizarní premisou, že za koníček se nemají inkasovat žádné peníze? *7*
  • Tady to je zase smutný. Lidi, zvlášť ti, kteří sami nikdy v životě nic nevytvořili, mají dojem, že za koníček si nikdo nesmí nic říct. To je samozřejmě na hlavu. Jistě, když mým koníčkem bude běhání, tak nemůžu chtít po lidech aby mi platili. je to hobby jenom pro mě a nikomu tím nic ndám. Pokud ale udělám mod a ten si stáhne 100 tisíc lidí, tak už svým koníčkem bavím davy, dávám jim svůj vytvoření obsah k dispozici. Nikdo nemá právo jim diktovat, že jejich obsah musí být zadarmo. Donate tlačítko je absolutní mýtus, tím se ohání lidé jenom protože obsah si můžou stáhnout zdarma ale rozhlašovat, že sami přispěli a spoléhat se na ostatní. Pokud chce modder za svůj výtvor platit, proč ne? Pokud ho chce uvolnit zdarma, proč ne? Pokud něčí hobby dělá radost tisícům dalších lidí je jeho morálním právem si za něj nechat zaplatit. Nutit moddery do uvolňování obsahu zdarma se zaklínadlem donate tlačítka je ale blbost protože donate nikdy a nikde nefunguje.
    • Nelze to vidět černobíle a nelze plést dojmy a pojmy. Mod bohužel jak už plyne z názvu je modifikace produktu. Původní produkt někdo vytvořil/vyrobil a má na něj autorské právo (nehledě na to, že do produktu investoval daleko více prostředků a času - vývoj "projetku" Skyrim začal už v roce 2006 - hra vyšla 2011). Zde bohužel výrobce MÁ PRÁVO mody dokonce i zakázat (viz. Blizzard). A pokud mody výrobce povolí, tak MÁ PRÁVO pod podmínkou, že nebudou zpoplatněné. S právy souvisí i mody samotné, jednak některé mody obsahují dílčí práci jiných moderů (riziko právních sporů) nicméně beru se jako koncový uživatel, když za něco zaplatím chci jistotu, že to bude fungovat. Zde neslo na trh svoji kůži Valve, které bohužel jako zprostředkovatel nemůže nést (a ani nechce) zodpovědnost za funkčnost a technickou podporu či garanci funkčnosti - to nezvládne bohužel ani moder sám..
      • Pokud vydavatel s platbou za modifikace souhlasí, tak v tom vůbec není problém. Problém by nastal v případě modifikace třeba s tou mašinkou - na mašinku má totiž někdo autorské právo a bez jeho souhlasu na takové modifikaci nikdo vydělávat nemůže.

        A to s tou garancí funkčnosti... Dá se to vyřešit snadno - na stránky modifikací se napíše disclaimer (omezená záruka) a bude to vyřešené - ty si modifikaci koupíš, ale s tím, že souhlasíš s disclaimerem. Jako u všeho softwaru. Stoprocentní a bezchybnou funkčnost totiž u softwaru zaručit nelze. Pokud si někdo myslí, že ano, je to blb.
  • prepáčte, mňa to vôbec nezaujíma, ale ten vlak v skyrime je úžasný
  • Kolegové z Kotaku

