Přejít na výpis diskuzí

Prodej Warhorse neovlivní tvůrčí svobodu pro Kingdom Come 2, tvrdí Martin Klíma

14.2.2019 16:26
Šárka Tmějová 51 příspěvků

Jeden ze zakladatelů Warhorse, Martin Klíma, zavítal do DVTV a vyjádřil se k rozhodnutí o prodeji studia švédskému vydavateli THQ Nordic. Nedávalo by podle něj smysl, kdyby ve Warhorse najednou začali tvořit jiný typ her, než jaký od nich fanoušci očekávají, a i přes změnu majitele se většina tvůrčího...

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit
  • dworkin

    Mně to žíly netrhá, naopak si myslím, že když budou mít za krkem někoho, kdo vývoji her rozumí a nenechá se opít rohlíkem, tak to bude jen ku prospěchu věci. Navíc nový vlastník může do vývoje vložit daleko víc peněz, což je opět výhodné pro nás hráče. Co se týče prodeje podílů, to je každého věc, a kolik za ně  dostali, do toho nám už vůbec nic není. Akorát jsou tady pořád nesplněné závazky z Kickstarteru a pokud si Vávra myslí, že mu to prošlo a nebude to už mít na talíři, tak to se sakra plete. Dané slovo zavazuje.

    • Začínáš mě bavit... celkem rozumný popis situace. Ještě se ti jednou omluvím, že jsem tě zbytečně hejtil. Palec nahoru a díky, rozhodně zajímavý komentář.

    • Cvicme_v_rytme

      Kickstarter už je pasé. Opravdu si myslíš, že budou teď například něco podepisovat a posílat backerům? WH už žádné věcné odměny řešit nebude. A ano, prošlo jim to.

  • Paul_cz

    Doufám, že se Games.cz v interview zeptá zda mají Warhorse nějakou pojistku proti např. rozhodnutí Deep Silveru dát do hry Denuovo a dát jí jen na Epic Fail Store. 

    • Cvicme_v_rytme

      Na co se na něco takového ptát? Samozřejmě na tohle nemají WH žádnou pojistku. Oni v tomto směru nemohou podmínkovat vůbec nic, maximálně říct svůj názor. O všem už rozhoduje někdo jiný. Třeba i o exkluzivitě na Epic Storu, což je ve finále velmi pravděpodobná varianta.

      Jestli může mít WH v něčem nějakou pojistku, tak maximálně v tom, že si u klíčových zaměstnanců dali do smluv tučné odstupné, aby si jistili případný vyhazov některých osob z "organizačních důvodů".

      To interview řeklo v podstatě vše podstatné a jiné informace už nepadnou.


      Naskytla se možnost firmu odprodat. Pokud Bakala neměl v úmyslu fušovat do her a bral tohle jen jako nějakou investici, což je logické, tak prostě zhodnotil investici. Zbývalým dvěma podílníkům v podstatě nezbylo nic jiného, než na to kývnout. Což ve finále nebylo těžké rozhodnutí, protože prostě prachy (tomuto aspektu byznysu se Klíma na DVTV záměrně vyhýbá) a nikdo jim to nemůže mít za zlé, protože mají prachy a stále dá se říct svobodu na vývoji Kingdom Come 2.


      Nejpodstatnější informace pro mě je, že Klíma odhalil celkem velké problémy během vývoje a že nejsou schopní udělat pokračování rychle. To je celkem problém, protože obecný předpoklad byl, že něco vybudují, udělají na to pořádné tooly a že na tom dokážou stavět rychle dál. Prostě to, co je vidět u jiných velkých firem, které pak dokážou chrlit hry rychleji a těžit z toho, co dělají. Pokud KC dělali 7 let a nedokážou pokračování udělat v tolika lidech do dvou let (alespoň do stádia "vydání za dveřmi", tak se tam stále potýkají s nějakými problémy, na kterých moc dobře nedokážou stavět a potřebují něco dost předělávat.

      • risa2000

        V rozhovoru zaznělo, že prodej studia byl na základě společného souhlasného rozhodnutí všech tří spoluvlastníků. Tedy i Martina Klímy a Dana Vávry. A jeden z důvodů, proč to tak bylo Martin i v rozhovoru zmínil. Bakala neměl chuť dlouhodobě rozvíjet videoherní firmu a nebyl to člověk z oboru (stejně jako Martin Frývaldský), ale Martin i Dan byli s každým rozhodnutím závislí na tom, jestli se jim podaří to rozhodnutí (např. odložit vydání) Bakalovi vysvětlit, aby jim třeba svou neznalostí (a tím, že byl většinový vlastník) neuškodil.