    Kotaku ma už delší dobu problémy s korupcí v podstatě jsou v posteli s vydavateli jak se říká *15*
  • no, a co Valve brání autorům těch nejlepších modů zaplatit a udělat z nich full hry, jako Portal nebo Insurgency
    • Tilwaen
      Třeba to, že mody stojí na základní hře od Bethesdy? *7*
      • a co brání Bethesdě, aby jim za to zaplatila a udělala z toho full hry po vzrou Valve? *4*
        • Tilwaen
          Myslíš tím Skyrim + daný mod za plnou cenu plné hry?
        • Brání jim jejich hrabivost.
  • XorxoxTalarius
    Mne by zajimalo jak byla polozena presne ta otazka, prece jenom by to nadseni vetsinu moderu preslo kdyby dostalu pakatel za svoji praci ...
    Kdyby tam spis pridali talcitko Donate a moderi by meli moznost treba s donatory komunikovat (prece jenom potrebuji hodnotny feedback od komunity), tak by to melo vetsi smysl
    Jak pise dole Velkoslav, placeny mod potom ovsem znamena ze modder je zodpovedny ze ten mod mi pojede a pojede bez chyby a bez crashu, prece jenom jsem za nej zaplatil jako za komoditu a ta musi fungovat
    Docela realne vidim situaci kdy se zacnou mnozit stiznosti ze mody budou padat, lide si budou stezovat a Valve da ruce pryc jelikoz se mu nebudou chtit vracet prachy (navic by je musel ziskat zpet i od dodavatelu) ... takze to rozhodne krome Valve a vydavatelu neni pro nikoho win situace (oproti Donate funkci [kde by z toho ale Valve a vydavateke nemohli vytriskat tolik])
    • A nechceš si to nejdřív přečíst, než začneš komentovat? :)
  • ...tak v prvom rade, nerozumiem, prečo sa vo vzťahu k bande anonymných zakomplexovaných psycháčov používa výraz komunita...

    "Komunita alebo spoločenstvo je prostredie alebo skupina ľudí, ktorí sú bez ohľadu na rozdielnosti schopní oceňovať rozdielnosti, čo im umožňuje účinne a otvorene komunikovať a spolupracovať na dosiahnutí spoločných cieľov."

    ...skutočnú komunitu tvorí len mizivé percento moderskej scény, čo sa aj zjavne ukázalo. A toto platí vo všeobecnosti pre väčšinu tzv. inteinternetových "komunít".
    • a v tychto debatach je zaujimave ako komunity uzivatelov, ci uz blizzardu, ubi, platenych minidlc z konzoli, alebo autorov z games.cz vedia, co je pre modersku komunitu bethesdy najlepsie riesenie. Nasledujuci clanok bude asi o tom, ako tych 200k+ modov pre novodobe fallouty a tesy vytvorili ich autori pod likvidacnym tlakom.
      • ...vo svojom zozname zla si ešte zabudol uviesť EA, iluminátov a milovníkov varenej brokolice...
        • Nie je tam ziadny zoznam zla. Iba kratky zoznam komunit, ktore sa tu aktivne zucastnuju debaty o tom, co by malo byt najlepsim riesenim pre modersku komunitu bethesdy.
  • Toto není pohled z druhé strany. Games zatím prezentovali především jeden jediný názor nakloněný placeným modifikacím. Jediné, co Games zpochybnili, byl způsob, jak to Valve udělali. Nebyl tu druhý názor vystupující proti placeným modifikacím. Nebo jsem ho neslyšel. Mám dokonce pocit, že část Games nechápe důležitost modifikací u Skyrimu. Nakonec je poměrně častým argumentem, že modifikace do Skyrimu nejsou vůbec nutné a že jsou to jen takové nedůležité přídavky, které si člověk může stáhnout a proč by tedy takové nedůležité přídavky, nějaké mečíky a a podobné blbůstky nebyly k mání za pakatel? Za pár centů nebo třeba ten dollar, že? Jenže to je omyl! Řada modifikací jsou v podstatě patche, které řeší naprosto zásadní věci a bez kterých je podle mého názoru Skyrim nehratelný (ale uznávám, já jsem ke hrám přísnější, než je zvykem).