        V předchozí konfiguraci byli sice Dan a Martin spoluvlastníci, ale z titulu svých podílů měli stejnou páku na zásadní rozhodnutí, jako teď u THQ, tedy jen svoji schopnost své rozhodnutí interně "prodat". Teď budou (aspoň doufají) jednat s vlastníkem, který má znalosti a zkušenosti z oboru. Tohle podle mne mohla být sama o sobě dost dobrá motivace to prodat, bez ohledu na to, kolik na tom vydělají jako spoluvlastníci.

        • Cvicme_v_rytme

          Snad je zřejmé, že jsem rozhovor viděl, ale zjevně neumíš poslouchat i mezi řádky.

          Jasně že teď budou tvrdit, že s prodejem všichni souhlasili, a není důvod to rozporovat. Jde ale o to, že menšinoví podílníci ve finále souhlasili, protože jim nic jinýho nezbývalo a ani jiná možnost nebyla. Jinými slovy naskytla se možnost prodat, což zřejmě Bakalovi vyhovovalo, co asi ti s menším podílem mohli dělat? Jasně že ve finále budou souhlasit, protože jiná varianta nebyla a prachy jsou za to slušný, takže ano, souhlasil by nakonec každý a je zbytečné teď tvrdit, že si to třeba někdo z nich představoval trochu jinak.

          To, že Bakala svou neznalostí mohl něčemu uškodit, jsou jen kecy. Jasně, chtěli po něm třeba najednou spoustu peněz navíc a to může být problém a je potřeba to vysvětlit. Stejný problém ale ve finále budou řešit s THQ. To je ten moment, kdy může někdo přijít a říct, ať z finálního produktu vyříznou tohle a tohle a tohle, aby se to tolik neprodloužilo. Může to mít i negativní dopady. Klíma v tomhle směru u toho rozhovoru mlžil, aby to prezentoval jako čistě pozitivní změnu, ale ve finále jsou to jen PR řeči. Když dojde na lámání chleba a současné vedení bude mít problém to ukočírovat, zasáhne někdo shůry a třeba i tak, že se to někomu nebude líbit.

          Jediná dobrá motivace to prodat byla získat prachy plus silné zázemí. Žádné jiné výhody to nemá. Pak už jsou to jen nevýhody, protože ztrácí moc nad svým studiem. Teď jsou na pár let krytí a můžou v klidu dělat na druhém díle, protože ano, THQ chce, aby pokračovali v tom, co dělají. Dost ale záleží, jak ten vývoj dopadne a jak se bude dařit THQ. Na pár let ta změna nijak negativní být nemusí a zřejmě ani nebude, za pár let to může být ale pro studio konečná, když se něco nebude dařit. Vávra a Klíma jsou každopádně za vodou a šli cestou nejmenšího odporu. Tvrdá práce se jim vyplatila. Z krátkodobého hlediska proč ne. Z dlouhodobýho hlediska se z WS stalo něco, co úplně ideální není a co v delším horizontu určitě dost ovlivní fluktuaci zaměstnanců.

          • risa2000

            A jak by sis představoval tu dlouhodobou perspektivní budoucnost studia, bez jeho prodeje, když z rozhovoru snad jasně vyplynulo (ani člověk nemusel poslouchat mezi řádky), že jediný většinový vlastník (Bakala) se tím dlouhodobě zabývat nechtěl?

            Moje poznámka nebyla navíc k tomu, jestli to prodat nebo ne, ale k tvému tvrzení, že to prodali pro prachy, nebo proto, že neměli jinou možnost. Podle mne to klidně mohli prodat i proto, že to pro ně bylo fakt nejperspektivnější řešení, a to jsem se pokusil vysvětlit.

            Nemusíš s tím souhlasit a já to beru. Neberu ale tvoje předkládání svých domněnek jako faktů.

            • Cvicme_v_rytme

              Pak mi ještě přišlo komický, jak Klíma vlastně vítá příchod THQ v tom, že přijde někdo se zkušenostmi. Jako by to byli nějací amatéři. Klíma má za sebou jako Executive Producer vývoj Operation Flashpoint 2, Dan měl taky už z vývoje bohaté zkušenosti a v týmu nebyl jediný. Moc dobře věděli, jaké je čekají problémy a co by se mělo dělat, aby ty problémy nenastaly. Nejsou to nezkušení lidé. Jestli potřebují rady někoho dalšího, kdo jim má pomoct něco urychlit, tak jistě, přínos to bude, ale pak to znamená, že u nich něco nefunguje tak jak má.