    Ještě tu nikdo neřekl jasný opravdu relevantní důvod, proč by se cokoli mělo měnit - v současné chvíli funguje modderská komunita dobře, tak proč to měnit? Dobré fungování komunity nelze zpochybnit - to je fakt. Dokladem je velký počet modifikací a jejich stálý růst včetně rostoucího počtu modderů. 1) Stárnutí modderů není argument. Mohou svého koníčku zanechat. Taky stárnu a taky nemám čas na to co dříve a holt nějaký ten koníček ustoupí jiným potřebám. Otevře se prostor pro nové talenty a těch není málo. 2) Že je to práce a že za ní by někdo měl dostat zaplaceno? To není argument ale žvást. Někdo si řekl, že od teď bude tento koníček prací a že tedy musí dostat zaplaceno. Ale proč? Doposud to byl koníček! Proč to má být najednou práce? Proč doteď nebylo třeba do modifikací lít peníze a najednou to třeba je? Co se změnilo? Jsou snad modifikace náročnější na vývoj? Co se tak radikálně změnilo, aby docházelo k tak radikální změně? Nenaočkoval snad někdo tuto zhoubnou myšlenku do komunity, protože cítil příležitost a protože se už nejméně deset let tu a tam objeví nespokojený hlas, který požaduje zaplatit za svůj koníček? 3) Nevyužívá se dostatečně tlačítko DONATE. To je dáno především nepříliš dobrým využitím u Nexusu. Pokud by to bylo funkčně zabudováno u Steamu a pokud by se radikálně zlepšila distribuce Skyrim modifikací u Steamu, domnívám se, že by se toto mohlo zlepšit. Tady by se dal udělat kus práce a opravdu zamakat na způsobu reálné podpory modderů - ne podpory Valve a Bethesdy - ti to nepotřebují! 4) Tak jako v dalších komunitách, i v modderské komunitě jsou tu a tam drama, hádky, brekot a já nevím co. Já jsem součástí této komunity déle jak 10 let a vnímám to. To je běžné. Běžně jsem zažíval velké pompézní odchody kvalitních modderů, kteří si stěžovali na kde co. Jako by čekali, že se díky svým modifikacím stanou bohy, nebo že nevím co. Faktem je, že modifikace si děláte hlavně pro sebe a pro svou zábavu a pokud vám někdo poděkuje, je to takový malý bonus. A oni lidé děkují a modderům se dostává vděk a pozornosti a samozřejmě i nabídek práce a zkušenosti k nezaplacení. Vždycky bude v komunitě někdo chtít změnu a tihle vždycky budou hodně slyšet. Ovšem v tomto případě je to trochu jinak, než možná redakce Games naznačuje. Pár modderů a věhlasných jmen se ozvalo, aby poněkud utlumilo opravdu vášnivou debatu velmi namířenou nikoli především proti modderům, ale proti Valve a Beth. Vystoupili, protože měli slušnou příležitost dát o sobě vědět. Tak už to prostě bývá. Podobně hlasití jsou i radikální odpůrci, kteří to opravdu občas přeženou. Pak je tu střed - těch 150 tisíc lidí, co jen nepovažují za dobrý nápad dělat takto výraznou změnu, která udělá z dobrovolné fungující komunitu DLC mašinu, kde skutečně bude vydělávat někdo úplně jiný než modder.

    Já osobně si myslím, že když už by někdo měl modifikace fin. hodnotit, měla by to být Bethesda např. formou různých cen, jak vidíme u Bohemky - tj. např. modifikace měsíce s hlavní cenou třeba 500 dollarů, modifikace roku atd. Na můj vkus je hráč v současné chvíli ždímán už příliš.

    Nakonec ale tohle všechno může být k něčemu dobré a může se to přetavit v nějakou reálnou podporu modderů. Přestože je podle mého názoru myšlenka placených modifikací zhoubná, myšlenka "dej, kolik chceš", už by nemusela být tolik zavrženíhodná. Zde ještě nemám ustálený názor a nevím, jak se to projeví na komunitě.
    • 4. V článku byl kritizovaný fakt, že lidé málo lajkují modifikace. To je pravda. Lidé jsou líní dokonce kliknout. Jenže problém je také ve stránkách Nexusu. Abyste tam mohli hodnotit modifikaci, musít jí nejprve stáhnout, nainstalovat, následně nějaký čas mít a až poté se přihlásit na Nexus a modifikaci lajknout. Někdy se také výzva k lajknutí modifikace správně nezobrazí. Chyba na straně líného konzumenta ale i distributora modifikací. Na to bych nezapomínal. Tady to chce znalosti toho, jak to funguje. Je snadné házet vinu jen na líné konzumenty.