              A to že si najímají na testování DLC brigádníky za 125,- na hodinu je vcelku smutné. Neřeším tu sumu, ale to, že v tomhle vidí vůbec přínos.

            • Cvicme_v_rytme

              Jak bych si to představoval? Tak nějak normálně. Bakala tam měl nějakou investici a záleží jen na tom, jaká tam byla dohoda. Buď tam nějaký jiný prostor byl, nebo se od začátku vědělo, že to Bakala střelí. Byla tu tedy možnost, že to od Bakaly odkoupí oni sami, samozřejmě s tučným ziskem.

              Aby mohli fungovat do budoucna samostatně, bylo potřeba splnit několik bodů. Udělat kvalitní hru, která se dobře prodává, aby se zaplatil vývoj a aby se i vydělalo dost peněz na vývoj dalšího dílu. Podstatné ale bylo, že měli ten druhý díl udělat rychle, což není nic nemožného. Mají upravený engine, mají základní tooly, dva roky na vytvoření dalšího obsahu je dostatečná doba. Prostě aby rychle generovali další zisk.

              Zde došlo zjevně k několika průšvihům. Vývoj KC trval moc dlouho, tedy se prodražil. A zdá se, že nedokážou udělat z nějakého důvodu druhý díl rychle, takže to je finanční nejistota do budoucna. V tomto smyslu se samozřejmě odkoupení jeví jako dobré řešení, ale vždy zde bylo i řešení oné nezávislosti, tedy že najdou vydavatele, co do toho zainvestuje, ale studio bude pořád jejich.

              Je tedy jedno, že se tím Bakala zabývat nechtěl. Vždy zde byla možnost, že Bakalu vyplatí sami. To, co se stalo teď, je celkem rychlá zkratka k penězům. Pro ně tedy určitě zajímavé řešení, protože jakoby nemusí čekat na dokončení KC2. Oni jsou vyplacení, Bakala je vyplacenej, nic dramatického se neděje a na vývoj druhého dílu je to super řešení kvůli té finanční stabilitě. Neberu to negativně, jen Klíma v rozhovoru samozřejmě bude prezentovat teď vše jako pozitivní změnu, protože prostě PR, a možná negativa se neřeší nebo zveličují.

              • Reakce na příspěvek:

                a cim by ho asi tak vyplatili? pobavils

                • Cvicme_v_rytme

                  Reakce na příspěvek:

                  Vše záleží na tom, jaká mezi nima byla dohoda. Hra se prodává dost dobře na to, aby Bakalovu investici splatili a měli i slušnou sumu na to, aby si od Bakaly odkoupily 21% podíl ve firmě s tím, že Bakala bude vydělávat i na druhém díle. Bakalovi by se i v tomto případě investice královsky vyplatila a víc než jednou zaplatila.

                  Samozřejmě dlouhý vývoj a zabugovanost to dost zkomplikovaly, stejně jako nepřipravenost okamžitě v plné síle najet na druhý díl, což by jim v boji za nezávislost dost pomohlo. Takto by museli řešit znovu shánění vydavatele/zafinancování druhého dílu, ale samozřejmě už byli v pozici, kdy to bylo jednodušší. A imho ten nový vydavatel/investor by mohl pomoct s odkoupením Bakalova podílu.

                  Ale jak jsem psal hned na začátku, klidně se mohli upsat ďáblu a o žádném jejich souhlasu s prodejem není řeč. Prostě se naskytla možnost dopředu zkasírovat investici, tak do toho Bakala šel a jim v podstatě nezbývalo nic jiného, než souhlasit. Ano, v tomto případě nemůže být o odkoupení řeč, protože Bakala jel na maximální zisk v co nejkratším čase. Pro studio je to určitě jednodušší řešení, protože teď mají ten druhý díl zafinancovaný. Jen přišli o tu nezávislost. Ale tak to je daň za to, že ten projekt nedokázali rozumně ukočírovat.

                  • Reakce na příspěvek:

                    vubec nechapu, kam na to chodis


                    bakala nejsi ty, aby se vzdal 21% a prisel o vetsinu jen pro neci krasny oci, proc by to proboha delal, totalni utopie


                    pokud byl nejakej zisk, tak z toho bral taky tech 70%, cim ho meli jako vyplatit? vubec to nedava smysl ta tvoje fantasmagorie

                    • Cvicme_v_rytme

                      Reakce na příspěvek:

                      Viz to, co jsem psal předtím. Zkus si to přečíst pozorně celé znovu a možná to i pochopíš.