      5. Někdo by tu s radostí dával Bethesdě 40 %. Tady bych připomenul, že vývojářské nástroje, co dává Beth k dispozici, jsou značně zabugované, nestabilní a často nepoužitelné a je nutné používat externí nástroje. Toto platí o CS pro Morrowind i Oblivion, stejně tak pro CK u Skyrimu. Přístup Beth by se měl výrazně zlepšit, pokud by si chtěli brát takový podíl. Jenže to se dle mého názoru nestane. Takže je vážně srávný takový podíl, když s jejich nástrojem jsou takové obtíže? Např. už jen pitomý LOD je nutné generovat externím nástrojem, protože nástroje od Beth to neumí bez chyb a padání. Texturovat správně model je s CS/CK taky docela porod. Scriptování je bez dopňujícího programu naprosto o ničem a velmi omezené. Beth ani neposkytuje řádné návody na své nástroje - vše dělá komunita. Podpora také není řádná - chybí vývoj a podpora těchto nástrojů. Steně tak chybí řádná podpora modifikování TES her - nějaké managery pro řazení modifikací, pro správu savů, správu scriptů atd. To vše musela udělat komunita. Beth neudělala vůbec nic a kdyby člověk použil pouze Skyrim a stažené modifikace bez dalších doplňků, jen si zničí save a hru. Tak za co dávat Bethesdě tolik?

      6. Nikdo nic nedělá zdarma a ani teď to nedělají moddeři zdarma. Jejich odměnou jsou nové znalosti, praxe, která řadu z nich dovede k vytouženému místu herního vývojáře. V tu chvíli se jim začne jejich námaha plně vyplácet. Když už vydělávat na módech, tak u F2P hrách, kde se očekává velké množství placených DLC.

      Je vtipné, že se tu často vyrojí tolik negativních reakcí na DLC, ale tady to nějak neplatí. Uvědomte si, že Bethesda ani Valve to nedělá z lásky k modderům, ale protože chtějí zisk bez práce a bez rizika a přišli na to, jak by se k němu možná dostali - udělat z modderské komunity levnou továrnu na tisíce DLC! A dělníci v této továrně budou mít veškerou odpovědnost a vykonají veškerou práci a snese se na ně veškerá kritika.
    • 2. Cituji: "Spotřebitel rozhoduje o tom, co je a není kravina. Pokud budou placené módy jen bulšity, nikdo za ně těžký prachy dávat nebude." Má odpověď: To je svatá pravda. Přesto bude "trh" zahlcen obrovským množstvím odpadu a tento odpad se výrazně zmnoží - stačí se podívat na podobné trhy - aplikací na mobilní telefony. Lidé to budou zkoušet. Dnes mají potenciální zisk 0, po změně bude ovšem potenciální zisk neznámý a spíše vyšší jak 0.

      3. Cituji: "Určitá forma financování by pomohlo profesionalizovat moderskú scénu a mohlo by vznikat více obsahu." Profesionalizace moderské scény není nutná. Vzniká velké množství zcela profesionálně udělaných modifikací už nyní. Více obsahu není nutný, komunita je velmi aktivní a to i přestože vytváří zcela zdarma. Podle mého názoru by to přineslo jen velké množství klasického "DLC item" obsahu (tj. předměty). Také by řada modifikací mohla být úmyslně zdegradována - velký soubor zbrojí a zbraní by byl rozdělen do menších balíčků a prodáván samostatně. To by nakonec mohlo přispět k většímu zahlcení Skyrimu a tím jeho zhoršené funkčnosti (Skyrim má omezený počet slotů pro modifikace a čím více modifikací, tím větší je pravděpodobnost chyby v loadování modifikací a tedy i chyby ve hře, konfliktů atd.).
    • Doplnění aneb Prošel jsem si zdejší příspěvky a "argumenty pro".