                      • Reakce na příspěvek:

                        neni tam, co cist


                        kdo by jim pomohl? ten by chtel taky nejmin 51%

                        k cemu by jim to bylo, vymenit bakalu za nekoho jinyho? to se de facto stalo

                        bakala se 29% urcite zustavat nechtel, proto to strelil cely

                        i kdyby do toho sel, porad by mel vavra a klima jen 30%, kde  by vzali tech dalsich 21%? kdo by jim to daroval? pochybuju, ze realne disponujou vic jak par miliony


                        fantasmagorie

                        • Cvicme_v_rytme

                          Reakce na příspěvek:

                          Jsem rád, že se mnou souhlasíš.

                          • Reakce na příspěvek:

                            to sis vybajil stejne jako to, ze meli jinou moznost

                            • Cvicme_v_rytme

                              Reakce na příspěvek:

                              Kdybys četl diskuzi pozorně, tak jako první věc jsem se vyjadřoval k onomu "souhlasu", kdy jsem napsal, že jiná možnost zřejmě ani nebyla. Vidíš, jak se krásně shodneme? Potom se rozvinula diskuze do další roviny, kde se spekuluje. Samozřejmě že když uzavírali tu dohodu s Bakalou, jde ve své podstatě o to, jaká ta dohoda byla. Tam teoretická možnost zachování nezávislosti být zachována mohla, tedy i to, že se vše odkoupí. Netvrdím, že to tak bylo, ale že zde ta možnost existovala. Tím by pak existovala i varianta odkupu podílu od Bakaly.

                              Úplně na začátku jsem se ovšem vyjadřoval ke Klímovu tvrzení, jak s tím všichni jakože souhlasili, a poukazoval jsem na to, že to mohli patrně maximálně tak odkývnout Bakalovi pro dobrý pocit, ale to je tak všechno. Není to hezké, když se takhle někdo v diskuzi shodne? To spíš ty sis ale pak vybájil další věci a nedokážeš brát problematiku jako celek. Chytat se samostatných vět bez kontextu je takové divné.

                              • Reakce na příspěvek:

                                neexistovala

                                • Cvicme_v_rytme

                                  Reakce na příspěvek:

                                  Pokud jsi Bakala, tak to beru. V opačném případě je to od tebe taky jen spekulace ;)

                                  • Reakce na příspěvek:

                                    tak zaspekuluj, kdo a za kolik by koupil cast podilu od bakaly a jak by se dostal do rukou tech dvou


                                    totalni nesmysl

  • Jack1947

    To se snad tak nějak očekávat dalo... jinak by to byl dost fuucked up.

  • martinbucek

    https://photos.app.goo.gl/9tqsuxDcnMTPHCQC6 snad to bude lepsie ako toto

    • ukaz mi jednu open world hru bez bugu ................. achjo 

      • martinbucek

        kamo par bugov je priatelne, ale mne sa stalo ze zmizol cely hrad, do krcmi sa nedalo vojst, nedalo sa prejst cez dvere a podobne....hral som na ps4....red ded som dohral uplne v pohode aj desiatky inych hier a neoponuj, ze to su ale mnohonasobne drahsie hry....ok aj ta mafia bola bez vecsich problemov....KC som nakoniec ani nedohral a nelaka ma uz.....ci aj to ze ti predaju dlc, kde po druhej misii ti hodi koniec dlc je tiez v pohode?.....ak by to nebolo ceske, tak je tu strasny hejt

        • Mart9

          Mně by fakt zajímalo, čím to může být, že já jsem na PS4 hrál od dne vydání a žádný bug mě v hraní neomezoval. Jediný problém před některým z prvních patchů byl, že se nedalo vylézt po žebříku v hospodě v Úžicích, ale tam jsem přišel na to, že stačí koukat rovnoběžně s podlahou a postava z žebříku nespadne. A pak tedy přiskakování textur při rychlé jízdě na koni.

        • Osobně jsem vývoj hry sledoval opravdu dost - už vlastně od zložení studia a pak i na KS jsem jim tam nějaké ty prachy poslal. Fakt jsem se na to těšil, ale moje zkušenost se hrou je úplně stejná - bugy, na konzolích nestabilní (přitom ta hra není graficky žádnej zázrak), před koncem se mi zabugovala postava a tak jsem zbytek zkouknul na YT, protože jsem z toho byl upřímně nas*aný. A přitom ten svět mě bavil.

          Za další hru WH rozhodně nezaplatím, pokud to bude technicky stejnej průšvih.


          • Duncan66

            Ta hra je naopak graficky zazrak. Kdo mel moznost hrat s HD packem, to je proste mazec. Tak jemne textur postav jsem jeste v zadne jine hre nevidel.

  • Fordzy

    Vzpomínáte na toho Indie Vývojáře Vávru, který si jen chtěl splnit sen a který po odmítnutí všech velkých vydavatelů tvrdil že velcí vydavatelé jsou přežitek a že díky privátnímu investorovi a Kickstarteru je pro ně výhodnější si hru vydat sami a mít celý výdělek jen pro sebe. Já pamatuji

    https://youtu.be/nyfmd9ZMyIw

    Ale chápu že prodej Warhorse bylo rozhodnutí Bakaly a Dan s tím asi nemohl nic dělat. Snad si zachovají kreativní svobodu. 

    • ja vzpominam akorat na toho vavru, co objizdel vsechny vetsi vydavatele, a teprve kdyz ho vsude odmitli, nerad se vydal jinou cestou

    • Phillios191

      doporučuji si shlédnout video přiložené v článku, tam na své pochybnosti dostaneš jasné odpovědi ;)

  • Phillios191

    19:50 - Ježiš marja, díky bohu za THQ

  • Piranha Bytes taky patří THQ Nordic ne? A doteď si dělají to svoje pořád dokola, ať už se to někomu líbí nebo ne. THQ evidentně není firma, která by někomu kecala do práce.

    • Fordzy

      Piraně jsou nezávislý a vlastní práva na značku Gothic. 

    • lito

      myslím si, že nepatří, jen jim vydávali Elex, ale můžu se mýlit.

      • Asi máš pravdu, nicméně když se dívám na ty hry co pod Nordicem vyšly, tak bych se opravdu nebál, že by někomu chtěli něco diktovat. Ty hry jsou každá jiná, od loveckých simulátorů, strategií po akční adventury, ať už jim firma patří nebo ne. Myslím, že do Warhorse by vrtali jen tehdy pokud by KCD2 nemělo úspěch, což by znamenalo i tak možný zánik, kdyby byli nezávislí. Lidi zbytečně plaší, myslím, že tohle Warhorse spíš pomůže.

        edit:Sakra, vždyť už jen fakt, že věrili Elexu a několika desítkám dalších roztodivných her ukazuje, že to nevedeou týpci, kteří by se jen snažili o co nejvyšší prodeje a nutili k tomu své vývojáře.

        • martinbucek

          no vidis a kebyze vyvojarov tlacia, nemusia mat nepodarky ako elex a wreckfest

          • Paul_cz

            Tvá hypotéze má jedinou vadu - Elex ani Wreckfest nejsou nepodarky.

            • martinbucek

              ako pre koho

  • Faktická drobnost: "THQ Nordic za Warhorse zaplatilo 1,1 miliardy korun, po vyrovnání pohledávek dosavadní majitelé dostanou zhruba 858 milionů" Jak vysvětlovat pan Klíma, dosavadní majitelé dostanou těch 1,1 mld Kč (42.8 MEUR), těch  33.2 MEUR je jenom základ pro výpočet kupní ceny (k tomuto základu se přičetly peníze na účtech WH a odečetly dluhy WH, a tak se došlo k číslu 42.8 MEUR).

  • TheGGG

    jo to známe... další KCD bude zezápadněná srágora bez špetky slovanství... příkladů máme mnoho

    • SalemCZ

      U kaž mi u čeho to THQ udělalo? Darksider měl svobodu, možná Black Mirror, čekáš že Bugbear bude dělat něco jiného než závodní hry? toho tak nějak hry co mě napadli ve spojitosti s THQ

    • Třeba překvapí a dají tam aspoň slovanský dabing. Třeba ruštinu...

  • species
    Deja vu.  No co Vavra za chvili zacne rikat jak nema kreativni svobodu a zalozi DALSI studio.
    • SalemCZ

      tak teď dostal 170M tak proč by si nezaložil, s Klímou mají dohromady 300M tak nic jim nebrání odejít.

    • Llour

      A i kdyby tak co? Je to svobodný člověk, může si založit klidně 20 studií. Ty založíš tak maximálně vlákno v diskuzi na games 😉

      • speciesz

        "sick burn bro"  no ale ted vazne, ja se vyvojem her nezivim a po OFP a mafii je celkem jasny jak dopadne dalsi kingdom come.

      • Blue.Shark

        Tak boží stěr, že jsem musel napsat tenhle komentář :D

      • 😂
      • Paul_cz

        Ouch. Na tenhle burn bude gabe potřebovat několik vrstev.

Pokud chcete přidávat komentáře, musíte se:

Registrovat nebo Přihlásit