      1. Proč by si modder nemohl říci o peníze za svou práci? Má odpověď: Nesouhlasím s tím, že moddování her je práce. Je to koníček. Prospěch je jinde: naučím se nové věci, bavím se, prospěju komunitě, vytvořím si základ pro další rozvoj např. na místě herního vývojáře. Dále bych to nerozváděl - popsal jsem výše. Proč by si neměl říkat peníze a proč bych to neumožnil? Předně vidina zisku často působí na lidi poměrně negativně. Nakonec se velká část komunity neubrání a bude vydávat modifikace placené. To rozdělí a tím pádem rozbije dosud jednotnou komunitu. Ve skutečnosti to podle mého názoru spíše povede k vývoji snadných méně komplexních modifikací přidávající do hry jednoduché věci (tj. klasický typ DLC, jaký lze vidět ve F2P hrách), neboť komplexnější modifikace jsou náročné na vývoj a stejně by si za takové modifikace nemohli říci výrazně více než za jednoduché modifikace. Tento krok tedy může výrazně rozdělit a tedy poškodit komunitu. Vznikne řada ilozovaných modifikací, ze kterých logicky nebudou moci prospívat další modifikace. Pak je tu řada argumentů o závislosti jednotlivých modifikací na jiných, o autorských právech, podpoře, funkčnosti atd. Nemá smysl opakovat.

      2. Cituji: "Spotřebitel rozhoduje o tom, co je a není kravina. Pokud budou placené módy jen bulšity, nikdo za ně těžký prachy dávat nebude." Má odpověď: To je svatá pravda. Přesto bude "trh" zahlcen obrovským množstvím odpadu a tento odpad se výrazně zmnoží - stačí se podívat na podobné trhy - aplikací na mobilní telefony. Lidé to budou zkoušet. Dnes mají potenciální zisk 0, po změně bude ovšem potenciální zisk neznámý a spíše vyšší jak 0.
  • autor clanku zabudol spomenut, ze sice sa ludia jedovali na spoplatnenie modov, ale este vacsiu vlnu nevole zdvihli informacie o planovanych 25 percentach pre samotneho autora modu, co vacsina ludi oznacila pravom za zlodejinu...platit by sme si zvykli, ak by boli tie mody rozumne nacenene, ale platit z vedomostou ze 75 percent pojde uplne inde ako by malo...dakujem, neprosim...zaujimave, ze k tomu percentu sa podla clanku nevyjadril ani ziadny ten strrasne rozhorceny ,,moderis elitist"
    • To je tak hezké, jak hráči bojují za to, aby nebyli oškubaní modeři... *15*
      • citim ironiu z tvojho prispevku, ale je to pravda, ked si pozries diskusie k teme, je to tam dost rozoberane...valve 30 percent, bethesda 45...moderovi ostane 25 percent to je na smiech...a 75 percent tych, co nadavaju, tak nadavaju prave na tie marze a nie na samotne platby moderovi ...
  • bohužel spor je spíš o nevyjasněných pojmech a dojmech. A lidstvo nezklamalo, když jde o prachy tak nikdo nezná bratra :) Pokud dělám něco dobrovolně ve svém volném čase a nabídnu to komunitě, nemůžu čekat, že mi za to někdo bude platit. Realita 0,001% v článku je drsná, ale je to tak. Na druhou stranu tu někdo psal (a já souhlasím), že 99% modů jsou buď blbosti nebo nedotaženosti.. tady je to trochu dráždění hada bosou nohou - tyto mody se můžou chlubit stotisíci staženími, ale pokud bude "spotřebitel" postaven před otázku zda tento mod byť za 1USD dolar ke svému životu potřebuje, může se stát, že všech těch 100K uživatelů si řekne, že bez tohoto modu mohou žít. V horším případě zaplatím za mod a zjistím, že funguje blbě, nebo vůbec.. co pak?
    • Uplny suhlas... žili byli, dvaja nerozlučny kamarati, ktory spolu robili češtiny do hier...na vysokej urovni...nooo a jedneho dňa si ten jeden povedal, že by bolo dobre, keby mu ludia za tu češtinu aj platili a ten druhy povedal, že v tom pripade s nim viac spolupracovať nebude...
      Každy je ini, každy ma na to svoj vlastny nazor,...nemali by sme zabudať, že každy sa popri niekom vezie...
    • >Pokud dělám něco dobrovolně ve svém volném čase a nabídnu to komunitě, nemůžu čekat, že mi za to někdo bude platit.
      proč bych proboha nemohl?
      • Veskoslav
        Tak ať se stane vývojářem....
        • a není snad už vývojářem modifikace?
    • archie777
      nebudeš stahovat neověřené módy od neověřených moderských skupin? proč myslíš že by v téhle oblasti měla přestat platit všechna pravidla trhu..

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit